Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPS5PS4PS3
Okładka The Last of Us: Remake (PS5)

The Last of Us: Remake

TLoU | The Last of Us | The Last of Us: Remastered

Przygodowa gra akcji w konwencji postapokaliptycznego survival horroru, stworzona przez studio deweloperskie Naughty Dog (znane przede wszystkim z serii Uncharted) przy wsparciu wydawniczym firmy Sony Computer Entertainment.

Akcji | TPP | postapokalipsa | horror | TPS | reedycje/remastery/remaki | kooperacja | crafting | strzelanki | przygodowe gry akcji | tytuły ekskluzywne PlayStation

Okładka The Last of Us: Remake (PS5)

data premiery gry:

14cze2013

PS3

29lip2014

PS4

data nieogłoszona

PS5

The Last of Us to trzecioosobowa gra akcji autorstwa Naughty Dog, znanych z serii Uncharted oraz Crash Bandicoot i Jak and Daxter. Tytuł zabiera gracza w podróż do postapokaliptycznych Stanów Zjednoczonych. Gra cechuje się filmowością, stawia duży nacisk na fabułę oraz relacje między bohaterami i stanowi jeden z najwyżej ocenianych tytułów ekskluzywnych na konsole PlayStation.

The Last of Us Remastered

W 2014 roku na konsolę PlayStation 4 ukazała się odświeżona wersja gry z podtytułem Remastered. Ulepszyła ona oryginał na wiele sposobów. Wersja na PS4 działa w rozdzielczości 1080p i 60 klatkach na sekundę, skutując płynniejszym doświadczeniem. Dodano kilka usprawnień kosmetycznych, takich jak kolor światła LED na kontrolerze DualShock 4 zmieniający się w zależności od naszego stanu zdrowia. Poprawie uległy także tekstury i cienie. Całkowicie nowym elementem wersji Remastered jest tryb fotograficzny, pozwalający na łatwe uwiecznianie momentów mających miejsce w grze. Remastered zawiera wszystkie wydane DLC, wliczając w to ciepło przyjęty fabularny dodatek Left Behind.

The Last of Us Remake

W 2021 roku pojawiły się doniesienia, że TLoU znajdzie się też na PlayStation 5, tym razem jako pełnoprawny remake. Za jego powstanie ma odpowiadać Naughty Dog.

Fabuła

Akcja TLoU ma miejsce w 2033 roku, dwadzieścia lat po upadku cywilizacji. Ludzkość została zdziesiątkowana przez pandemię grzyba kordycepsa. Zazwyczaj polujący wyłącznie na owady grzyb zmutował i zaczął atakować ludzi, wywołując zaraźliwą i nieuleczalną chorobę mózgu. Zakażeni powoli zmieniają się w agresywne, krwiożercze bestie, żyjące tylko w celu rozprzestrzeniania infekcji. Większość populacji Ziemi zginęła lub została zarażona w pierwszych miesiącach pandemii. Wskutek upadku rządu kontrolę nad USA przejęło wojsko, bezlitośnie traktujące wszelkie próby oporu. Ludzie żyją w strefach kwarantanny, których nie mogą opuszczać. Największym zagrożeniem dla panującego status quo są rebelianci zwani Świetlikami. Sprzeciwiają się oni militarnej kontroli i desperacko próbują stworzyć szczepionkę na kordycepsa.

Głównym bohaterem gry jest Joel, ponad pięćdziesięcioletni, zmęczony życiem przemytnik. Podczas wybuchu pandemii przeżył on osobistą tragedię, która zmieniła go na zawsze. Protagonista zostaje wynajęty przez Świetliki do ważnego zadania. Rebelianci chcą, aby Joel odeskortował na drugi koniec kraju osieroconą nastolatkę Ellie. Szybko okazuje się, że dziewczyna jest odporna na zarodniki kordycepsa. Joel i Ellie wyruszają w długą podróż przez postapokaliptyczne USA.

Gameplay

Rozgrywkę w The Last of Us obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby. Grę można podzielić na dwa główne elementy, czyli eksplorację i walkę. Podczas spokojniejszych momentów zabawy naszym zadaniem jest zwiedzanie różnorodnych lokacji, szukanie zasobów i rozwiązywanie prostych zagadek, a także słuchanie rozmów pomiędzy Joelem i Ellie oraz obserwowaniem budującej się między nimi więzi. Mamy okazję odwiedzić domy na przedmieściach, tunele metra, kanały oraz miasta opanowane przez bandytów. Raz na jakiś czas trafiamy na zagadki, najczęściej polegające na znalezieniu bezpiecznego przejścia: Ellie nie umie pływać, gracz musi więc przeprowadzić ją na drugą stronę.

Podczas eksploracji gracz musi być uważny i zaglądać w każdy kąt. Mapy usiane są zasobami i znajdźkami pozwalającymi na przetrwanie. System craftingu pozwala graczowi tworzyć przydatne przedmioty z zebranych materiałów. Przykładowo, z metalu i taśmy klejącej możemy zrobić ostrze, którym można natychmiast zabić przeciwnika. Alkohol i szmaty mogą zostać połączone w apteczkę lub koktajl Mołotowa. Gracz nie może niestety tworzyć amunicji, można ją jedynie znaleźć lub zabrać pokonanym przeciwnikom. Joel może także znajdować suplementy oraz podręczniki przetrwania. Suplementy służą do ulepszania umiejętności bohatera. Podręczniki natomiast ulepszają przedmioty, pozwalając na przykład tworzyć bardziej wytrzymałe ostrza.

