Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCX360
Okładka Left 4 Dead 2 (PC)

Left 4 Dead 2

Kontynuacja przebojowej, kooperacyjnej strzelanki firmy Valve z 2008 roku, w której wcielając się w jednego z czterech zupełnie nowych bohaterów, ponownie stawiamy czoła zastępom zarażonych mutantów, odwiedzając niedostępne wcześniej lokacje w południowo-wschodnich stanach USA.

Akcji | FPP | survival horror | zombie | postapokalipsa | FPS | multiplayer | kooperacja | strzelanki

Okładka Left 4 Dead 2 (PC)

data premiery gry:

17lis2009

PC X360

Left 4 Dead 2 to osadzona w świecie apokalipsy zombie, utrzymana w perspektywie FPP kontynuacja kooperacyjnej gry akcji z 2008 roku, w której zadaniem gracza było wydostanie się z metropolii opanowanej przez zarażone złośliwym wirusem mutanty. Tym razem grający może zmierzyć się z zupełnie nowymi typami zombie w różnych trybach rozgrywki, wcielając się w jednego z czterech nowych bohaterów. Producentem i wydawcą L4D2 jest firma Valve, za powstanie gry odpowiadają twórcy Half-Life, Portal, Team Fortress i Counter-Strike.

Fabuła

Akcja Left 4 Dead 2, podobnie jak w poprzedniej części, rozgrywa się w świecie opanowanym przez zombie. Czwórka ocalałych, odpornych na działanie wywołującego mutacje wirusa, postanawia połączyć siły. Wspólnie przemierzają tereny od Savannah po Nowy Orlean na południu Stanów Zjednoczonych, starając się przetrwać w pogrążonym w chaosie świecie.

Mechanika

L4D2 posiada cztery poziomy trudności: łatwy, normalny, trudny oraz ekspert. Można w nią grać samemu lub w trybie multiplayer. Gracz wciela się w jedną z czterech dostępnych postaci: hazardzistę Nicka, mechanika Ellisa, reporterkę lokalnej stacji telewizyjnej Rochelle lub byłego trenera szkolnej drużyny piłki nożnej – Coacha. Bez względu na to, czy zdecyduje się na grę w pojedynkę lub z innymi osobami, na mapie pojawia się zarówno jego bohater, jak i trójka sojuszników.

Left 4 Dead 2 oferuje szeroki wachlarz klasycznych oraz ulepszonych broni, w tym 20 nowych przedmiotów, niedostępnych w poprzedniej części. Gracz ma możliwość skorzystania z 10 rodzajów broni białej (innowacja względem poprzedniczki), które pozwolą mu na bezpośrednią naparzankę z wrogiem. W rozgrywce pojawiają się również nowe typy specjalnych zarażonych, którymi można również zagrać w trybie kontry.

Left 4 Dead 2 nastawiony jest na kooperację, statystyki, rankingi oraz system nagród skłaniają do podejmowania współpracy z sojusznikami. U dołu ekranu widnieje pasek zdrowia nie tylko wybranej przez gracza postaci, ale również pozostałych Ocalałych. Jeżeli grający straci z oczu jednego ze współgraczy (widok odgrodzi np. mur), będzie mógł wciąż dostrzec wyróżnioną sylwetkę w miejscu, w którym ten aktualnie przebywa. Członkowie sojuszniczej drużyny są równie podatni na ataki gracza, co zagrażające im mutanty, bezmyślne celowanie z shotguna lub wymachiwanie na prawo i lewo patelnią może więc przynieść więcej szkód niż pożytku.

Osłabieni sojusznicy poruszają się wolniej. Jeżeli któryś z nich umrze, pozostaje martwy do momentu odblokowania kolejnego poziomu lub odratowania przy użyciu defibrylatora. W przypadku kampanii lub trybu single player może też trafić do rescue closet, skąd może go wydostać jeden z członków drużyny. Game over następuje w momencie, gdy wszyscy Ocaleli zostaną unieszkodliwieni lub zabici. W tym przypadku gracz może rozegrać poziom od nowa lub opuścić rozgrywkę.

Do produkcji nowej odsłony Left 4 Dead wykorzystany został silnik SI – Al Director 2.0. Jest to ulepszona wersja technologii znanej z pierwszej części, która dostosowywała liczbę przeciwników, efekty i muzykę na podstawie dokonań graczy. Al Director 2.0 poszerza zdolności poprzednika o możliwość zmiany pogody podczas walki, wyglądu poziomów, dostępnych do obrania ścieżek, obiektów świata i oświetlenia. Wszystkie ustawienia zależne są od powodzenia gracza w rozgrywce.

Tryby gry

Left 4 Dead 2 oferuje różne rozbudowane tryby rozgrywki. Jednym z nich jest kampania, podzielona na kilka rozdziałów\poziomów. Gracz, wraz ze swoją drużyną, musi przedrzeć się przez tłum zagrażających mu zombie. Każdy z etapów kończy się w momencie, gdy wszyscy Ocaleli dotrą do bezpiecznego pomieszczenia (safe roomu) i zamkną za sobą drzwi. Finałowy etap kampanii wymaga od grającego ukończenia jednego z trzech wyzwań. Musi on wezwać pomoc i oczekując na przybycie ekip ratunkowych, przetrwać zmasowany atak zarażonych, znaleźć sposób na bezpieczne dotarcie do pojazdu ewakuacyjnego lub też zgromadzić kanistry z benzyną, które umożliwią ucieczkę jemu i sojusznikom.

W trybie kontry (versus) formowane są natomiast dwie oddzielne drużyny, po czterech graczy każda, które rywalizują ze sobą o jak największą liczbę punktów. Jedna strona przejmuje kontrolę nad Ocalałymi, w czasie gdy druga wciela się w specjalnych zarażonych. W kolejnej rundzie następuje zamiana. Punkty przyznawane są tylko grupie Ocalałych. Sterujący odpornymi na mutację muszą jak najdłużej utrzymać się przy życiu lub dotrzeć do safe roomu, a przeciwna drużyna próbuje im to uniemożliwić.

Głównym założeniem trybu przetrwania (survival) jest jak najdłuższe utrzymanie się przy życiu. Gracze zostają uwięzieni w pozbawionej skrytek lokacji, a ich zadaniem jest uchronienie się przed zmasowanym atakiem zakażonych. Za skuteczne opieranie się atakom przez określoną ilość czasu przyznawane są nagrody.

Tryb scavenge, podobnie jak kontra, umożliwia walkę PvP (player versus player). Czterech graczy po stronie Ocalałych musi zebrać określoną liczbę kanistrów z benzyną, w czasie gdy czteroosobowa drużyna po stronie zarażonych próbuje ich powstrzymać. Gra składa się maksymalnie z pięciu rund, a czas na wykonanie zadania jest ograniczony.

W Left 4 Dead 2 wprowadzono również dwa dodatkowe tryby – realizm i mutację. Realizm można aktywować w trybie kampanii lub kontry. Usuwa on pewne udogodnienia, gracz nie może np. dłużej zobaczyć aury sojusznika za przeszkodami, z gry usunięty zostaje rescue closet a specjalny zarażony Witch zabija od razu, poza łatwym poziomem trudności. Mutacje to natomiast cotygodniowe modyfikacje, wprowadzane przez Valve, do standardowych trybów rozgrywki.

Aktualizacje

L4D2 jest często aktualizowany w celu poprawy jakości rozgrywki. Ogromną aktualizacją, przygotowaną niemal w całości przez samych graczy, jest The Last Stand. Nie tylko naprawia on wiele błędów, ale też wzbogaca tytuł o nowe treści. Po pierwsze łatka umożliwia rozegranie nowej kampanii – The Last Stand. Ponadto dostępnych jest 26 nowych map do trybu survival, cztery nowe mapy do trybu scavenge, szereg nowych animacji i wiele innych.

Kwestie techniczne

Left 4 Dead 2 to gra trójwymiarowa, utrzymana w konwencji fotorealistycznej.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1-8  

Nośnik: 1 DVD

Ocena czytelników: 8,6 / 10 na podstawie 3920 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 4,4 / 10 na podstawie 492 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 139,90 PLN

Gry podobne do Left 4 Dead 2

Klasyfikacja PEGI Left 4 Dead 2

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Left 4 Dead 2

PC Windows

PC Windows

  • Rekomendowane:
  • Core 2 Duo 2.4 GHz
  • 1 GB RAM
  • karta grafiki GeForce 7600 lub lepsza
  • 7.5 GB HDD
  • Windows XP/Vista/7
Left 4 Dead 2 - recenzja gry
Left 4 Dead 2 - recenzja gry

Recenzja 23 listopada 2009, 13:00

Najważniejszy aspekt rozgrywki dotyczy oczywiście nieumarłych. Do zastępu Zarażonych dołączył ujeżdżający swoje ofiary Jockey, brutalny i szybki Charger, plujący kwasem Spitter oraz Wiedźma potrafiąca się teraz przemieszczać. Gra stała się przez to trochę trudniejsza (na normalnym poziomie trudności i wyżej), ale dzięki temu pozostaje świeża i wciąż stanowi wyzwanie dla rutyniarzy. Poszerzył się także arsenał pukawek – nowe karabiny szturmowe i granatnik sieją spustoszenie w szeregach zombie. Nowością jest broń do walki w zwarciu. Siekiery strażackie, pałki policyjne, maczeta, katana, łom, patelnia, a na deser piła mechaniczna wyjątkowo udanie zastępują alternatywę w postaci pistoletu. Wracając do naszych ofiar – nie sposób przegapić znacznie usprawnionych efektów, odpowiedzialnych za prezentację zadawanych obrażeń. Czuję się, jakbym cofnął się w czasie do jakże miłej ery Soldier of Fortune. Odpadające po każdym postrzale kończyny, pełna penetracja ciał, fruwające głowy – oto główne atrakcje zaserwowane przez Valve. Zaobserwować można nawet wypadające z ciał wnętrzności. Od tej masakry uciec się po prostu nie da, a co gorsze – sprawia ona frajdę.

PC
X360