Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikZręcznościowePS2PS4
Okładka Jak and Daxter: The Precursor's Legacy (PS2)

Jak and Daxter: The Precursor's Legacy

Jak and Daxter: The Precursor's Legacy to wydana w grudniu 2001 roku trójwymiarowa gra przygodowo-platformowa. Produkcja wyróżnia się na tle innych tytułów liczbą detali, zróżnicowaniem rozgrywki oraz świetnie zaprojektowanym otwartym światem.

Zręcznościowe | TPP | sandbox | platformówki 3D | przygodowe gry akcji | tytuły ekskluzywne PlayStation

Okładka Jak and Daxter: The Precursor's Legacy (PS2)

data premiery gry:

5gru2001

PS2

22sie2017

PS4

Jak and Daxter: The Precursor Legacy to platformówka 3D, wydana po raz pierwszy w grudniu 2001 roku na konsoli PlayStation 2. Z czasem gra trafiła również na inne platformy, jednak pozostaje tytułem na wyłączność Sony. Za stworzenie tej produkcji odpowiada legendarne studio Naughty Dog, autorzy takich hitów jak z Uncharted, The Last of Us czy Crash Bandicoot. Amerykanom udało się stworzyć świetną produkcję, do dziś uważaną za jeden z najlepszych przedstawicieli gatunku.

Fabuła

Gra jest osadzona w fantastycznym świecie, zmienionym przez niezwykłą, występującą w różnych wariantach i mającą niemal magiczne właściwości substancję – Eco. Głównymi bohaterami są tytułowi Jak i Daxter. Ten pierwszy jest elfinem (z uwagi na duże oczy i spiczaste uszy przypomina znanego z typowego fantasy elfa) i to właśnie jego ruchami kieruje gracz. Drugi z bohaterów to… krzyżówka łasicy i wydry, która większość swojego czasu spędza na ramieniu Jaka, służąc mu radą i bawiąc poczuciem humoru. Ta cokolwiek drugoplanowa rola nie przeszkadza Daxterowi pakować się w różnego rodzaju tarapaty, z których to Jak musi go oczywiście wydobywać. To właśnie zabawny futrzak stanowi również oś, wokół której kręci się fabuła głównego wątku Jak and Daxter: The Precursor Legacy. Nie zawsze wyglądał on bowiem tak jak teraz – jego stan jest wynikiem wypadku z Mrocznym Eco, za który odpowiedzialny jest nie kto inny, jak właśnie Jak. Teraz przyjaciele przemierzają swój pełen sekretów, fantastyczny świat w poszukiwaniu sposobu na przywrócenie Daxterowi dawnej postaci.

Mechanika

Jak and Daxter: The Precursor Legacy na PS2 i PS4 to klasyczna gra platformowo-przygodowa. Zabawa skupia się na zręcznym pokonywaniu przeszkód, eksplorowaniu kolejnych lokacji i pojedynkach z wrogami, opartych o relatywnie prosty, ale satysfakcjonujący, zręcznościowy system walki. Do dyspozycji mamy szereg ruchów, takich jak Spin Attack, Uppercut czy Dive Attack. Możemy również wykorzystywać niektóre formy Eco, by dać naszemu bohaterowi dodatkowe zdolności (np. Żółte Eco umożliwia strzelanie kulami ognia).

W przeciwieństwie do wielu innych podobnych gier produkcja Naughty Dog nie jest w pełni liniowa. Zamiast tego Jak and Daxter: The Precursor Legacy stawia na strukturę sandboksową – świat ma spore rozmiary i możemy go eksplorować wedle uznania, także korzystając z pojazdów. Mamy również możliwość rozmawiania z napotkanymi postaciami i wykonywania dla nich zadań pobocznych. Za swój trud otrzymujemy tzw. Ogniwa Zasilające (ang. Power Cells) – potrzebne nam do posuwania naprzód głównego wątku fabularnego – oraz inne profity lub przedmioty. Dla przykładu, rozwiązanie jednego z zadań umożliwia nam korzystanie z łodzi, dzięki której otworem staną przed nami miejsca wcześniej niedostępne.

Kwestie techniczne

Jak and Daxter: The Precursor Legacy wydane na PS2 i PS4 charakteryzuje się kolorową, spójnie zaprojektowaną oprawą graficzną, która może kojarzyć się z filmem animowanym. Świat gry jest rozległy i pełen detali oraz smaczków. Typowo dla produkcji Naughty Dog, bohaterowie są również ładnie animowani i mają wyrazistą, dobrze przekazującą emocje mimikę.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 DVD

Ocena czytelników: 8,8 / 10 na podstawie 455 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 119 PLN

Gry podobne do Jak and Daxter: The Precursor's Legacy

Klasyfikacja PEGI Jak and Daxter: The Precursor's Legacy

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Jak and Daxter: The Precursor's Legacy

Sony PlayStation 2

Sony PlayStation 2

Wykorzystuje: karta pamięci 8 MB

Seria Jak and Daxter trafi na PlayStation 4

wiadomość4 kwietnia 2017

Firma Sony ujawniła plan wydania cyklu Jak and Daxter na konsoli PlayStation 4. Pierwsze cztery odsłony serii zostaną udostępnione w ramach programu PS2 Classics jeszcze w tym roku.

Sony potwierdza - prace nad Jak and Daxter Collection trwają
Sony potwierdza - prace nad Jak and Daxter Collection trwają

wiadomość10 listopada 2011

Przedstawiciele Sony Computer Entertainment America ujawnili, że zestaw Jak and Daxter Collection jest obecnie w produkcji. Dalsze informacje zostaną ujawnione w niedługim czasie.

Jak and Daxter HD Collection w przyszłym roku?
Jak and Daxter HD Collection w przyszłym roku?

wiadomość11 października 2011

Podczas konferencji prasowej w Oslo, pracownik studia Naughty Dog wyjawił, że w 2012 roku na PlayStation 3 zadebiutuje zestaw pierwszych trzech gier z serii Jak and Daxter. Słynna seria platformówek miałaby więc pójść w ślady takich cykli jak God of War i Metal Gear Solid.

PlayStation 2 i PSP otrzymają nową odsłonę Jak & Daxter
PlayStation 2 i PSP otrzymają nową odsłonę Jak & Daxter

wiadomość2 kwietnia 2009

Na PlayStation 2 oraz PSP trafi już niedługo zupełnie nowa odsłona przygód Jaka i Daxtera, bohaterów najpopularniejszej platformówki poprzedniej generacji konsol. Jej producentem nie będzie jednak Naughty Dog, które pracuje aktualnie nad Uncharted 2: Among Thieves, lecz studio High Impact Games, znane z zaprojektowania Ratchet & Clank: Size Matters (PS2, PSP) oraz Secret Agent Clank (PS2, PSP).

Byli pracownicy Naughty Dog zakładają nową firmę
Byli pracownicy Naughty Dog zakładają nową firmę

wiadomość16 lutego 2008

Dwóch byłych pracowników studia Naughty Dog, Bob Rafai i E. Daniel Arey, na początku lutego zdecydowało się założyć własne studio deweloperskie o nazwie Big Red Button Entertainment.

PS2
PS4