Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePS4PCXONE
Okładka Abzu (PC)

Abzu

Pierwszy projekt niezależnego studia Giant Squids, założonego przez Matta Novę, dyrektora artystycznego niezwykle udanej gry Journey (Podróż), stworzonej z myślą o konsolach z rodziny PlayStation.

Przygodowe | pod wodą | indie | eksperymentalne/artystyczne

Abzu jest debiutanckim dziełem niezależnego studia Giant Squids założonego przez jednego z weteranów branży elektronicznej rozgrywki, Matta Navę, który wcześniej pracował między innymi jako dyrektor artystyczny przy grze Journey powstałej w firmie Thatgamecompany. Jego pierwsze dzieło po usamodzielnieniu się jest ambitnym projektem, wyraźnie bazującym w swoich założeniach na doświadczeniu nabytym przy wyżej wspomnianej produkcji. Gra została przygotowana na platformę PC, PS4 i XONE.

Fabuła

Abzu nie posiada jasno nakreślonej przez autorów fabuły. Eksplorując świat przedstawiony gracz poznaje historię zaginionej cywilizacji dzięki odnajdywanym w podmorskich ruinach freskom oraz interpretuje na bieżąco zachodzące na ekranie wydarzenia – w grze nie występują dialogi, brak jest też tradycyjnej narracji. Podczas zabawy odbywa się także szczątkowa interakcja z mieszkańcami głebin, takimi jak różnego rodzaju gatunki ryb, wielorybów czy kalmarów.

Mechanika

W grze studia Giant Squid naszym zadaniem jest penetracja morskich głębin, wobec czego twórcy duży nacisk położyli na animację nurka, czyli naszego protagonisty, oraz wygodne sterowanie, które poza możliwością operowania kierunkiem pływania i obracania kamery (za pomocą gałek analogowych pada) obsługiwane jest jedynie trzema przyciskami – jednym odpowiadającym za sam ruch, drugim za wszelkie interakcje odbywające się na poziomie kontekstowym i trzecim, za chwilowe, trzystopniowe przyśpieszenie. Niewielka część gry pozwala także na opuszczenie środowiska wodnego. W Abzu, podobnie jak we wspomnianej wyżej grze Journey - Podróż, nie da się ponieść porażki, a jedynym do pewnego stopnia wyzwaniem może być zdobycie wszystkich Osiągnięć/Trofeów, które przygotowali twórcy programu.

Kwestie techniczne

Pod względem oprawy, wydana na PC, PS4 i XONE gra prezentuje wysoki poziom artystyczny, oferując niezwykle kolorowy świat, w którym na jednym ekranie jednorazowo może występować nawet kilkaset ruchomych obiektów. Przy czym twórcy nie starali się w realistyczny sposób ukazać oceanicznych głębin. Dzięki takiemu zabiegowi istnieje duża szansa na to, że pod względem wizualnym tytuł nie zestarzeje się jeszcze przez wiele lat. Na najwyższe uznanie zasługuje za to oprawa muzyczna, idealnie korelująca z rozgrywającymi się na ekranie wydarzeniami.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8,4 / 10 na podstawie 135 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9,2 / 10 na podstawie 10 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Abzu

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra może przestraszyć młodsze dzieci. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Abzu

PC Windows

Rekomendowane: Quad Core 2.4 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 780/Radeon R9 290X lub lepsza, Windows 7 64-bit
Minimalne: Dual Core 3.0GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 750/Radeon R7 260X lub lepsza, Windows 7 64-bit

Recenzja gry Abzu – podwodne Journey dla pecetowców

Recenzja 5 sierpnia 2016, 13:20

Abzu z nieciekawego „pływadełka” zmienia się w kolorową etiudę, godną uwagi chociażby z tego względu, że jest to jedna z niewielu znanych mi gier, mogących pochwalić się spójnym z przedstawianą na ekranie historią podkładem muzycznym. Od pierwszej do ostatniej, dziewięćdziesiątej piątej – bo tyle zajęło mi ukończenie tego tytułu za pierwszym podejściem – minuty. Śmiesznie krótko trwa obcowanie z Abzu, zważywszy na dość wygórowaną kwotę, której życzą sobie twórcy. W przypadku takich pozycji wstrzymałbym się jednak z prostym przelicznikiem, ile złotówek kosztuje minuta zabawy, a skupiłbym bardziej na emocjach płynących z odbierania wszystkimi zmysłami tak szalonego pokazu, jakiego przez ten niedługi czas doświadczamy. Wiem, że brzmię teraz jak mało pomysłowy PR-owiec, ale jeśli chodzi o tego typu gry, właśnie tak sprawy się mają. Journey wcale nie jest dłuższe od Abzu, a zostaje w człowieku na lata.

PC
PS4
XONE