Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePCPS4PS3iOS
Okładka Journey (PC)

Journey

Podróż

Niezwykle oryginalna gra eksploracyjna, w której wybieramy się w podróż przez piaszczystą pustynię, a naszym celem jest dotarcie na szczyt widniejącej na horyzoncie, samotnej góry. Cechą charakterystyczną gry Podróż jest brak klasycznej narracji i dialogów.

Przygodowe | fantasy | elementy zręcznościowe | multiplayer | baśń | reedycje/remastery/remaki | indie | kooperacja | eksperymentalne/artystyczne | eksploracyjne | Epic Store exclusive

Okładka Journey (PC)

data premiery gry:

13mar2012

PS3

21lip2015

PS4

6cze2019

PC

6sie2019

iOS

Podróż (oryg. Journey) to wydana pierwotnie na PlayStation 3, a po kilku latach także na innych platformach, artystyczna gra przygodowo-platformowa, w której wybieramy się w niezwykłą podróż przez piaszczystą pustynię. Produkcja została przygotowana przez studio thatgamecompany, słynące z ambitnych i nietypowych gier. Deweloper stworzył między innymi takie hity jak flOw oraz Flower.

Fabuła

Podróż ogranicza ekspozycję do minimum, a w dodatku nie zawiera dialogów ani tradycyjnej tekstowej narracji – to do gracza należy zadanie zrekonstruowania historii świata, w jakim się znalazł i zinterpretowania znaczenia samej podróży, której musi się podjąć. Zabawa rozpoczyna się od wskazania celu – wielkiej góry widniejącej na horyzoncie. Od tej pory osoba dzierżąca pada jest zdana na siebie. Po ukończeniu każdego etapu możemy obejrzeć krótki przerywnik filmowy, zawierający skrawki historii niegdyś potężnej, dziś już zapomnianej cywilizacji, z którą w jakiś sposób powiązany jest nasz bohater.

Mechanika

Rozgrywka polega głównie na eksploracji rozległych półotwartych poziomów, zawierających zagadki, ukryte przedmioty i kolejne fragmenty dziejów świata gry. Stawiane przed graczem zadania nie należą do zbyt wymagających – to proste zagadki logiczne i sekwencje zręcznościowo-platformówkowe. Celem deweloperów nie było testowanie umiejętności gracza, a raczej zachęcenie go do swobodnego odkrywania świata i chłonięcie klimatu gry.

Tryby gry

Gra studia thatgamecompany zaskakuje oryginalnym rozwiązaniem trybu multiplayer. Podczas wędrówki możemy w dowolnej chwili trafić na innego gracza; Journey automatycznie łączy uczestników zabawy w pary, lecz daje im jedynie najprostszą formę komunikacji – przypisany do jednego z przycisków pada sygnał dźwiękowo-graficzny. Na tym kończy się możliwość interakcji między towarzyszami podróży. Chcąc więc wspólnie rozwiązywać łamigłówki czy po prostu podróżować razem, musimy obyć się bez słów.

Kwestie techniczne

Zbudowanie odpowiedniego nastroju w Journey było możliwe między innymi dzięki niezwykle sugestywnej, artystycznej oprawie wizualnej. Studio thatgamecompany postawiło na wyrazisty styl graficzny i minimalizm formy oraz na bogatą kolorystykę w odcieniach czerwieni i złota. Na uwagę zasługuje również klimatyczna świeżka dźwiękowa, za którą odpowiada Austin Wintory, autor muzyki m.in. do Abzu, serii The Banner Saga oraz Assassin’s Creed: Syndicate.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 1-2  

Ocena czytelników: 5,9 / 10 na podstawie 1342 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 6,6 / 10 na podstawie 224 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 59,99 PLN

Klasyfikacja PEGI Journey

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra może przestraszyć młodsze dzieci. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Podróż

Sony PlayStation 3

Sony PlayStation 3

Wykorzystuje: PlayStation Network

Sony PlayStation 4

Sony PlayStation 4

Wykorzystuje: PlayStation Network

PC Windows

PC Windows

Minimalne: Intel Core i3-2120 3.3 GHz / AMD FX-4350 4.2 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTS 450 / Radeon HD 5750 lub lepsza, 4 GB HDD, Windows 7

Journey - przedpremierowy test
Journey - przedpremierowy test

Przed premierą 18 lipca 2011, 14:37

Spotkanie z nieznajomym zaowocowało chwilową przyjaźnią. Wspólnie przeszukaliśmy zakamarki pustyni w nadziei na znalezienie ukrytych elementów, a później rozwinęliśmy wstęgi. Razem wzlecieliśmy po nich na górę mostu i aktywowaliśmy przełączniki, aby zapoznać się z kolejną wizją. W trzeciej części bety trafiliśmy na dalszy fragment pustyni. Tym razem trzeba było uwalniać magiczne latawce z zakopanych w piasku budowli. Dziwaczne obiekty prowadziły przez wydmy, poćwierkując wesoło i zachęcając do ruszenia w dalszą drogę. Wydawanie prostego dźwięku w zupełności wystarczało do informowania drugiej osoby o gotowości do działania czy własnych odkryciach. Wszystko będzie zależeć od tego, na kogo trafimy.

PS3
PS4
PC
iOS