tinyBuild Games to producent i wydawca gier.
Amerykański producent i wydawca gier niezależnych z siedzibą w Bothell w stanie Waszyngton. Firma, której szefem od 2011 roku jest Alex Nichiporchik, rozpoczęła jako studio indie; po dwóch latach podjęto jednak decyzję o zmianie profilu działalności i wejściu na rynek wydawniczy. Tytuły sygnowane przez tinyBuild trafiają na komputery osobiste i konsole.
Firma tinyBuild, założona w 2011 roku przez Toma Briena i Aleksa Nichiporchika, rozpoczęła jako niezależne studio deweloperskie. Debiutanckie dzieło zespołu, czyli No Time To Explain, odniosło sukces w serwisie Kickstarter, zdobywając ponad 26 tysięcy dolarów; pozostałe 20 tysięcy potrzebne do ukończenia projektu deweloperzy mieli otrzymać od firmy Buka Entertainment, wraz z możliwością wydania No Time To Explain na platformie Steam; w zamian za pomoc, autorzy mieli przekazać wydawcy prawa do dysponowania marką w krajach rosyjskojęzycznych.
Niestety twórcy nigdy nie otrzymali obiecanej gotówki – nie mając dostępu do platformy Valve, podjęli decyzję o podzieleniu tytułu na dwa odcinki, z których pierwszy zadebiutował w sierpniu 2011 roku, z kolei drugi ukazał się w grudniu. Dopiero we wrześniu 2012 roku, kiedy firma Gabe’a Nevella wystartowała z inicjatywą Steam Greenlight, No Time To Explain mogło trafić na Steama. Ponowna premiera gry odbyła się więc w styczniu 2013 roku – produkcja ostatecznie odniosła sukces, co pozwoliło jej autorom na odbicie się od dna.
Jak mówią sami deweloperzy, po wszystkim czuli się wypaleni i nie mieli ochoty na tworzenie kolejnych gier. Moment przełomowy w historii tinyBuild miał jednak dopiero nadejść. W lutym 2013 roku, w trakcie Casual Connect w Hamburgu, a dokładnie – podczas konferencji Indie Showcase, zorganizowanej przez Luke’a Burtisa – Nichiporchik zauważył grę zatytułowaną SpeedRunner HD, która właśnie zmierzała na Steama. To właśnie wtedy wpadł na pomysł, że jego ekipa może wykorzystać środki pozyskane ze sprzedaży No Time To Explain, by pomóc uczynić SpeedRunners lepszą pozycją.
Wtedy też do zespołu dołączył Luke Burtis, który miał się zająć prezentacjami i dystrybucją, podczas gdy Tom Brien czuwałby nad aspektem wizualnym gry, z kolei Alex zadbały o marketing. Eksperyment zakończył się powodzeniem, gdyż SpeedRunners, wydane w steamowym Wczesnym Dostępie w sierpniu 2013 roku, odniosło sukces i szybko zarobiło ponad trzy miliony dolarów.
W ten sposób ekipa tinyBuild przekonała się, że współpraca z innymi deweloperami indie może przynosić wymierne korzyści. Od sierpnia 2013 roku studio stało się zatem wydawcą gier indie, zajmując się nie tylko kwestiami związanymi z wydawaniem gier tworzonych przez inne zespoły, lecz także pomagając im w przygotowywaniu konwersji na różne platformy.
Wśród tytułów, które tinyBuild wydało w kolejnych latach, na wzmiankę zasługują przede wszystkim: gra akcji pod tytułem Mr. Shifty (2017), Hello Neighbor (2017), który pomimo licznych bolączek okazał się bestsellerem i dał początek całej serii, czy wreszcie unikalne Pathologic 2 (2019).
W marcu 2020 roku tinyBuild wzięło pod swoje skrzydła Jeda Steena, znanego jako HakJak, by stanął na czele nowego studia deweloperskiego. W lipcu 2020 roku firma nabyła zespół Dynamic Pixels – autorów cyklu Hello Neighbor – który przemianowała na Eerie Guest Studios, a także zainwestowała 15 milionów dolarów w rozwój marki. W listopadzie 2020 roku zastrzyk gotówki w wysokości 3 milionów dolarów otrzymała od tinyBuild ekipa Hologryph. Jej zadaniem była pomoc w stworzeniu gry Secret Neighbor, będącej spin-offem serii Hello Neighbor.
