
Acclaim Entertainment
Jeden z największych wydawców gier wideo w latach 90. XX wieku. Cisza, która zapadła w temacie Acclaim Entertainment po jego bankructwie w 2004 roku ostatecznie została przerwana 21 lat później, kiedy to firma powróciła jako wydawca produkcji niezależnych.
Historia Acclaim Entertainment
Dzieje firmy rozpoczęły się w 1987 roku, gdy została ona założona przez trzech byłych pracowników Activision – Grega Fischbacha, Roberta Holmesa i Jima Scoroposkiego. Co ciekawe, założyciele zdecydowali się na taką nazwę, by plasować się wyżej w alfabetycznych katalogach firm niż Activision czy Accolade.
Dynamiczny rozwój
W pierwszych latach Acclaim Entertainment zajmowało się wyłącznie działalnością wydawniczą, swój katalog opierając głównie na produkcjach na licencjach komiksów, filmów i seriali. Z czasem firma zaczęła się rozrastać i przejmować studia deweloperskie, jak Iguana Entertainment, Probe Entertainment czy Sculptured Software. Oprócz tego Acclaim Entertainment zajęło się portowaniem automatowych gier firmy Midway, na czele z serią Mortal Kombat.
Taka działalność popłaciła, bowiem w latach 90. XX wieku Acclaim Entertainment zostało jednym z największych wydawców gier wideo. W jego katalogu prym wiodły gry spod szyldów Turok, Shadow Man, Dave Mirra Freestyle BMX, WWF, Burnout (na rynku europejskim) oraz NBA Jam.
Na tym nie koniec, gdyż z czasem Acclaim Entertainment nawiązało również bliską współpracę z Marvelem, a także zyskało wyłączne prawa do gier Taito na terenie Stanów Zjednoczonych. Poza tym firma jako pierwsza w branży dorobiła się własnego studia motion capture.
Równia pochyła i bankructwo
Choć w połowie lat 90. XX wieku Acclaim Entertainment cieszyło się rekordowymi przychodami sięgającymi połowy miliarda dolarów rocznie, z czasem jego sytuacja finansowa zaczęła się pogarszać. Po 2000 roku wydawca ostatecznie znalazł się na równi pochyłej, a z powodu zaległości finansowych zaczął tracić prawa do swoich najważniejszych licencji, jak Turok, WWF (która przeszła w ręce THQ) oraz MLB.
W efekcie na szczytach Acclaim Entertainment pojawiła się swoista panika, której wyrazem był kontrowersyjny marketing, jak oferowanie pieniędzy za nazwanie dziecka „Turok”, próba reklamowania gry Shadow Man na nagrobkach czy wydawanie „dzieł” pokroju BMX XXX (przez które firma została pozwana przez Dave’a Mirrę za nadużycie jego wizerunku).
Ostatecznym rezultatem było jednak bankructwo Acclaim Entertainment, które miało miejsce w 2004 roku. Z czasem część marek z katalogu wydawcy znalazła nowe „domy”. Przykładowo, Juiced przeszło pod skrzydła THQ, z kolei Dave Mirra BMX i ATV trafiły do Crave Entertainment.
Odrodzenie
Sama marka Acclaim w 2006 roku znalazła się w rękach Howarda Marksa, który próbował oprzeć na niej firmę Acclaim Games (bezskutecznie). Drugi powrót na łono branży gier wideo Acclaim Entertainment zaliczyło w 2025 roku, kiedy to powróciło jako wydawca gier niezależnych. Za drugim odrodzeniem firmy stali Russell Binder, Jeff Jarrett oraz Mark Caplan.