Seria gier Jak and Daxter
Seria platformowych gier akcji, uznawana za „duchowego spadkobiercę” cyklu Crash Bandicoot. Marka stworzona została przez studio Naughty Dog przy wsparciu wydawniczym firmy Sony Computer Entertainment.
Pomysł na serię Jak and Daxter zrodził się podczas prac nad grą Crash Team Racing. Zamiarem deweloperów ze studia Naughty Dog było stworzenie platformówki, która poprzez otwartą strukturę świata i rozległe poziomy do eksploracji wykraczałaby poza utarte schematy. Firma Sony Computer Entertainment dostrzegła w tym szansę pokazania możliwości technicznych konsoli PlayStation 2. Ostatecznie gra Jak and Daxter: The Precursor Legacy zawitała na sklepowe półki w 2001 roku. Produkcja spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem, co zaowocowało wysokimi wynikami sprzedaży (ponad 1 mln egzemplarzy w rok od premiery). Na rozwinięcie cyklu nie trzeba było długo czekać. Jak II i Jak 3 ukazały się odpowiednio w 2003 i 2004 roku. Ekipa Naughty Dog pożegnała się z serią spin-offem Jak X: Combat Racing (2005). Deweloperską schedę przejęły studia Ready at Dawn i High Impact Games. Efektem tego stały się gry Daxter (2006) oraz Jak and Daxter: The Lost Frontier (2009).
Akcja gier z serii Jak and Daxter rozgrywa się na odległej, nienazwanej planecie. Główni bohaterowie – zielonowłosy Jak i jego najlepszy przyjaciel Daxter (przypadkowo zmieniony w krzyżówkę wydry i łasicy) próbują odkryć sekrety swego świata i rozwikłać zagadki pozostawione przez tajemniczych Prekursorów.
Zabawa toczy się w otwartym świecie. Gracz eksploruje sporych rozmiarów lokacje szukając Kul Prekursorów (Precursor Orbs). W pokonywaniu przeszkód i walce z przeciwnikami pomocne okazują się umiejętności bohaterów, jak podwójne skoki, potężne ataki oraz możliwość wykorzystania Eco, substancji o potężnej mocy.
Od samego początku gry z serii Jak and Daxter tworzone były z myślą o wykorzystaniu maksimum możliwości docelowych platform sprzętowych. Efektem tego wyróżniają się one wysokiej jakości, trójwymiarową oprawą wizualną generowaną w oparciu o silnik Kinetica. Za warstwę muzyczną odpowiadają natomiast tacy kompozytorzy jak Mark Mothersbaugh, Josh Mancell i Larry Hopkins.
Ewolucja serii Jak and Daxter
2012
Jak and Daxter HD Collection
2009
Jak and Daxter: Zaginiona Granica
2006
Daxter
2005
Jak X: Combat Racing
2004
Jak 3
2003
Jak II: Renegade
2001
Jak and Daxter: The Precursor's Legacy

Jak and Daxter HD Collection
7 lutego 2012
Zręcznościowe, Pakiet, Platformówki 3D, Przygodowe gry akcji, Remaster/remake, Singleplayer, TPP, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
Zestaw trzech klasycznych gier platformowych z PlayStation 2, w których poznajemy przygody tytułowych bohaterów: Jaka oraz Daxtera. W kolejnych częściach walczymy z przeciwnikami, rozwiązujemy łamigłówki i korzystamy z nietypowych mocy oraz rodzajów broni. Seria została stworzona przez studio Naughty Dog, czyli autorów Uncharted.
Gracze

Jak and Daxter: Zaginiona Granica
3 listopada 2009
Zręcznościowe, Platformówki 3D, Przygodowe gry akcji, PS Plus Premium, Singleplayer, TPP, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
Kolejne spotkanie z charyzmatycznym Jakiem i gadatliwym Daxterem, którzy ponownie muszą uratować świat i zmierzyć się z przeciwnościami losu. Do dyspozycji bohaterów oddano nowe bronie, pojazdy i umiejętności.
Gracze

Daxter
14 marca 2006
Zręcznościowe, Platformówki 3D, PS Plus Premium, Singleplayer, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
W platformówce pt. Daxter wcielamy się w jedną z postaci tworzących nierozłączną parę bohaterów znaną z serii gier Jak and Daxter, staramy się rozwikłać niezwykle tajemniczą zagadkę. Grę przygotowała firma Ready at Dawn Studios. Wydawcą jest z kolei Sony Computer Entertainment.
GRYOnline
Gracze

