Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePCANDiOS
Okładka Rome: Total War (PC)

Rome: Total War

Trzecia odsłona słynnej strategicznej serii Total War, tworzonej przez studio Creative Assembly. Tym razem gra zabiera nas do czasów rozkwitu i panowania Imperium Rzymskiego.

Strategiczne | RTS | turowe | starożytność | multiplayer | strategiczne wojenne | starożytny Rzym

Okładka Rome: Total War (PC)

data premiery gry:

22wrz2004

PC

10lis2016

iOS

19gru2018

AND

Rome: Total War to wydana na platformie PC i iOS rozbudowana gra strategiczna, będąca trzecią odsłoną popularnego cyklu zapoczątkowanego w 2000 roku. Za powstanie gry odpowiadają twórcy z brytyjskiego studia Creative Assembly. Opisywana produkcja zadebiutowała na komputerach PC we wrześniu 2004 roku, zaś blisko trzynaście lat później – jako pierwsza z głównych odsłon cyklu Total War – doczekała się także konwersji na urządzenia mobilne z systemem iOS.

Fabuła

Po dwóch częściach serii, rozgrywających się w feudalnej Japonii oraz średniowiecznej Europie, tym razem deweloperzy z Creative Assembly zaserwowali graczom podróż w odległą przeszłość, tzn. w czasy rozkwitu i panowania Imperium Rzymskiego. Podczas zabawy przychodzi nam uczestniczyć w wielu znanych historycznych wydarzeniach, takich jak powstanie niewolników pod przewodnictwem Spartakusa, wojny punickie (toczone przez Rzym i Kartaginę w zachodniej części basenu Morza Śródziemnego), słynny marsz Hannibala przez Alpy i walki na terenie samej Italii, czy też podbój Galii przez Juliusza Cezara. Warto jednocześnie zaznaczyć, że choć w tytule gry widnieje słowo Rzym, to po przejściu gry jedną z trzech frakcji rzymskich, dominację nad starożytnym światem możemy również zdobyć kilkoma innymi potęgami militarnymi z tego okresu: Egiptem, Grecją, Kartaginą, monarchią Seleucydów czy plemionami barbarzyńskimi.

Mechanika

Podobnie jak miało to miejsce w dwóch poprzednich odsłonach serii, gra podzielona jest na dwie fazy: rozgrywaną w trybie turowym część strategiczną, w której zarządzamy naszym imperium, oraz taktyczną część bitewną, toczącą się w czasie rzeczywistym. Tradycyjnie, twórcy położyli spory nacisk na autentyczność i możliwie wierne odtworzenie realiów. Podczas zabawy napotykamy więc nie tylko historycznie udokumentowane zależności – ekonomiczne, gospodarcze, handlowe i polityczne – ale także autentyczne jednostki oraz formacje wojskowe, wykorzystywane przez Rzymian, Greków, Egipcjan i inne potęgi militarne antycznego świata. Czynimy również użytek z realistycznie odwzorowanych machin wojennych.

W grze Rome: Total War pojawiły się wszystkie nowości wprowadzone w poprzedniej części serii oraz jej dodatkach, czyli oblężenia twierdz i miast, możliwość przeprowadzania rozpoznania sił przeciwnika czy wysyłania do walki oddziałów odwodowych. Wzięto też pod uwagę indywidualne predyspozycje i wymagania graczy, dzięki czemu w grze istnieje możliwość zautomatyzowania czynności związanych z zarządzaniem państwem i zajęcie się tylko dowodzeniem w bitwach, bądź wręcz przeciwnie – pozostawienie bitew komputerowemu AI i zajęcie się rozwojem gospodarki oraz handlu, polityką zagraniczną itd. Warto również nadmienić, że ekipa Creative Assembly wyraźnie poprawiła stopień zaawansowania sztucznej inteligencji, co uczyniło rozgrywkę ciekawszą, ale i bardziej wymagającą.

Tryby gry

Oprócz przeznaczonej dla jednego gracza kampanii, Rome: Total War pozwala również na zabawę w trybie multiplayer. Za pośrednictwem Internetu bądź sieci lokalnej rywalizować może ze sobą jednocześnie nawet do ośmiu osób.

Kwestie techniczne

Wydana na platformie PC i iOS gra Rome: Total War odróżnia się od swych poprzedniczek przede wszystkim za sprawą nowego silnika graficznego o dużo większych możliwościach. Podobnie jak w Medieval: Total War, w starciach uczestniczyć może jednocześnie ponad dziesięć tysięcy jednostek, jednakże jakość ich przedstawienia oraz poziom detali otoczenia stoją tu na znacznie wyższym poziomie. Pomimo sporego stopnia skomplikowania rozgrywki, mobilna wersja gry nie wprowadza istotnych uproszczeń ani w kwestii oprawy, ani mechaniki. Główną różnicę stanowi zaś przeprojektowany pod kątem tabletów interfejs oraz system sterowania wykorzystujący gesty.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1 - 8  

Nośnik: 3 CD

Ocena czytelników: 8,7 / 10 na podstawie 5795 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99 PLN

Wymagania sprzętowe Rome: Total War

PC Windows

PC Windows

  • Rekomendowane:
  • Pentium 4 1.5 GHz
  • 512MB RAM
  • karta grafiki 64MB (GeForce 3 lub lepsza)
  • 2.9 GB HDD
Rome: Total War - recenzja gry
Rome: Total War - recenzja gry

Recenzja 26 listopada 2004, 13:24

Autorzy gry nie zapomnieli też o zmianie pór roku. Na mapie głównej widoczne są także wszelkie zmiany dokonywane przez nas w miastach (budowle i stopień rozwoju osady zauważalne są już z widoku planszy turowej), a zamieszki w miastach i spowodowane tym pożary, to oczywiście kłębiący się nad grodami dym. Kamerę w trybie turowym możemy oddalać i przybliżać, niestety nie dano nam możliwości jej obrotu (co z drugiej strony, mogłoby przecież wprowadzić pewien zamęt). Ten aspekt gry został wykonany wyśmienicie i jest to o tyle dobra wiadomość, iż większość czasu spędzonego przy Rome poświęcimy właśnie na decyzje dokonywane w trybie turowym, na mapie świata. Nie odstawiajmy jednak w zapomnienie trybu bitewnego, do którego dochodzi podczas spotkania się dwóch wrogich sił militarnych.

PC
iOS
AND