Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Redakcja poleca gry 2004

Na poniższej liście znajdują się gry wydane w 2004 roku, którym redakcja przyznała znak rekomendacji.

Grand Theft Auto: San Andreas
Grand Theft Auto: San Andreas

Akcji 25 października 2004

Kontynuacja kontrowersyjnego cyklu Grand Theft Auto – jednej z najpopularniejszych serii wszechczasów, która pozwoliła graczom wcielić się w rolę drobnego rzezimieszka i rozsławiła w świecie gier firmę Rockstar Games. Kolejna odsłona gry to największa z dotychczas wydanych części, w której obszar działania gracza – stan San Andreas - jest niemal trzykrotnie większy od tego ukazanego w Vice City. Wśród wielu wprowadzonych przez twórców nowości warto wymienić przede wszystkim ulepszone AI mieszkańców, możliwość rekrutowania do współpracy innych członków gangu, większą interakcję z rozmaitymi budynkami, wprowadzenie współczynnika głodu, możliwości pływania czy wykorzystania nowych środków lokomocji (np. rower). Wszystko to uzupełniono masą różnorodnych aktywności dodatkowych, podkreślających sandboksowy charakter rozgrywki. Całości dopełnia spektakularna oprawa graficzna, utrzymana w klimacie lat 90-tych oraz masa przebojowej muzyki, dostępnej dzięki wielu tematycznym stacjom radiowym.

PS2

Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground 2

Wyścigi 12 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej gry Need for Speed: Underground z 2003 roku, która odmieniła oblicze jednej z najpopularniejszych serii samochodowych, wykreowanej przez koncern Electronic Arts. W grze przenosimy się ponownie do skąpanej w mroku metropolii, którą po raz pierwszy w historii cyklu możemy dowolnie eksplorować, biorąc udział w kolejnych wyścigowych zmaganiach. Podczas zwiedzania miasta możemy rzucać wyzwania napotkanym kierowcom i uzyskiwać informacje o kolejnych miejscach spotkań wielbicieli nielegalnych wyścigów. Mechanika rozgrywki nie zmieniła się w istotny sposób, a autorzy cyklu położyli nacisk na szczegółowe odtworzenie jeszcze większej liczby licencjonowanych samochodów oraz części tuningowych. Oprawa graficzna gry została wyraźnie poprawiona i wykorzystuje całą masę nowoczesnych efektów graficznych. Równie wysoki poziom reprezentuje ścieżka dźwiękowa, w której wykorzystano tradycyjnie utwory znanych wykonawców o szerokim spektrum gatunkowym.

PC

Half-Life 2
Half-Life 2

Akcji 16 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej produkcji studia Valve Software, która w 1998 roku wyznaczyła nowe standardy w gatunku strzelanin FPS. Akcja gry toczy się kilka lat po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze, a gracze wcielają się ponownie w postać Gordona Freemana – fizyka z laboratoriów Black Mesa, gdzie w wyniku nieudanego eksperymentu sprowadzono na Ziemię obce formy życia. Tym razem fabułę umiejscowiono w fikcyjnym mieście City 17 oraz w jego bezpośredniej okolicy. Nasz protagonista pracuje dla tajnej rządowej organizacji, a jego zadaniem jest przeciwstawienie się agresorom z innego wymiaru, w czym wspomaga go przedstawicielka ziemskiego ruchu oporu – Alyx Vance. Druga część gry wprowadza prawdziwą rewolucję w kwestiach technicznych, wykorzystując autorski silnik studia Valve o nazwie Source. Jego atutem jest przede wszystkim doskonała fizyka, pozwalająca m.in. na zniszczenie praktycznie każdego elementu otoczenia i wykorzystanie rozmaitych przedmiotów w charakterze osłony czy też broni.

PC

The Sims 2
The Sims 2

Symulacje 17 września 2004

Kontynuacja bijącej rekordy popularności gry symulacyjnej The Sims (2000). Dewelopingiem The Sims 2 zajęło się studio Maxis (SimCity, EA Land i inne) we współpracy z koncernem Electronic Arts. Gracze ponownie mają okazję zaopiekować się wirtualnymi postaciami, kierując ich poczynaniami przez niemal całe życie – od wczesnego dzieciństwa aż do późnej starości. Celem zabawy jest osiągnięcie możliwie jak najwyższego wyniku Life Score, obrazującego intensywność ważnych wydarzeń w życiu bohatera. W porównaniu z pierwowzorem, The Sims 2 oferuje bardziej rozbudowany system tworzenia Simów, a także znacznie większy asortyment przedmiotów, jakie wprowadzić można do ich otoczenia. Zastosowanie wydajnego silnika graficznego pozwoliło natomiast zaprezentować wirtualne życie Simów w pełnym trójwymiarze.

PC

Far Cry
Far Cry

Akcji 23 marca 2004

Pierwszoosobowa strzelanina (FPS) w tropikalnych plenerach. Far Cry jest pierwszą komercyjną produkcją w dorobku niemieckiego studia Crytek. Jack Carver, główny bohater gry to były komandos, który po odejściu ze służby prowadzi niewielką firmę transportową. Protagonista przyjmuje zlecenie przewozu młodej dziennikarki na archipelag Mikronezji. W trakcie wyprawy łódź Carvera zostaje zatopiona przez nieznaną jednostkę wojskową, klientka znika, a on sam ląduje na pełnej żołnierzy wyspie. Bohater musi skorzystać ze swych nietuzinkowych umiejętności, by wyjść cało z opresji. Sandboksowy model rozgrywki w Far Cry nie narzuca z góry ustalonego biegu akcji, pozwalając na dużą swobodę w eksplorowaniu tropikalnych lokacji i wykonywaniu zadań. Efektowna oprawa wizualna w grze generowana jest przez silnik CryEngine.

PC

World of Warcraft
World of Warcraft

RPG 23 listopada 2004

Epicka gra z gatunku MMORPG, której akcję osadzono w uniwersum znanym z kultowej serii RTS-ów fantasy firmy Blizzard. Kilka lat po wydarzeniach znanych WarCraft III: The Frozen Throne, kraina Azeroth wciąż targana jest nowymi konfliktami, których przyczyną są dwie wrogo do siebie nastawione frakcje. W skład Sojuszu weszli Ludzie, Krasnoludy, Nocne Elfy i Gnomy. Na przeciwnym biegunie stanęła Horda, skupiająca Orków, Taurenów, Nieumarłych i Trolli. Opowiadając się po jednej ze stron, kreujemy swego bohatera spośród wielu dostępnych ras oraz profesji i łącząc siły z tysiącami graczy z całego świata przemierzamy rozległy świat gry, stawiając czoła zróżnicowanym przeciwnikom oraz rozmaitym wyzwaniom, nad których tworzeniem czuwa specjalnie dedykowana ekipa Blizzarda. W miarę postępów w grze nasza postać rozwija się w myśl kanonów obowiązujących w sieciowych grach RPG. Zabawa z World of Warcraft oprócz zakupu samej gry, wymaga także uiszczania miesięcznych opłat abonamentowych.

PC

Rome: Total War
Rome: Total War

Strategiczne 22 września 2004

Trzecia odsłona słynnej strategicznej serii Total War, tworzonej przez studio Creative Assembly. Tym razem gra zabiera nas do czasów rozkwitu i panowania Imperium Rzymskiego. Możemy uczestniczyć w znanych z historii wydarzeniach, takich jak powstanie Spartakusa, wojny punickie czy też podbój Galii przez Juliusza Cezara. Twórcy Rome: Total War zadbali o wierność historyczną gry, wprowadzając autentyczne jednostki, machiny i technologie używane przez antyczne narody. Tradycyjnie rozgrywka toczy się dwufazowo. Na mapie świata podejmujemy decyzje strategiczne – np. rozbudowujemy miasta, rozwijamy technologię, kierujemy dyplomacją, mobilizacją i ruchem wojsk, itd.; tutaj zabawa odbywa się w turach. Natomiast bitwy toczymy w czasie rzeczywistym, osobiście dowodząc poszczególnymi oddziałami. Rome: Total War korzysta z nowości wprowadzonych w poprzednich odsłonach serii, w tym oblężenia miast, rozpoznania wrogich wojsk czy wprowadzania odwodowych oddziałów. Oprócz kampanii dla jednego gracza tytuł oferuje rozgrywkę wieloosobową dla 8 osób.

PC

Doom 3
Doom 3

Akcji 3 sierpnia 2004

Trzecia odsłona legendarnej serii strzelanin FPS firmy id Software, która w połowie lat 90. ubiegłego wieku wyznaczyła nowe standardy w rozwoju gatunku. Akcja gry rozgrywa się w tajnym ośrodku badawczym korporacji UAC na Marsie, gdzie rozpoczyna swą służbę były żołnierz piechoty morskiej, w którego postać wciela się gracz. Krótko po tym w bazie zaczynają dziać się dziwne rzeczy: kompleks zostaje zaatakowany, łączność z dowództwem zerwana, a napotykani ludzie zmieniają się w krwiożercze potwory. Okazuje się, że w wyniku eksperymentów doszło do otwarcia portalu czasoprzestrzennego, przez który do ośrodka przedostały się demony, a naszą rolą będzie stawić im czoła. W porównaniu do swoich poprzedniczek sprzed dekady, Doom 3 oferuje nie tylko szybką i niezwykle krwawą akcję, ale także całkiem rozbudowaną warstwę fabularną oraz szereg elementów rodem z rasowego horroru. Całość okraszona została wysokiej jakości oprawą graficzną.

PC

Syberia II
Syberia II

Przygodowe 29 marca 2004

Kontynuacja znakomitej gry przygodowej Syberia, stworzonej przez Benoita Sokala oraz studio Microids. Syberia II podejmuje wątki z pierwszej części, opowiadając dalsze losy Kate Walker, amerykańskiej prawniczki, którą chęć dopełnienia kontraktu przywiodła na szlak ku wielkiej przygodzie. Wszystko zaczyna się dokładnie w tym miejscu, gdzie skończyła się akcja pierwszej Syberii, tj. w rosyjskim mieście Romansbourg. Tym razem Kate decyduje się podążyć śladem Hansa Voralberga, spadkobiercy fabryki automatonów, powodowana wyłącznie swoim własnym pragnieniem, pozostawiając za sobą sprawy rodzinne. Kobieta przyłącza się do Hansa i pomaga mu odkryć zagadkę ostatnich żyjących mamutów. Największą zmianą w stosunku do części pierwszej jest jakość grafiki oraz zwiększenie dynamiki rozgrywki. Dodano szereg nowych efektów graficznych, jak dynamiczne cienie czy animowany śnieg. Akcja Syberii II rozgrywa się w zupełnie nowych lokacjach, bardziej urozmaiconych niż dotychczas. Podczas swoich przygód Kate dociera m.in. do Przejścia Północno-Zachodniego i wioski ludu Youkol.

