Firmy

tinyBuild Games

tinyBuild Games to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy tinyBuild Games, Facebook

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez tinyBuild Games

Hello Neighbor 3

Hello Neighbor 3

Nieznana

Akcji

Hello Neighbor 3
Duckside

Duckside

25 września 2024

Akcji

Duckside
No Time to Explain

No Time to Explain

25 stycznia 2013

Zręcznościowe

No Time to Explain

Amerykański producent i wydawca gier niezależnych z siedzibą w Bothell w stanie Waszyngton. Firma, której szefem od 2011 roku jest Alex Nichiporchik, rozpoczęła jako studio indie; po dwóch latach podjęto jednak decyzję o zmianie profilu działalności i wejściu na rynek wydawniczy. Tytuły sygnowane przez tinyBuild trafiają na komputery osobiste i konsole.

Historia

Od niezależnego studia…

Firma tinyBuild, założona w 2011 roku przez Toma Briena i Aleksa Nichiporchika, rozpoczęła jako niezależne studio deweloperskie. Debiutanckie dzieło zespołu, czyli No Time To Explain, odniosło sukces w serwisie Kickstarter, zdobywając ponad 26 tysięcy dolarów; pozostałe 20 tysięcy potrzebne do ukończenia projektu deweloperzy mieli otrzymać od firmy Buka Entertainment, wraz z możliwością wydania No Time To Explain na platformie Steam; w zamian za pomoc, autorzy mieli przekazać wydawcy prawa do dysponowania marką w krajach rosyjskojęzycznych.

Niestety twórcy nigdy nie otrzymali obiecanej gotówki – nie mając dostępu do platformy Valve, podjęli decyzję o podzieleniu tytułu na dwa odcinki, z których pierwszy zadebiutował w sierpniu 2011 roku, z kolei drugi ukazał się w grudniu. Dopiero we wrześniu 2012 roku, kiedy firma Gabe’a Nevella wystartowała z inicjatywą Steam Greenlight, No Time To Explain mogło trafić na Steama. Ponowna premiera gry odbyła się więc w styczniu 2013 roku – produkcja ostatecznie odniosła sukces, co pozwoliło jej autorom na odbicie się od dna.

Jak mówią sami deweloperzy, po wszystkim czuli się wypaleni i nie mieli ochoty na tworzenie kolejnych gier. Moment przełomowy w historii tinyBuild miał jednak dopiero nadejść. W lutym 2013 roku, w trakcie Casual Connect w Hamburgu, a dokładnie – podczas konferencji Indie Showcase, zorganizowanej przez Luke’a Burtisa – Nichiporchik zauważył grę zatytułowaną SpeedRunner HD, która właśnie zmierzała na Steama. To właśnie wtedy wpadł na pomysł, że jego ekipa może wykorzystać środki pozyskane ze sprzedaży No Time To Explain, by pomóc uczynić SpeedRunners lepszą pozycją.

Wtedy też do zespołu dołączył Luke Burtis, który miał się zająć prezentacjami i dystrybucją, podczas gdy Tom Brien czuwałby nad aspektem wizualnym gry, z kolei Alex zadbały o marketing. Eksperyment zakończył się powodzeniem, gdyż SpeedRunners, wydane w steamowym Wczesnym Dostępie w sierpniu 2013 roku, odniosło sukces i szybko zarobiło ponad trzy miliony dolarów.

…do wydawcy gier indie

W ten sposób ekipa tinyBuild przekonała się, że współpraca z innymi deweloperami indie może przynosić wymierne korzyści. Od sierpnia 2013 roku studio stało się zatem wydawcą gier indie, zajmując się nie tylko kwestiami związanymi z wydawaniem gier tworzonych przez inne zespoły, lecz także pomagając im w przygotowywaniu konwersji na różne platformy.

Wśród tytułów, które tinyBuild wydało w kolejnych latach, na wzmiankę zasługują przede wszystkim: gra akcji pod tytułem Mr. Shifty (2017), Hello Neighbor (2017), który pomimo licznych bolączek okazał się bestsellerem i dał początek całej serii, czy wreszcie unikalne Pathologic 2 (2019).