W lutym 2021 roku tinyBuild nabyło trzy kolejne studia; mowa o We’re Five Games, Hungry Couch oraz Moon Moose. W tym samym miesiącu firma zadebiutowała również na giełdzie. W sierpniu z kolei pod jej skrzydła trafiło studio Animal. W listopadzie tinyBuild przejęło jeszcze firmy Versus Evil oraz Red Cerberus; transakcja kosztowała opisywanego wydawcę 12,5 miliona dolarów. W sierpniu 2022 roku pod skrzydła tinyBuild trafiły natomiast marki Surgeon Simulator oraz I Am Bread, przejęte od Bossa Studios za 3 miliony dolarów.
W kwietniu 2024 roku firma tinyBuild podzieliła się ze światem swoimi wynikami finansowymi za 2023 roku, które nie prezentowały się zbyt optymistycznie. Jak się okazało, jej przychody spadły o 29% w porównaniu z 2022 rokiem, co zaowocowało stratą operacyjną w wysokości 64 milionów dolarów. Co ciekawe, nowe premiery stanowiły zaledwie 8% rocznych przychodów tinyBuild za 2023 rok, co było o tyle intrygujące, że jego nakładem zadebiutowały między innymi takie pozycje, jak ciepło przyjęte Punch Club 2: Fast Forward, Kill It With Fire 2 oraz The Bookwalker: Thief of Tales.
Niemniej, wydawca miał plan na ratowanie swojego budżetu. Oprócz chęci skoncentrowania się na „nieskończonych” produkcjach i grach-usługach, tinyBuild podreperowało swoje finanse, sprzedając prawa do marki Surgeon Simulator, które w czerwcu 2024 roku trafiły w ręce Infogrames.
Lista wszystkich gier będących w produkcji przez tinyBuild Games.
Hello Neighbor 3 - Nieznana - PC
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez tinyBuild Games.
Duckside - 25 września 2024 - PC, PS5, XSX
No Time to Explain - 25 stycznia 2013 - PC, XONE
Amerykański producent i wydawca gier niezależnych z siedzibą w Bothell w stanie Waszyngton. Firma, której szefem od 2011 roku jest Alex Nichiporchik, rozpoczęła jako studio indie; po dwóch latach podjęto jednak decyzję o zmianie profilu działalności i wejściu na rynek wydawniczy. Tytuły sygnowane przez tinyBuild trafiają na komputery osobiste i konsole.
Firma tinyBuild, założona w 2011 roku przez Toma Briena i Aleksa Nichiporchika, rozpoczęła jako niezależne studio deweloperskie. Debiutanckie dzieło zespołu, czyli No Time To Explain, odniosło sukces w serwisie Kickstarter, zdobywając ponad 26 tysięcy dolarów; pozostałe 20 tysięcy potrzebne do ukończenia projektu deweloperzy mieli otrzymać od firmy Buka Entertainment, wraz z możliwością wydania No Time To Explain na platformie Steam; w zamian za pomoc, autorzy mieli przekazać wydawcy prawa do dysponowania marką w krajach rosyjskojęzycznych.
Niestety twórcy nigdy nie otrzymali obiecanej gotówki – nie mając dostępu do platformy Valve, podjęli decyzję o podzieleniu tytułu na dwa odcinki, z których pierwszy zadebiutował w sierpniu 2011 roku, z kolei drugi ukazał się w grudniu. Dopiero we wrześniu 2012 roku, kiedy firma Gabe’a Nevella wystartowała z inicjatywą Steam Greenlight, No Time To Explain mogło trafić na Steama. Ponowna premiera gry odbyła się więc w styczniu 2013 roku – produkcja ostatecznie odniosła sukces, co pozwoliło jej autorom na odbicie się od dna.
Jak mówią sami deweloperzy, po wszystkim czuli się wypaleni i nie mieli ochoty na tworzenie kolejnych gier. Moment przełomowy w historii tinyBuild miał jednak dopiero nadejść. W lutym 2013 roku, w trakcie Casual Connect w Hamburgu, a dokładnie – podczas konferencji Indie Showcase, zorganizowanej przez Luke’a Burtisa – Nichiporchik zauważył grę zatytułowaną SpeedRunner HD, która właśnie zmierzała na Steama. To właśnie wtedy wpadł na pomysł, że jego ekipa może wykorzystać środki pozyskane ze sprzedaży No Time To Explain, by pomóc uczynić SpeedRunners lepszą pozycją.
Wtedy też do zespołu dołączył Luke Burtis, który miał się zająć prezentacjami i dystrybucją, podczas gdy Tom Brien czuwałby nad aspektem wizualnym gry, z kolei Alex zadbały o marketing. Eksperyment zakończył się powodzeniem, gdyż SpeedRunners, wydane w steamowym Wczesnym Dostępie w sierpniu 2013 roku, odniosło sukces i szybko zarobiło ponad trzy miliony dolarów.
W ten sposób ekipa tinyBuild przekonała się, że współpraca z innymi deweloperami indie może przynosić wymierne korzyści. Od sierpnia 2013 roku studio stało się zatem wydawcą gier indie, zajmując się nie tylko kwestiami związanymi z wydawaniem gier tworzonych przez inne zespoły, lecz także pomagając im w przygotowywaniu konwersji na różne platformy.
Wśród tytułów, które tinyBuild wydało w kolejnych latach, na wzmiankę zasługują przede wszystkim: gra akcji pod tytułem Mr. Shifty (2017), Hello Neighbor (2017), który pomimo licznych bolączek okazał się bestsellerem i dał początek całej serii, czy wreszcie unikalne Pathologic 2 (2019).
W marcu 2020 roku tinyBuild wzięło pod swoje skrzydła Jeda Steena, znanego jako HakJak, by stanął na czele nowego studia deweloperskiego. W lipcu 2020 roku firma nabyła zespół Dynamic Pixels – autorów cyklu Hello Neighbor – który przemianowała na Eerie Guest Studios, a także zainwestowała 15 milionów dolarów w rozwój marki. W listopadzie 2020 roku zastrzyk gotówki w wysokości 3 milionów dolarów otrzymała od tinyBuild ekipa Hologryph. Jej zadaniem była pomoc w stworzeniu gry Secret Neighbor, będącej spin-offem serii Hello Neighbor.
W lutym 2021 roku tinyBuild nabyło trzy kolejne studia; mowa o We’re Five Games, Hungry Couch oraz Moon Moose. W tym samym miesiącu firma zadebiutowała również na giełdzie. W sierpniu z kolei pod jej skrzydła trafiło studio Animal. W listopadzie tinyBuild przejęło jeszcze firmy Versus Evil oraz Red Cerberus; transakcja kosztowała opisywanego wydawcę 12,5 miliona dolarów. W sierpniu 2022 roku pod skrzydła tinyBuild trafiły natomiast marki Surgeon Simulator oraz I Am Bread, przejęte od Bossa Studios za 3 miliony dolarów.
W kwietniu 2024 roku firma tinyBuild podzieliła się ze światem swoimi wynikami finansowymi za 2023 roku, które nie prezentowały się zbyt optymistycznie. Jak się okazało, jej przychody spadły o 29% w porównaniu z 2022 rokiem, co zaowocowało stratą operacyjną w wysokości 64 milionów dolarów. Co ciekawe, nowe premiery stanowiły zaledwie 8% rocznych przychodów tinyBuild za 2023 rok, co było o tyle intrygujące, że jego nakładem zadebiutowały między innymi takie pozycje, jak ciepło przyjęte Punch Club 2: Fast Forward, Kill It With Fire 2 oraz The Bookwalker: Thief of Tales.
Niemniej, wydawca miał plan na ratowanie swojego budżetu. Oprócz chęci skoncentrowania się na „nieskończonych” produkcjach i grach-usługach, tinyBuild podreperowało swoje finanse, sprzedając prawa do marki Surgeon Simulator, które w czerwcu 2024 roku trafiły w ręce Infogrames.
Lista wszystkich nadciągających gier które wyda tinyBuild Games.
Of Ash and Steel - 24 listopada 2025 - PC
All Will Fall - 2025 - PC
Sand - 2025 - PC, PS5, XSX
Streets of Rogue 2 - 2025 - PC
Ferocious - I kwartał 2026 - PC
Kingmakers - 2026 - PC
The Lift - 2026 - PC
Hello Neighbor 3 - Nieznana - PC
Lista wszystkich gier wydanych przez tinyBuild Games.
The King is Watching - 21 lipca 2025 - PC
Drill Core - 17 lipca 2025 - PC
Level Zero: Extraction - 29 stycznia 2025 - PC, PS4, PS5, XONE, XSX
VOIN - 10 grudnia 2024 - PC
Deadside - 5 grudnia 2024 - PS5, XSX
I Am Future - 13 listopada 2024 - PC
Duckside - 25 września 2024 - PC, PS5, XSX
Train Valley World - 9 sierpnia 2024 - PC
Rawmen - 23 lipca 2024 - PC
Astor: Blade of the Monolith - 30 maja 2024 - PC, PS4, XONE, Switch, PS5, XSX
Kill It With Fire 2 - 16 kwietnia 2024 - PC, PS5, XSX
Broken Roads - 10 kwietnia 2024 - PS5, XSX, PC, PS4, XONE, Switch
Black Skylands - 15 sierpnia 2023 - PC, PS4, XONE, Switch, XSX
Punch Club 2: Fast Forward - 20 lipca 2023 - PC, PS4, XONE, Switch, PS5, XSX, iOS
The Bookwalker: Thief of Tales - 22 czerwca 2023 - PC, PS4, PS5, XONE, XSX
Farworld Pioneers - 30 maja 2023 - PC, PS4, PS5, XONE, XSX
Kill It With Fire VR - 13 kwietnia 2023 - PC, PS4, PS5
Rhythm Sprout - 1 lutego 2023 - PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch
Potion Craft: Alchemist Simulator - 13 grudnia 2022 - PC, PS4, Switch, XSX, PS5, XONE
Hello Neighbor 2 - 6 grudnia 2022 - XONE, XSX, PS4, PS5, PC, Switch
Asterigos: Curse of the Stars - 11 października 2022 - PC, PS4, PS5, XONE, XSX
Despot's Game - 29 września 2022 - PC, PS5, PS4, XONE, XSX, Switch
SpiderHeck - 22 września 2022 - PC, XONE, XSX, PS4, PS5, Switch
Tinykin - 30 sierpnia 2022 - PC, PS4, XONE, Switch, PS5, XSX
Cartel Tycoon - 26 lipca 2022 - PC, PS5, XSX
Expedition Zero - 24 marca 2022 - PC
Not for Broadcast - 25 stycznia 2022 - PS4, XONE, PC
Trash Sailors - 16 grudnia 2021 - PC, PS4, XONE, Switch
Happy's Humble Burger Farm - 3 grudnia 2021 - PC, PS4, XONE, Switch
Undungeon - 18 listopada 2021 - PC, PS4, Switch, XONE
Mayhem in Single Valley - 20 maja 2021 - PC, PS4, Switch, XONE
Almighty: Kill Your Gods - 5 maja 2021 - PC
Yandere Simulator - 31 sierpnia 2020 - PC
Kill It with Fire - 13 sierpnia 2020 - PC, PS4, XONE, Switch, iOS, AND
Hellpoint - 30 lipca 2020 - PC, PS4, XONE, Switch, PS5, XSX
Waking - 18 czerwca 2020 - PC, XONE
Totally Reliable Delivery Service - 1 kwietnia 2020 - PC, PS4, XONE, Switch, iOS, AND
Pathologic 2: Marble Nest - 28 października 2019 - PS4, PC, XONE
Secret Neighbor - 23 października 2019 - PC, PS4, Switch, iOS, XONE
Pandemic Express - 27 września 2019 - PC
Outpost Zero - 25 lipca 2019 - PC
Streets of Rogue - 12 lipca 2019 - PC, PS4, XONE, Switch
Pathologic 2 - 23 maja 2019 - PC, PS4, XONE
Swag and Sorcery - 9 maja 2019 - PC
Hello Neighbor: Hide and Seek - 7 grudnia 2018 - PC, PS4, XONE, Switch, iOS
Party Hard 2 - 25 października 2018 - PC, PS4, XONE, Switch
Graveyard Keeper - 15 sierpnia 2018 - Switch, PS4, iOS, AND, PC, XONE
Guts and Glory - 19 lipca 2018 - PC, PS4, XONE, Switch
Garage - 10 maja 2018 - Switch, PC
