Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Redakcja poleca gry 1999

Na poniższej liście znajdują się gry wydane w 1999 roku, którym redakcja przyznała znak rekomendacji.

Faraon
Faraon

Strategiczne 30 października 1999

Kultowa strategia ekonomiczna stworzona przez studio Impressions Games i wydana przez firmę Sierra Entertainment. Faraon rozgrywa się w dolinie Nilu na przestrzeni kilkunastu stuleci p.n.e. – od epoki wielkich piramid, po czasy Nowego Państwa. Jako faraon, władca Egiptu, gracz musi przekształcić lokalne wioski w potężne metropolie oraz zaspokajać potrzeby swoich poddanych, a także wynieść swój naród ponad inne. Dużą rolę w rozwoju państwa odgrywa rolnictwo, które jest uzależnione od nieprzewidywalnych wylewów Nilu. Gracz rozbudowuje miasta, wznosi słynne budynki (np. piramidy, Sfinksa czy też świątynie Luksoru), a także nadzoruje handel, religię i kulturę. Oprócz zarządzania metropoliami, produkcja oferuje też strategiczną walkę na lądzie i morzu. Faraon zawiera kilka kampanii dla jednego gracza, składających się z kilkudziesięciu misji. Gra odznacza się szczegółową, dwuwymiarową grafiką ukazaną w widoku izometrycznym.

PC

Planescape Torment
Planescape Torment

RPG 10 grudnia 1999

Oparta o drugą edycję systemu Advanced Dungeons & Dragons klasyczna gra RPG z widokiem izometrycznym, opracowana przez twórców serii Fallout z firmy Black Isle Studios. Akcja Planescape Torment rozpoczyna się w kostnicy miasta Sigil – zwanego Miastem Drzwi za sprawą niezliczonej ilości portali prowadzących do światów równoległych. Tam właśnie poznajemy głównego bohatera gry, Bezimiennego – nieśmiertelnego wojownika o zdeformowanej twarzy, który w toku rozgrywki podejmie próbę odzyskania własnej tożsamości i wspomnień. Gra wykorzystuje silnik bestsellerowego Baldur’s Gate i odznacza się bardzo podobną mechaniką. Podczas zabawy kontrolujemy drużynę złożoną z niekiedy bardzo oryginalnych postaci, a rozgrywka koncentruje się na wykonywaniu kolejnych zadań, związanych z dziejami głównego bohatera. Szczególny nacisk położony został na warstwę fabularną i choć w grze pojawia się także walka, toczona w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy – pełni ona tu rolę raczej drugorzędną.

PC

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia
Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

Strategiczne 3 marca 1999

Trzecia odsłona popularnej serii turowych strategii fantasy studia New World Computing. Po śmierci króla Gryphonhearta, królestwo Erathii pada pod naporem mrocznych sił Nighonu i Eofolu. Jego córka Katarzyna, władczyni Enroth, powraca w rodzinne strony z zamiarem zjednoczenia wszystkich mieszkańców krainy i poprowadzenia ich do walki z siłami zła. Rozgrywka przebiega w typowy dla serii sposób i sprowadza się do eksploracji Erathii w poszukiwaniu mitycznych artefaktów i skarbów, a także do rozbudowy miast. Nieodłącznym elementem zabawy jest konieczność werbowania armii i uczestniczenia w turowych potyczkach z różnymi rodzajami przeciwników. W porównaniu z poprzednimi odsłonami, w grze pojawiają się nowi bohaterowie, nowe typy miast oraz 118 typów jednostek, dysponujących nowymi zdolnościami oraz 64 czarami, należącymi do 4 szkół magii. Mapy w grze są większe i bardziej szczegółowe niż dotychczas, ulepszono także grafikę, animacje oraz opcje rozgrywki multiplayer.

PC

Age of Empires II: The Age of Kings
Age of Empires II: The Age of Kings

Strategiczne 28 września 1999

Druga odsłona niezwykle popularnego cyklu gier strategicznych czasu rzeczywistego, opracowana przez zespół Ensemble Studios. Gracz staje na czele jednej z trzynastu cywilizacji, które prowadzi przez kolejne etapy rozwoju. Do jego dyspozycji oddano między innymi Franków, Wikingów, Mongołów, czy choćby Celtów. W porównaniu z pierwszą częścią serii, poprawie uległa nie tylko oprawa graficzna, która teraz jest bardziej szczegółowa, lecz także sztuczna inteligencja naszych podkomendnych – dzięki temu możemy wydawać im dodatkowe rozkazy pokroju patrolowania okolicy, strzeżenia wyznaczonego miejsca bądź podążania za określonym celem. Ponadto, wprowadzono możliwość ustawiania oddziałów w różnorodne formacje, a także handlu i manipulowania cenami surowców. W Age of Empires II: The Age of the Kings pojawia się zarówno kampania dla pojedynczego gracza, opowiadająca o szkockim bohaterze Williamie Wallace'ie, jak i tryb potyczki oraz wieloosobowy wariant rozgrywki.

PC

SimCity 3000
SimCity 3000

Strategiczne 27 stycznia 1999

SimCity jest trzecią pełnoprawną odsłoną cyklu strategii ekonomicznych, rozwijanego przez firmę Maxis. Gracz ponownie ma okazję spróbować swoich sił w roli budowniczego i zarządcy dużej metropolii. Twórcy gry położyli nacisk na aspekt symulacji życia miasta, co przełożyło się na wzrost liczby zależności pomiędzy poszczególnymi czynnikami społeczno-ekonomicznymi.

PC

Driver (1999)
Driver (1999)

Wyścigi 30 września 1999

Inspirowana klasycznymi filmami z lat 60. i 70. ubiegłego wieku gra wyścigowa z elementami fabularnymi. Gracze wcielają się w tajnego funkcjonariusza policji, który rozpracowuje mafijne struktury wykonując zadania zlecane przez gangsterów.

PC

Command & Conquer: Tiberian Sun
Command & Conquer: Tiberian Sun

Strategiczne 24 sierpnia 1999

Trzecia odsłona przełomowej serii strategii czasu rzeczywistego, nawiązująca tym razem do pierwszej części cyklu z roku 1995. Akcja gry przenosi nas jednak już do wieku XXI, gdzie ponownie stajemy po stronie osłabionego porażką Bractwa Nod lub kontrolującego pokój na świecie sojuszu GDI pod dowództwem generała Salomona. Okazuje się bowiem, że charyzmatyczny przywódca Nod wcale nie zginął w ruinach swojej świątyni i wkrótce rozpęta kolejny konflikt, który na zawsze może zmienić oblicze świata. Mechanika rozgrywki nie odbiega w sposób znaczący od pierwowzoru, jednak twórcy ze studia Westwood postarali się o garść nowości i zmian. Każda ze stron zyskała zupełnie nowe budynki oraz typy jednostek, wymagające stosowania odmiennych taktyk walki. Od strony technicznej zwraca uwagę nowy, trójwymiarowy silnik, ulepszone przerywniki wideo z udziałem znanych aktorów (m.in. James Earl Jones czy Michael Biehn) oraz usprawniony tryb multiplayer, przeznaczony max. nawet dla 8 osób.

PC

Might and Magic VII: For Blood and Honor
Might and Magic VII: For Blood and Honor

RPG 9 czerwca 1999

Siódma część jednej z najpopularniejszych serii pierwszoosobowych gier RPG autorstwa studia New World Computing. Might and Magic VII: For Blood and Honor przenosi nas ponownie do odzyskującej równowagę krainy Erathia. Szybko okazuje się, że pokojowe współistnienie wielu różnych ras nie jest możliwe, a narastające napięcia między ludźmi i elfami wkrótce stają się nie do zniesienia. Sytuację w Erathii stara się wykorzystać do swych niecnych celów gildia Nekromantów, a przeszkodzić w tym może jej tylko kontrolowana przez gracza drużyna. Oprócz głównego wątku fabularnego, w grze znajdziemy 18 questów pobocznych, stawimy czoła blisko 30 potworom i spotkamy ponad 500 postaci niezależnych. Stworzona na bazie poprzedniczki siódma część sagi oferuje podobny poziom oprawy, a także zbliżoną mechanikę zabawy i system rozwoju postaci. Zwiększeniu uległa jednak liczba klas, a sama fabuła stała się wielowątkowa, zmuszając gracza do dokonywania wyborów wpływających na dalszy przebieg rozgrywki.

PC

System Shock 2
System Shock 2

RPG 11 sierpnia 1999

Kontynuacja wysoko ocenianej gry akcji z elementami RPG, łączącej cechy klasycznego science fiction ze stylistyką cyberpunkową. Za jej powstanie odpowiadają ponownie deweloperzy ze studia Looking Glass, wspierani tym razem dodatkowo przez ekipę Irrational Games. Akcja System Shock 2 rozgrywa się 40 lat po wydarzeniach z jedynki, kiedy wojskowa organizacja UNN stara się ograniczać wpływy megakorporacji, wykorzystując w tym celu nowoczesny statek kosmiczny Von Braun. Gracze wcielają się w postać ochotnika, który podczas pierwszego lotu jednostki budzi się z hibernacji i odkrywa, że cała załoga statku zginęła, a na pokładzie pojawiły się groźne mutanty i zbuntowane roboty. W porównaniu z pierwszą częścią serii, mechanika rozgrywki uległa pewnym zmianom, a elementy akcji, gry przygodowej oraz RPG uzupełniono tym razem elementami survival horroru. Rozbudowaniu uległ też system rozwoju postaci, która może reprezentować jedną z trzech klas o odmiennych umiejętnościach początkowych.

PC

Unreal Tournament (1999)
Unreal Tournament (1999)

Akcji 23 listopada 1999

Bazująca na silniku bestsellerowego Unreala strzelanina FPS studia Digital Extremes, koncentrująca się na sieciowych zmaganiach graczy na futurystycznych arenach. W grze Unreal Tournament możemy rywalizować w jednym z kilku trybów rozgrywki; są tu deatmatch, team deatmatch, capture the flag, domination, last man standing oraz assault, a każdy z nich odznacza się własną specyfiką. Arsenał dostępnych broni nie jest specjalnie rozbudowany, jednak każdą z nich wykorzystywać możemy na dwa sposoby. Oprócz trybu multiplayer, twórcy przygotowali również kampanię dla jednego gracza, w praktyce stanowiącą serię pojedynków z przeciwnikami sterowanymi przez komputerową SI. Na wyróżnienie zasługuje jednak realistyczne zachowanie botów, których inteligencję można dostosować do własnych umiejętności i preferowanego stylu rozgrywki.

PC

Homeworld
Homeworld

Strategiczne 28 września 1999

Opracowana przez kanadyjskie studio Relic Entertainment strategia czasu rzeczywistego, rozgrywająca się w całości w trójwymiarowej przestrzeni kosmicznej. Osadzona w odległej przyszłości fabuła gry opowiada o losach ludzkiej rasy Kushan, zamieszkującej pustynną planetę Kharak. Kiedy pod piaskami pustyni naukowcy odnajdują prastary wrak statku wraz z artefaktem wskazującym miejsce prawdziwego pochodzenia Kushan, planetę Hiigarę, wszystkie klany jednoczą się aby powrócić do swojej ojczyzny i poznać prawdziwe przyczyny swojego wygnania. Pod względem mechaniki Homeworld nie odbiega w sposób znaczący od standardów gatunku RTS, a zabawa sprowadza się do pozyskiwania surowców, ustawicznego rozwijania naszej floty statków oraz walki. Cała wyjątkowość gry polega zaś na przeniesieniu znanych dotąd mechanizmów w trójwymiarową przestrzeń kosmiczną, w której możemy poruszać się we wszystkich trzech wymiarach i obserwować rozwój wydarzeń z dowolnie wybranego kąta kamery.

PC

Sid Meier's Alpha Centauri
Sid Meier's Alpha Centauri

Strategiczne 10 lutego 1999

Skolonizowanie obcej planety, pokonanie jej rdzennych mieszkańców i innych pretendentów do władzy to wyzwanie jakie stawia przed graczem Alpha Centauri, kolejna gra legendarnego Sida Meiera.

PC

Theme Park World
Theme Park World

Strategiczne 3 listopada 1999

Theme Park World to przygotowana przez zespół deweloperski studia Bullfrog Productions strategia ekonomiczna, pozwalająca wcielić się w rolę dyrektora wirtualnego parku rozrywki. Gracz nie tylko może zarządzać wesołym miasteczkiem, ale także projektować jego atrakcje, a nawet zwiedzać go i bawić się w nim.

PC

Freespace 2
Freespace 2

Symulacje 1 października 1999

Kontynuacja bestsellerowego kosmicznego symulatora firmy Volition, zainspirowanego tak kultowymi tytułami jak Descent oraz Wing Commander. Fabuła Freespace 2 osadzona została ponad 3 dekady po wydarzeniach znanych z pierwowzoru, kiedy to federacja złożona z dawnych wrogów, Terran i Vasudan, zmuszona jest po raz kolejny stawić czoła wojowniczej rasie Shivan. W porównaniu do pierwowzoru, mechanika rozgrywki nie uległa znaczącym zmianom, a podczas zabawy czeka nas ponad 30 zróżnicowanych misji, połączonych epickim wątkiem fabularnym. W grze pojawiło się jednak sporo nowych elementów, wśród których wyróżnić warto m.in. opcję wydawania rozkazów naszym podkomendnym, możliwość namierzania i eliminacji poszczególnych podsystemów jednostek przeciwnika, a także bardziej intuicyjny interfejs, ulepszony edytor misji oraz tryb rozgrywki wieloosobowej. Podczas zabawy spotykamy zaś w sumie ponad 70 typów kosmicznych jednostek – od szybkich i zwinnych myśliwców po potężne, kilkukilometrowe pancerniki.

PC

Delta Force 2
Delta Force 2

Akcji 3 listopada 1999

Kontynuacja popularnej taktycznej strzelani studia Novalogic. Ponownie wcielamy się w żołnierza tytułowego oddziału specjalnego armii Stanów Zjednoczonych. Autorzy przygotowali 40 nowych misji i znacząco poprawili oprawę graficzną. Gra umożliwia zabawę solo lub w trybie multiplayer. Rozgrywkę dodatkowo wydłuża rozbudowany edytor poziomów.

PC

SWAT 3: Close Quarters Battle
SWAT 3: Close Quarters Battle

Akcji 18 listopada 1999

SWAT 3 łączy w sobie elementy gry taktyczno-strategicznej z klasyczną grą akcji. Efektem takiego połączenia jest wyjątkowo interesująca gra, zarówno w trybie single jak i multiplayer.

PC

Championship Manager 3
Championship Manager 3

Sportowe 15 marca 1999

Trzecie wydanie niezwykle popularnego managera piłkarskiego, wprowadzające wiele nowych możliwości oraz nowe ligi zagraniczne z oryginalnymi składami.

PC

Asheron's Call
Asheron's Call

RPG 2 listopada 1999

Jedna z klasycznych gier RPG, stworzona przez studio Turbine. W produkcji przenosimy się do świata fantasy wypełnionego zadaniami i potworami. Każdy z graczy kreuje własną postać i eksploruje kolejne krainy. W swoim czasie tytuł zaskakiwał bardzo ładną grafikę i ciekawą rozgrywką.

PC