W marcu 2020 roku tinyBuild wzięło pod swoje skrzydła Jeda Steena, znanego jako HakJak, by stanął na czele nowego studia deweloperskiego. W lipcu 2020 roku firma nabyła zespół Dynamic Pixels – autorów cyklu Hello Neighbor – który przemianowała na Eerie Guest Studios, a także zainwestowała 15 milionów dolarów w rozwój marki. W listopadzie 2020 roku zastrzyk gotówki w wysokości 3 milionów dolarów otrzymała od tinyBuild ekipa Hologryph. Jej zadaniem była pomoc w stworzeniu gry Secret Neighbor, będącej spin-offem serii Hello Neighbor.

W lutym 2021 roku tinyBuild nabyło trzy kolejne studia; mowa o We’re Five Games, Hungry Couch oraz Moon Moose. W tym samym miesiącu firma zadebiutowała również na giełdzie. W sierpniu z kolei pod jej skrzydła trafiło studio Animal. W listopadzie tinyBuild przejęło jeszcze firmy Versus Evil oraz Red Cerberus; transakcja kosztowała opisywanego wydawcę 12,5 miliona dolarów. W sierpniu 2022 roku pod skrzydła tinyBuild trafiły natomiast marki Surgeon Simulator oraz I Am Bread, przejęte od Bossa Studios za 3 miliony dolarów.

W kwietniu 2024 roku firma tinyBuild podzieliła się ze światem swoimi wynikami finansowymi za 2023 roku, które nie prezentowały się zbyt optymistycznie. Jak się okazało, jej przychody spadły o 29% w porównaniu z 2022 rokiem, co zaowocowało stratą operacyjną w wysokości 64 milionów dolarów. Co ciekawe, nowe premiery stanowiły zaledwie 8% rocznych przychodów tinyBuild za 2023 rok, co było o tyle intrygujące, że jego nakładem zadebiutowały między innymi takie pozycje, jak ciepło przyjęte Punch Club 2: Fast Forward, Kill It With Fire 2 oraz The Bookwalker: Thief of Tales.

Niemniej, wydawca miał plan na ratowanie swojego budżetu. Oprócz chęci skoncentrowania się na „nieskończonych” produkcjach i grach-usługach, tinyBuild podreperowało swoje finanse, sprzedając prawa do marki Surgeon Simulator, które w czerwcu 2024 roku trafiły w ręce Infogrames.

Gry w produkcji

Lista wszystkich gier będących w produkcji przez tinyBuild Games.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez tinyBuild Games.

Amerykański producent i wydawca gier niezależnych z siedzibą w Bothell w stanie Waszyngton. Firma, której szefem od 2011 roku jest Alex Nichiporchik, rozpoczęła jako studio indie; po dwóch latach podjęto jednak decyzję o zmianie profilu działalności i wejściu na rynek wydawniczy. Tytuły sygnowane przez tinyBuild trafiają na komputery osobiste i konsole.

Historia

Od niezależnego studia…

Firma tinyBuild, założona w 2011 roku przez Toma Briena i Aleksa Nichiporchika, rozpoczęła jako niezależne studio deweloperskie. Debiutanckie dzieło zespołu, czyli No Time To Explain, odniosło sukces w serwisie Kickstarter, zdobywając ponad 26 tysięcy dolarów; pozostałe 20 tysięcy potrzebne do ukończenia projektu deweloperzy mieli otrzymać od firmy Buka Entertainment, wraz z możliwością wydania No Time To Explain na platformie Steam; w zamian za pomoc, autorzy mieli przekazać wydawcy prawa do dysponowania marką w krajach rosyjskojęzycznych.

Niestety twórcy nigdy nie otrzymali obiecanej gotówki – nie mając dostępu do platformy Valve, podjęli decyzję o podzieleniu tytułu na dwa odcinki, z których pierwszy zadebiutował w sierpniu 2011 roku, z kolei drugi ukazał się w grudniu. Dopiero we wrześniu 2012 roku, kiedy firma Gabe’a Nevella wystartowała z inicjatywą Steam Greenlight, No Time To Explain mogło trafić na Steama. Ponowna premiera gry odbyła się więc w styczniu 2013 roku – produkcja ostatecznie odniosła sukces, co pozwoliło jej autorom na odbicie się od dna.

Jak mówią sami deweloperzy, po wszystkim czuli się wypaleni i nie mieli ochoty na tworzenie kolejnych gier. Moment przełomowy w historii tinyBuild miał jednak dopiero nadejść. W lutym 2013 roku, w trakcie Casual Connect w Hamburgu, a dokładnie – podczas konferencji Indie Showcase, zorganizowanej przez Luke’a Burtisa – Nichiporchik zauważył grę zatytułowaną SpeedRunner HD, która właśnie zmierzała na Steama. To właśnie wtedy wpadł na pomysł, że jego ekipa może wykorzystać środki pozyskane ze sprzedaży No Time To Explain, by pomóc uczynić SpeedRunners lepszą pozycją.

Wtedy też do zespołu dołączył Luke Burtis, który miał się zająć prezentacjami i dystrybucją, podczas gdy Tom Brien czuwałby nad aspektem wizualnym gry, z kolei Alex zadbały o marketing. Eksperyment zakończył się powodzeniem, gdyż SpeedRunners, wydane w steamowym Wczesnym Dostępie w sierpniu 2013 roku, odniosło sukces i szybko zarobiło ponad trzy miliony dolarów.

…do wydawcy gier indie

W ten sposób ekipa tinyBuild przekonała się, że współpraca z innymi deweloperami indie może przynosić wymierne korzyści. Od sierpnia 2013 roku studio stało się zatem wydawcą gier indie, zajmując się nie tylko kwestiami związanymi z wydawaniem gier tworzonych przez inne zespoły, lecz także pomagając im w przygotowywaniu konwersji na różne platformy.

Wśród tytułów, które tinyBuild wydało w kolejnych latach, na wzmiankę zasługują przede wszystkim: gra akcji pod tytułem Mr. Shifty (2017), Hello Neighbor (2017), który pomimo licznych bolączek okazał się bestsellerem i dał początek całej serii, czy wreszcie unikalne Pathologic 2 (2019).

W marcu 2020 roku tinyBuild wzięło pod swoje skrzydła Jeda Steena, znanego jako HakJak, by stanął na czele nowego studia deweloperskiego. W lipcu 2020 roku firma nabyła zespół Dynamic Pixels – autorów cyklu Hello Neighbor – który przemianowała na Eerie Guest Studios, a także zainwestowała 15 milionów dolarów w rozwój marki. W listopadzie 2020 roku zastrzyk gotówki w wysokości 3 milionów dolarów otrzymała od tinyBuild ekipa Hologryph. Jej zadaniem była pomoc w stworzeniu gry Secret Neighbor, będącej spin-offem serii Hello Neighbor.

W lutym 2021 roku tinyBuild nabyło trzy kolejne studia; mowa o We’re Five Games, Hungry Couch oraz Moon Moose. W tym samym miesiącu firma zadebiutowała również na giełdzie. W sierpniu z kolei pod jej skrzydła trafiło studio Animal. W listopadzie tinyBuild przejęło jeszcze firmy Versus Evil oraz Red Cerberus; transakcja kosztowała opisywanego wydawcę 12,5 miliona dolarów. W sierpniu 2022 roku pod skrzydła tinyBuild trafiły natomiast marki Surgeon Simulator oraz I Am Bread, przejęte od Bossa Studios za 3 miliony dolarów.

W kwietniu 2024 roku firma tinyBuild podzieliła się ze światem swoimi wynikami finansowymi za 2023 roku, które nie prezentowały się zbyt optymistycznie. Jak się okazało, jej przychody spadły o 29% w porównaniu z 2022 rokiem, co zaowocowało stratą operacyjną w wysokości 64 milionów dolarów. Co ciekawe, nowe premiery stanowiły zaledwie 8% rocznych przychodów tinyBuild za 2023 rok, co było o tyle intrygujące, że jego nakładem zadebiutowały między innymi takie pozycje, jak ciepło przyjęte Punch Club 2: Fast Forward, Kill It With Fire 2 oraz The Bookwalker: Thief of Tales.

Niemniej, wydawca miał plan na ratowanie swojego budżetu. Oprócz chęci skoncentrowania się na „nieskończonych” produkcjach i grach-usługach, tinyBuild podreperowało swoje finanse, sprzedając prawa do marki Surgeon Simulator, które w czerwcu 2024 roku trafiły w ręce Infogrames.

Nadciągające gry

Lista wszystkich nadciągających gier które wyda tinyBuild Games.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez tinyBuild Games.

Wiadomości o firmie tinyBuild Games

Fani Gothica i Wiedźmina muszą poczekać dłużej. Premiera RPG Of Ash and Steel przesunięta

Fani Gothica i Wiedźmina muszą poczekać dłużej. Premiera RPG Of Ash and Steel przesunięta

Zespół Fire & Frost Studios zdecydował się opóźnić debiut RPG of Ash and Steel, by dać sobie czas na dopracowanie gry. Na szczęście nie będziemy czekać o wiele dłużej niż zapowiadano.

gry

Jakub Błażewicz

28 października 2025 12:07

Fani Gothica i Wiedźmina muszą poczekać dłużej. Premiera RPG Of Ash and Steel przesunięta
Premiera miała być za 5 dni, ale w ostatniej chwili została opóźniona. Średniowieczna gra akcji dla fanów strzelanek i strategii, Kingmakers, nie może nikogo rozczarować

Premiera miała być za 5 dni, ale w ostatniej chwili została opóźniona. Średniowieczna gra akcji dla fanów strzelanek i strategii, Kingmakers, nie może nikogo rozczarować

Mocno wyczekiwana na Steamie gra akcji z pogranicza strzelanek i strategii została właśnie po raz kolejny opóźniona. Twórcy Kingmakers podzielili się oświadczeniem, w którym przeprosili graczy za taki obrót spraw i wyjaśnili powody swojej decyzji.

gry

Danuta Repelowicz

3 października 2025 21:11

Premiera miała być za 5 dni, ale w ostatniej chwili została opóźniona. Średniowieczna gra akcji dla fanów strzelanek i strategii, Kingmakers, nie może nikogo rozczarować
48. i 49. gra za darmo w 2025 roku w Epic Games Store

48. i 49. gra za darmo w 2025 roku w Epic Games Store

W połowie sierpnia w Epic Games Store można zdobyć kolejne dwie darmówki. Szczególnie godne polecenia jest minimalistyczne Hidden Folks, które ma na Steamie aż 97% pozytywnych recenzji.

gry

Hubert Śledziewski

14 sierpnia 2025 17:25

48. i 49. gra za darmo w 2025 roku w Epic Games Store
Nowa gra o budowaniu królestwa fantasy pozwala poczuć się niczym Wielki Brat i rządzić za pomocą wzroku absolutnego. Premiera The King is Watching

Nowa gra o budowaniu królestwa fantasy pozwala poczuć się niczym Wielki Brat i rządzić za pomocą wzroku absolutnego. Premiera The King is Watching

The King is Watching to nowa strategia czasu rzeczywistego z elementami tower defense i roguelite, w której wzrok monarchy dosłownie wyznacza granice działania.

gry

Kamil Kleszyk

30 lipca 2025 16:14

Nowa gra o budowaniu królestwa fantasy pozwala poczuć się niczym Wielki Brat i rządzić za pomocą wzroku absolutnego. Premiera The King is Watching
Nowości na Steam. Wyczekiwane RPG akcji i kontynuacja przebojowego FPS-a

Nowości na Steam. Wyczekiwane RPG akcji i kontynuacja przebojowego FPS-a

W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie gry, jak Killing Floor 3, Wuchang: Fallen Feathers, The King is Watching, No Sleep For Kaname Date - From AI: The Somnium Files, Wildgate, Hell Clock, Grimshire czy Monument Valley 3.

gry

Adrian Werner

21 lipca 2025 10:14

Nowości na Steam. Wyczekiwane RPG akcji i kontynuacja przebojowego FPS-a
Ta gra RPG fantasy z otwartym światem przypomina Gothica i masz doskonałą okazję, aby wypróbować ją za darmo na PC

Ta gra RPG fantasy z otwartym światem przypomina Gothica i masz doskonałą okazję, aby wypróbować ją za darmo na PC

Zainteresowane osoby mogą już wziąć udział w testach Of Ash and Steel. Nie mają one ograniczenia czasowego, a dostęp przyznawany jest falami.

gry

Marcin Bukowski

15 lipca 2025 11:20

Ta gra RPG fantasy z otwartym światem przypomina Gothica i masz doskonałą okazję, aby wypróbować ją za darmo na PC
Tę grę RPG z otwartym światem warto mieć na oku, jeśli jest się fanem Gothica lub Wiedźmina 3. Pierwsi gracze zagrają w Of Ash and Steel już wkrótce

Tę grę RPG z otwartym światem warto mieć na oku, jeśli jest się fanem Gothica lub Wiedźmina 3. Pierwsi gracze zagrają w Of Ash and Steel już wkrótce

Twórcy Of Ash and Steel, czyli obiecującego RPG-a z otwartym światem, wypuścili nowy zwiastun gry i zapowiedzieli testy.

gry

Adrian Werner

28 maja 2025 10:16

Tę grę RPG z otwartym światem warto mieć na oku, jeśli jest się fanem Gothica lub Wiedźmina 3. Pierwsi gracze zagrają w Of Ash and Steel już wkrótce
Najbardziej oczekiwana strategia na Steam ma datę premiery we wczesnym dostępie. Kingmakers to tytuł jedyny w swoim rodzaju

Najbardziej oczekiwana strategia na Steam ma datę premiery we wczesnym dostępie. Kingmakers to tytuł jedyny w swoim rodzaju

Poznaliśmy termin startu gry Kingmakers we wczesnym dostępie. Hybryda strategii i strzelanki TPP to jedna z najbardziej nietypowych gier tego roku.

gry

Piotr Doroń

28 maja 2025 09:22

Najbardziej oczekiwana strategia na Steam ma datę premiery we wczesnym dostępie. Kingmakers to tytuł jedyny w swoim rodzaju
Survivalowa strzelanka sci-fi dostała „akt zgonu” dwa tygodnie po premierze. Tak naprawdę jednak Level Zero: Extraction umarło już dawno temu

Survivalowa strzelanka sci-fi dostała „akt zgonu” dwa tygodnie po premierze. Tak naprawdę jednak Level Zero: Extraction umarło już dawno temu

Twórcy Level Zero: Extration ogłosili zakończenie rozwoju gry nieco ponad 2 tygodnie po premierze pełnej wersji. Trudno się dziwić, gdyż ta niezbyt zainteresowała graczy.

gry

Marcin Bukowski

15 lutego 2025 10:44

Survivalowa strzelanka sci-fi dostała „akt zgonu” dwa tygodnie po premierze. Tak naprawdę jednak Level Zero: Extraction umarło już dawno temu
Symulator alchemika z oceną 91% na Steam otrzymał olbrzymią aktualizację. Grono zacnych postaci zachęca do zakupu gry

Symulator alchemika z oceną 91% na Steam otrzymał olbrzymią aktualizację. Grono zacnych postaci zachęca do zakupu gry

Dzięki najnowszej aktualizacji niezależny symulator Potion Craft znów przyciągnął do siebie graczy. Produkcja doczekała się m.in. zmian w balansie, ciekawych postaci niezależnych oraz nowych talentów.

gry

Krzysztof Kałuziński

8 grudnia 2024 17:14

Symulator alchemika z oceną 91% na Steam otrzymał olbrzymią aktualizację. Grono zacnych postaci zachęca do zakupu gry

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl