
Data wydania: 17 listopada 2004
Trzecia pełnoprawna odsłona cyklu skradankowych gier akcji firmy Konami. Akcja gry osadzona została w roku 1964 w ZSRR, a podczas zabawy wcielamy się ponownie w żołnierza oddziałów specjalnych o kryptonimie Snake, którego zadaniem jest tym razem przechwycenie odkrytej właśnie technologii, pozwalającej na przenoszenie ładunków nuklearnych.
GRYOnline
Gracze
Metal Gear Solid 3: Snake Eater to trzecia część, najpopularniejszego na konsolę Sony PlayStation 2, cyklu skradanek (gier akcji typu "stealth"). Fabuła omawianej produkcji przenosi graczy do Związku Radzieckiego w 1964 roku, gdzie - jako doświadczony żołnierz oddziałów specjalnych, noszący kryptonim Snake - muszą przechwycić nowy, odkryty niedawno rodzaj broni, pozwalający na przenoszenie ładunku nuklearnego. Oczywiście jest to tylko zarys wątku fabularnego, gdyż w grze pełno jest odwołań do poprzednich części (twórcy postanowili wyjaśnić część nurtujących miłośników Snake'a kwestii).
Po raz pierwszy w historii serii, zdecydowano się przenieść akcję z otoczenia industrialnego na dżunglę. Snake ukrywa się za drzewami, czołga się w gęstej trawie, nurkuje w rzekach/stawach, potrafi również wejść na drzewo i zwisać z jego gałęzi (i/lub stamtąd prowadzić efektywny ostrzał wroga). Ponadto, programiści z firmy Konami zadbali o nowy system walki wręcz (combo pistolet + nóż sprawdza się bardzo dobrze, nawet podczas bijatyki z kilkoma rywalami naraz), usprawniono także sposób poruszania się z przeciwnikiem, wykorzystywanym jako tzw. "żywą tarczę".
Rywalami w grze są nie tylko żołnierze, ale i zwierzęta. W końcu starcia z wężami czy aligatorami do najprzyjemniejszych nie należą, jednak nie sposób ich uniknąć podczas długiego przebywania na obszarze dżungli. Nie obejdzie się również bez rozmaitych pułapek zastawionych na naszego herosa, przywodzących na myśl konflikt w Wietnamie czy filmy z Rambo w roli głównej (spadające kolce, zapadnie, etc.).
Metal Gear Solid 3: Snake Eater używa zupełnie nowego silnika graficznego (dokładne oddanie zachowania przyrody: drzew, trawy, wody w różnych, zmieniających się losowo warunkach pogodowych w stylu na przykład deszczu wymagało poświęcenia mnóstwa godzin wytężonej pracy). Nie zapomniano o klimatycznej oprawie dźwiękowej (obsługa Dolby 5.1) oraz kilkudziesięciu strojach, ułatwiających Snake'owi kamuflaż w dżungli.
Autor opisu gry: Krzysztof Bartnik
Ostatnia aktualizacja opisu: 19 sierpnia 2015



25GIER
Seria gier akcji, zaliczana do kanonu skradanek, a zarazem jedna z najważniejszych marek w portfolio firmy Konami. Do 2015 roku nad rozwojem cyklu czuwało studio Kojima Productions.
Recenzja GRYOnline
Emocje to jeden głównych czynników, który kształtuje naszą osobowość. To one mają największy wpływ na to co zapamiętujemy - na jakiś czas, lub do końca życia. I to właśnie one sprawią, że zapamiętacie MGS3:SE na bardzo, ale to bardzo długo...
26 maja 2023
Mądre, opiekuńcze, neurotyczne, albo zabójcze - matki w grach wideo są bardzo różne. Postanowiliśmy wybrać te najciekawsze i Wam o nich opowiedzieć.
7 sierpnia 2021
Choć nie wszystkie podbiły popkulturowy mainstream, mogą zawstydzić samego Hulka. O kim mowa? O growych heroinach zdolnych skopać tyłki każdemu. A jakim cudem zawstydzają Hulka? Oto przynajmniej kilkanaście powodów.
9 maja 2020
W większych grach często pojawiają się mniejsze, stanowiąc przyjemne urozmaicenie standardowej zabawy. Wiedźmin 3, GTA czy Mortal Kombat - łączą je prześwietne minigry, o których Wam dzisiaj więcej opowiemy.
8 grudnia 2019
Nawet Death Stranding, gra o byciu kurierem, czerpie z mechaniki skradanek. To pokazuje, jak długą drogę przebył ten gatunek. Dziś przyjrzymy się najważniejszym punktom zwrotnym w jego historii.
5 września 2019
Niespełniony filmowiec, wizjoner, showman uwielbiający droczyć się z graczami, ofiara największej branżowej afery roku 2015, człowiek, który otrzymuje poświęcone sobie zwiastuny. Hideo Kojima ma wiele twarzy, ale czy jest tym, kogo potrzebujemy?
Wyobraźcie sobie spotkanie Dzikiego Zachodu z kultowym skradankowym klimatem Metal Gear Solid. Dzięki fanowskiej modyfikacji do Red Dead Redemption 2 to nietypowe połączenie stało się faktem.
gry
Kamil Kleszyk
25 września 2025 05:30
Oczekiwanie fanów serii Metal Gear Solid dobiegło końca, a plotki się potwierdziły. PlayStation Showcase 2023 przyniosło oficjalną zapowiedź gry Metal Gear Solid Delta: Snake Eater oraz prezentację jej zwiastuna.
gry
Jakub Błażewicz
25 maja 2023 07:55
Remake Metal Gear Solid 3 ma nie być tytułem ekskluzywnym PS5. Jego zapowiedź jest ponoć tuż-tuż.
gry
Hubert Śledziewski
22 maja 2023 14:13
Według wiarygodnych plotek remake Metal Gear Solid 3 będzie czasowym exclusive’em dla PlayStation 5 i zostanie ujawniony już wkrótce.
gry
Adrian Werner
8 maja 2023 11:54
Pojawiła się coraz więcej przesłanek sugerujących, że powstaje remake Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Tym razem ich źródłem jest aktorka znana z jednej z odsłon tego cyklu firmy Konami.
gry
Adrian Werner
16 kwietnia 2023 08:28
Miłośnicy Metal Gear Solid od dłuższego czasu oczekują nowej produkcji z tej serii. Tymczasem pojawiła się kolejna przesłanka, wskazująca, że studio Virtuos może pracować nad remakiem trzeciej odsłony serii. Nowe doniesienia zgrywają się z obiecującymi, ubiegłorocznymi plotkami na ten temat.
gry
Wiktor Szczęsny
31 października 2022 12:27
Świętując urodziny marki Metal Gear, firma Konami poinformowała, że wkrótce do sprzedaży wrócą wycofane z dystrybucji odsłony serii.
gry
Adrian Werner
13 lipca 2022 13:34
Konami tymczasowo usunęło ze sklepów cyfrowe wersje kilku gier z serii Metal Gear Solid. Powodem są problemy licencyjne, które muszą zostać rozwiązane, by tytuły wróciły do sprzedaży.
gry
Paweł Musiolik
8 listopada 2021 10:57
Silent Hill to nie jedyna zapomniana marka Konami mogąca powstać z martwych. Wydawca ma też planować nowe odsłony serii Metal Gear oraz Castlevania.
gry
Jakub Błażewicz
1 października 2021 18:45
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o kolejnej grze twórców Rift, kolekcji Metal Gear Solid, multiplayerowym demie Homefront, milionach Infinity Blade, sieciowej wersji Street Fighter III, a także nowym dziele VanillaWare. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
8 czerwca 2011 14:15
Wymagania sprzętowe gry Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004):
PlayStation 2
Wspiera:
karta pamięci, Network Adaptor
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2147 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Paweł Turalski
Recenzent GRYOnline.pl
2005.02.25
Emocje to jeden głównych czynników, który kształtuje naszą osobowość. To one mają największy wpływ na to co zapamiętujemy - na jakiś czas, lub do końca życia. I to właśnie one sprawią, że zapamiętacie MGS3:SE na bardzo, ale to bardzo długo...