Jak X: Combat Racing
18 października 2005
Wyścigi, Internet, Multiplayer, Podzielony/wspólny ekran, PS Plus Premium, Singleplayer, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
Jak X: Combat Racing jest wydanym w 2005 roku na PS2 spin-offem popularnej serii Jak and Daxter. W przeciwieństwie do pozostałych tytułów należących do tej marki, Jak X nie jest grą platformowo-przygodową. Zamiast tego skupia się na dynamicznych, zręcznościowych wyścigach. Tytuł ten został przygotowany przez studio Naughty Dog, znane m.in. z serii Uncharted, Crash Bandicoot czy The Last of Us.
Gracze

Jak 3
9 listopada 2004
Zręcznościowe, Platformówki 3D, Przygodowe gry akcji, PS Plus Premium, Singleplayer, TPP, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
Jak 3 to trzecia część utytułowanej serii platformowo-przygodowej, w której humorystyczną rolę odgrywa pewna gadająca surykatka. Gra powstała w studiu Naughty Dog, które stoi również za takimi hitami, jak The Last of Us, Crash Bandicoot czy Uncharted. Jak 3 przenosi znanych nam Jaka i Daxtera na pełne niebezpieczeństw i bandytów pustkowie. By sobie poradzić, będą musieli posiąść nowy ekwipunek i nauczyć się nieznanych dotychczas umiejętności.
Gracze

Jak II: Renegade
14 października 2003
Zręcznościowe, Platformówki 3D, Przygodowe gry akcji, PS Plus Premium, Singleplayer, TPP, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
Jak II: Renegade to kontynuacja doskonałej gry platformowo-przygodowej. Za stworzenie tej produkcji odpowiada cieszące się dużą estymą w branży studio Naughty Dog, mające na swoim koncie takie tytuły jak Uncharted, Crash Bandicoot czy The Last of Us. Bohaterami Jak II: Renegade są Jak i Daxter, jednak w wyniku pewnego zwrotu akcji znacząco zmienia się świat, po którym podróżują.
Gracze

Jak and Daxter: The Precursor's Legacy
5 grudnia 2001
Zręcznościowe, Platformówki 3D, Przygodowe gry akcji, PS Plus Premium, Sandbox, Singleplayer, TPP, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
Jak and Daxter: The Precursor's Legacy to wydana w grudniu 2001 roku trójwymiarowa gra przygodowo-platformowa. Produkcja wyróżnia się na tle innych tytułów liczbą detali, zróżnicowaniem rozgrywki oraz świetnie zaprojektowanym otwartym światem. Za stworzenie tego tytułu odpowiada legendarne studio Naughty Dog, znane z takich hitów jak The Last of Us, Uncharted czy Crash Bandicoot. Głównymi bohaterami są zielonowłosy elfin Jak oraz jego wierny przyjaciel, futrzany Daxter.
Gracze
Newsy o grach z serii Jak and Daxter

Współzałożyciel Naughty Dog wyjaśnił, dlaczego studio musiało „sprzedać się” Sony. Inaczej The Last of Us i Uncharted prawdopodobnie by nie powstały
Współzałożyciel Naughty Dog, Andrew Gavin, we wpisie w serwisie LinkedIn wytłumaczył, dlaczego studio sprzedano firmie Sony. Powodem były błyskawicznie rosnące koszty produkcji gier.
gry
Adrian Werner
26 grudnia 2024 10:14

Współzałożyciel Naughty Dog wyjaśnił, dlaczego studio musiało „sprzedać się” Sony. Inaczej The Last of Us i Uncharted prawdopodobnie by nie powstały
Współzałożyciel Naughty Dog, Andrew Gavin, we wpisie w serwisie LinkedIn wytłumaczył, dlaczego studio sprzedano firmie Sony. Powodem były błyskawicznie rosnące koszty produkcji gier.
gry
Adrian Werner
26 grudnia 2024 10:14

Reżyser Uncharted nakręci adaptację Jaka i Daxtera
Reżyser filmu Uncharted wyjawił, że będzie odpowiedzialny za kolejny film na podstawie gry z konsoli PlayStation. Następną adaptacją będzie Jak and Daxter.
filmy i seriale
Marcin Nic
11 lutego 2022 08:40