Firmy

Versus Evil

Versus Evil to wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Versus Evil, Facebook

Niewielka firma, która zajmowała się wydawaniem gier tworzonych przez niezależne studia. Versus Evil zostało założone przez Steve’a Escalante (byłego pracownika firmy Bethesda Softworks), a wśród najgłośniejszych produkcji tego wydawcy należy wymienić serię The Banner Saga oraz grę Pillars of Eternity II: Deadfire.

W listopadzie 2021 roku Versus Evil zostało przejęte przez tinyBuild. W grudniu 2023 roku poinformowano o zamknięciu firmy, po blisko 10 latach działalności.

Historia

W 2014 roku Steve Escalante opuścił szeregi Bethesdy Softworks, by rozpocząć działalność wydawniczą. Założonej przez niego firmie, Versus Evil, przyświecała idea pomocy niezależnym deweloperom w wydawaniu ich dzieł. Jeszcze w tym samym roku do sprzedaży trafiło pierwsze z nich – bestsellerowa gra The Banner Saga od studia Stoic; najpierw pojawiła się na komputerach osobistych i urządzeniach mobilnych, a po niecałych dwóch latach również na konsolach stacjonarnych; w 2018 roku zadebiutował na Nintendo Switch.

Nowo powstała firma już na wstępie mogła nabrać wiatru w żagle. W 2014 roku ukazały się jeszcze: Dragons and Titans (reprezentant gatunku MOBA) i Habitat (kosmiczna strategia, która w oryginalny sposób wykorzystywała system craftingu).

Pierwszym tytułem, który w 2015 roku trafił do sprzedaży dzięki Versus Evil, był Toren, czyli przygodowa gra akcji od brazylijskiej ekipy Swordtales. Kolejne w tym roku były Guild of Dungeoneering (unikalna hybryda karcianki i prostego RPG-a), Kyn (taktyczna gra RPG, pierwszy komercyjny projekt duńskiego Tangrin Entertainment), Skyshine’s BEDLAM (turowe RPG od zespołu Skyshine Games), druga odsłona cyklu Afro Samurai oraz Armikrog, czyli przygodówka aspirująca do miana duchowego następcy kultowego The Neverhooda (która trafiła na PC, a w kolejnym roku na konsole stacjonarne).

W 2016 roku firma zwolniła tempa, gdyż oprócz owych konsolowych wersji Armikroga wydała tylko jeden tytuł – The Banner Saga 2. Rok 2017 natomiast przyniósł premierę dwóch kolejnych gier Versus Evil; mowa o Antihero (strategii turowej brytyjskiego dewelopera Tima Conklinga) oraz Let Them Come (shoot’em upie stworzonym przez Tautara Games).

Choć wśród tych pozycji można znaleźć tytuły, które odniosły sukces, rok 2018 miał się okazać jednym z kamieni milowych w historii firmy. Wówczas to do sprzedaży trafiło bowiem Pillars of Eternity II: Deadfire, czyli druga część popularnej serii klasycznych RPG-ów studia Obsidian Entertainment, a także The Banner Saga 3 wieńczące tę bestsellerową trylogię. W kolejnych latach w katalogu wydawniczym Versus Evil próżno było szukać pozycji takiego kalibru. Oprócz dodatków do drugiego Pillars of Eternity, firma wypuściła między innymi oryginalne Cardpocalypse (2019), Into the Dead 2 (2019), a także ciekawą przygodówkę pod tytułem Hitchhiker (2021).

W listopadzie 2021 roku poinformowano, że Versus Evil zostało przejęte przez innego wydawcę – tinyBuild. Pod skrzydłami nowego właściciela opisywana firma miała zachować dotychczasową niezależność, lecz w kolejnych miesiącach firma znacząco zwolniła tempo wydawania kolejnych produkcji. Dość powiedzieć, że w 2022 roku spod jej skrzydeł wyszły jedynie dwie gry, zaś w roku 2023 – jedna.

