Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPS4PS3
Okładka The Last of Us (PS3)

The Last of Us

The Last of Us: Remastered

Przygodowa gra akcji w konwencji postapokaliptycznego survival horroru, stworzona przez studio deweloperskie Naughty Dog (znane przede wszystkim z serii Uncharted) przy wsparciu wydawniczym firmy Sony Computer Entertainment.

Akcji | TPP | survival horror | postapokalipsa | multiplayer | TPS | reedycje/remastery/remaki | kooperacja | crafting | tytuły ekskluzywne PlayStation

The Last of Us to interaktywny survival horror stanowiący połączenie dynamicznej gry akcji z delikatnymi elementami przygodowymi. Tytuł ten wyszedł spod ręki studia Naughty Dog, czyli ojców takich serii jak Uncharted, Jak & Daxter i Crash Bandicoot.

Akcja toczy się w niedalekiej przyszłości, 20 lat po tym jak tajemnicza zaraza zdziesiątkowała naszą cywilizację. Opuszczone miasta objęły we władanie rośliny i zmutowane ofiary, a ocalali ludzie walczą ze sobą o jedzenie i broń. Fabuła obraca się wokół dwójki bohaterów – mającego ponad 40 lat przemytnika broni i narkotyków imieniem Joel oraz nastoletniej sieroty Ellie - i koncentruje się na ich próbach przeżycia w tej przerażającej rzeczywistości. Podczas większości etapów wcielamy się w postać Joela, natomiast jego towarzyszka kierowana jest przez sztuczną inteligencję. Ellie wspomaga nas w walce, jak również informuje o nadciągającym niebezpieczeństwie, czy nawet sugeruje niekiedy ścieżkę, którą powinniśmy podążyć.

W świecie gry przyjdzie nam się zmierzyć z wieloma przeciwnikami, zarówno zwykłymi ludźmi, jak i ofiarami infekcji oparami zabójczych grzybów. Do naszej dyspozycji oddano możliwość korzystania z broni palnej, dzięki której można zabić oponenta nawet jednym celnym strzałem. Oprócz tego za oręż służą również takie elementy otoczenia, jak cegły czy drewniane nogi od stołu. Poza walką, w produkcji natkniemy się również na elementy przygodowe i zręcznościowe wykorzystujące zdolności obojga bohaterów. W grze znalazł się także uproszczony system rzemiosła, umożliwiający tworzenie przydatnych przedmiotów ze znalezionych podczas gry materiałów.

The Last of Us posiada zaawansowany system sztucznej inteligencji nazwany przez twórców balansem sił. Sprawia on, że wrogowie dynamicznie reagują na stale zmieniającą się sytuację w czasie walki, chowając się za przeszkodami czy w mądry sposób wykorzystując przewagę liczebną nad graczem. Zdają sobie też sprawę ze śmiercionośnej siły broni palnej i dlatego stają się ostrożniejsi, gdy pokażemy, że dysponujemy pistoletem lub karabinem.

Poza kampanią dla pojedynczego gracza autorzy przygotowali również rozbudowany tryb wieloosobowy. Dostępne są w nim dwa rodzaje rozgrywki: „Walka o zapasy” oraz „Ocaleni”. To co je odróżnia, to ilość żyć dostępnych w każdej rundzie. Podczas „Walki o zapasy” możemy zginąć kilkukrotnie, natomiast w „Ocalonych” gramy tylko do pierwszej śmierci. Ciekawe urozmaicenie stanowi również możliwość korzystania z systemu rzemiosła znanego z trybu dla pojedynczego gracza. Gra została stworzona na podrasowanym silniku znanym z Uncharted 3. Dzięki temu możemy cieszyć oczy grafiką na najwyższym poziomie, bogatą w detale i bardzo płynnymi, realistycznymi animacjami postaci.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 1-8  

Ocena gry 9,2 / 10 na podstawie 8314 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9,2 / 10 na podstawie 1179 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 254,90 PLN

Klasyfikacja PEGI The Last of Us

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.
Recenzja The Last of Us Remastered – czy 60 klatek robi różnicę?

Recenzja 29 lipca 2014, 13:00

Drobną, a jednak zadowalającą, nowością jest tryb fotograficzny. Za pomocą jednego przycisku możecie w dowolnym momencie (za wyjątkiem filmików) zatrzymać grę i pobawić się w fotografa. Opcji znalazło się całkiem niemało, począwszy od ustawienia kamery, a skończywszy na głębi ostrości i filtrach kolorystycznych. Frajda jest spora, bo już zmieniając kadr, możemy nadać różnym scenom zupełnie inne znaczenie albo po prostu polować na piękne widoki – a tych nie brakuje. Funkcja jest oczywiście czysto społecznościowa i niewiele wnosi do rozgrywki, ale jeśli macie jakiekolwiek zapędy artystyczne, to ciężko będzie Wam powstrzymać się przed tego typu zabawą. Swoją drogą czuć, że za tą opcją stoi Sony. Zarówno Tearaway, jak i InFamous: Second Son takie tryby już miały, a nie muszę chyba wspominać, że przycisk Share to jedyna możliwość na zapisanie obrazka. Nie, żeby to było coś złego – takie narzędzie przyjmę z otwartymi ramionami w każdej kolejnej grze. GTA V, ktokolwiek?

PS3
PS4