Kingdom Come Deliverance 2: Tryb hardcore i trofeum Hardcore'owy Henryk II
Tryb hardcore to najwyższy poziom trudności w grze Kingdom Come 2. Nasz poradnik objaśnia jak wybrać tryb hardkorowy i jakie są jego założenia, jak działają negatywne atuty, czy jest permadeath oraz jak przejść grę na ustawieniu hardcore.
Aktualizacja:
Tryb hardkorowy to unikalne ustawienie z gry Kingdom Come 2 Deliverance, które znacząco zwiększa poziom wyzwania. Ta strona poradnika zawiera wszystkie najważniejsze informacje - jak rozpocząć kampanię w trybie hardkorowym, jak działają negatywne atuty i jak sobie z nimi radzić, jakie unikalne założenia ma tryb hardcore, czy występuje permanentna śmierć oraz jak prowadzić rozgrywkę na ustawieniach hardcore.
Upewnijcie się, że macie zaktualizowaną grę co najmniej do wersji 1.2.4. Tryb hardcore nie jest dostępny we wcześniejszych wersjach KCD 2 i nie można go było też ustawić w premierowym wydaniu gry.
- Jak odblokować tryb hardkorowy?
- Czy jest permanentna śmierć?
- Główne założenia trybu hardcore
- Wszystkie negatywne atuty
- Najważniejsze porady do trybu hardkorowego
Jak odblokować tryb hardkorowy?
- Tryb hardkorowy jest dostępny wyłącznie dla nowej gry. Nie możecie go ustawić dla wcześniej rozpoczętej kampanii, bo nie przewidziano opcji nagłego zwiększenia poziomu wyzwania.
- Po wybraniu wariantu nowej kampanii pojawią się 2 opcje i zaznaczcie tryb hardcore zamiast standardowego. Wyboru tego nie można później usunąć, a więc musicie przejść kampanię na ustawieniach hardcore lub ponownie rozpocząć od nowa.
Czy jest permanentna śmierć?
- Jednym z nielicznych ułatwień trybu hardcore jest brak mechaniki permanentnej śmierci. Zgon Henryka nie musi więc oznaczać utraty wszystkich dotychczasowych postępów i konieczności rozpoczęcia przygody od nowa.
- Miejcie jednak świadomość tego, że tryb hardcore wyłącza automatyczne zapisy, które w normalnej grze mogą być generowane np. w ważnych momentach questowych. Musicie polegać wyłącznie na własnych sejwach i w przypadku braku regularnego ich tworzenia możecie stracić nawet kilka ostatnich godzin postępów.
Główne założenia trybu hardcore
Tryb hardkorowy wyraźnie modyfikuje niektóre mechaniki rozgrywki z podstawki. Najważniejsze zmiany to:
- Utrudniona orientacja - Wasza postać nie jest zaznaczona na mapie regionu, a kompas nie wskazuje głównych kierunków. Dodatkowo niedostępna jest szybka podróż. Wszystko to mocno komplikuje podróżowanie po mapie i odnajdywanie ważnych lokacji questowych.
- Konieczność wybrania co najmniej 3 negatywnych atutów Henryka - Dokładnie zestawiliśmy je w kolejnym podpunkcie. Mogą one Wam na różne sposoby utrudniać rozgrywkę i wykonywanie różnych podstawowych mechanik.
- Utrudniona walka - Wrogowie mogą Was teraz otoczyć i jednocześnie wyprowadzać swoje ataki. Dodatkowo nie możecie polegać na znacznikach podpowiadających o blokowaniu i kierunku wyprowadzanych ciosów.
- Brak automatycznych zapisów stanu gry - Możecie polegać wyłącznie na samodzielnie tworzonych sejwach.
Podsumowując, zdecydowanie nie wybierajcie trybu hardkorowego do pierwszego przejścia gry i/lub jeśli jeszcze dostatecznie nie poznaliście gry. Tryb ten mocno premiuje doskonałe poznanie map obu głównych regionów i rozgrywanych questów, a także dobre opanowanie systemu walki i innych kluczowych mechanik.
Wszystkie negatywne atuty
Na potrzeby przejścia gry w trybie hardkorowym musicie wybrać co najmniej 3 negatywne atuty z poniższej listy. Możecie też celowo jeszcze bardziej utrudnić rozgrywkę i aktywować wszystkich 10 atutów. Ukończenie gry na takich ustawieniach odblokuje trofeum Na Przekór Wszystkiemu.
- Słaby grzbiet - Atut zmniejsza limit udźwigu o 50% (polegajcie więcej na inwentarzu konia). Dodatkowo jest ryzyko kontuzji podczas schylania się. To drugie utrudnienie zdecydowanie zniechęca do zielarstwa, które wiąże się z bardzo częstym zrywaniem roślin. Możecie więc stracić potencjalnie istotne źródło zarobku (i levelowania postaci).
- Ciężko stąpający - Atut zwiększa o 25 punktów generowany hałas podczas chodzenia. Dodatkowo buty 2x szybciej zużywają się (warto mieć w inwentarzu kilka zapasowych par). Pierwsze z utrudnień może Wam poważnie utrudniać skradanie się.
- Tępak - Atut spowalnia zdobywanie doświadczenia o 40%. Może to Wam utrudnić szczególnie początkową fazę gry, bo nie zdobędziecie tak szybko ważnych umiejętności.
- Lunatyk - Atut powoduje, że poziom wypoczęcia spada o 40% szybciej (konieczność częstszego korzystania z łożek). Dodatkowo podczas snu Wasza postać może zacząć lunatykować i przenieść się do innej lokacji. Problematyczna jest ta druga cecha, bo możecie znaleźć się w miejscu, którego nie znacie i zmarnujecie czas na próbach odnalezienia się.
- Jak Henryk głodny, to zły - Atut utrudnia zarządzanie głodem - żywność o 50% słabiej odnawia pasek nasycenia, a głód postępuje o 25% szybciej. Dodatkowo głód pogarsza retorykę, charyzmę i zastraszanie. Musicie mieć o wiele więcej żywności w zapasie i bardziej pilnować pasek głodu.
- Spocony - Atut wpływa na szybsze brudzenie ubrań, a także na to, że Henryk szybciej i intensywniej zaczyna śmierdzieć. Trzeba częściej odwiedzać łaźnie lub prać ubrania. W przeciwnym razie poważnie utrudnicie sobie rozmowy z NPC-ami czy unikanie wykrycia podczas skradania.
- Wybredny - Atut wpływa na to, że przedmioty z inwentarza psują się o 25% szybciej. Ponadto musicie liczyć się z tym, że otrzymacie znacznie mniej surowców z oprawianych zwierząt. Pierwsze z utrudnień częściowo możecie ograniczać polegając na wędzeniu i suszonej żywności.
- Wstydliwy - Atut blokuje pytanie ludzi o drogę oraz rozmowy z pracownicami łaźni (niektóre usługi staną się niedostępne) Dodatkowo spowalnia o 20% rozwój retoryki i to z kolei może Wam utrudnić rozwijanie postaci pod kątem perswazji.
- Kozioł ofiarny - Atut ten wzmacnia atakujących przeciwników (im mocniejszy wróg, tym silniejszy efekt) oraz zwiększa o 10% otrzymywane obrażenia. Wymusza to unikanie niepotrzebnych starć, a w szczególności pojedynków z elitarnymi wrogami, którzy staną się znacznie bardziej wymagający.
- Groza - Atut ten powoduje, że efekty przestępstw są nieodwracalne, a kary nakładane przez strażników znacznie surowsze. Zwiększa się też ryzyko przeszukania przez strażnika. Wszystko to skutecznie zniechęca do kradzieży oraz innych czynności związanych z łamaniem prawa. Musicie od tego odstępować lub być lepiej przygotowani (np. zapisanie gry przed kradzieżą).
Rekomendowany zestaw negatywnych atutów, które potencjalnie w najmniejszym stopniu utrudnią Wam rozgrywkę, to: Spocony, Wybredny oraz Lunatyk. Jeśli boicie się obudzenia w losowym miejscu, to jako trzeci atut wybierzcie Ciężko stąpający lub Jak Henryk głodny, to zły.
Najważniejsze porady do trybu hardkorowego
- Przejdźcie najpierw grę na normalnych ustawieniach i zostawcie sobie tryb hardcore na drugie podejście. Pozwoli to Wam przede wszystkim przyswoić otwarte mapy obu regionów, ale także zapoznać się z głównymi mechanikami zabawy i najlepszymi wariantami questów.
- Odblokujcie jak najwcześniej konia, który ograniczy utrudnienie związane z opcją braku szybkiej podróży. Dodatkowo polegajcie na drogowskazach i wypytywaniu ludzi o drogę (jeśli nie macie aktywnego negatywnego atutu Wstydliwy), a także na podróżowaniu głównymi ścieżkami (w lesie bardzo łatwo się zgubić).
