Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

tinyBuild Games

Firma producent wydawca

Amerykański producent i wydawca gier niezależnych z siedzibą w Bothell w stanie Waszyngton. Firma, której szefem od 2011 roku jest Alex Nichiporchik, rozpoczęła jako studio indie; po dwóch latach podjęto jednak decyzję o zmianie profilu działalności i wejściu na rynek wydawniczy. Tytuły sygnowane przez tinyBuild trafiają na komputery osobiste i konsole.

Historia

Od niezależnego studia…

Firma tinyBuild, założona w 2011 roku przez Toma Briena i Aleksa Nichiporchika, rozpoczęła jako niezależne studio deweloperskie. Debiutanckie dzieło zespołu, czyli No Time To Explain, odniosło sukces w serwisie Kickstarter, zdobywając ponad 26 tysięcy dolarów; pozostałe 20 tysięcy potrzebne do ukończenia projektu deweloperzy mieli otrzymać od firmy Buka Entertainment, wraz z możliwością wydania No Time To Explain na platformie Steam; w zamian za pomoc, autorzy mieli przekazać wydawcy prawa do dysponowania marką w krajach rosyjskojęzycznych.

Niestety twórcy nigdy nie otrzymali obiecanej gotówki – nie mając dostępu do platformy Valve, podjęli decyzję o podzieleniu tytułu na dwa odcinki, z których pierwszy zadebiutował w sierpniu 2011 roku, z kolei drugi ukazał się w grudniu. Dopiero we wrześniu 2012 roku, kiedy firma Gabe’a Nevella wystartowała z inicjatywą Steam Greenlight, No Time To Explain mogło trafić na Steama. Ponowna premiera gry odbyła się więc w styczniu 2013 roku – produkcja ostatecznie odniosła sukces, co pozwoliło jej autorom na odbicie się od dna.

Jak mówią sami deweloperzy, po wszystkim czuli się wypaleni i nie mieli ochoty na tworzenie kolejnych gier. Moment przełomowy w historii tinyBuild miał jednak dopiero nadejść. W lutym 2013 roku, w trakcie Casual Connect w Hamburgu, a dokładnie – podczas konferencji Indie Showcase, zorganizowanej przez Luke’a Burtisa – Nichiporchik zauważył grę zatytułowaną SpeedRunner HD, która właśnie zmierzała na Steama. To właśnie wtedy wpadł na pomysł, że jego ekipa może wykorzystać środki pozyskane ze sprzedaży No Time To Explain, by pomóc uczynić SpeedRunners lepszą pozycją.

Wtedy też do zespołu dołączył Luke Burtis, który miał się zająć prezentacjami i dystrybucją, podczas gdy Tom Brien czuwałby nad aspektem wizualnym gry, z kolei Alex zadbały o marketing. Eksperyment zakończył się powodzeniem, gdyż SpeedRunners, wydane w steamowym Wczesnym Dostępie w sierpniu 2013 roku, odniosło sukces i szybko zarobiło ponad trzy miliony dolarów.

…do wydawcy gier indie

W ten sposób ekipa tinyBuild przekonała się, że współpraca z innymi deweloperami indie może przynosić wymierne korzyści. Od sierpnia 2013 roku studio stało się zatem wydawcą gier indie, zajmując się nie tylko kwestiami związanymi z wydawaniem gier tworzonych przez inne zespoły, lecz także pomagając im w przygotowywaniu konwersji na różne platformy.

Na przestrzeni lat 2013-17 nakładem firmy tinyBuild do sprzedaży trafiło kilkanaście tytułów, na których liście pojawia się między innymi Mr. Shifty, Punch Club, Clustertruck, Phantom Trigger oraz Hello Neighbor. Interesująco zapowiada się dla niej rok 2018, kiedy to do sprzedaży ma trafić Graveyard Keeper (w którym gracze mogą wcielić się w rolę tytułowego zarządcy cmentarza), Yandere Simulator (symulator chorobliwie zazdrosnej dziewczyny) czy wreszcie Pathologic 2 (remake oryginalnej przygodówki z 2005 roku, za którego opracowaniem stoi studio Ice-pick Lodge).


Wyprodukowane i wydane gry