Coraz więcej gier będących tytułami ekskluzywnymi dla PS4 i PS5 pojawia się ostatnio na PC. Jednak Sony wciąż ma duże „zaległości” na tej platformie. Oto grafika z 50 „dużymi” grami, które firma wydała lub może wydać na PC.
W ostatnich latach Sony coraz chętniej wypuszcza swoje tytuły ekskluzywne na PC. Na tę platformę trafiły m.in. Horizon: Zero Dawn, Days Gone czy God of War z 2018 roku. O ile pierwsze dwie produkcje zapoczątkowały nowe serie, to cykl o Kratosie liczy już ponad 17 lat i jeszcze do niedawna wydawało się, że nigdy nie trafi na „blaszaki”.
Sony zdecydowało jednak inaczej. Nie ma w tym zresztą niczego dziwnego – hity z PlayStation 4 znakomicie się sprzedają po wydaniu na PC. Zachęciło to japońską firmę do przeniesienia na komputery osobiste kolejnych gier. 12 sierpnia ukaże się pecetowa wersja Marvel's Spider-Man, a w listopadzie jej sequel z Milesem Moralesem w roli głównej. W drugiej połowie 2022 roku na PC ma wyjść również Uncharted: Kolekcja Dziedzictwo złodziei, a w bliżej nieznanym terminie – The Last of Us: Part I.
Można więc stwierdzić, że kolejne kojarzone z Sony marki tracą swoją ekskluzywność. Jakie IP będzie następne? Ratchet & Clank? Ghost of Tsushima? A może Returnal? Na temat tej ostatniej gry pojawiły się już zresztą przecieki.
To tylko kilka przykładów. Kandydatów jest znacznie więcej. Aby zademonstrować Wam, jak duże „zaległości” ma Sony na PC, przygotowaliśmy poniższą grafikę. Siłą rzeczy jest ona olbrzymia – przedstawia bowiem 50 „dużych” gier, które zaczynały jako tytuły ekskluzywne dla PS4 bądź PS5. 18 z nich trafiło lub ma trafić na PC. Pozostałe… Cóż, wszystko jest w rękach Sony.
Najbardziej pozytywne w tej swoistej zmianie postawy firmy jest to, że korzystają na niej gracze. Owszem, Sony zarabia na (ponownie) sprzedawanych produkcjach, ale gdyby nie było na nie zapotrzebowania na PC, nigdy nie zdecydowałoby się na taki ruch. Można zatem stwierdzić, że wilk się nasyca, a owce pozostają całe i są w pełni zadowolone.
Grafika i artykuł są dostępne również w wersji angielskiej – znajdziecie je tutaj.
Poniżej znajdziecie pełną listę gier przedstawionych na grafice. Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o którejś z nich, wystarczy, że klikniecie w link.
TYTUŁ | ROK WYDANIA | PLATFORMA | PORT NA PC |
2013 | PS4 | brak | |
2013 | PS4 | brak | |
2014 | PS4 | brak | |
2014 | PS4 | brak | |
2014 | PS4 | brak | |
2014-2022 | PS4 (do 2020) PS4, PS5, XONE, XSX/S (2021-22) Switch (2022) | brak | |
2014 | PS3, PS4 | brak | |
2013/2014/2022 | PS3/PS4 | zapowiedziany (data premiery nieznana) | |
2015 | PS4 | brak | |
2015 | PS4 | 2016 | |
2012/2015/2019 | PS3/PS4/iOS | 2019 | |
2016 | PS4 | brak | |
2016 | PS4 | brak | |
2010/2016 | PS3/PS4 | 2019 | |
2013/2015 | PS3/PS4 | 2019 | |
2016 | PS4 | brak | |
2007/2016 | PS3/PS4 | brak | |
2009/2016 | PS3/PS4 | brak | |
2011/2016 | PS3/PS4 | brak | |
2016/2022 | PS4/PS5 | 2022 | |
2017/2018 | PS4/XONE, Switch | 2018 | |
2017 | PS4 | brak | |
2017 | PS4 | brak | |
2017 | PS4 | 2020 | |
2017 | PS4 | brak | |
2017/2021 | PS4/PS5 | 2017 | |
2017/2022 | PS4/PS5 | 2022 | |
2017 | PS4 | brak | |
2018 | PS4 | 2019 | |
2018 | PS4 | 2022 | |
2018 | PS4 | 2022 | |
2018 | PS4 | brak | |
2019 | PS4 | 2021 | |
2019 | PS4 | 2020 | |
2019 | PS4 | brak | |
2019/2021 | PS4/iOS | 2021 | |
2020 (2019: EA) | PS4 | brak | |
2020/2021 | PS4/PS5 | brak | |
2020 | PS5 | brak | |
2020 | PS4, PS5 | 2022 | |
2020/2021 | PS4/PS5 | 2021 | |
2020 | PS4, PS5 | brak | |
2020 | PS4 | brak | |
2020 | PS5 | brak | |
2021 | PS5 | brak | |
2021 | PS5 | brak | |
2021 | PS5 | brak | |
2022 | PS4, PS5 | brak | |
2022 | PS4, PS5 | brak |
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
28

Autor: Hubert Śledziewski
Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.