Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCX360PS3
Okładka Portal 2 (PC)

Portal 2

Druga część oryginalnej, pierwszoosobowej gry logicznej studia Valve, przygotowanej na znanym z Half-Life 2 ulepszonym silniku Source. Akcja tytułu rozgrywa się kilkaset lat po wydarzeniach, znanych z pierwowzoru.

Akcji | FPP | science fiction | elementy logiczne | multiplayer | na 2 osoby | PlayStation Move | kooperacja

Portal 2 to oryginalna produkcja należąca do gatunku gier logicznych, stworzona przez studio Valve Software. Akcja rozpoczyna się kilkaset lat po wydarzeniach z pierwszej części. Nasze działania w pierwszym Portalu spowodowały przebudzenie dziesiątek rdzeni osobowości. Jednym z takich SI jest Wheatley. Znudzony monotonią laboratoriów Aperture postanawia wydostać się na zewnątrz. W tym celu budzi Chell (bohaterkę części pierwszej, do tej pory uśpioną w komorze hibernacyjnej) i proponuje wspólną ucieczkę. Niestety nie wszystko idzie zgodnie z planem i duet natyka się na śpiącą sztuczną inteligencję GLaDOS (przeciwnik z części pierwszej), która dla dobra nauki postanawia nam przebaczyć i szybko wznawia znane z pierwszej części testy.

Graczom zaoferowano znacznie większą swobodę działania niż w pierwszej części. Poprzednio lokacje dawały jasno do zrozumienia czego można w nich dokonać, a czego nie. Teraz uległo to zmianie. Grający mogą zmieniać właściwości pomieszczeń oraz korzystać z zaawansowanego silnika fizycznego, dzięki któremu przez otwarte portale działają np. siły przyciągania. Przykładowo, tuba zasysająca powietrze jest zdolna przez otwarty portal poderwać działko strażnicze. Często natkniemy się też na urządzenia emitujące wiązkę przyciągającą lub mosty tworzone z czystej energii. Takie elementy otoczenia w połączeniu z otwartymi portalami posłużą do rozwiązywania kolejnych problemów logicznych. Inną ważną nowością jest wprowadzanie żelów, które potrafią zmieniać właściwość powierzchni. Tu znowu przykład - przejście po pokrytej pomarańczowym kolorem podłodze powoduje przyspieszenie, dzięki czemu osiągamy prędkości niedostępne tradycyjnymi metodami. Natomiast powierzchnie, które pomalujemy na niebiesko działać będą jak trampoliny. Kolejną nowością są obiekty odbijające światło, dzięki którym możliwe ma być zmienianie trajektorii laserów.

Portal 2 pochwalić się może także rozbudowanym trybem kooperacyjnym, który zawiera zupełnie odrębną kampanię, z oddzielną fabułą oraz zagadkami. Gracze wcielają się w nim w duet robotów, stanowiących ewolucje technologii wykorzystanych w działkach strażniczych. Każdy z nich uzbrojony jest we własne urządzenie do tworzenia portali (na raz otwarte mogą być cztery portale). By ułatwić współpracę między grającymi Valve udostępniło m.in. tryb split-screen, jak również możliwość włączenia mini kamery dającej podgląd na poczynania partnera. Pojawił się też system komend wizualnych, dzięki którym możemy umieszczać na poziomach ikony informujące drugiego gracza czego od niego w danym miejscu oczekujemy.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 8,3 / 10 na podstawie 5564 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,6 / 10 na podstawie 800 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 149,90 PLN

Gry podobne do Portal 2

Klasyfikacja PEGI Portal 2

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Portal 2

PC Windows

Rekomendowane: Pentium IV 3 GHz, 1 GB RAM (2 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 128 MB (GeForce 7600 lub lepsza), 7.6 GB HDD, Windows 2000/XP/Vista/7

Portal 2 - recenzja gry

Recenzja 22 kwietnia 2011, 11:08

No właśnie, nowe zabawki. Portal 2 z pewnością nie byłby tak interesujący, gdyby nie kilka premierowych wynalazków firmy Aperture Science. Znane z poprzedniej odsłony kule energii zastąpiły lasery, dodatkowo na planszach pojawiają się teraz skocznie, wybijające w powietrze nie tylko Chell, ale także inne przedmioty; półprzezroczyste mosty energetyczne, pełniące również funkcję barier; tunele przesuwające obiekty w wybranym kierunku oraz trzy rodzaje żelów, zmieniających właściwości podłoża, które oblepią. Te ostatnie są zdecydowanie najciekawszym novum i żałuję niezmiernie, że autorzy nie pokusili się o więcej wyzwań związanych z ich wykorzystaniem. Żele zostają bowiem wprowadzone do rozgrywki w ostatnich rozdziałach, zbyt późno, by móc się nimi nacieszyć w wystarczającym stopniu.

PC
X360
PS3