Hello Neighbor - 8 grudnia 2017 - Switch, XONE, PC, AND, iOS, PS4
Phantom Trigger - 10 sierpnia 2017 - PS4, XONE, Switch, PC
Community Inc - 3 sierpnia 2017 - PC
Mr. Shifty - 13 kwietnia 2017 - PC, Switch, XONE, PS4
Clustertruck - 27 września 2016 - PC, PS4, XONE, Switch
The Final Station - 30 sierpnia 2016 - Switch, XONE, PS4, PC
BOID - 8 lipca 2016 - PC
SpeedRunners - 19 kwietnia 2016 - PC, XONE, PS4
Dungelot: Shattered Lands - 21 stycznia 2016 - AND, PC, iOS
Punch Club - 8 stycznia 2016 - PC, iOS, AND, XONE, Switch, PS4, 3DS
Party Hard - 25 sierpnia 2015 - PC, iOS, AND, XONE, PS4, Switch
Divide by Sheep - 2 lipca 2015 - PC, iOS
Fearless Fantasy - 15 maja 2014 - PC, iOS, AND
Spoiler Alert - 10 stycznia 2014 - PC, iOS, AND
Not the Robots - 12 grudnia 2013 - PC
No Time to Explain - 25 stycznia 2013 - PC, XONE
Zespół Fire & Frost Studios zdecydował się opóźnić debiut RPG of Ash and Steel, by dać sobie czas na dopracowanie gry. Na szczęście nie będziemy czekać o wiele dłużej niż zapowiadano.
gry
Jakub Błażewicz
28 października 2025 12:07
Mocno wyczekiwana na Steamie gra akcji z pogranicza strzelanek i strategii została właśnie po raz kolejny opóźniona. Twórcy Kingmakers podzielili się oświadczeniem, w którym przeprosili graczy za taki obrót spraw i wyjaśnili powody swojej decyzji.
gry
Danuta Repelowicz
3 października 2025 21:11
W połowie sierpnia w Epic Games Store można zdobyć kolejne dwie darmówki. Szczególnie godne polecenia jest minimalistyczne Hidden Folks, które ma na Steamie aż 97% pozytywnych recenzji.
gry
Hubert Śledziewski
14 sierpnia 2025 17:25
The King is Watching to nowa strategia czasu rzeczywistego z elementami tower defense i roguelite, w której wzrok monarchy dosłownie wyznacza granice działania.
gry
Kamil Kleszyk
30 lipca 2025 16:14
W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie gry, jak Killing Floor 3, Wuchang: Fallen Feathers, The King is Watching, No Sleep For Kaname Date - From AI: The Somnium Files, Wildgate, Hell Clock, Grimshire czy Monument Valley 3.
gry
Adrian Werner
21 lipca 2025 10:14
Zainteresowane osoby mogą już wziąć udział w testach Of Ash and Steel. Nie mają one ograniczenia czasowego, a dostęp przyznawany jest falami.
gry
Marcin Bukowski
15 lipca 2025 11:20
Twórcy Of Ash and Steel, czyli obiecującego RPG-a z otwartym światem, wypuścili nowy zwiastun gry i zapowiedzieli testy.
gry
Adrian Werner
28 maja 2025 10:16
Poznaliśmy termin startu gry Kingmakers we wczesnym dostępie. Hybryda strategii i strzelanki TPP to jedna z najbardziej nietypowych gier tego roku.
gry
Piotr Doroń
28 maja 2025 09:22
Twórcy Level Zero: Extration ogłosili zakończenie rozwoju gry nieco ponad 2 tygodnie po premierze pełnej wersji. Trudno się dziwić, gdyż ta niezbyt zainteresowała graczy.
gry
Marcin Bukowski
15 lutego 2025 10:44
Dzięki najnowszej aktualizacji niezależny symulator Potion Craft znów przyciągnął do siebie graczy. Produkcja doczekała się m.in. zmian w balansie, ciekawych postaci niezależnych oraz nowych talentów.
gry
Krzysztof Kałuziński
8 grudnia 2024 17:14