Na stronach serii to są dwa zupełnie osobne elementy - jedno to galeria screenów pokazujących ewolucję graficzną serii gier, drugie to lista gier z serii z opisami, ocenami, datami premier itd.
Na stronie jest za bardzo ogólnikowo, mamy jakiś tytuł klikamy i mam Nintendo/Xbox/PlayStation ale nie mamy podane na jakiej generacji są te konsole. Dopiero niżej w innej lubryce mamy podane na jakie platformy to jest gra
Na górze strony są ogólne informacje w kompaktowej formie, która nie rozciąga nadmiernie strony na urządzeniach mobilnych (np. rodziny platform zamiast pojedynczych konsol), a szczegółowe informacje przenieśliśmy troszkę niżej. Będę zabiegał o to, żeby z czasem było tam więcej szczegółów, które wcześniej mieliśmy, np. daty premier pudełkowe.
Chodzi o spojlery wyświetlane w panelu ocen gier czy w podglądzie komentarzy pod wiadomościami i innymi treściami?
Czy tak ma być, że w encyklopedii jest ta stopka z linkami: wyszukiwarka, daty premier, tier, firmy, rocznice, nowo dodane i słownik gracza. I w przypadku wejścia w firmy oraz słownik gracza ta stopka znika i trzeba później się cofać.
Powinna być widoczna.
Czy w encyklopedii będzie wyszukiwarka w okresie między konkretnymi latami np. 2025-2020, czy zostaje roczna i miesięczna?
Raczej zostanie roczna i miesięczna.
I jeszcze gra Webbed ma dziwny polski tytuł - Zapajęczyniona. Nigdzie nie spotkałem się z takim tłumaczeniem.
Gra w PS Store występuje pod takim tytułem. Możliwe też, że na Steamie przez jakiś czas był wyświetlany - w okresie, gdy panowała tam moda na tłumaczenie wszystkich tytułów gier automatem (np. Lords of Ravage jeszcze niedawno figurowało jako Władcy spustoszenia, teraz nie widzę takiej nazwy na Steamie).
A usunięcie opcji grałem pod grą i zmiany w zakładce moje gry są na stałe, czy są w trakcie zmiany?
W trakcie zmiany :)
Szczegółowe daty premier dla poszczególnych platform zostały przeniesione niżej. Natomiast pudełkowe daty premier to jedna z informacji, do przywrócenia których będę dążył.
Ach, teraz rozumiem, mówiłeś o zupełnie innej wyszukiwarce na głównej stronie Encyklopedii, która obsługuje tylko tematyki i gatunki. Zgadzam się, że nie jest to idealnie intuicyjne - ale w tym tygodniu system zostanie trochę zmieniony :)
Nie za bardzo rozumiem, jaki jest problem z Tex Murphy -->
Zresztą wyszukiwarka przejdzie metamorfozę w tym tygodniu :)
Będą w tym tygodniu :)
Tylko filtrowanie według wersji językowej trochę się obsunie chyba.
W tym tygodniu pojawią się zupełnie nowe opcje w Encyklopedii, np. sortowanie po ocenie na Steamie/OpenCritic :)
https://store.playstation.com/pl-pl/concept/10014603
To jest produkt przeznaczony i na PS4, i na PS5.
Japonia już jest w tdu solar crown
Bądź Pan łaskaw doinformować się. I nabrać trochę ogłady.
Ta recenzja to jedne wielkie iks de, jeśli gra jest gorsza od FH4, FH3, FH2 a dostaje lepszą ocenę, trudno się przyznać że się napaliło na grę na premiere i wystawiło się jej 9/10, ale to trochę wstyd po latach wypominać jej tyle błędów jeśli się wcześniej jej dało niemal perfekcyjny score
Iks de to jest ta rozmowa. Wmawiasz mi jakieś swoje projekcje, a ja marnuję czas, żeby je prostować - Bóg wie po co.
