
Data wydania: 5 grudnia 2001
Jak and Daxter: The Precursor's Legacy to wydana w grudniu 2001 roku trójwymiarowa gra przygodowo-platformowa. Produkcja wyróżnia się na tle innych tytułów liczbą detali, zróżnicowaniem rozgrywki oraz świetnie zaprojektowanym otwartym światem. Za stworzenie tego tytułu odpowiada legendarne studio Naughty Dog, znane z takich hitów jak The Last of Us, Uncharted czy Crash Bandicoot.
Gracze
Jak and Daxter: The Precursor Legacy to platformówka 3D, wydana po raz pierwszy w grudniu 2001 roku na konsoli PlayStation 2. Z czasem gra trafiła również na inne platformy, jednak pozostaje tytułem na wyłączność Sony. Za stworzenie tej produkcji odpowiada legendarne studio Naughty Dog, autorzy takich hitów jak z Uncharted, The Last of Us czy Crash Bandicoot. Amerykanom udało się stworzyć świetną produkcję, do dziś uważaną za jeden z najlepszych przedstawicieli gatunku.
Gra jest osadzona w fantastycznym świecie, zmienionym przez niezwykłą, występującą w różnych wariantach i mającą niemal magiczne właściwości substancję – Eco. Głównymi bohaterami są tytułowi Jak i Daxter. Ten pierwszy jest elfinem (z uwagi na duże oczy i spiczaste uszy przypomina znanego z typowego fantasy elfa) i to właśnie jego ruchami kieruje gracz. Drugi z bohaterów to… krzyżówka łasicy i wydry, która większość swojego czasu spędza na ramieniu Jaka, służąc mu radą i bawiąc poczuciem humoru. Ta cokolwiek drugoplanowa rola nie przeszkadza Daxterowi pakować się w różnego rodzaju tarapaty, z których to Jak musi go oczywiście wydobywać. To właśnie zabawny futrzak stanowi również oś, wokół której kręci się fabuła głównego wątku Jak and Daxter: The Precursor Legacy. Nie zawsze wyglądał on bowiem tak jak teraz – jego stan jest wynikiem wypadku z Mrocznym Eco, za który odpowiedzialny jest nie kto inny, jak właśnie Jak. Teraz przyjaciele przemierzają swój pełen sekretów, fantastyczny świat w poszukiwaniu sposobu na przywrócenie Daxterowi dawnej postaci.
Jak and Daxter: The Precursor Legacy na PS2 i PS4 to klasyczna gra platformowo-przygodowa. Zabawa skupia się na zręcznym pokonywaniu przeszkód, eksplorowaniu kolejnych lokacji i pojedynkach z wrogami, opartych o relatywnie prosty, ale satysfakcjonujący, zręcznościowy system walki. Do dyspozycji mamy szereg ruchów, takich jak Spin Attack, Uppercut czy Dive Attack. Możemy również wykorzystywać niektóre formy Eco, by dać naszemu bohaterowi dodatkowe zdolności (np. Żółte Eco umożliwia strzelanie kulami ognia).
W przeciwieństwie do wielu innych podobnych gier produkcja Naughty Dog nie jest w pełni liniowa. Zamiast tego Jak and Daxter: The Precursor Legacy stawia na strukturę sandboksową – świat ma spore rozmiary i możemy go eksplorować wedle uznania, także korzystając z pojazdów. Mamy również możliwość rozmawiania z napotkanymi postaciami i wykonywania dla nich zadań pobocznych. Za swój trud otrzymujemy tzw. Ogniwa Zasilające (ang. Power Cells) – potrzebne nam do posuwania naprzód głównego wątku fabularnego – oraz inne profity lub przedmioty. Dla przykładu, rozwiązanie jednego z zadań umożliwia nam korzystanie z łodzi, dzięki której otworem staną przed nami miejsca wcześniej niedostępne.
Jak and Daxter: The Precursor Legacy wydane na PS2 i PS4 charakteryzuje się kolorową, spójnie zaprojektowaną oprawą graficzną, która może kojarzyć się z filmem animowanym. Świat gry jest rozległy i pełen detali oraz smaczków. Typowo dla produkcji Naughty Dog, bohaterowie są również ładnie animowani i mają wyrazistą, dobrze przekazującą emocje mimikę.
Autor opisu gry: Emil Ronda
Platformy:
PlayStation 2 5 grudnia 2001Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 4 22 sierpnia 2017Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 5 10 grudnia 2024Angielskie napisy i dialogi
Producent: Naughty Dog
Wydawca: Sony Interactive Entertainment
Polski wydawca: Sony Interactive Entertainment Polska



7GIER
Seria platformowych gier akcji, uznawana za „duchowego spadkobiercę” cyklu Crash Bandicoot. Marka stworzona została przez studio Naughty Dog przy wsparciu wydawniczym firmy Sony Computer Entertainment.