- Przygarnijcie też jak najwcześniej psa. Może on Wam pomagać w atakowaniu dzikiej zwierzyny i przeciwników, a także (w ograniczonym stopniu) odwracać ich uwagę od Henryka.
- Zmieńcie styl gry pod kątem aktywnych negatywnych efektów. W szczególności unikajcie niepotrzebnego ryzyka, np. wyzywania wrogów na pojedynki mając aktywny negatywny atut Kozioł ofiarny.
- Zaopatrzcie się w duży zapas zbawiennych sznapsów i regularnie zapisujcie postępy (pamiętajcie, że gra nie tworzy automatycznych sejwów). Jest to szczególnie ważne jeśli macie aktywne atuty, które mogą doprowadzić do nagłej śmierci lub kontuzji Henryka.
- Unikajcie walk z grupami przeciwników. W trybie hardkorowym łatwo możecie otrzymać obrażenia od wroga, z którym aktywnie nie walczycie. Szukajcie okazji do eliminowania pojedynczych przeciwników i wykorzystujcie opcję ucieczki do zgubienia pościgu.
- Polegajcie na sojusznikach z questów. W wielu bitwach biorą udział inne postacie i wykorzystujcie ich pomoc. Trzymajcie się z dala od głównego obszaru walk i szukajcie okazji do atakowania pojedynczych przeciwników. Wiedzcie jednak, że w niektórych starciach wszyscy towarzysze mogą polegnąć i wtedy trzeba samodzielnie dokończyć bitwę. Spróbujcie wtedy wczytać stan sprzed bitwy i ponownie ją rozegrać.
- Nie śpieszcie się z głównymi zadaniami. Wiele z nich wiąże się z rozgrywaniem trudnych pojedynków, czy przystępowaniem do większych bitew. Rozwijajcie sukcesywnie Henryka dzięki eksploracji oraz zajmowaniu się pobocznymi questami.
Zobacz także
- Kingdom Come Deliverance 2 - poradnik do gry
- Kingdom Come Deliverance 2: Poradnik do gry
- Kingdom Come Deliverance 2: Podstawy
- Kingdom Come Deliverance 2: Porady na start
- Kingdom Come Deliverance 2: Poziomy trudności
- Kingdom Come Deliverance 2: Najlepsze atuty
- Kingdom Come Deliverance 2: Najlepsi trenerzy umiejętności
- Kingdom Come Deliverance 2: Wszystkie punkty szybkiej podróży
- Kingdom Come Deliverance 2: Najlepszy koń
- Kingdom Come Deliverance 2: Wszystkie zakończenia
- Kingdom Come Deliverance 2: Tryb hardcore i trofeum Hardcore'owy Henryk II
- Kingdom Come Deliverance 2: Podstawy
- Kingdom Come Deliverance 2: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Necross123 Konsul
Co do tego zadania Miri Fajta (w poradniku "Jak odnaleźć Marikę"):
- Jeśli mamy dość wysoki poziom zdolności przetrwania (około 15 poziom), można też spróbować zaliczyć test przetrwania, gdy będziemy pierwszy raz w kryjówce (poziom: średni). Warto wówczas mieć przy sobie również odwar z nagietków. Dzięki temu ominiemy ten etap ze zbieraniem ziół i rozmową z Aranką.
- Co do ciała Gejzy, można też oczywiście spróbować odwiązać ciało sami, bez wcześniejszej rozmowy z drwalami. Ryzykujemy wówczas tym, że drwale nas zaatakują, gdy będziemy próbować przenieść ciało (strefa czerwona!), dlatego trzeba wówczas zrobić to w nocy (pamiętając rzecz jasna o zmianie stroju na ciemny wcześniej).
I jeszcze mała wskazówka a propo udźwigu:
- Możecie też chodzić z przeciążonym plecakiem pomiędzy osadami ludzkimi (jak oberża czy wioski). Dlaczego akurat wspominam o przeciążeniu jako pozytywnym aspekcie? Dzięki temu, Henrykowi również poprawi się siła (i witalność przy okazji) w trakcie chodzenia z ciężarem. Co oczywiście przekłada się na zwiększenie udźwigu. Kilka dni temu zdążyłem to zauważyć, gdy musiałem taszczyć mięso z dzika do najbliższego młynarza po niedawnym polowaniu.
Gra jak dla mnie potrafi zaskakiwać nawet w takich momentach.
Lateralus Senator
A co to jest za ikonka czerwonej tarczy przekreślona w znak kratki, wyświetla się to obok kompasu po lewej, nigdzie niema wytłumaczenia oco chodzi. Się pojawiło niewiem czemu i co to robi.
Necross123 Konsul
Co do najlepszych atutów, warto też się interesować tymi atutami, które dają dodatkowe doświadczenie do danej dziedziny. Przykładowo, atut "Paser" (10 poziom Retoryki) oprócz łatwiejszego sprzedawania kradzionych dóbr, zdobywamy też doświadczenie do skradania się i złodziejstwa w razie powodzenia przy sprzedaży kradzionych dóbr (co w praktyce oznacza, że sprzedając te rzeczy paserom, mamy 100% szanse na dodatkowe doświadczenie, a złodziejstwo (które jest potrzebne również do otwierania zamków) ciężej rozwinąć (zwłaszcza na początku) niż w jedynce). Wspomniany atut "Pomocna Dłoń" warto łączyć z innym atutem "Bystre oko" (Rzemiosło 10). Nie tylko będziemy mieć tańsze naprawy, ale też zyskamy po drodze dodatkowe doświadczenie do rzemiosła przy naprawianiu rzeczy u rzemieślników (w zależności od ceny napraw).
A co do osobistych atutów, warto zainteresować się atutami "Cichy grajek" (Złodziejstwo 6) i "Mistrz narzędzi" (Złodziejstwo 8). Nie chcemy przecież, by hałas łamanego wytrycha zaalarmował otoczenie, a drugi atut sprawi, że złamanie wytrycha nastąpi później.
Insinie Junior
W zadaniu " Boski posłaniec " wcześniej wymordowałem cały garnizon, przez co kiedy dochodzi do obrony jest 2/10 i nie ma szans na wygraną, na dodatek zdrowie przeciwników się odradza.. Chyba pozostaje czekać na patcha :( ktoś ma jakieś pomysły?
Necross123 Konsul
Warto wiedzieć, że przy okazji robienia zadań dla Krejzla (po jego pierwszym zadaniu lub (chyba) po wypadku z mąką) możemy potem donieść na niego do wójta w Troskowicach. Tak, pojawia się nowy dialog u niego i tak, możemy zostać informatorem wójta.
Jak widzę, ta gra może zaskakiwać zadaniami, którymi nieraz gra nas nie informuje, że jest dostępna. To już w sumie drugie zadanie, które odnalazłem w taki sposób (pierwsze takie zadanie pojawiło się po zadaniu Miri Fajta u Aranki). Trzeba często badać i czasami nawet wracać do tych samych NPC'ów.
brebr98957048d6 Junior
Witam,
Po znalezieniu Orzecha w związku z faktem, iż szybko zaczęła mu spadać lojalnośc odesłałem go do domu ( nie wiedziałem że to normalne i że wróci). Problem jest że nigdzie go nie mogę znaleźć. Tu pytanie gdzie jest ten dom? w chwili obecnej jedyne łóżka na stałe mam u kowala i Bożeny, jednak tam psa nie ma. Oblazłem pół mapy, gwiżdząc jak po@#ny, bez rezultatu. Jakies pomysły ?
Turmalinowy Junior
Co do kumanów to zrobiłem to zadanie na dwa sposoby na raz. Najpierw się z nimi napiłem tak by obiecali mi że już więcej nie pojadą do wsi. A gdy rano się obudziłem i wszyscy spali na kacu to wszystkich zamordowałem xd zobaczymy jak to wyjdzie fabularnie
Turmalinowy Junior
W zadaniu Via Argentum . Najpierw przyjąłem łapówkę a później oddaliłem się i z łuku wyeliminowałem tego gościa strażnicy nawet się nie obudzili mogłem ich zabić po cichu ograbić wszystkie skrzynie i wyjść z tej mennicy
Necross123 Konsul
Następnie porozmawiajcie ze skrybą, a potem z żoną aptekarza, Gerdą
Znalezione w poradniku do zadania dla kowala (Pustelnik)
A skryba to taki dobry pasterz, że tak samo dużo wie o tej sprawie, jak wójt w Troskowicach.
Rzecz jasna jest tutaj drobny błąd - udajemy się najpierw do wspomnianego pasterza, a potem do Gerdy. Opcjonalnie można też porozmawiać z Barą, ale jedynie potwierdzi to, co usłyszałeś od oberżystki.
Bartuno96 Chorąży
Czy poradnik będzie jeszcze aktualizowany?
Trochę jestem zawiedziony że brak chociaż listy zadań pobocznych i aktywności.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.