PC

Prince of Persia: Dusza Wojownika
Prince of Persia: Dusza Wojownika

Przygodowe 30 listopada 2004

Sequel wydanej w 2003 roku gry Prince of Persia: Piaski Czasu, opowiadającej o dalszych perypetiach bohatera, znanego z kultowych platformówek firmy Broderbund Software. W tej części serii legendarny książę zmaga się z kolejnymi konsekwencjami swoich lekkomyślnych czynów, bo choć udało mu się cofnąć czas i zapobiec uwolnieniu Piasków Czasu – nie oszukał on jednak przeznaczenia, a jego śladem podąża pragnący śmierci bohatera Strażnik Czasu. Aby ratować skórę, książę udaje się na tajemniczą wyspę, gdzie według legendy powstały piaski czasu, aby tam odwrócić bieg wydarzeń i nie dopuścić do ich stworzenia. Prince of Persia: Dusza Wojownika odznacza się znacznie mroczniejszym klimatem, choć sama rozgrywka przebiega podobnie jak w poprzedniej części cyklu. Bohater musi więc pokonywać liczne przeszkody i pułapki, a także walczyć z napotkanymi przeciwnikami. W grze zastosowano nowy, ulepszony system walki, a sam książę stał się silniejszy i posiadł zupełnie nowe umiejętności.

PC

Vampire The Masquerade: Bloodlines
Vampire The Masquerade: Bloodlines

RPG 16 listopada 2004

Trzecioosobowe RPG akcji, będące drugą odsłoną komputerowej adaptacji klasycznego systemu fabularnego Vampire: The Masquerade. W przeciwieństwie do pierwszej części serii, za powstanie gry odpowiada ekipa Troika Games, mająca na swym koncie m.in. ciepło przyjęte Arcanum: Of Steamwork and Magick Obscura. Akcja gry przenosi nas do alternatywnej wersji współczesnego Los Angeles, które staje się areną rywalizacji 7 wampirzych klanów. Główny bohater gry próbuje wspiąć się w hierarchii jednego z nich, wykorzystując unikalne zdolności specjalne, takie jak niewidzialność, nadnaturalna szybkość czy kontrola umysłu. W miarę zdobywania doświadczenia, umiejętności te możemy dodatkowo rozwijać. Podczas zabawy czeka nas eksploracja i rozmowy z postaciami niezależnymi oraz oczywiście walka, w której oprócz 12 wampirzych zdolności wykorzystujemy spory arsenał broni tradycyjnej. O wysokiej jakości warstwę wizualną gry zadbał silnik Source, zaprojektowany przez firmę Valve na potrzeby gry Half-Life 2.

PC

Sid Meier's Pirates!
Sid Meier's Pirates!

Przygodowe 22 listopada 2004

Sid Meier's Pirates! to nowa, przygotowana z myślą o wymaganiach graczy w XXI wieku, wersja hitu z lat 80-tych ubiegłego stulecia o tym samym tytule. Podobnie jak pierwowzór z dawnych lat, jest to mieszanka elementów zręcznościowych, przygodowych i cRPG osadzona w czasach gdy wszelakiej maści piraci królowali na Karaibach.

PC

Medal of Honor: Wojna na Pacyfiku
Medal of Honor: Wojna na Pacyfiku

Akcji 4 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej pierwszoosobowej strzelaniny Medal of Honor: Allied Assault, wydanej w 2002 roku przez firmę Electronic Arts. Akcja kolejnej odsłony, opracowanej tym razem przez wewnętrzne studia EA, skupia się na walkach amerykańsko-japońskich, toczonych w okresie II wojny światowej w rejonie Pacyfiku. Poczynając od historycznego ataku na bazę Pearl Harbor, a skończywszy na słynnej bitwie o Guadalcanal, w grze uczestniczymy w szeregu misji rozgrywających się w dżungli, bazach wojskowych i na okrętach wojennych – walcząc zarówno samotnie, jak i ramię w ramię z innymi członkami oddziału. W porównaniu z pierwowzorem, w Pacific Assault pojawia się znacznie więcej przerywników filmowych, ilustrujących toczące się wydarzenia i zmiany zachodzące w psychice bohatera. Poszczególne misje cechuje też większa nieliniowość, pozwalająca ukończyć je na kilka różnych sposobów. Pod względem technicznym gra wykorzystuje podrasowany silnik Quake’a III, wykorzystany w pierwszej odsłonie serii.

PC

Sacred
Sacred

RPG 27 lutego 2004

Osadzona w realiach fantasy gra RPG z gatunku hack’n’slash, przypominająca pod względem mechaniki popularną serię Diablo. Tytuł został opracowany przez doświadczone niemieckie studio Ascaron, znane m.in. z kultowej serii Patrician. W grze przenosimy się do fantastycznej krainy Ancaria, by stawić czoła pragnącemu odzyskać tron złowrogiemu czarownikowi i wyzwolonemu spod jego mocy demonowi, który ożywił starodawny kult, zagrażający całemu światu. W tym celu przejmujemy kontrolę nad jednym z 6 śmiałków, różniących się sposobem walki oraz zdolnościami specjalnymi. Podczas gry zwiedzamy rozległy świat, złożony kilkunastu odmiennych regionów, zdobywając cenne przedmioty i rozwijając zdolności naszego bohatera. Podobnie jak we wspomnianym Diablo, gra oferuje szereg zadań głównych i pobocznych oraz intuicyjny system walki, doskonale sprawdzający się w starciach z hordami zróżnicowanych potworów. Dla amatorów zabawy wieloosobowej przygotowano tryb multiplayer, przeznaczony dla max. 16 osób.

PC

Painkiller
Painkiller

Akcji 9 kwietnia 2004

Dynamiczna strzelanina FPP opracowana przez polskie studio People Can Fly. Gracze wcielają się w Daniela Garnera, przed którym po śmierci postawiono zadanie powstrzymania piekielnych hord dowodzonych przez samego Lucyfera. Opowiedziana w grze historia ma liniowy przebieg, a kampania fabularna została podzielona na pięć rozdziałów, na które składa się kilkanaście zróżnicowanych poziomów. Rozgrywka polega przede wszystkim na eliminacji całych tabunów przeciwników, wśród których pojawiają się zarówno mniej lub bardziej potężne kreatury występujące w ilościach hurtowych, jak i znacznie potężniejsi bossowie. Na szczęście prowadzony do boju heros nie jest bezbronny – w starciach wykorzystuje wymyślny arsenał pokroju klasycznych strzelb i wyrzutni rakiet, kultowej kołkownicy czy tak zwanego Shuriken-do Guna. Painkiller cechuje się wysokiej jakości oprawą graficzną – produkcja robi użytek z technologii Havok 2 odpowiadającej za fizykę obiektów.

PC

Lineage II
Lineage II

RPG 27 kwietnia 2004

Jedna z bardziej znanych i cenionych gier MMO w historii tego gatunku. Produkcja rozgrywa się w świecie fantasy zamieszkałym przez ludzi, elfy, krasnoludy i inne istoty. Lineage II cechuje się olbrzymim światem, rozbudowanym rozwojem postaci, bitwami zakrojonymi na ogromną skalę oraz motywem przejmowania kontroli nad zamkami. W grudniu 2011 roku gra przeszła na model free to play.

PC

Soldiers: Ludzie Honoru
Soldiers: Ludzie Honoru

Strategiczne 29 czerwca 2004

Strategia czasu rzeczywistego, opracowana przez ukraińskie studio Best Way. Akcja została osadzona w drugowojennej Europie, a gracz wciela się w rolę wojskowego dowódcy. Na ukończenie czeka tutaj 25 zróżnicowanych misji, w których wydajemy rozkazy nie tylko piechocie, lecz także zmechanizowanym jednostkom. Na uwagę zasługuje oryginalna mechanika pozwalająca na bezpośrednią kontrolę nad wyborem celu – skuteczne trafienie jest w stanie unieruchomić czołg poprzez zniszczenie jego gąsienic, a do zabicia wroga wystarczy celny strzał w głowę. Bez wątpienia mocną stronę Soldiers: Heroes of World War II stanowi zaawansowana sztuczna inteligencja stosująca różnorodne taktyki bojowe, a także dopracowana z dbałością o detale, trójwymiarowa oprawa graficzna i podatne na zniszczenia środowisko.

PC

Pro Evolution Soccer 4
Pro Evolution Soccer 4

Sportowe 15 października 2004

Pro Evolution Soccer 4 to gra sportowa, stanowiąca czwartą odsłonę futbolowego cyklu rozwijanego przez zespół deweloperski firmy Konami pod kierownictwem Shingo „Seabassa” Takatsukiego. Gracze mają okazję sprawdzić swoje umiejętności piłkarskie w realistycznych rozgrywkach z udziałem blisko 200 drużyn klubowych i narodowych. Na rynku amerykańskim i azjatyckim gra znana jest pod tytułem Winning Eleven 8.

PCPS2

Thief: Deadly Shadows
Thief: Deadly Shadows

Akcji 25 maja 2004

Trzecia odsłona przebojowej serii pierwszoosobowych skradanek Thief, opracowana przez studio Ion Storm, w skład którego weszła większość deweloperów odpowiedzialnych za dwie pierwsze części cyklu. Fabuła Thief: Deadly Shadows nie łączy się bezpośrednio ze swoimi poprzedniczkami, choć w grze wcielamy się ponownie w postać znanego z nich złodzieja imieniem Garrett. Tym razem zadaniem protagonisty jest powstrzymanie z dawna przepowiadanej ery ciemności, co wymaga wykradnięcia z różnych części miasta cennych skarbów i artefaktów. Sprawy przybierają jednak nieoczekiwany obrót, gdy Garrett nieopatrznie budzi starożytne zło, a przez członków swojego ugrupowania zostaje uznany za zdrajcę. Pod względem mechaniki tytuł nie odbiega znacząco od swoich poprzedniczek, a każdą z misji w grze wykonać możemy na kilka różnych sposobów. Główną różnicę stanowi zaś nowy silnik graficzny oraz mechanizm body awareness, dzięki któremu mamy znacznie większą kontrolę nad poczynaniami bohatera.

PC

Asterix & Obelix XXL
Asterix & Obelix XXL

Zręcznościowe 18 czerwca 2004

Rozbudowana gra zręcznościowa. Gracz wciela się w tytułowe postaci - Asterixa i Obelixa. Bohaterowie Ci po raz pierwszy pojawili się w 1959 roku. Od tego czasu doczekali się już między innymi dwóch pełnoprawnych ekranizacji i całej rzeszy gier (komputerowych i konsolowych).

GBA

Call of Duty: United Offensive
Call of Duty: United Offensive

Akcji 14 września 2004

Pierwszy oficjalny dodatek do hitowego FPS-a „Call Of Duty”. Warto zaznaczyć, iż za produkcję gry nie odpowiada już zespół Infinity Ward. Jego rolę przejęło Grey Matter Studios, w skład którego wchodzą ludzie odpowiedzialni między innymi za „Return to Castle Wolfenstein” czy „Kingpin”.

PC

Warhammer 40,000: Dawn of War
Warhammer 40,000: Dawn of War

Strategiczne 20 września 2004

Osadzona w świecie Warhammera 40,000 strategia czasu rzeczywistego, powstała we współpracy firmy THQ ze znanym z Homeworlda studiem Relic Entertainment. Fabuła Dawn of War skupia się na jednym z wielu konfliktów świata Warhammera, opisując losy niejakiego Gabriela Angelosa – dowódcy Kosmicznych Marines z zakonu Blood Ravens, który usiłuje zapobiec inwazji orków na jego planetę. Podobnie jak w większości RTS-ów, sedno rozgrywki stanowi dowodzenie naszymi oddziałami podczas walk, które prezentują się niezwykle brutalnie i efektownie dzięki specyfice uniwersum oraz gamie futurystycznych broni. W grze zrezygnowano z typowego dla gatunku pozyskiwania surowców celem stopniowej rozbudowy bazy, a system zasobów – kluczowych dla liczebności naszej armii – oparty został na zdobywaniu i kontrolowaniu strategicznych lokacji. Na szczególne wyróżnienie zasługuje także wygląd poszczególnych jednostek, będących odwzorowaniem autentycznych figurek firmy Games Workshop.