Nasze zasoby stają się przydatne, gdy natrafiamy na zarażonych albo wrogich ocalałych. Walka stawia duży nacisk na skradanie się. Sztuczna inteligencja wrogów jest zaawansowana i zwiększa poczucie realizmu. Przeciwnicy korzystają z osłon, próbują nas flankować oraz stają się bardziej agresywni jeśli skończy nam się amunicja. Joel ma dostęp do tak zwanego trybu nasłuchiwania, dzięki któremu gracz widzi sylwetki wrogów przez ściany. Możemy także rzucać butelkami i cegłami by dezorientować wrogów i odwracać ich uwagę. Atakując wroga z ukrycia możemy powoli go udusić, lub szybko zabić ostrzem. Daje to graczowi wiele możliwości rozwiązywania potyczek.

Oprócz ludzi, Joelowi zagraża też kilka rodzajów zarażonych. Biegacze są szybcy i atakują w dużych grupach. Ich ataki są jednak bardzo słabe, można więc łatwo pokonać ich gołymi pięściami. Czychacze kryją się w cieniach i atakują z zaskoczenia. Klikacze cechują się znaczną siłą, zabijają Joela jednym ciosem i są odporni na duszenie. Są ślepi i lokalizują wroga przez echolokację, najlepiej więc jest ich omijać, zabić ostrzem, bronią białą lub palną. Najgroźniejszym rodzajem zarażonego są Purchlaki. Są oni wysoce odporni na obrażenia, potrafią rzucać żrącymi zarodnikami, a zbliżenie się do jednego z nich natychmiast kończy się śmiercią. Walcząc z Purchlakami, gracz niemal zawsze wykorzysta prawie wszystkie zasoby.

TLoU może pochwalić się świetną oprawą audiowizualną. Projekty etapów, modele postaci oraz obiektów imponują przywiązaniem do detali. Zastosowana w grze technologia motion capture skutkuje realistycznymi animacjami ruchu i twarzy. Wrażenie sprawia również klimatyczna muzyka skomponowana przez Gustavo Santaolallę. Podobnie jak inne gry ekskluzywne na konsole Sony, gra zawiera pełną polską lokalizację. W główne role wcielają się Krzysztof Banaszyk i Anna Cieślak.

Multiplayer

Oprócz kampanii składającej się z dwunastu rozdziałów gra zawiera także rozbudowany rywalizacyjny multiplayer. Rozgrywki wieloosobowe opierają się na podchodach, skradaniu się oraz atakowaniu wrogów z zaskoczenia. Gracz ma do wyboru trzy tryby: Wojna o Zapasy, Ocaleni oraz Przesłuchanie. Każdy z nich polega na rywalizacji dwóch czteroosobowych drużyn.

Wojna o Zapasy jest typowym drużynowym deathmatchem. Każda drużyna posiada pulę dwudziestu odrodzeń, która zmniejsza się przy każdej śmierci. Zwycięża drużyna, która wyeliminuje wszystkich wrogów. Ocaleni są bardziej taktycznym trybem rozgrywki. Zabici gracze odradzają się dopiero po zakończeniu rundy. Aby wygrać, należy wyeliminować wszystkich oponentów w czterech rundach. Ostatnim trybem gry jest Przesłuchanie. W przeciwieństwie do poprzednich trybów, zabici gracze odradzają się w nieskończoność. Obie drużyny posiadają ukrytą, zamkniętą skrytkę, do której otwarcia nie mogą dopuścić. By poznać lokację wrogiej skrytki, gracze muszą atakować wrogów z ukrycia i przesłuchiwać ich. Zwycięstwo osiąga drużyna, która wykona określoną ilość przesłuchań i otworzy wrogą skrytkę.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Oczekiwania czytelników: 9,1 / 10 na podstawie 1198 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI The Last of Us: Remake

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.
Recenzja The Last of Us Remastered – czy 60 klatek robi różnicę?
Recenzja The Last of Us Remastered – czy 60 klatek robi różnicę?

Recenzja 29 lipca 2014, 13:00

Drobną, a jednak zadowalającą, nowością jest tryb fotograficzny. Za pomocą jednego przycisku możecie w dowolnym momencie (za wyjątkiem filmików) zatrzymać grę i pobawić się w fotografa. Opcji znalazło się całkiem niemało, począwszy od ustawienia kamery, a skończywszy na głębi ostrości i filtrach kolorystycznych. Frajda jest spora, bo już zmieniając kadr, możemy nadać różnym scenom zupełnie inne znaczenie albo po prostu polować na piękne widoki – a tych nie brakuje. Funkcja jest oczywiście czysto społecznościowa i niewiele wnosi do rozgrywki, ale jeśli macie jakiekolwiek zapędy artystyczne, to ciężko będzie Wam powstrzymać się przed tego typu zabawą. Swoją drogą czuć, że za tą opcją stoi Sony. Zarówno Tearaway, jak i InFamous: Second Son takie tryby już miały, a nie muszę chyba wspominać, że przycisk Share to jedyna możliwość na zapisanie obrazka. Nie, żeby to było coś złego – takie narzędzie przyjmę z otwartymi ramionami w każdej kolejnej grze. GTA V, ktokolwiek?

PS3
PS4
PS5