Nie każda gra, która od strony wizualnej przypomina bajkę, musi być przeznaczona dla najmłodszych. Firma Acclaim zaproponowała graczom platformówkę, która na przekór przyjętej stylistyce, posiada fabułę rodem z dark fantasy. Sympatyczny wygląd głównego bohatera to jedynie pozory. W istocie jest on przepełniony pragnieniem zemsty za śmierć swego dziadka.
Akcja gry Vexx rozgrywa się na planecie Astara, a raczej jej szczątkach, bo wiele wieków wcześniej została ona zniszczona przez złego demona Dark Yabu i służące mu hordy cieni. Niektóre skaliste wysepki dryfujące w przestrzeni kosmicznej pozostały zamieszkałe. Na jednej z nich żyje rasa Valdanów. Niestety, pewnego dnia ich spokojna osada o nazwie Overwood przykuwa uwagę demona. Do walki z najeźdźcami stają strażnik wioski Vargas i jego wnuk Vexx. Siły przeciwnika są jednak zbyt liczne i wkrótce wszyscy Valdanowie uwięzieni zostają w kopalniach. Kiedy porywczy Vexx uderza jednego z okrutnych nadzorców, sprowadza na siebie gniew Dark Yabu. Młodzieniec byłby niechybnie zginął, gdyby nie jego dziadek, który za cenę własnego życia ratuje go od śmierci. Żądny zemsty Vexx umyka z niewoli i poprzysięga, że odeśle demona w nicość. Szczęśliwie odnajduje on legendarne rękawice wojenne Astani. Wyposażony w potężny oręż rusza, by pomścić swego dziadka i pokrzyżować plany Dark Yabu, który pragnie otworzyć przejście do innego wymiaru.
Fabuła to bez wątpienia jeden z największych atutów gry. Rzadko zdarza się, by platformówka posiadała tak rozbudowane wątki i ciekawe postaci bohaterów niezależnych, których tytułowy Vexx spotyka w trakcie swych podróży.
Sama rozgrywka pozostaje jednak wierna gatunkowej konwencji. Vexx to przede wszystkim skakanie, bieganie i walka. Ta ostatnia toczona jest wyłącznie przy użyciu jednego oręża, czyli wspomnianych rękawic Astani. Broń, która na stałe przyrosła do rąk Vexxa, umożliwia mu także latanie i pływanie. Umiejętności te bywają przydatne na kilku spośród 18 plansz dostępnych w grze. W krótkich chwilach odpoczynku od biegania, anihilacji przeciwników i kolekcjonowania „tętniących serc” można sprawdzić swoje umiejętności logicznego myślenia w prostych mini-gierkach.
Twórcy gry zdecydowali się wprowadzić szereg innowacyjnych rozwiązań, które znacznie urozmaicają grę. Przykładem tego jest zmieniający się cykl dnia i nocy, z którym powiązano aktywność przeciwników (mroczne siły są znacznie groźniejsze po zapadnięciu zmroku) lub chociażby wysoki obiekt na każdej planszy (np. monument lub drzewo), umożliwiający lepszą orientację w terenie.
Oprawa audio-wizualna Vexx stoi na przyzwoitym poziomie. Zarówno animacja głównego bohatera jak i trójwymiarowe lokacje prezentują się dobrze, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę techniczne ograniczenia platform, na jakie gra została wydana.
Autor opisu gry: Emil Ronda
Platformy:
XboxAngielskie napisy i dialogi
GameCubeAngielskie napisy i dialogi
PlayStation 2Angielskie napisy i dialogi
Producent: Acclaim Entertainment
Wydawca: Acclaim Entertainment
Ograniczenia wiekowe: 12+
Wraz ze śmiercią Acclaimu pogrzebanych zostało wiele znakomitych gier. Niektóre z nich doczekały się nowych wydawców, inne z kolei nigdy nie ujrzały światła dziennego. Wygląda jednak na to, że los kilku z tych dzieł nie będzie tak smutny, jak nam się dotąd wydawało.
gry
Marek Grochowski
10 lipca 2006 13:42
Średnie Oceny:
Średnia z 35 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.