Pod koniec 2023 roku szeregi firmy opuścił Steve Escalante. W grudniu gruchnęła natomiast wiadomość, że Versus Evil zostało zamknięte. Ze słów Lane’a Jamesa, szefa działu produkcyjnego, wynikało, że decyzja pochodziła „z góry” – można przypuszczać, iż od samego tinyBuild. Niedługo później poinformowano, że firma-matka przejmie po Versus Evil obowiązki wydawcy jeszcze niewypuszczonych projektów (np. RPG Broken Roads).

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Versus Evil.

Wiadomości o firmie Versus Evil

Za 2 dni fani Pillars of Eternity dostaną to, na co czekali od ponad 10 lat. Obsidian w końcu podał konkrety dotyczące pożądanej funkcji
21

Za 2 dni fani Pillars of Eternity dostaną to, na co czekali od ponad 10 lat. Obsidian w końcu podał konkrety dotyczące pożądanej funkcji

Obsidian Entertainment ujawniło datę startu publicznej bety nowego trybu turowego w Pillars of Eternity. Testy, w których wezmą udział gracze na Steamie i Xbox Store, ruszą lada dzień.

gry

Kamil Kleszyk

3 listopada 2025 20:47

Za 2 dni fani Pillars of Eternity dostaną to, na co czekali od ponad 10 lat. Obsidian w końcu podał konkrety dotyczące pożądanej funkcji
Gry RPG w stylu Baldur’s Gate na długo przestały powstawać, bo twórcy zostali oszukani lub wprowadzeni w błąd. „Powiedzieli, żebyśmy im zaufali”
11

Gry RPG w stylu Baldur’s Gate na długo przestały powstawać, bo twórcy zostali oszukani lub wprowadzeni w błąd. „Powiedzieli, żebyśmy im zaufali”

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego deweloperzy na długi czas przestali tworzyć RPG-i w stylu Baldur’s Gate? Okazuje się, że winne były sklepy z grami.

gry

Adrian Werner

11 października 2025 09:54

Gry RPG w stylu Baldur’s Gate na długo przestały powstawać, bo twórcy zostali oszukani lub wprowadzeni w błąd. „Powiedzieli, żebyśmy im zaufali”
To największy błąd twórców RPG. Reżyser Fallout: New Vegas ostrzega przed rezygnacją z głębi na rzecz przystępności
3

To największy błąd twórców RPG. Reżyser Fallout: New Vegas ostrzega przed rezygnacją z głębi na rzecz przystępności

Josh Sawyer uważa, że złożoność to jeden z najważniejszych elementów RPG, z którego nie należy rezygnować. Jego zdaniem można osiągnąć przystępność bez przesadnego uproszczania gry.

gry

Marcin Bukowski

2 lipca 2025 12:35

To największy błąd twórców RPG. Reżyser Fallout: New Vegas ostrzega przed rezygnacją z głębi na rzecz przystępności
Legenda RPG potwierdza: to był największy błąd kontynuacji kultowego Pillars of Eternity. Baldur’s Gate 3 wskazane jako wzór
53

Legenda RPG potwierdza: to był największy błąd kontynuacji kultowego Pillars of Eternity. Baldur’s Gate 3 wskazane jako wzór

Podczas rozmowy z naszym redaktorem na imprezie Digital Dragons Josh Sawyer opowiedział o tym, z jakich elementów Pillars of Eternity 2 jest dumny, a jakich żałuje.

gry

Adrian Werner

14 czerwca 2025 10:03

Legenda RPG potwierdza: to był największy błąd kontynuacji kultowego Pillars of Eternity. Baldur’s Gate 3 wskazane jako wzór
Gracze nie chcą „głupich RPG". Baldur's Gate 3 zmieniło sposób, w jaki patrzymy na gry, twierdzi założyciel New Blood Interactive
56

Gracze nie chcą „głupich RPG". Baldur's Gate 3 zmieniło sposób, w jaki patrzymy na gry, twierdzi założyciel New Blood Interactive

Dave Oshry z New Blood Interactive uważa, że „żyjemy w świecie po Baldur’s Gate 3”, w którym wydawcy powinni zdawać sobie sprawę, że gracze nie chcą „spłyconych RPG”.

