
Data wydania: 29 września 2006
Defcon to już trzeci projekt developerów ze studia Introversion Software, którzy stoją za stworzeniem Uplink: Trust is a Weakness oraz Darwinii. Inspiracją do powstania opisywanej gry bez wątpienia był film Gry wojenne (WarGames) z 1983 roku, a konkretniej sceny, gdzie tamtejszy superkomputer przeprowadzał liczne symulacje globalnego konfliktu nuklearnego.
Gracze
Steam
Defcon to już trzeci projekt developerów ze studia Introversion Software, którzy stoją za stworzeniem Uplink: Trust is a Weakness („symulacja” życia hackera, pracującego dla wielkich międzynarodowych korporacji) oraz Darwinii (niekonwencjonalna strategia czasu rzeczywistego). Inspiracją do powstania opisywanej gry bez wątpienia był film Gry wojenne (WarGames) z 1983 roku, a konkretniej sceny, gdzie tamtejszy superkomputer przeprowadzał liczne symulacje globalnego konfliktu nuklearnego.
Całość najkrócej można opisać jako grę taktyczną rozgrywaną w czasie rzeczywistym, w której osoby siedzące przed komputerami przejmują kontrolę nad państwami posiadającymi broń nuklearną i walczą o całkowitą dominację nad naszym globem. W Defcon punkty zdobywa się głównie za unicestwienie obywateli kraju przeciwnika. Gracze decydują o wszystkim „z góry”, obserwując jedynie uproszczoną mapę Ziemi przedstawiającą aktualny rozwój wydarzeń. Największe znaczenie odgrywają tutaj atomowe silosy, gdzie znajdują się głowice jądrowe, a także rakietowe systemy obronne zdolne zniszczyć nadlatujące pociski wroga. Dużą rolę przypisano również okrętom podwodnym (możliwość przeprowadzania niespodziewanych ataków), flocie nawodnej (tropienie wspomnianych łodzi podwodnych) i lotnictwie (strategiczne bombowce przenoszą pociski nuklearne). Zwycięstwo zależy od planu działania - w momencie, gdy nasze rakiety znajdą się w powietrzu, przeciwnik zaczyna widzieć na swojej mapie położenie wyrzutni, które je odpaliły i może skutecznie kontratakować.
Pojedyncza potyczka w Defcon trwa zazwyczaj około 30-40 minut, przy czym w trybie jednoosobowym zaimplementowano możliwość przyspieszania upływu czasu nawet do dwudziestu razy. Aby zapobiec zbyt szybkiemu zakończeniu starcia, twórcy wprowadzili do zmagań pięciopoziomową skalę warunków obrony rywalizujących państw (Defense Condition, w skrócie DEFCON) - każda zmiana stanu zajmuje kilka minut. Rozgrywka rozpoczyna się na poziomie piątym, który oznacza brak jakichkolwiek akcji zaczepnych. Później skala zmienia się na 4 (można naruszać granice wrogiego kraju), 3 (możliwość przeprowadzania ataków na obszarze kontrolowanym przez oponenta), 2 (nasilenie działań ofensywno-defensywnych, ale bez użycia broni atomowej) i - ostatecznie - staje na Defcon 1 (dozwolone bombardowanie nuklearne).
Opisywana produkcja nastawiona jest głównie na potyczki w trybie wieloosobowym. Ogólnie, rywalizacja podzielona jest na dwie strony konfliktu, jednak w jednym meczu może wziąć udział maksymalnie nawet sześć osób. W takiej sytuacji gracze zawierają ze sobą sojusze, teoretycznie dążąc do pokonania wspólnego oponenta. W praktyce okazuje się jednak, że owe umowy bardzo łatwo można złamać, zdecydować się na zdradzieckie posunięcia itd. Globalna wojna nuklearna nigdy nie okazuje się być wygrana tylko dla jednej strony – w grze należy starać się być ostatnim przegranym. Z kolei w opcji singleplayer gracze mają możliwość zmierzenia się z botami sterowanymi przez komputer, lub też przejścia tutoriala, jaki w dość przystępny sposób uczy zasad rządzących rozgrywką.
Jako, że Defcon jest tytułem z akcją rozgrywaną w czasie rzeczywistym, pracownicy Introversion Software zaimplementowali opcję szybkiego przeniesienia się do Windowsa (gra działa „w tle” innych programów). Rozwój wydarzeń należy wówczas śledzić na specjalnej ikonie systemowej - jeżeli dzieje się coś ważnego (np. ktoś z graczy wystrzeli bombę atomową), to zmienia ona swój wygląd i można szybko wrócić do zmagań.
Oprawa graficzna omawianej produkcji jest dość prosta, przywodzi na myśl wspomniane na wstępie symulacje superkomputera z filmu Gry wojenne (niebieskie tło, czarne kontynenty, jednostki USA zaznaczone kolorem zielonym, wojska ZSRR - czerwonym etc.). Za ścieżkę dźwiękową odpowiada zaś duet Alistair Lindsay - Michael Maidment, czyli te same osoby, które stworzyły muzykę do Darwinii.
Autor opisu gry: Krzysztof Bartnik
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy
Gry podobne:
10 kwietnia 2006
Pamiętacie film Gry Wojenne? Pewnie nie, bo nawet ja jeszcze tak długo nie żyję, ale fanom klasyki na pewno od razu przyjdzie on do głowy – jednowymiarowa mapa, migające, czerwone kropki i... napięcie sięgające zenitu.
Znane z Uplink, Darwinia oraz Defcon studio Introversion ma powody do zadowolenia. W ciągu trzech pierwszych dni od udostępniania płatnej wersji alpha gry Prison Architect zespół zarobił ponad 100 tysięcy dolarów.
gry
Adrian Werner
30 września 2012 11:28
Rozpoczęła się kolejna edycja akcji charytatywnej Humble Bundle. W ramach Humble Introversion Bundle za dowolną kwotę można wzbogacić się o cztery niezależne produkcje studia Introversion. Z kolei za określoną cenę otrzymujemy dodatkowo dwie gry.
gry
Marcin Skierski
23 listopada 2011 09:00
Przedstawiciele Introversion ujawnili, że niedawna wyprzedaż jednej z ich gry na Steamie właściwie uratowała studio przed zamknięciem. Niezależny deweloper miał spore problemy po tym jak jego ostatni projekt (konsolowa wersja Darwinii) nie sprzedał się najlepiej. Z powodu kiepskich wyników produkcji czwórka założycieli firmy musiała zwolnić innych pracowników.
gry
Szymon Liebert
22 sierpnia 2010 11:49
Po latach oczekiwania studio Introversion, mające na swoim koncie gry takie jak Uplink, Darwinia oraz Defcon ujawniło wreszcie pierwsze szczegóły na temat swojego następnego projektu.
gry
Adrian Werner
23 lutego 2010 09:11
„Wieści ze świata w telegraficznym skrócie” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj w menu: 3 miliony PlayStation 3 w Japonii, Survival Pack do Left 4 Dead już jutro, Heavy Rain na E3, DEFCON także na NDS-a i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
20 kwietnia 2009 11:40
Firma Valve Corporation przygotowała miłą niespodziankę dla użytkowników systemu elektronicznej dystrybucji Steam. Trzy gry zaprojektowane przez brytyjskie studio Introversion Software są od ubiegłego piątku dostępne w jednym zestawie, po znacznie niższej cenie.
gry
Krystian Smoszna
17 grudnia 2007 11:42
Firmy Introversion Software oraz Ambrosia Software ogłosiły, że pod koniec przyszłego tygodnia zamierzają zaoferować graczom bezpłatny udział w grze strategicznej Defcon. Wszyscy, którzy zapragną sprawdzić w szczególności, jak sprawuje się w akcji sieciowy tryb produktu, będą mieli ku temu okazję już w piątek, 24 sierpnia.
gry
Marek Grochowski
17 sierpnia 2007 12:46
Już w najbliższy piątek na europejskim rynku zadebiutuje ostatni produkt studia Introversion Software, zatytułowany DEFCON: Everybody Dies. Mieszkańcy Starego Kontynentu mogą spodziewać się w pudełku z grą prezentu: pełnej wersji pierwszego programu stworzonego przez brytyjską firmę – Uplink: Trust is a Weakness.
gry
Krystian Smoszna
11 czerwca 2007 10:07
Wyjątkowo interesująca, aczkolwiek niekoniecznie popularna – tak w ogromnym skrócie można scharakteryzować komputerową grę strategiczną pt. DEFCON, wydaną w ubiegłym roku i pozwalającą na prowadzenie wojny nuklearnej o globalnym zasięgu. Odpowiedzialna za niniejszą pozycję firma Introversion Software ma pewne ciekawe plany, związane z tą marką.
gry
Radosław Grabowski
22 maja 2007 11:11
Już 8 czerwca na europejskie półki sklepowe trafi gra Defcon – ciekawy projekt twórców Uplinka oraz Darwinii, który do tej pory był do nabycia jedynie w e-dystrybucji oraz bezpośrednio u dewelopera. Wszyscy gracze, którym nie przeszkadza raczej symboliczna oprawa graficzna, a chcieliby pobawić się niczym bohater filmu Gry wojenne, będą mogli poszerzyć swoją kolekcję o Defcon, korzystając z pobliskiego sklepu.
gry
Artur Falkowski
24 kwietnia 2007 12:55
Popularne pliki do pobrania do gry Defcon: Globalna wojna termonuklearna.
Wymagania sprzętowe gry Defcon: Globalna wojna termonuklearna:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 600 MHz, 256 MB RAM, karta graficzna 32MB (GeForce 2 lub lepsza), 60 MB HDD.
Średnie Oceny:
Średnia z 156 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 4239 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (4 239)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,