Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth (PC)

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie PC

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth

Opracowana przez zespół studia EA Los Angeles strategia czasu rzeczywistego, osadzona w fantastycznym uniwersum tolkienowskiego Śródziemia.

Strategiczne | fantasy | RTS | książki | Władca Pierścieni | filmy | multiplayer

PC Windows
Okładka The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth (PC)

Polskie napisy

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

6grudnia2004

10grudnia2004

pudełko PL

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth to kolejna z gier komputerowych bazujących na ogromnie popularnej kinowej trylogii – Władca Pierścieni. To strategia czasu rzeczywistego w klasycznym tego słowa znaczeniu (tj. walka + element ekonomiczno-gospodarczy w postaci pozyskiwania surowców i budowy baz) stworzona przez zespół EALA (dawnej znany jako EA Pacific), któremu zawdzięczamy powstanie głośnego tytułu Command & Conquer: Generals. Już na wstępie należy zaznaczyć, iż The Battle for Middle-Earth wykorzystuje ulepszony silnik graficzny znany z C&C: Generals, a przy jego modyfikowaniu i w ogóle pracach nad tym tytułem, priorytetem było odtworzenie „największych bitew” z trylogii jak np. bitwa o Helmowy Jar (do 500 jednostek równocześnie na ekranie). Postarano się też o stworzenie niezwykle interaktywnego otoczenia, co na przykład przejawia się tym, że troll może wyrwać drzewo z korzeniami, a następnie używać go w walce jako gigantycznej maczugi, zaś Ent może wyrwać kamień z muru czy innej budowli (tym samym ją uszkadzając) i rzucić nim we wroga.

Jak przystało na nowoczesną, ambitną produkcję, gra pozwala na rozgrywkę jednoosobową oraz wieloosobową w sieci lokalnej i w Internecie. W trybie single player czekają dwie kampanie (łącznie około 30 misji), jedna po stronie „dobra” i jedna po stronie „zła” oraz cztery grywalne nacje, tj. Jeźdźcy Rohanu, Żołnierze Gondoru oraz Armia Isengardu i Legiony Mordoru. Każda dysponuje innym uzbrojeniem, różni się taktyką walki, wykorzystuje inne surowce - ogólnie rzecz biorąc posiada charakterystyczne dla siebie mocne i słabe strony. Przykładowo Jeźdźcy Rohanu wykorzystują szybkie jednostki kawalerii, Gondor dysponuje znakomitymi jednostkami pieszymi, przydatnymi zwłaszcza w defensywie, Isengard wystawia do walki Uruk Hai (krzyżówka ras ludzi i orków), zaś Mordor to setki plugawych orków czy trolli, a także takie groźne monstra jak Nazgule. W walkach wykorzystywane są różne machiny wojenne, takie jak wieże oblężnicze, trebuchety czy katapulty. Podczas oblężeń twierdź spotykamy się też z wrzącym olejem i licznymi pułapkami przygotowanymi przez obrońców. W produkcji tej występują też słynni i potężni zarazem bohaterowie (z własnymi specjalnymi czarami i mocami) jak: Gandalf, Gimli, Legolas czy Aragorn.

Z racji tego, iż w The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth stajemy przed zadaniem kierowania w bitwach setkami oddziałów, twórcy postarali się o zaimplementowanie bardziej złożonego systemu dowodzenia niż to zazwyczaj ma miejsce w RTS-ach. W dużych potyczkach możemy bowiem zapomnieć o wydawaniu rozkazów każdej jednostce z osobna – tu w grę wchodzi jednie dowodzenie całymi ugrupowaniami, tj. batalionami i kompaniami (coś na kształt sterowania w serii Total War).

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 8.12 / 10 na podstawie 6265 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 149 PLN

Gry podobne do Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie

Klasyfikacja PEGI Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 1.4 GHz, 512MB RAM, karta grafiki 32MB (GeForce 2 lub lepsza), 4 GB HDD, Windows 2000/XP

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie - recenzja gry

Recenzja 24 grudnia 2004, 11:53

Jak już wspomniałem, kampanie mamy dwie. „Rasy” tymczasem – 4. Po stronie dobra dowodzić będziemy siłami Rohanu lub Gondoru, zła – Isengardu i Mordoru. Różnice między nimi są łatwe do zauważenia już po pierwszych paru chwilach spędzonych z grą. „Zło” ma przygniatającą przewagę liczebną, natomiast po stronie dobra stoi jakość produkowanych jednostek. Czyli standardowy układ „Zergowie kontra Protossi”. Pomiędzy poszczególnymi czterema frakcjami także istnieją znaczące różnice. Dowodząc Rohanem, swoją taktykę opierać będziemy na taranujących wszystko i wszystkich Rohirrimach, czyli kawalerii. Mocną stroną Gondoru za to jest piechota oraz łucznicy-strażnicy. Isengard ma swoich potężnych Uruk-Hai, a Mordor górskie trolle oraz wszelką „egzotyczną” menażerię w postaci mumakilów, Haradrimów, żołnierzy z Rhun itp itd. Generalnie, nudzić się nie będziemy, a różnice między stronami konfliktu zgłębią dokładnie ci, którzy zechcą spróbować swoich sił w multiplayerze.