gry

Jakub Błażewicz

21 kwietnia 2025 14:32

Gracze nie chcą „głupich RPG". Baldur's Gate 3 zmieniło sposób, w jaki patrzymy na gry, twierdzi założyciel New Blood Interactive
10 lat po premierze twórcy kultowego RPG Pillars of Eternity ogłosili ważną zmianę w systemie walki
9

10 lat po premierze twórcy kultowego RPG Pillars of Eternity ogłosili ważną zmianę w systemie walki

Twórcy Pillars of Eternity, studio Obsidian Entertainment, zapowiedzieli nowy tryb walki do 10-letniego RPG-a. Ponadto gra otrzymała update zawierający sporo poprawek i ulepszeń.

gry

Kamil Kleszyk

26 marca 2025 21:16

10 lat po premierze twórcy kultowego RPG Pillars of Eternity ogłosili ważną zmianę w systemie walki
Strategia w świecie RPG-a Pillars of Eternity to coś, czego chce wielu deweloperów w Obsidianie. Josh Sawyer mówi, co stoi na przeszkodzie
9

Strategia w świecie RPG-a Pillars of Eternity to coś, czego chce wielu deweloperów w Obsidianie. Josh Sawyer mówi, co stoi na przeszkodzie

Josh Sawyer zapewnia, że wiele osób w studiu Obsidian Entertainment wciąż chce stworzyć Pillars of Eternity w stylu Fallout Tactics, ale jest jeden problem.

gry

Jakub Błażewicz

24 lutego 2025 12:26

Strategia w świecie RPG-a Pillars of Eternity to coś, czego chce wielu deweloperów w Obsidianie. Josh Sawyer mówi, co stoi na przeszkodzie
Nowa wersja Pillars of Eternity TTRPG ma „za dużo tekstu”. Josh Sawyer niespodziewanie pokazał nieco gry
2

Nowa wersja Pillars of Eternity TTRPG ma „za dużo tekstu”. Josh Sawyer niespodziewanie pokazał nieco gry

Josh Sawyer przerwał długi okres milczenia i opublikował kilka screenów z prac nad papierową wersją RPG Pillars of Eternity.

gry

Michał Harat

16 stycznia 2025 18:34

Nowa wersja Pillars of Eternity TTRPG ma „za dużo tekstu”. Josh Sawyer niespodziewanie pokazał nieco gry
Od Pillars of Eternity 3 wolałby stworzyć zupełnie nową markę. „Zobaczymy, dokąd zaprowadzi mnie przyszłość”, mówi Josh Sawyer
28

Od Pillars of Eternity 3 wolałby stworzyć zupełnie nową markę. „Zobaczymy, dokąd zaprowadzi mnie przyszłość”, mówi Josh Sawyer

Reżyser Fallout: New Vegas nie wyklucza powrotu do Pillars of Eternity, ale chętniej zająłby się czymś zupełnie nowym.

gry

Jakub Błażewicz

26 listopada 2024 13:48

Od Pillars of Eternity 3 wolałby stworzyć zupełnie nową markę. „Zobaczymy, dokąd zaprowadzi mnie przyszłość”, mówi Josh Sawyer
„Nie nadążam za tym i trudno mi to zrozumieć”. Reżyser Pillars of Eternity stwierdził ze smutkiem, że nie byłby w stanie powtórzyć sukcesu Baldur's Gate 3
40

„Nie nadążam za tym i trudno mi to zrozumieć”. Reżyser Pillars of Eternity stwierdził ze smutkiem, że nie byłby w stanie powtórzyć sukcesu Baldur's Gate 3

Sukces Baldur's Gate 3 ożywił fanów RPG, ale uświadomił też twórcy z Obsidian Entertainment - Joshowi Sawyerowi - że chyba nie powinien odpowiadać za ewentualne Pillars of Eternity 3.

gry

Jakub Błażewicz

13 sierpnia 2024 12:20

„Nie nadążam za tym i trudno mi to zrozumieć”. Reżyser Pillars of Eternity stwierdził ze smutkiem, że nie byłby w stanie powtórzyć sukcesu Baldur's Gate 3

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl