Polskie RPG zachwyca realizmem, Gothic Remake poprawia walkę, a Wiedźmin 4 wciąż daleko

Klimatyczne polskie RPG, premiera gry dla fanów Gothica i wielki sukces Where Winds Meet to tylko niektóre z wieści, nad którymi pochylimy się podczas grudniowej wizyty w zajeździe RPG.

Polskie RPG zachwyca realizmem, Gothic Remake poprawia walkę, a Wiedźmin 4 wciąż daleko, źródło grafiki: NetEase.
Polskie RPG zachwyca realizmem, Gothic Remake poprawia walkę, a Wiedźmin 4 wciąż daleko Źródło: NetEase.

Po raz ostatni w tym roku witam się z Wami w swoim zajeździe, gdzie co miesiąc spotykamy się, by omówić sytuację w świecie gier RPG. Końcówka roku wygląda dość spokojnie, co jednak wcale nie oznacza, że brakuje produkcji, którymi mogliby zainteresować się fani tego gatunku. Listopad i grudzień przyniósł na tyle szeroki wachlarz pozycji tego typu, że wśród nich właściwie każdy powinien być w stanie wybrać coś dla siebie. A zatem kufle w dłoń i do dzieła – sprawdźmy, co w świecie RPG piszczy.

Wieści ze świata RPG

Jak co miesiąc, zacznijmy od sprawdzenia wieści z szerokiego świata RPG.

Trójwymiarowy pixel art oparty na viralowym filmiku

Omówienie najciekawszych wieści ze świata RPG rozpocznę od swojego faworyta, czyli projektu Shores of Vaelithar. Z informacji udostępnionych przez niezależne OMW Game Studio wynika, że będziemy mieć do czynienia z przedstawicielem gatunku klasycznym aż do bólu. Produkcja przeniesie nas do krainy fantasy, pozwoli wcielić się w wieśniaka w rzeczywistości będącego wybrańcem losu, a także odda nam do dyspozycji trzy klasy postaci (wojownika, czarodzieja lub łotrzyka).

Niemniej tym, co wyróżni omawianą pozycję na tle innych gier RPG, będzie oprawa graficzna. Tytuł powstał bowiem w oparciu o viralowy filmik z lata bieżącego roku, a jego sfera wizualna połączy pixel art z trójwymiarem. Całość prezentuje się ładnie już na screenach, jednak Shores of Vaelithar pokazuje pazur dopiero w ruchu. Nie pozostaje mi więc nic innego, jak zostawić Was z jego zwiastunem.

The Vernyhorn to klimatyczne RPG rodem z Polski

Baldur’s Gate, Wiedźmin i średniowieczna Europa to główne źródła inspiracji dla twórców The Vernyhorn, czyli stawiającej na realizm gry RPG z otwartym światem. Produkcja pozwoli nam wcielić się w bohatera zmagającego się z własną przeszłością i przeniesie nas do surowej krainy, w której pobyt będzie dla nas walką o przetrwanie. To ostatnie nie tylko ze względu na konieczność mierzenia się z przeciwnikami, lecz również przez obecność wskaźników głodu i pragnienia, a także zmiennych warunków atmosferycznych, wymagających od nas stosownego ubioru.

Choć osobiście najbardziej urzeka mnie w tym projekcie wygląd świata przedstawionego, to jednak obiektywnie jej najciekawszym elementem może okazać się system walki. Ma on bowiem pozwolić nam wytrącać wrogom oręż z rąk, a także atakować z zaskoczenia i zadawać ciosy z wyprzedzeniem, jeszcze zanim wrogo nastawiony NPC sięgnie po broń.

Niemniej wszystko wskazuje na to, że premiera The Vernyhorn to pieśń odległej przyszłości.

The Vernyhorn. Źródło: Interstudio. - Polacy tworzą RPG inspirowane Baldur’s Gate i Wiedźminem, chińskie Where Winds Meet triumfuje, a Of Ash and Steel to tytuł dla fanów Gothica - wiadomość - 2025-12-03
The Vernyhorn. Źródło: Interstudio.

Of Ash and Steel to ciekawa propozycja dla fanów Gothica

Co prawda fani Gothica nie są szczególnie rozpieszczani przez twórców gier wideo, jednak od czasu do czasu pojawiają się produkcje, które w udany sposób nawiązują do dzieła ekipy Piranha Bytes. Of Ash and Steel, które 24 listopada trafiło na komputery osobiste, to projekt bardzo mocno inspirowany przygodami Bezimiennego.

Otwarty świat wzorowany na średniowieczu, brak znaczników zadań czy skalowania poziomów przeciwników, system walki, który nie wybacza błędów – oto najważniejsze elementy sprawiające, że gracze mający za sobą przeprawę w Górniczej Dolinie powinni zainteresować się omawianą pozycją. Niestety w dniu premiery tytuł cierpiał na bolączki techniczne, lecz twórcy szybko zabrali się do pracy nad stosownymi łatkami.

Gothic Remake doczekał się zmian w systemie walki

A skoro mowa o Gothicu – nie mogę nie wspomnieć, że twórcy Gothica Remake pochylili się nad jego systemem walki, wprowadzając dziewięć istotnych zmian. Dzięki temu jeden z najbardziej krytykowanych elementów wersji demonstracyjnej ma szansę zadowolić przynajmniej niektórych malkontentów. Przygotowane przez twórców usprawnienia mają uczynić walkę bardziej responsywną i dynamiczną, a ponadto autorzy uporali się również z niektórymi bolączkami technicznymi. Szczegóły na temat zmian wprowadzonych przez twórców, wraz z ilustrującymi je nagraniami, znajdziecie w naszej wiadomości.

W telegraficznym skrócie, czyli pozostałe wieści ze świata RPG

  1. 12 grudnia o 20:00 polskiego czasu Path of Exile 2 doczeka się aktualizacji The Last of the Druids, która wprowadzi klasę druida.
  2. Pathbreakers: Roaming Blades to warta uwagi propozycja dla fanów taktycznych gier RPG. Twórcy oddadzą nam do dyspozycji świat generowany proceduralnie, pozwolą stanąć na czele drużyny i wziąć udział w przygodach zapewniających nam reputację w ramach trzech profesji (poszukiwaczy przygód, najemników bądź handlarzy), a także zaoferują turowy system walki z udziałem maksymalnie 8 jednostek. Gra ma zadebiutować w 2026 roku.
  3. The Blood of Dawnwalker, czyli mające zadebiutować w 2026 roku dzieło polskiego Rebel Wolves, doczekało się nowego, długiego gameplayu. Materiał wideo pozwala nie tylko obejrzeć w akcji ten tytuł, lecz również posłuchać polskiego dubbingu.
  4. Studio CD Projekt RED podzieliło się swoimi planami na przyszłość. Dowiedzieliśmy się, że Cyberpunk 2 zadebiutuje najwcześniej w 2028 roku, a Wiedźmin 4 ukaże się po 2026 roku. Ponadto autorzy nie kryją się ze swoją inspiracją Baldur’s Gate 3. Niestety gracze, którzy czekają na nowy zwiastun przygody Ciri na tegorocznym The Game Awards, muszą obejść się smakiem.
  5. Ze słów Todda Howarda, które padły podczas rozmowy z serwisem GamesRadar, może wynikać, iż The Elder Scrolls VI ma szansę ukazać się znienacka, niczym Hi-Fi Rush bądź The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered. Niestety nie wiadomo, kiedy to nastąpi – może jutro, a może za kilka lat.
  6. Po wypuszczeniu trzeciego DLC do Kingdom Come: Deliverance 2 zespół Warhorse Studios koncentruje się na nowym projekcie. Deweloperzy, którzy planują zostać „nowymi królami RPG”, jeszcze nie puszczają pary z ust na temat swojego kolejnego przedsięwzięcia. Jako że stojący na czele tej ekipy Daniel Vávra to wielki miłośnik twórczości Andrzeja Sapkowskiego, a zwłaszcza jego Trylogii Husyckiej, niektórzy fani snują wizję współpracy obu autorów.
  7. BioWare zapewnia, że Mass Effect 5 żyje i ma się dobrze. Co więcej, Mike Gamble, czyli producent wykonawczy serii, podkreślił, że obecnie BioWare „całkowicie skupia się” na tym projekcie.

Tablica ogłoszeń, czyli grudniowe premiery gier RPG

Mogłoby się wydawać, że grudzień nie będzie obfitował w ciekawe premiery gier RPG. Jak się okazuje – nic bardziej mylnego, o czym możecie się przekonać, rzucając okiem na poniższą listę.

  1. Zestawienie otwiera Effulgence RPG, które 2 grudnia trafiło do wczesnego dostępu, a uwagę zwraca przede wszystkim za sprawą oprawy graficznej, opartej w całości na kolorowych symbolach tekstowych (ASCII).
  2. 4 grudnia przyniesie wczesny dostęp Cloudheim, czyli kooperacyjnego RPG akcji osadzonym w kolorowym świecie po Rangaroku.
  3. Tego samego dnia we wczesnym dostępie zadebiutuje też Echoes of Elysium, w którym będziemy eksplorować fantastyczny świat na piechotę oraz na pokładzie swojego statku powietrznego, pełniącego też funkcję naszej mobilnej bazy wypadowej.
  4. 4 grudnia to również dzień premiery takich pozycji, jak Elden Ring: Nightreign – The Forsaken Hollows (dodatku do ekstrakcyjnego RPG akcji od FromSoftware), Octopath Traveler 0 (trzeciej części popularnej serii gier jRPG), a także debiutu we wczesnym dostępie karcianego roguelike’a w pirackich klimatach pod tytułem Pirates Outlaws 2: Heritage.
  5. 9 grudnia pojawi się Death Howl, czyli tytuł z pogranicza RPG i karcianek, osadzony w nordyckim królestwie inspirowanym epoką kamienia łupanego.
  6. Dzień później ukaże się Pokemon Legends: Z-A – Mega Dimension, czyli pierwszy duży dodatek do gry Pokemon Legends: Z-A (dostępnej na Nintendo Switch i Nintendo Switch 2).
  7. Tego samego dnia będzie można sprawdzić w ramach wczesnego dostępu grę The End of History, w której to, jak będzie wyglądać nasza przygoda w średniowiecznym świecie, ma zależeć wyłącznie od nas.
The End of History. Źródło: Tatamibeya / WorldMap. - Polacy tworzą RPG inspirowane Baldur’s Gate i Wiedźminem, chińskie Where Winds Meet triumfuje, a Of Ash and Steel to tytuł dla fanów Gothica - wiadomość - 2025-12-03
The End of History. Źródło: Tatamibeya / WorldMap.

Kronika RPG, czyli lista najciekawszych gier minionego miesiąca

Listopad to miesiąc, w którym znalazło się miejsce na spektakularne sukcesy i porażki gier debiutujących w świecie RPG.

  1. 26 listopada ukazało się Mount & Blade II: Bannerlord – War Sails. Dodatek zadebiutował przy akompaniamencie „mieszanych” recenzji na Steamie, a winę za taki stan rzeczy ponosi przede wszystkim jego wysoka cena.
  2. Powodów do radości nie mają też twórcy gry Sacred 2 Remaster, wypuszczonej 11 listopada. Dzieło zespołu SparklingBit trapiły olbrzymie problemy techniczne, przez co zadebiutowało w towarzystwie jedynie „mieszanych” recenzji na Steamie.
  3. Odetchnąć z ulgą mogą za to twórcy gry Moonlighter 2: The Endless Vault, bowiem jej debiut we wczesnym dostępie na PC (19 listopada) przeszedł bardzo „gładko”. Gra cieszy się „bardzo pozytywnymi” recenzjami na Steamie.
  4. Podobnie mają się sprawy z takimi grami, jak taktyczne Demonschool („bardzo pozytywne” opinie na platformie Valve) i Kingdoms of the Dump (również „bardzo pozytywne” recenzje).
  5. Bez wątpienia jednak największym zwycięzcą minionego miesiąca jest Where Winds Meet, czyli RPG akcji TPP dystrybuowane w modelu free-to-play, które przyciągnęło rzeszę graczy na PC i PlayStation 5 (a dokładnie – 9 milionów w ciągu dwóch tygodni od premiery), zaś w grudniu ukaże się na urządzeniach mobilnych.
  6. Największym przegranym jest natomiast Bethesda, której Fallout 4: Anniversary Edition został określony przez graczy fanem „całej masy niczego”.

I… to by było na tyle. Do przeczytania za miesiąc!

Of Ash and Steel

Of Ash and Steel

PC
Data wydania: 24 listopada 2025
Of Ash and Steel - Encyklopedia Gier
6.3

Steam

6.5

OpenCritic

Oceń

Krystian Pieniążek

Autor: Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

Gracze na Steam mogą już sprawdzić za darmo polską survivalową grę science fiction od weteranów gatunku ze studia Creepy Jar

Poprzedni
Gracze na Steam mogą już sprawdzić za darmo polską survivalową grę science fiction od weteranów gatunku ze studia Creepy Jar

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl