Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Valve Software

Firma producent wydawca

Amerykański producent, wydawca i dystrybutor gier wideo, którego siedziba mieści się w waszyngtońskim Bellevue. Valve Corporation tworzy i wydaje gry na komputery osobiste i konsole. Ponadto firma stoi za platformą dystrybucji cyfrowej Steam, a także opracowuje własny sprzęt, jak przenośne komputery gamingowe Steam Deck czy gogle rzeczywistości wirtualnej Valve Index. Od początku działalności na jej czele stoi słynny Gabe Newell.

Historia

Przebojowe gry wideo

Dzieje firmy rozpoczynają się w 1996 roku, kiedy to po odejściu z Microsoftu dwóch jego byłych pracowników – Gabe Newell oraz Mike Harrington – postanowiło założyć własne studio deweloperskie. Valve, L.L.C., bo pod taką nazwą funkcjonował stworzony przez nich zespół, miało swoją pierwszą siedzibę w Kirkland, zaledwie kilka kilometrów od campusu Microsoftu w Redmond.

Nowo powstała ekipa szybko zabrała się do pracy nad swoim debiutanckim dziełem. Mowa o grze Half-Life, czyli pierwszoosobowej strzelance wykorzystującej stworzoną przez Valve technologię GoldSrc, która z kolei została oparta na silniku gry Quake, pozyskanym od studia id Software. Produkcja, której wydaniem zajęła się firma Sierra On-Line, trafiła na sklepowe półki w listopadzie 1998 roku. Tytuł odniósł spektakularny sukces komercyjny i artystyczny, a także zapisał się złotymi zgłoskami na kartach historii gier wideo, między innymi za sprawą „filmowej” fabuły. Pozycja zadebiutowała na komputerach osobistych, jednak z czasem trafiła również na PlayStation 2.

Zachęcone pierwszym dużym sukcesem, Valve zabrało się do pracy nad następnym projektem. Prace nad kontynuacją Half-Life’a rozpoczęły się sześć miesięcy po premierze pierwowzoru. Tytuł miał działać w oparciu o nową, autorską technologię Source. Niemniej, jego produkcja trwała na tyle długo, że w międzyczasie opisywana ekipa nawiązała współpracę z zespołem Gearbox Software, której owocem był trzy dodatki do pierwszej gry, czyli Opposing Force, Blue Shift oraz Decay (opracowany z myślą o konsolowym wydaniu podstawowej wersji gry).

Oprócz tego jeszcze w 1998 roku Valve przejęło grupę moderską TF Software, odpowiedzialną za popularną modyfikację Team Fortress do gry Quake, która pod skrzydłami nowego właściciela przekształciła swoje dzieło w odrębną produkcję – Team Fortress Classic (1999). Kiedy po wypuszczeniu zestawu programistycznego dla silnika GoldSrc światło dzienne ujrzał szereg modyfikacji do Half-Life’a, wśród nich błyszczał zwłaszcza Counter Strike; Valve szybko zareagowało na jego sukces i przejęło jego autorów, by pod banderą firmy przekształcili go w samodzielny tytuł.

W 2000 roku szeregi zespołu opuścił Mike Harrington. W 2003 roku Valve przeprowadziło się natomiast do Bellevue, a także przeszło restrukturyzację i przekształciło się w korporację znaną jako Valve Corporation. W 2002 roku światło dzienne ujrzał Steam, czyli platforma dystrybucji cyfrowej, poprzez którą Valve udostępniało aktualizacje do swoich gier, a wkrótce również same gry.

Half-Life 2 zadebiutował na komputerach osobistych w 2004 roku. Podobnie jak pierwsza część serii, tytuł odniósł gigantyczny sukces artystyczny i komercyjny, zachwycając fabułą i postaciami, a także oprawą graficzną oraz zaawansowanym silnikiem fizycznym. Pozycja przyczyniła się również do popularyzacji Steama, który był niezbędny do jej uruchomienia. W kolejnych latach tytuł pojawił się na konsolach, a nawet trafił na urządzenia mobilne.