15 września 2018
Wraz z oficjalnym zakończeniem wsparcia dla PlayStation 2 powracamy do najlepiej sprzedającej się konsoli firmy Sony i wspominamy 11 najlepszych gier, jakie pojawiły się na tej maszynce.
Współzałożyciel Naughty Dog, Andrew Gavin, we wpisie w serwisie LinkedIn wytłumaczył, dlaczego studio sprzedano firmie Sony. Powodem były błyskawicznie rosnące koszty produkcji gier.
gry
Adrian Werner
26 grudnia 2024 10:14
Firma Sony ujawniła plan wydania cyklu Jak and Daxter na konsoli PlayStation 4. Pierwsze cztery odsłony serii zostaną udostępnione w ramach programu PS2 Classics jeszcze w tym roku.
gry
Jakub Błażewicz
4 kwietnia 2017 08:30
Przedstawiciele Sony Computer Entertainment America ujawnili, że zestaw Jak and Daxter Collection jest obecnie w produkcji. Dalsze informacje zostaną ujawnione w niedługim czasie.
gry
Mateusz Kądziołka
10 listopada 2011 10:35
Podczas konferencji prasowej w Oslo, pracownik studia Naughty Dog wyjawił, że w 2012 roku na PlayStation 3 zadebiutuje zestaw pierwszych trzech gier z serii Jak and Daxter. Słynna seria platformówek miałaby więc pójść w ślady takich cykli jak God of War i Metal Gear Solid.
gry
Mateusz Kądziołka
11 października 2011 10:09
Na PlayStation 2 oraz PSP trafi już niedługo zupełnie nowa odsłona przygód Jaka i Daxtera, bohaterów najpopularniejszej platformówki poprzedniej generacji konsol. Jej producentem nie będzie jednak Naughty Dog, które pracuje aktualnie nad Uncharted 2: Among Thieves, lecz studio High Impact Games, znane z zaprojektowania Ratchet & Clank: Size Matters (PS2, PSP) oraz Secret Agent Clank (PS2, PSP).
gry
Piotr Doroń
2 kwietnia 2009 08:17
Dwóch byłych pracowników studia Naughty Dog, Bob Rafai i E. Daniel Arey, na początku lutego zdecydowało się założyć własne studio deweloperskie o nazwie Big Red Button Entertainment.
gry
Przemysław Zamęcki
16 lutego 2008 15:39
Uncharted: Drake’s Fortune dopiero dzisiaj ma swoją europejską premierę, tymczasem deweloper gry, studio Naughty Dog, przewiduje, że być może w najbliższej przyszłości ruszą prace nad sequelem
gry
Przemysław Zamęcki
7 grudnia 2007 09:52
Studio Naughty Dog, odpowiedzialne ostatnio za Uncharted: Drake’s Fortune, wyraziło wielkie zainteresowanie sieciowymi możliwościami usługi PlayStation Network. Dokonało tego ustami wiceprezesa firmy Evana Wellsa, który podzielił się owymi przemyśleniami w wywiadzie dla serwisu Eurogamer.net.
gry
Piotr Doroń
18 listopada 2007 16:05
Raczej nie potwierdzą się czerwcowe rewelacje (mówiące między innymi o tym, że nowa część Jak & Daxter na PlayStation 3 ukaże się jeszcze w tym roku). Więcej – od dawna nie słyszeliśmy niczego nowego na temat kolejnej części słynnej platformówki. Niektórzy już nawet zaczęli wątpić w to, że Naughty Dog zdecyduje się na jej produkcję. Evan Wells postanowił jednak przypomnieć nam ten tytuł.
gry
Rafał Skierski
6 listopada 2007 14:44
W pierwszych dniach maja przekazaliśmy Wam informację, że firma Sony Computer Entertainment zarejestrowała w Urzędzie Patentowym Stanów Zjednoczonych nowy znak towarowy, związany z elektroniczną rozrywką. Dzisiaj możemy potwierdzić ówczesne przypuszczenia i dodać, że gra Jak and Daxter: The Lost Frontier najprawdopodobniej pojawi się przed tegorocznymi świątami Bożego Narodzenia.
gry
Katarzyna Grysiewicz
25 czerwca 2007 10:10
Popularne pliki do pobrania do gry Jak and Daxter: The Precursor's Legacy.
Wymagania sprzętowe gry Jak and Daxter: The Precursor's Legacy:
PlayStation 2
Wspiera:
karta pamięci 8 MB
Średnie Oceny:
Średnia z 559 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2023.03.06
Butryk89
Ekspert
2016.09.01