Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm S這wnikStrategicznePCiOS
Ok豉dka Rome: Total War (PC)

Rome: Total War

Trzecia odsłona słynnej strategicznej serii Total War, tworzonej przez studio Creative Assembly. Tym razem gra zabiera nas do czasów rozkwitu i panowania Imperium Rzymskiego.

Strategiczne | RTS | turowe | staro篡tno | multiplayer | strategiczne wojenne

Rome: Total War to wydana na platformie PC i iOS rozbudowana gra strategiczna, b璠鉍a trzeci ods這n popularnego cyklu zapocz靖kowanego w 2000 roku. Za powstanie gry odpowiadaj tw鏎cy z brytyjskiego studia Creative Assembly. Opisywana produkcja zadebiutowa豉 na komputerach PC we wrzeniu 2004 roku, za blisko trzynacie lat pniej jako pierwsza z g堯wnych ods這n cyklu Total War doczeka豉 si tak瞠 konwersji na urz鉅zenia mobilne z systemem iOS.

Fabu豉

Po dw鏂h czciach serii, rozgrywaj鉍ych si w feudalnej Japonii oraz redniowiecznej Europie, tym razem deweloperzy z Creative Assembly zaserwowali graczom podr騜 w odleg章 przesz這, tzn. w czasy rozkwitu i panowania Imperium Rzymskiego. Podczas zabawy przychodzi nam uczestniczy w wielu znanych historycznych wydarzeniach, takich jak powstanie niewolnik闚 pod przewodnictwem Spartakusa, wojny punickie (toczone przez Rzym i Kartagin w zachodniej czci basenu Morza r鏚ziemnego), s造nny marsz Hannibala przez Alpy i walki na terenie samej Italii, czy te podb鎩 Galii przez Juliusza Cezara. Warto jednoczenie zaznaczy, 瞠 cho w tytule gry widnieje s這wo Rzym, to po przejciu gry jedn z trzech frakcji rzymskich, dominacj nad staro篡tnym wiatem mo瞠my r闚nie zdoby kilkoma innymi pot璕ami militarnymi z tego okresu: Egiptem, Grecj, Kartagin, monarchi Seleucyd闚 czy plemionami barbarzy雟kimi.

Mechanika

Podobnie jak mia這 to miejsce w dw鏂h poprzednich ods這nach serii, gra podzielona jest na dwie fazy: rozgrywan w trybie turowym cz strategiczn, w kt鏎ej zarz鉅zamy naszym imperium, oraz taktyczn cz bitewn, tocz鉍 si w czasie rzeczywistym. Tradycyjnie, tw鏎cy po這篡li spory nacisk na autentyczno i mo磧iwie wierne odtworzenie reali闚. Podczas zabawy napotykamy wi璚 nie tylko historycznie udokumentowane zale積oci ekonomiczne, gospodarcze, handlowe i polityczne ale tak瞠 autentyczne jednostki oraz formacje wojskowe, wykorzystywane przez Rzymian, Grek闚, Egipcjan i inne pot璕i militarne antycznego wiata. Czynimy r闚nie u篡tek z realistycznie odwzorowanych machin wojennych.

W grze Rome: Total War pojawi造 si wszystkie nowoci wprowadzone w poprzedniej czci serii oraz jej dodatkach, czyli obl篹enia twierdz i miast, mo磧iwo przeprowadzania rozpoznania si przeciwnika czy wysy豉nia do walki oddzia堯w odwodowych. Wzi皻o te pod uwag indywidualne predyspozycje i wymagania graczy, dzi瘯i czemu w grze istnieje mo磧iwo zautomatyzowania czynnoci zwi頊anych z zarz鉅zaniem pa雟twem i zaj璚ie si tylko dowodzeniem w bitwach, b鉅 wr璚z przeciwnie pozostawienie bitew komputerowemu AI i zaj璚ie si rozwojem gospodarki oraz handlu, polityk zagraniczn itd. Warto r闚nie nadmieni, 瞠 ekipa Creative Assembly wyranie poprawi豉 stopie zaawansowania sztucznej inteligencji, co uczyni這 rozgrywk ciekawsz, ale i bardziej wymagaj鉍.

Tryby gry

Opr鏂z przeznaczonej dla jednego gracza kampanii, Rome: Total War pozwala r闚nie na zabaw w trybie multiplayer. Za porednictwem Internetu b鉅 sieci lokalnej rywalizowa mo瞠 ze sob jednoczenie nawet do omiu os鏏.

Kwestie techniczne

Wydana na platformie PC i iOS gra Rome: Total War odr騜nia si od swych poprzedniczek przede wszystkim za spraw nowego silnika graficznego o du穎 wi瘯szych mo磧iwociach. Podobnie jak w Medieval: Total War, w starciach uczestniczy mo瞠 jednoczenie ponad dziesi耩 tysi璚y jednostek, jednak瞠 jako ich przedstawienia oraz poziom detali otoczenia stoj tu na znacznie wy窺zym poziomie. Pomimo sporego stopnia skomplikowania rozgrywki, mobilna wersja gry nie wprowadza istotnych uproszcze ani w kwestii oprawy, ani mechaniki. G堯wn r騜nic stanowi za przeprojektowany pod k靖em tablet闚 interfejs oraz system sterowania wykorzystuj鉍y gesty.

Zobacz pe軟y opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sie lokalna     Liczba graczy: 1 - 8  

Nonik: 3 CD

Ocena gry 8,9 / 10 na podstawie 5675 ocen czytelnik闚.

Cena gry w dniu premiery: 99 PLN

Klasyfikacja PEGI Rome: Total War

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzgl璠nia poziomu trudnoci ani umiej皻noci niezb璠nych do korzystania z danej gry. W grze jest u篡wany wulgarny j瞛yk. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprz皻owe Rome: Total War

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 1.5 GHz, 512MB RAM, karta grafiki 64MB (GeForce 3 lub lepsza), 2.9 GB HDD

Rome: Total War - recenzja gry

Recenzja 26 listopada 2004, 13:24

Autorzy gry nie zapomnieli te o zmianie p鏎 roku. Na mapie g堯wnej widoczne s tak瞠 wszelkie zmiany dokonywane przez nas w miastach (budowle i stopie rozwoju osady zauwa瘸lne s ju z widoku planszy turowej), a zamieszki w miastach i spowodowane tym po瘸ry, to oczywicie k喚bi鉍y si nad grodami dym. Kamer w trybie turowym mo瞠my oddala i przybli瘸, niestety nie dano nam mo磧iwoci jej obrotu (co z drugiej strony, mog這by przecie wprowadzi pewien zam皻). Ten aspekt gry zosta wykonany wymienicie i jest to o tyle dobra wiadomo, i wi瘯szo czasu sp璠zonego przy Rome powi璚imy w豉nie na decyzje dokonywane w trybie turowym, na mapie wiata. Nie odstawiajmy jednak w zapomnienie trybu bitewnego, do kt鏎ego dochodzi podczas spotkania si dw鏂h wrogich si militarnych.

PC
iOS