Po premierze Half-Life’a 2 i zadomowieniu się Steama na rynku, Valve wprowadziło płaską strukturę organizacyjną; poza kadrą kierowniczą, wszyscy pracownicy firmy piastowali stanowiska na tym samym szczeblu i mogli swobodnie przemieszczać się pomiędzy poszczególnymi działami.

Debiut Half-Life’a 2 był również punktem zwrotnym w podejściu firmy do tworzenia gier wideo. Od tej pory Valve Corporation zdecydowało się bowiem na opracowywanie mniejszych projektów. Efektem owego przedsięwzięcia były dodatki Half-Life 2: Episode One oraz Half-Life 2: Episode Two, multiplayerowa strzelanka Team Fortress 2 oraz kultowa gra logiczna FPP, zatytułowana Portal.

W styczniu 2008 roku Valve przejęło zespół Turtle Rock Studios, który pod skrzydłami opisywanej firmy dostarczył dwa hity – kooperacyjne strzelanki Left 4 Dead oraz Left 4 Dead 2 – a następnie... odzyskał niezależność w 2010 roku. Niedługo później do Valve Corporation dołączył IceFrog – deweloper mający w swoim portfolio niebywale popularnego moda do gry Warcraft III: Reign of Chaos, zatytułowanego Defense of the Ancients. Pod skrzydłami Gabe’a Newella i spółki IceFrog pełnił kluczową rolę przy produkcji kontynuacji swojego dzieła. Mowa o będącej samodzielną produkcją gry typu MOBA, zatytułowanej Dota 2, która zadebiutowała w 2013 roku.

W międzyczasie, bo w kwietniu 2011 roku, ze stajni Valve Corporation wyszedł Portal 2, który trafił jednocześnie na komputery osobiste, PlayStation 3 oraz Xboksa 360. W grudniu 2012 roku Valve przejęło natomiast zespół Star Filled Studios, który jednak został zamknięty w sierpniu 2013 roku.

Sprzęt i usługi

W międzyczasie Valve coraz śmielej spoglądało w kierunku rynków usług i sprzętu. Dzięki platformie Steam, która była źródłem olbrzymich dochodów, firma mogła pozwolić sobie na rozmaite eksperymenty i odważne przedsięwzięcia. Niemniej, nie wszystkie okazały się sukcesem.

Zaczęło się od zainteresowania technologią rzeczywistości rozszerzonej, której miejsce szybko zajęła rzeczywistość wirtualna. W 2015 roku dowiedzieliśmy się, że Valve nawiązało współpracę z firmą HTC, której owocami będą gogle HTC Vive oraz usługa SteamVR. Ponadto w tym samym roku Valve wypuściło linię komputerów gamingowych pod nazwą Steam Machine, a także własnego, dość nietypowego pada, nazwanego Steam Controller. Podczas gdy po Steam Machines słuch zaginął dość szybko, Steam Controller pozostawał w sprzedaży do 2019 roku.

Nowa nadzieja dla fanów Half-Life’a

W międzyczasie Valve anulowało szereg swoich projektów, wśród których prym wiodły gry spod szyldu Half-Life (na czele z Half Life 2: Episode Three) oraz Left 4 Dead 3. Na szczęście firma nie zapomniała całkowicie o tworzeniu gier; pierwszą jaskółką zwiastującą zmiany i dającą fanom Half-Life’a nadzieję na kontynuację przygód Gordona Freemana była premiera silnika Source 2 w marcu 2015 roku.

W 2016 roku Valve wypuściło The Lab, czyli stworzony z myślą o technologii VR pakiet minigier. Była to jednak tylko wprawka przed projektem znacznie większego kalibru, nad którym prace rozpoczęły się pod koniec 2016 roku. Na jego potrzeby w styczniu 2017 roku Valve nabyło firmę Impulsonic zajmującą się dźwiękiem 3D, zaś w kwietniu 2018 roku przejęło studio Campo Santo, które wcześniej dostarczyło ciepło przyjętą grę Firewatch. W czerwcu 2019 roku Valve zaprezentowało światu swoje własne gogle rzeczywistości wirtualnej, czyli Valve Index.

Wreszcie w marcu 2020 roku światło dzienne ujrzała gra Half-Life: Alyx, stworzona z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej. Podobnie jak wcześniejsze produkcje spod tego szyldu, tytuł odniósł gigantyczny sukces, co, jak później zdradził sam Gabe Newell, dało pracownikom Valve zastrzyk energii do tworzenia większej liczby gier.

W międzyczasie jednak Valve zaliczyło też wielką porażkę, którą był projekt Artifact – karcianka osadzona w uniwersum Dota 2. Wydana w listopadzie 2018 roku produkcja nie sprostała oczekiwaniom graczy i nie zdołała utrzymać ich przy sobie na dłużej. Znacznie lepiej poradził sobie auto battler pod tytułem Dota Underlords, który doczekał się bardzo ciepłego przyjęcia. Pełna wersja tej produkcji w 2020 roku trafiła na komputery osobiste i urządzenia mobilne.

Rok 2022 upłynął dla Valve pod znakiem Steam Decka, czyli przenośnego komputera gamingowego, będącego swego rodzaju alternatywą dla konsol przenośnych. Sprzęt odniósł sukces sprzedażowy i był chwalony przez graczy, toteż szybko doczekał się naśladowców. Wreszcie w marcu 2023 roku światło dzienne ujrzała zamknięta beta gry Counter-Strike 2, czyli drugiej odsłony kultowego cyklu strzelanek.

Najważniejsze przedsięwzięcia

Steam

Platforma, początkowo służąca głównie dostarczaniu aktualizacji do gier tworzonych przez Valve, która wystartowała we wrześniu 2003 roku. Z czasem Steam został pełnoprawną platformą dystrybucji cyfrowej gier wideo, a pod koniec 2005 roku zaczęły się na nim pojawiać tytuły tworzone przez zewnętrznych deweloperów. Na przestrzeni lat Steam zdobywał popularność, aż w końcu stał się największą tego typu platformą na rynku.

Source Engine

Autorski silnik graficzny, który zastąpił technologię GoldSrc, opartą na silniku Quake’a. Od 2004 roku Source napędza wszystkie gry sygnowane przez Valve; okazjonalnie korzystają z niego również zewnętrzni deweloperzy. W 2015 roku engine doczekał się następcy nazwanego Source 2.

Steam Deck

Jedno z najbardziej udanych przedsięwzięć sprzętowych firmy Valve. Zapowiedziane w lipcu 2021 roku przenośne komputery gamingowe zadebiutowały w sprzedaży w lutym 2022 roku i odniosły sukces. Steam Deck szybko doczekał się naśladowców.

VR

W 2015 roku firmy Valve oraz HTC ogłosiły, że nawiązały współpracę, której owocem będą gogle rzeczywistości wirtualnej HTC Vive oraz poświęcona grom VR platforma SteamVR. W czerwcu 2019 roku Valve wypuściło własne gogle rzeczywistości wirtualnej, nazwane Valve Index.

Steam Controller

Unikalny pad, zaprojektowany i stworzony na potrzeby projektu Steam Machine. Wyposażono go w dwa duże panele dotykowe, jedną gałkę analogową oraz zestaw przycisków. Pierwsze Steam Controllery trafiły do sprzedaży w 2015 roku, zaś ostatnie zeszły z linii produkcyjnej w listopadzie 2019 roku.

Steam Machine

Linia komputerów gamingowych, wykorzystujących oparty na Linuksie system SteamOS, będąca nieudanym przedsięwzięciem firmy Valve. Pierwsze Steam Machines, produkowane przez firmy Alienware, ZOTAC oraz CyberPowerPC, pojawiły się w 2015 roku, jednak nie odniosły sukcesu sprzedażowego. W związku z tym ostatnim, projekt szybko został pogrzebany.


Wydane gry