Wiedźmin
Ekspert
2023.12.22
Metal Gear Solid 3 o gra wydana w 2004 roku na Ps2, która przenosi serię w jej najpełniejsze wcielenie. Zarówno opowiadanie historii, mechaniki rozgrywki i tempo akcji pozwoliły stworzyć grę, która nadal zawiera sporo filmów do obejrzenia, a także sporą liczbę różnych sytuacji do przepracowania. Największe zmiany zaszły oczywiście w mechanice gry dzięki czemu marka zrobiła ogromny krok naprzód w tej rewolucyjnej serii. Ten prequel serii jest niezbędny do poznania pełnej historii całej sagi pełnej akcji, napięcia i wciągającej powagi dzięki czemu seria jest tak godna uwagi i posiada status legendarny. MGS3 ucieleśnia zarówno imponujący styl jak i jedynego w swoim rodzaju ducha swoich poprzedników. Rzadko kiedy gra jest tak elegancka, pełna stylu i emocji. To prawdopodobnie najlepsza gra wydana na konsoli Ps2. Może nie jest doskonała, ale ma wystarczająco dużo dynamitu, aby ponownie nas zdmuchnąć z powierzchni ziemi.Fabuła. Historia przypomina pełną zwrotów akcji powieść szpiegowską, a reszta postaci i akcji dobrze pasuje do uniwersum. Zapewnia mnóstwo eksplozji, akcji i zwrotów akcji, a mimo to wiemy wystarczająco dużo, aby nie brać siebie zbyt poważnie i przy okazji zapewnić sobie mnóstwo dobrego śmiechu. Wcielamy się w Naked Snake’a znanego również jako Big Boss z jedynki. Akcja rozgrywa się po kubańskim kryzysie rakietowym i obejmuje próby uratowania przez Snake’a genialnego rosyjskiego specjalisty od broni Nikołaja Stokolowa, który opracował maszynę tak niebezpieczną, że mogłaby zakłócić konflikt między Stanami Zjednoczonymi, a Związkiem Radzieckim w okresie zimnej wojny i przesunąć równowagę sił prosto w ręce ludzi takich jak pułkownik Volgin. Misją Snake’a jest pozornie uratowanie naukowca. Gdy Snake wkracza do twierdzy wroga odkrywa, że jego wieloletni mentor współpracuje z wrogiem. Przez cały czas gramy jako Big Boss, genetyczny ojciec Solid Snake’a! Ten, który kiedyś był malowany jako złoczyńca na skalę nuklearną zostaje przerysowany. Poznajemy tę postać lepiej i współczujemy jej, a przede wszystkim kończąca się scena przerywnikowa uderza nas w twarz i doskonale wyjaśnia, dlaczego Big Boss dalej robi to co zrobił. Jeśli uważasz, że ta historia nie jest fantastyczna to masz bardzo krótki czas skupienia uwagi. Kojima to geniusz, a to jest jego opus magnum. To jest po prostu szaleństwo. Gameplay. Poruszamy się głównie z perspektywy trzeciej osoby i często przełączamy się na punkt widzenia pierwszej osoby, aby patrzeć, celować i strzelać. Gra jest preuelem, gdzie akcja rozgrywa się w rosyjskiej dżungli w 1964 roku i nie wynaleziono jeszcze starego, dobrego systemu radarowego, który pomagał graczom przemykać po biurach w poprzednich częściach, które chronologicznie dzieją się dużo później. Głównymi narzędziami umożliwiającymi rozpoznanie otoczenia są aktywny sonar, czujnik ruchu i czujnik przeciwpiechotny. Wszystkie one zużywają energię akumulatora, który ładuje się ponownie, gdy nie jest używany, dlatego najlepiej używać ich tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne. Każde z tych urządzeń działa w inny sposób, aby uzyskać pogląd na rzeczy. Aktywny sonar wysyła sygnał dźwiękowy i informuje o lokalizacji wszystkich żywych istot w okolicy w tym ludzi i innych zwierząt. Detektor ruchu rejestruje wszystko co się porusza, a czujnik przeciwpiechotny wydaje szybszy sygnał dźwiękowy, gdy ktoś się zbliża. Każdy z nich ma swoje zalety i problemy związane z sygnałem aktywnego sonaru, który przyciąga niechcianą uwagę strażników, którzy podejdą zbyt blisko. MGS3 dokonuje wyczynu ożywienia rozgrywki bardziej niż wcześniej. Ponieważ status alertu nie zmienia się między obszarami kluczem jest zachowanie dyskrecji i osiągnięcie mistrzostwa w sztuce kamuflażu. Istotnym elementem wtapiania się jest założenie odpowiedniego kamuflażu, aby stać się niewidzialnym w różnych obszarach gry. Jest wiele czynników, które mają wpływ na wskaźnik kamuflażu, który oceniany jest w skali procentowej. Zarówno nowy system leczenia i jedzenia wpływają na głębię gry w podobny sposób jak kamuflaż i oba są równie płynnie zintegrowane dzięki czemu można uzyskać większe poczucie realizmu. Snake czasami doznaje głębokich skaleczeń, złamań, oparzeń lub innych poważnych obrażeń na co wskazuje część jego paska zdrowia, który zmienia kolor na czerwony. Leczymy obrażenia używając kombinacji środków leczniczych takich jak środki dezynfekujące, szwy i bandaże. Bardziej niż zdrowie to wytrzymałość wpływa na prędkość biegu Snake'a i zdolność celowania, a także na pojemność jego płuc do pływania i siłę chwytu niezbędną do trzymania się krawędzi. Regeneracja wytrzymałości, która stopniowo maleje w miarę wykonywania obowiązków odbywa się przez jedzenie. Dżungla gry jest pełna stworzeń takich jak węże, szczury, pająki, ptaki i inne, a wszystkie są mięskiem. System żywienia w ostatecznym rozrachunku nie jest wielkim problemem. Łatwo znaleźć wystarczającą ilość jedzenia, aby wskaźnik wytrzymałości był zawsze dobry i wysoki. Jeśli pozwolimy, aby się zmniejszył tempo leczenia spadnie, a cel stanie się niestabilny, ale rzadko będziesz mieć niski poziom wytrzymałości. Chyba że celowo pozwolisz mu spaść. Jeśli chodzi o walkę dużą zmianą jest nowy zestaw ruchów. Dzięki kombinacji noża i pistoletu można trzymać strażnika jako zakładnika i zastrzelić innego, po prostu poderżnąć mu gardło, a nawet przyłożyć mu nóż do twarzy i przesłuchać. Jednakże wdawanie się w otwarte strzelaniny naprawdę nie jest pożądane i zwykle można go uniknąć. Można znaleźć przydatne informacje umożliwiające dotarcie do określonych pomieszczeń i znalezienie ukrytych przedmiotów. Jest jeden pakiet na przedmioty i jeden na broń, a każdy z nich ma ograniczoną liczbę dostępnych miejsc. Bycie lekkim ma zaletę, ponieważ ciężki plecak szybciej wyczerpuje wytrzymałość podczas biegania. W każdym z obszarów istnieje wiele różnych sposobów poradzenia sobie z sytuacją jak to tylko możliwe zapewniając za każdym razem wyjątkowe doświadczenia. Do odkrycia jest mnóstwo różnych środowisk od gęstych dżungli, bagien pełnych pijawek i ruchomych piasków po silnie strzeżone kompleksy wojskowe. Sceneria gry jest spójna i wiarygodna, oferuje dużą różnorodność i mnóstwo możliwości taktycznych. W dżungli Snake zmuszony jest przetrwać i wykorzystywać otoczenie na swoją korzyść. Prowadzi to do nowych elementów rozgrywki. Możemy na przykład łapać jadowite węże i rzucać nimi na niczego niepodejrzewających wrogów, strzelać do uli z drzew i sprawiać, by spadały na nieszczęsne ofiary poniżej, zarażać się wirusem żołądka w wyniku zepsutego jedzenia i nawet sfingować własną śmierć. Wiele starych elementów rozgrywki zostało nienaruszonych jak skradanie się podczas ukrywania się w niepozornym kartonowym pudełku. Gra zachęca do eksperymentowania. Żołnierze są tak samo uważni jak zawsze i wezwą wsparcie, jeśli Snake zostanie zauważony, ale prawdziwy nacisk położony jest na bitwy z bossami, których do przejścia jest ponad pół tuzina. Każdy z nich zapewnia inne wyzwanie i istnieje kilka sposobów na ich pokonanie. Bitwy z bossami to dynamiczne i ekscytujące spotkania. Gra oferuje 15–20 godzin zapewniając fantastyczne doświadczenie.Grafika i udźwiękowienie. Każdy obszar jest po prostu piękny. Otoczenie jest tak przekonujące z audiowizualnego punktu widzenia, że łatwo jest zanurzyć się w polowaniu. Poziom szczegółowości we wszystkich środowiskach i postaciach jest niezwykle dobrze wykonany jak na możliwości Ps2. Mnóstwo imponujących drobnych szczegółów takich jak to, że wystrzały powodują gwałtowne kołysanie i postrzępienie gęstego poszycia dżungli, jak krew wsiąkająca w mundur Snake'a, gdy jest ranny oraz jak różne rdzenne stworzenia dżungli poruszają się równie płynnie i realistycznie jak ludzkie postacie w grze. Ale to przerywniki filmowe są zdecydowanie najbardziej imponującym aspektem oprawy wizualnej gry. Wszystkie charakteryzują się niesamowitą pracą związaną z rejestracją ruchu, a także pracą kamery, choreografią i poczuciem spektaklu na równi z tym czego można oczekiwać od wysokobudżetowych filmów akcji. Gra widowiskowością przypomina w duzym stopniu interaktywny film. Co ciekawe MGS3 brzmi jeszcze lepiej niż wygląda w dużej mierze dzięki niesamowicie autentycznym efektom otoczenia, a także doskonałej dynamicznej ścieżce dźwiękowej. Partytura muzyczna doskonale oddaje napięcie i intensywność jaką starają się przekazać sekwencje akcji w grze. Zaskakującą rzeczą jest dodanie kilku piosenek w określonych momentach historii.Podsumowanie. MGS3 to kinowa i bardzo satysfakcjonujaca przygoda, która z łatwością zadowala fanów serii. Poznajemy historię bogatą w szczegóły i intrygi, często przedstawianą za pomocą najbardziej dramatycznych przerywników filmowych w historii gier wideo. To poważna historia, wypełniona szokującymi scenami drastycznej przemocy, uzupełniona mocnym językiem i odniesieniami seksualnymi. Pełno jest też zabawnych anachronizmów, a także nie brakuje dowcipów. Tymczasem sama rozgrywka jest niesamowicie miodna, a zwłaszcza gdy docieramy do niektórych z pamiętnych, dramatycznych konfrontacji. Kulminacyjne konfrontacje w grze zapadają w pamięć i są szczególnie intensywne. Lubię wracać do tej gry, ponieważ wychwytuję pewne niuanse w historii, które pierwotnie przeoczyłem, a także można pobawić się różnymi elementami rozgrywki. Seria przesunęła granice w zakresie opowiadania historii za pośrednictwem gier wideo, a także wymyśliła kilka wręcz postmodernistycznych zwrotów akcji, które prowokują do myślenia. Najlepsze skradanki w historii gier to zapewne Thief 1 i 2 oraz Metal Gear Solid 1-4, ale moje ulubione z nich to Thief 1 i 2 oraz Metal Gear Solid 1 i 3, które przechodziłem wielokrotnie. Zapowiedziano pełnoprawny remake Metal Gear Solid 3 na nowym silniku. To będzie kolejna okazja, by powrócić do tej historii mimo, że oryginał znam wręcz na pamięć. https://www.youtube.com/watch?v=XJKbOBpxn80&ab_channel=Shirrako
Orzech
Ekspert
2023.03.25
Ogrywałem wersję HD, piękna jest to gra. Rozgrywka dużo lepsza niż w poprzedniczkach, ciekawa i nie tak zagmatwana fabuła jak w MGS2, przez to dużo bardziej przystępna i trzymająca w napięciu. Charakterystyczni bossowie, emocjonalne zakończenie, masa absurdów, kiczowatych dialogów, humoru, oryginalnych rozwiązań i smaczków(sporo tego, przykładowo to co można zrobić z bossem The End). Dawno czas przy jakiejś grze nie zleciał mi tak szybko i przyjemnie, zdecydowanie jedna z lepszych gier w jakie grałem i pierwszy MGS który kupił mnie w całości.
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2023.03.06
Maciej Pawlikowski
GRYOnline.pl Team
2017.02.08
Adam Kusiak
GRYOnline.pl Team
2016.03.17