PC

Colin McRae Rally 04
Colin McRae Rally 04

Wyścigi 2 kwietnia 2004

Czwarta odsłona rajdowej serii z firmy Codemasters sygnowanej imieniem i nazwiskiem słynnego kierowcy Colina McRae. Colin McRae Rally 04 jest najlepszą jak do tej pory częścią cyklu, starającą się jak najwierniej oddać realia rajdów samochodowych.

PC

Halo 2
Halo 2

Akcji 8 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej strzelaniny studia Bungie Software, która zadebiutowała w 2001 roku jako jeden z tytułów startowych konsoli Xbox. W grze spotykamy ponownie znanych z pierwowzoru bohaterów, takich jakich Master Chief czy Cortana, którzy spróbują ochronić kolebkę ludzkości przed kolejnym atakiem ze strony agresywnej rasy Covenantów. W grze powielono najlepsze cechy pierwowzoru, przenosząc akcję w zupełnie nowe środowisko, pełne jeszcze ciekawszych i bardziej rozbudowanych lokacji. Zwiększeniu uległ arsenał broni i pojazdów, a wyraźnej poprawie uległa inteligencja komputerowych przeciwników. Pojawiła się również możliwość niszczenia źródeł światła i ukrywania się przed wrogiem w zacienionych miejscach. Podrasowany silnik gry pozwolił na niszczenie elementów otoczenia, co zaowocowało jeszcze większym realizmem i koniecznością stosowania różnych taktyk walki. Poszerzeniu uległy także opcje trybu wieloosobowego, który wzbogacono nowymi wariantami rozgrywki.

XBOX

Kroniki Riddicka: Ucieczka z Butcher Bay
Kroniki Riddicka: Ucieczka z Butcher Bay

Akcji 13 sierpnia 2004

Film zatytułowany „The Chronicles of Riddick” (w Polsce znany jako „Kroniki Riddicka”) stał się inspiracją do stworzenia gry pod identycznym jak sama ekranizacja tytułem. Jest to opowieść fantastyczna, opisująca dzieje więźnia obdarzonego zdolnością widzenia w ciemnościach, który dostaje się w sam środek galaktycznej wojny.

PCXBOX

Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Akcji 25 marca 2004

Kontynuacja wysoko ocenianej, trzecioosobowej gry akcji studia Ubisoft Montreal, w której wcielaliśmy się w rolę Sama Fishera – tajnego agenta rządowego i członka specjalnej grupy operacyjnej zwanej Trzecim Echelonem. Akcja Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow przenosi nas z terenów silnie zurbanizowanych w tropikalny rejon Indonezji, gdzie czeka nas masa nowych zadań, takich jak sabotaż bazy okrętów podwodnych czy infiltracja lokalnej wioski, w której ukrywane są tajne dokumenty. Podobnie jak w pierwowzorze, kluczem do sukcesu jest tu umiejętność cichego działania za plecami wrogów, gdyż ujawnienie się Fishera ściąga na jego głowę znaczne siły wroga, z którymi konfrontacja nie należy do najprostszych. Pod względem mechaniki, gra wprowadza kilka nowych ruchów i możliwości bohatera, dzięki którym może on łatwiej pozostać niezauważony. Całkowitą nowość stanowi zaś tryb rozgrywki wieloosobowej, starający się możliwie wiernie odtworzyć aspekty współpracy tajnych agentów rządowych.

PC

Richard Burns Rally
Richard Burns Rally

Wyścigi 3 września 2004

Kolejna (po produktach z serii Colin McRae Rally marki Codemasters) gra, firmowana nazwiskiem znanego kierowcy wyczynowego. Patronem został w tym przypadku słynny Rajdowy Mistrz Świata z 2001 roku - Richard Burns.

PC

FIFA Football 2005
FIFA Football 2005

Sportowe 12 października 2004

Nowa odsłona słynnej piłkarskiej serii FIFA. Prócz zmian kosmetycznych w postaci poprawionej grafiki i nowego podkładu muzycznego, programiści z EA Sports dołożyli wszelkich starań, by zaimplementować do gry szereg nowych elementów, w tym m.in. system kontroli „Off the Ball”.

PC

Battlefield Vietnam
Battlefield Vietnam

Akcji 15 marca 2004

Kontynuacja wydanej w 2002 roku sieciowej strzelaniny studia DICE. Zgodnie z tytułem gry, Battlefield Vietnam przenosi nas w realia tamtejszej wojny, pozwalając opowiedzieć się po stronie armii Stanów Zjednoczonych bądź komunistycznej Demokratycznej Republiki Wietnamu i wziąć udział w szeregu starć, rozgrywających się w latach 1964-1975. Pod względem mechaniki produkcja praktycznie nie różni się od poprzedniczki, oferując połączenie gry taktycznej i klasycznej strzelaniny FPS. Uczestnicy podzieleni są na dwie drużyny, a celem każdej z nich jest zredukowanie do zera punktów (tzw. tickets) ekipy przeciwnej poprzez zabijanie ich bądź przejmowanie ich flag. Podobnie jak w Battlefield 1942, do naszej dyspozycji oddano kilka klas żołnierzy oraz możliwość korzystania z rozmaitych pojazdów, znajdujących się na polu bitwy. Dla wielbicieli zabawy w pojedynkę ponownie przewidziano też możliwość rozgrywki z udziałem botów.

PC

Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy
Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy

Akcji 14 czerwca 2004

Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy to osadzona w realiach science-fiction dynamiczna gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Gracz kieruje poczynaniami agenta Nicka Scryera, który za pomocą wrodzonych umiejętności psionicznych próbuje zinfiltrować organizację terrorystyczną The Movement. Producentem i wydawcą gry jest firma Midway Games. wyprodukowana przez zespół deweloperski firmy Midway Games

XBOX

Unreal Tournament 2004
Unreal Tournament 2004

Akcji 15 marca 2004

Trzecia odsłona popularnego cyklu sieciowych strzelanin FPS studia Digital Extremes, będąca w praktyce ulepszoną i podrasowaną wersję wydanej rok wcześniej poprzedniczki, wzbogaconym o wydane już po jej premierze patche, dodatki i rozszerzenia. Poza udoskonaloną oprawą graficzną, bazującą na poprawionym enginie UT 2003 oraz nowym interfejsem użytkownika, Unreal Tournament 2004 rozszerza możliwości poprzedniej edycji o dwa nowe tryby zabawy: znany z pierwszej części serii tryb Assault Mode oraz Onslaught Mode, wzorowany na podobnym trybie z gry Battlefield 1942. W UT 2004 twórcy zaimplementowali dziewięć typów pojazdów oraz wzbogacili arsenał dostępnych broni. Ponadto przygotowano 20 zupełnie nowych map, przeznaczonych do zabawy w znanych z poprzedniej odsłony trybach rozgrywki. Ciekawostkę techniczną stanowi wprowadzenie specjalnego systemu służącego do komunikacji głosowej pomiędzy graczami, a także opcja Unreal TV, dzięki której możliwe jest obserwowanie meczy przez setki kibiców.

PC

Xpand Rally
Xpand Rally

Wyścigi 24 września 2004

Rajdy samochodowe klasy WRCeXpanded. To ekstremalne i bardzo widowiskowe zmagania, ponieważ nie obowiązują tu żadne ograniczenia dotyczące mocy samochodów oraz różnych modyfikacji podnoszących ich możliwości.

PC

Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Akcji 17 listopada 2004

Trzecia pełnoprawna odsłona cyklu skradankowych gier akcji firmy Konami. Akcja gry osadzona została w roku 1964 w ZSRR, a podczas zabawy wcielamy się ponownie w żołnierza oddziałów specjalnych o kryptonimie Snake, którego zadaniem jest tym razem przechwycenie odkrytej właśnie technologii, pozwalającej na przenoszenie ładunków nuklearnych. Metal Gear Solid 3: Snake Eater po raz pierwszy w historii cyklu przenosi akcję z terenów industrialnych do dżungli, co zaowocowało m.in. zupełnie nowym wachlarzem ruchów naszego bohatera, który walczy teraz nie tylko z ludźmi, ale także ze zwierzętami. Twórcy zaimplementowali też nowy system walki wręcz oraz usprawniony model poruszania się z przeciwnikiem wykorzystywanym w formie żywej tarczy. W warstwie fabularnej znalazło się zaś sporo odniesień do poprzednich części, wyjaśniających nurtujące fanów fakty z życiorysu Snake’a.

PS2

Full Spectrum Warrior
Full Spectrum Warrior

Strategiczne 21 września 2004

Zespołowa taktyczna gra akcji, oparta o specjalny program szkoleniowy piechoty amerykańskiej. Gracz obejmuje funkcje dowódcy (w randze sierżanta) dwóch drużyn piechoty z zadaniem poprowadzenia ich do wykonania szeregu zadań bojowych umiejscowionych w realistycznych lokacjach.

PC

Nexus: The Jupiter Incident
Nexus: The Jupiter Incident

Strategiczne 5 listopada 2004

Nexus: The Jupiter Incident (poprzednio Galaxy Andromeda i Imperium Galactica III: Genesis) to rozbudowana strategia czasu rzeczywistego (RTS), której akcja rozgrywa się w kosmosie.

PC

Europa Universalis: Mroczne Wieki
Europa Universalis: Mroczne Wieki

Strategiczne 18 kwietnia 2004

Kontynuacja (i zarazem spin-off) wydanej w 2001 roku gry strategicznej Europa Universalis II, koncentrującej się na losach świata w ciągu 400 lat (1419-1820). Pod względem ram czasowych, gra Crusader Kings (dostępna w Polsce pod nazwą Europa Universalis: Mroczne Wieki) stanowi swoisty prolog do wspomnianej pełnoprawnej odsłony cyklu, cofając graczy znacznie wcześniej i pozwalając im pokierować losami mocarstw europejskich w okresie 1066-1419 r. Podobnie jak w przypadku poprzedniczki, gra stanowi wierną symulację ówczesnej sceny politycznej, uwzględniającą typowe dla opisywanego okresu zależności dyplomatyczne, społeczne, militarne, religijne i feudalne. Największa różnica między obiema grami polega zaś na tym, że w Crusader Kings położono nacisk nie na sam rozwój państwa, ale stopniowe budowanie prestiżu oraz strefy wpływów swojej dynastii. Sporą innowację stanowi też nowy system walki, wiernie oddający różnice w sile ataku jednostek poszczególnych państw.

PC

TOCA Race Driver 2
TOCA Race Driver 2

Wyścigi 16 kwietnia 2004

Pełnoprawna kontynuacja wydanej w 2002 roku realistycznej gry wyścigowej TOCA Race Driver, stanowiącej kolejną odsłonę bestsellerowej serii rozwijanej przez brytyjskie studio Codemasters. Produkcja łączy w sobie najlepsze cechy poprzednich części cyklu, oferując możliwość wzięcia udziału w aż 30 globalnych mistrzostwach, rozgrywanych na 56 starannie odtworzonych trasach. W grze znalazła się tradycyjnie szeroka gama licencjonowanych samochodów czołowych światowych producentów, takich jak Aston Martin, Jaguar, Ford, Subaru, Mitsubishi, Audi, Opel czy Mercedes. Szczególny nacisk położono jak zwykle na fizykę jazdy oraz system zniszczeń, realistycznie symulujący wszelkie awarie spowodowane kolizjami. W TOCA Race Driver 2 poprawiono też oprawę graficzną oraz sztuczną inteligencję komputerowych kierowców. Podstawowym trybem rozgrywki pozostał zapoczątkowany w poprzedniej odsłonie tryb kariery, choć nie zapomniano oczywiście o opcji zmagań wieloosobowych dla max. 12 graczy.

PC

Tony Hawk's Underground 2: World Destruction Tour
Tony Hawk's Underground 2: World Destruction Tour

Sportowe 4 października 2004

Kolejna część bardzo popularnej serii symulacji jazdy na deskorolce, sygnowanej nazwiskiem słynnej gwiazdy tego sportu – Tony’ego Hawka.

PC

Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown

Wyścigi 7 września 2004

Trzecia odsłona popularnej konsolowej serii wyścigowej, zapoczątkowanej w 2001 roku przez brytyjskie studio Criterion. Burnout 3: Takedown to najbardziej rozbudowana gra cyklu, oferująca imponujący garaż kilkudziesięciu samochodów podzielonych na 12 klas oraz ponad 40 zróżnicowanych tras na trzech kontynentach. Do znanych z poprzedniczek wariantów rozgrywki dołączyły całkiem nowe, co dało w sumie 9 trybów gry dla jednego gracza oraz 7 wieloosobowych, w których bawić może się jednocześnie nawet 16 osób. Największy nacisk położony został oczywiście na będący znakiem rozpoznawczym cyklu tryb Crash, który również poddano pewnym zmianom i ulepszeniom. Wśród nich wymienić warto przede wszystkim możliwość aktywowania dopalacza w dowolnym momencie jazdy, opcję kierowania samochodem podczas kolizji celem spowodowania jeszcze większych uszkodzeń czy też znajdźki, potęgujące dokonane zniszczenia i powiększające końcowy wynik punktowy.

PS2

EverQuest II
EverQuest II

RPG 8 listopada 2004

Kontynuacja niezwykle popularnego MMORPG-a, wydana pięć lat po premierze pierwowzoru. Za jej stworzenie odpowiedzialne jest studio Daybreak Game Company, które czuwa nad rozwojem marki od momentu jej narodzin. Akcja tego tytułu rozgrywa się w doskonale znanej graczom krainie Norrath, aczkolwiek obok znanych z pierwszej odsłony cyklu lokacji pojawiają się zupełnie nowe. Lista zmian obejmuje proces kreacji postaci — na starcie dostosowujemy rasę, wygląd i płeć awatara do własnych preferencji, a o statystykach i specjalizacji decydujemy w późniejszej fazie rozgrywki. W EverQuest II pojawiają się nowe środki transportu (podróżować możemy zarówno konno, jak i na pokładzie statku), specjalne wydarzenia, pokroju walk gladiatorów, a licznych usprawnień doczekał się również sam schemat rozgrywki. Przykładowo, gracze mogą zdobywać doświadczenie także na drodze pokojowej, choćby poprzez rozwój zdolności rzemieślniczych i kupieckich, z kolei dla zaprawionych w bojach bohaterów przygotowano rozbudowany zestaw klas, umiejętności, zaklęć magicznych oraz elementów ekwipunku. W porównaniu z pierwszym EverQuestem, produkcja może pochwalić się znacznie bardziej zaawansowaną oprawą graficzną, na czele z wysokiej jakości teksturami, skomplikowanymi efektami pogodowymi i cząsteczkowymi oraz bogatymi animacjami.

PC

Football Manager 2005
Football Manager 2005

Sportowe 5 listopada 2004

Football Manager 2005 to w istocie kolejna część serii managerów piłkarskich znanych dotychczas pod tytułem Championship Manager, i jednocześnie pierwsza jaka powstała przy współpracy firm Sports Interactive oraz SEGA.

PC

Ground Control 2: Operation Exodus
Ground Control 2: Operation Exodus

Strategiczne 22 czerwca 2004

Kontynuacja wyśmienitej gry taktycznej studia Massive. Autorzy ponownie zaoferowali czas rzeczywisty i system starć, który stawia na dowodzenie jednostkami, a nie zajmowanie się rozbudową bazy. W porównaniu z pierwowzorem rozszerzeniu uległa lista frakcji i do wojny dołączyli kosmici.

PC

Myst IV: Objawienie
Myst IV: Objawienie

Przygodowe 28 września 2004

Czwarta odsłona niezwykle popularnej serii „Myst” (pierwszą część wydano na początku lat 90-tych). Mamy tu do czynienia z przygodówką rozgrywaną w statycznym otoczeniu. Czwarta część serii to swoisty powrót do korzeni (biorąc pod uwagę, to co zobaczyliśmy w Uru: Ages Beyond Myst), co oznacza, iż gracz porusza się po oddanych z fotorealistyczną dokładnością planszach, a wszystkie polecenia wydaje przy użyciu myszy.

PC

Joint Operations: Typhoon Rising
Joint Operations: Typhoon Rising

Akcji 15 czerwca 2004

Wieloosobowa taktyczna gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby o nazwie Joint Operations przygotowana przez ekipę developerską z firmy NovaLogic (autorzy m.in. Delta Force: Black Hawk Down).

PC

The Moment of Silence
The Moment of Silence

Przygodowe 5 listopada 2004

„Moment of Silence” to typowy przykład gry przygodowej zrealizowanej w klasycznym stylu, ale przy użyciu nowoczesnych technologii. Za jej produkcję odpowiedzialne jest studio House of Tales, które w przeszłości wydało już inną przygodówkę – „Mystery of the Druids”.

PC

Final Fantasy X-2
Final Fantasy X-2

RPG 19 lutego 2004

Japońska gra Roleplaying będąca bezpośrednią kontynuacją wątków z Final Fantasy X. Dzięki niej możemy się dowiedzieć, co stało się z bohaterami tej produkcji. R rozgrywka uległa znacznej zmianie w stosunku do poprzedniej odsłony. Walka nabrała pewnego taktycznego charakteru, a kampania zyskała na nieliniowości.

PS2

Space Rangers 2: Rebelia
Space Rangers 2: Rebelia

Strategiczne 26 listopada 2004

Space Rangers 2: Rebelia to kontynuacja wydanej w 2002 roku kosmicznej strategii czasu rzeczywistego (RTS), autorstwa ekipy deweloperskiej studia Elemental Games. Akcja gry osadzona została w 200 lat po wydarzeniach przedstawionych w "jedynce". Gracz wciela się w rolę bohatera, który ma za zadanie powstrzymać zbuntowane maszyny, planujące podbić cały Wszechświat.

PC

Królik Bystrzak dla Drugoklasisty: Misja na Ser-io
Królik Bystrzak dla Drugoklasisty: Misja na Ser-io

Logiczne 4 maja 2004

Kolejna odsłona z serii gier z „Królikiem Bystrzakiem” w roli głównej, dedykowana graczom podejmującym naukę w drugiej klasie szkoły podstawowej (dzieci od 8 lat).

PC

Ace Combat: Squadron Leader
Ace Combat: Squadron Leader

Symulacje 25 października 2004

The Unsung War jest już piątą edycją popularnego zręcznościowego symulatora odrzutowców bojowych Ace Combat firmy Namco. Podobnie jak w poprzednich częściach akcja gry toczy się w alternatywnej rzeczywistości naszego świata.

PS2

Ninja Gaiden
Ninja Gaiden

Akcji 2 marca 2004

Przygotowany z myślą o użytkownikach konsoli Xbox remake popularnej gry akcji Ninja Gaiden, która na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku odnosiła spore sukcesy na salonowych automatach i wszystkich najważniejszych platformach sprzętowych. W grze wcielamy się w postać tytułowego wojownika o imieniu Ryu, szukającego zemsty na tajemniczej organizacji Imperium Vigor oraz jej przywódcy, który doprowadził do wymordowania jego klanu i przejął we władanie obdarzony magicznymi właściwościami miecz Ryuken. Kluczowym elementem rozgrywki są tu oczywiście walki z kolejnymi zastępami przeciwników, jednak w przeciwieństwie do pierwowzoru sprzed kilkunastu lat, wersja na Xboksa zrealizowana została w pełnym trójwymiarze z dynamicznie zmieniającą się kamerą. W grze wprowadzono też większy asortyment broni białej, z której korzystać może nasz protagonista, a także prosty system rozwoju, dzięki któremu w miarę postępów rozgrywki uczymy się nowych technik i ulepszamy posiadaną broń.

XBOX

Metroid Prime 2: Echoes
Metroid Prime 2: Echoes

Przygodowe 15 listopada 2004

Główną postacią „Metroid Prime 2: Echoes” jest ponownie Samus Aran, intergalaktyczna łowczyni nagród. Wynajęta przez rząd Federacji Galaktycznej, udaje się na planetę Aether, by odnaleźć zaginiony oddział żołnierzy federacji i pomóc mu w powrocie do domu.

GCN

RalliSport Challenge 2
RalliSport Challenge 2

Wyścigi 4 maja 2004

Rallisport Challenge 2 jest kontynuacja jednej z najlepszych gier rajdowych na konsole Microsoft Xbox. Do naszej dyspozycji oddano piec różnych trybów gry, które zaspokoją nawet najbardziej wymagającego rajdowca oraz około czterdzieści pojazdów, którymi możemy się rozbijać po dziewięćdziesięciu trasach.

XBOX

Metal Slug Advance
Metal Slug Advance

Zręcznościowe 4 października 2004

Znana na całym świecie serii gier platformowych z rodowodem automatowym, przedstawionych w klasycznej perspektywie 2D, powraca w nowej odsłonie.

GBA

Donkey Konga
Donkey Konga

Towarzyskie 27 września 2004

Muzyczna gra zręcznościowa z małpiego cyklu Donkey Kong, skierowana do młodszej części graczy. Do gry dołączony jest specjalny kontroler – w kształcie dwóch bębenków. Rozgrywka opiera się na odpowiednim wystukiwaniu rytmów słynnych utworów i przechodzeniu do kolejnych etapów. Gra oferuje również możliwość zabawy w kilka osób.

GCN

Sabre Wulf
Sabre Wulf

Zręcznościowe 12 marca 2004

Przygody niebieskiego wilka i łowcy przygód Sabremana pojawiły się po raz pierwszy w 1984 roku na 8-bitowcach. Teraz gracz ma możliwość zagrać w nową, odświeżoną wersję starego przeboju.

GBA

Pikmin 2
Pikmin 2

Strategiczne 30 sierpnia 2004

W kontynuacji ponownie wcielimy się w nieustraszonego Olimara, któremu tym razem przydzielono pomocnika – niezmordowanego Louie’go. A musicie wiedzieć, że tym razem pomoc będzie nieodzowna.

GCN