Klimatyczne polskie RPG, premiera gry dla fanów Gothica i wielki sukces Where Winds Meet to tylko niektóre z wieści, nad którymi pochylimy się podczas grudniowej wizyty w zajeździe RPG.
Po raz ostatni w tym roku witam się z Wami w swoim zajeździe, gdzie co miesiąc spotykamy się, by omówić sytuację w świecie gier RPG. Końcówka roku wygląda dość spokojnie, co jednak wcale nie oznacza, że brakuje produkcji, którymi mogliby zainteresować się fani tego gatunku. Listopad i grudzień przyniósł na tyle szeroki wachlarz pozycji tego typu, że wśród nich właściwie każdy powinien być w stanie wybrać coś dla siebie. A zatem kufle w dłoń i do dzieła – sprawdźmy, co w świecie RPG piszczy.
Jak co miesiąc, zacznijmy od sprawdzenia wieści z szerokiego świata RPG.
Omówienie najciekawszych wieści ze świata RPG rozpocznę od swojego faworyta, czyli projektu Shores of Vaelithar. Z informacji udostępnionych przez niezależne OMW Game Studio wynika, że będziemy mieć do czynienia z przedstawicielem gatunku klasycznym aż do bólu. Produkcja przeniesie nas do krainy fantasy, pozwoli wcielić się w wieśniaka w rzeczywistości będącego wybrańcem losu, a także odda nam do dyspozycji trzy klasy postaci (wojownika, czarodzieja lub łotrzyka).
Niemniej tym, co wyróżni omawianą pozycję na tle innych gier RPG, będzie oprawa graficzna. Tytuł powstał bowiem w oparciu o viralowy filmik z lata bieżącego roku, a jego sfera wizualna połączy pixel art z trójwymiarem. Całość prezentuje się ładnie już na screenach, jednak Shores of Vaelithar pokazuje pazur dopiero w ruchu. Nie pozostaje mi więc nic innego, jak zostawić Was z jego zwiastunem.
Baldur’s Gate, Wiedźmin i średniowieczna Europa to główne źródła inspiracji dla twórców The Vernyhorn, czyli stawiającej na realizm gry RPG z otwartym światem. Produkcja pozwoli nam wcielić się w bohatera zmagającego się z własną przeszłością i przeniesie nas do surowej krainy, w której pobyt będzie dla nas walką o przetrwanie. To ostatnie nie tylko ze względu na konieczność mierzenia się z przeciwnikami, lecz również przez obecność wskaźników głodu i pragnienia, a także zmiennych warunków atmosferycznych, wymagających od nas stosownego ubioru.
Choć osobiście najbardziej urzeka mnie w tym projekcie wygląd świata przedstawionego, to jednak obiektywnie jej najciekawszym elementem może okazać się system walki. Ma on bowiem pozwolić nam wytrącać wrogom oręż z rąk, a także atakować z zaskoczenia i zadawać ciosy z wyprzedzeniem, jeszcze zanim wrogo nastawiony NPC sięgnie po broń.
Niemniej wszystko wskazuje na to, że premiera The Vernyhorn to pieśń odległej przyszłości.

Co prawda fani Gothica nie są szczególnie rozpieszczani przez twórców gier wideo, jednak od czasu do czasu pojawiają się produkcje, które w udany sposób nawiązują do dzieła ekipy Piranha Bytes. Of Ash and Steel, które 24 listopada trafiło na komputery osobiste, to projekt bardzo mocno inspirowany przygodami Bezimiennego.
Otwarty świat wzorowany na średniowieczu, brak znaczników zadań czy skalowania poziomów przeciwników, system walki, który nie wybacza błędów – oto najważniejsze elementy sprawiające, że gracze mający za sobą przeprawę w Górniczej Dolinie powinni zainteresować się omawianą pozycją. Niestety w dniu premiery tytuł cierpiał na bolączki techniczne, lecz twórcy szybko zabrali się do pracy nad stosownymi łatkami.
A skoro mowa o Gothicu – nie mogę nie wspomnieć, że twórcy Gothica Remake pochylili się nad jego systemem walki, wprowadzając dziewięć istotnych zmian. Dzięki temu jeden z najbardziej krytykowanych elementów wersji demonstracyjnej ma szansę zadowolić przynajmniej niektórych malkontentów. Przygotowane przez twórców usprawnienia mają uczynić walkę bardziej responsywną i dynamiczną, a ponadto autorzy uporali się również z niektórymi bolączkami technicznymi. Szczegóły na temat zmian wprowadzonych przez twórców, wraz z ilustrującymi je nagraniami, znajdziecie w naszej wiadomości.
Mogłoby się wydawać, że grudzień nie będzie obfitował w ciekawe premiery gier RPG. Jak się okazuje – nic bardziej mylnego, o czym możecie się przekonać, rzucając okiem na poniższą listę.

Listopad to miesiąc, w którym znalazło się miejsce na spektakularne sukcesy i porażki gier debiutujących w świecie RPG.
I… to by było na tyle. Do przeczytania za miesiąc!

Zajazd RPG „U Vergila” to cykl Krystiana „Vergila” Pieniążka, w którym podejmuje temat gier z gatunku RPG. Rzućcie okiem na poprzednie publikacje z tej serii:
Steam
OpenCritic

Autor: Krystian Pieniążek
Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.