Powiedziałem gdzieś, że FH5 jest gorsza niż poprzednie części? Spędziłem w tej grze ponad 900 bardzo przyjemnych godzin, ale widzę w niej rzeczy, które dałoby się zrobić lepiej. Tyle.
A kto powiedział, że ocena miałaby się stać o wiele lepsza? Pół oczka w górę to już byłby znaczący awans w tej sytuacji :)
wiadomo że żaden recenzent nie przyzna się do winy
Iks de.
Dobre pytanie. Po The Crew: Motorfest i TDU: Solar Crown też już nie mogę patrzeć na te 90-stopniowe obroty w FH5 :)
Jak to się stało, że w tekście nigdzie nie napisałem, że to jest słaba gra? Zasługuje na 9/10, a roztrząsam problemy, bez których mogłaby mieć potencjalnie jeszcze wyższą ocenę :)
Nie, obstawiam jesień 2026. Gdyby gra miała wyjść wcześniej, zobaczylibyśmy dzisiaj więcej niż taki krótki teaser :)
Nie przewiduję zbierania żadnych punktów doświadczenia ani innych równie abstrakcyjnych mierników progresji - zwłaszcza po wyżej wspomnianej Forzie Motorsport, która skutecznie obrzydziła wszystkim ten koncept w grach wyścigowych :D
Wystarczy to, co mamy w "realu", czyli po prostu pieniądze, za które gracz zdobędzie coraz lepsze części w samochodach (albo coraz lepsze samochody) i profesjonalne licencje. A zamiast rozwijać umiejętności awatara, gracz powinien rozwijać swoje własne :)
Tak, obok trybu kariery w grze znajdzie się osobny tryb dowolny, w którym gracz będzie mógł swobodnie jeździć wszystkimi samochodami i na wszystkich trasach w różnych wariantach rozgrywki, bez oglądania się na ekonomię i progresję.
Nie jest to dobre miejsce do zgłaszania gier, bo Encyklopedia normalnie tu nie zagląda :)
Lepiej zostawiajcie komentarze pod naszymi cotygodniowymi przeglądami nowości:
https://www.gry-online.pl/newsroom/tagi/nowosci-w-encyklopedii-gier/zb6948
Co do propozycji: Travelling at Night będziemy mieli na oku i dodamy, jak gra dostanie w miarę konkretny termin premiery. Na nadrabianie takich starszych i niszowych tytułów niestety nie mamy obecnie zasobów.
Środowisko pierwszego planu i modele postaci są trójwymiarowe - dlatego jest to 2,5D.
Le Mans wydaje mi sie, ze jest z widoku z gory 2 zakrety 0:53 sekunda trailera
To jest Donington Park... i uświadamia mi to, że zapomniałem go wymienić w notce. Dzięki! :D
Spoko stary dla Twoich przegladow wchodze jeszcze na ten site
Bardzo mi miło :)
Piszę o tej grze praktycznie w każdym Motoprzeglądzie, był też niejeden osobny news :)
https://www.gry-online.pl/gry/project-motor-racing/z6655f#news
Notkę o tym zwiastunie mam już rozpisaną dla następnego przeglądu - mogę Ci "zaspojlerować" :D
Studio Straight4 pojawiło się na targach gamescom z grą Project Motor Racing, której premierę zaplanowano na 25 listopada (na PC, PS5 i XSX/S). Do sieci w związku z tym trafił okolicznościowy zwiastun (poniżej), pokazujący sporo nieujawnionej wcześniej zawartości.
Przede wszystkim zapisano w nim informację, że potwierdzone dotąd 28 wariantów tras zostanie rozdzielone między 18 lokacji – na razie oficjalnie wymieniono Bathurst, Kyalami, Lime Rock Park, Mosport, Nurburgring (z Nordschleife), Spa-Francorchamps i Zolder; na materiałach promocyjnych widziane były też Donington Park, Interlagos, Monza, Sebring i Silverstone. To już ponad połowa.
Nieco więcej tajemnic kryje jeszcze lista samochodów, choć gamescomowy film rozwiał sporo wątpliwości, skupiając się na markach Aston Martin (Valkyrie Hypercar, Vantage GT3 Evo) i Porsche (917K, 962C, 963, 911 GT1-98, 911 GT3 RSR 996, 911 GT3 R 992), a także przemycając między nimi ubiegłorocznego Forda Mustanga GT4. Przy okazji ujawniono kolejne dwie spośród „10+” kategorii bolidów w grze: Grupę C i GT1, czyli legendy Le Mans.
Na koniec ciekawostka: muzyka, którą słyszycie w zwiastunie, ponad dekadę temu promowała Project CARS – wcześniejszą grę ludzi tworzących PMR, dowodzonych przez Iana Bella. Kompozytorem przy obu tytułach jest Stephen Baysted.
P.S. W trailerze nie było ani Monaco, ani Le Mans - ten drugi tor jest zapowiedziany do DLC na Q4 2026 ;)
Spokojnie, na gameplayu było też starcie z czterema goblinami naraz. I nawet atakowały równocześnie :D
Bandai Namco tylko wprowadziło grę na rynek (bardziej jako dystrybutor niż tradycyjnie pojmowany wydawca), potem prawa do niej przejęło Electronic Arts - razem z całym Codemasters, które kupiło Slightly Mad Studios nieco wcześniej.
Twórcy odzyskali WRC, ciekawe czy wydadzą je w tym roku
Nowe WRC wyjdzie nie wcześniej niż w 2027 roku - Nacon podpisał umowę na licencję na lata 2027-2032 :)
https://www.gry-online.pl/newsroom/rajdowe-mistrzostwa-swiata-znalazly-nowy-dom-licencja-na-gry-wrc/za2d9ef
Lepiej żeby ratowali ten projekt (zwłaszcza że kierunek jest dobry), zamiast go porzucali i jeszcze bardziej pogarszali swoją reputację :)
Zmienione - dzięki za informację :)
(Polecam oznaczać mnie w postach z takimi uwagami, żeby poprawki szybciej wlatywały na stronę - bez tego posty na forum toną w morzu wątków ;] )
Niewykluczone, że kierują się wynikami ankiet przeprowadzanych wśród graczy. Albo po prostu nie chcą ryzykować zmiany kierunku, żeby nie zrazić fanów pierwszego Wreckfesta... choć ryzykują tym, że sequel zostanie przez nich uznany za niepotrzebny, skoro nie oferuje niczego zupełnie nowego względem pierwszej części - tak jak DeltiX napisał :)
do kogo trafiają datki z ramki w tym artykule? Bezpośrednio do Ciebie, czy do redakcji?
Pół na pół.
Dzięki za dobre słowo :)
Nie przypominam sobie wzmianki o niczym takim na forach ani na listach zmian w aktualizacjach z ostatnich miesięcy.
Słowa twórców.
Z tym Cinquecento i Polonezem Caro w zwiastunie Turbo Liara to dziwna sprawa, też się zastanawiałem. Przypuszczam, że trzon opowieści rozegra się w latach 70. i 80., ale będą też przebłyski z lat 90. W każdym razie grywalne demo pokazane na Digital Dragons zawierało Malucha, Syrenę, Nysę itp.
Mniejsze projekty mają większą szansę się zwrócić - to może być jedna z przyczyn, istotna zwłaszcza na dzisiejszym chaotycznym rynku gier.
Przyznam szczerze, że mi te adaptacyjne spusty pada DualSense w samochodówkach też zwykle przeszkadzają. Po przeszło czterech latach posiadania PS5 nadal obniżam ich czułość w grach tego typu, bo jakoś nie czuję, żeby pomagały mi, dajmy na to, lepiej wyczuć pedał hamulca.
A z kierownicą to normalne, że trzeba spędzić sporo czasu po przesiadce z pada na nauce jazdy niemal od podstaw, zanim zacznie się uzyskiwać równie dobre (a potem lepsze) rezultaty :)
Trzeba brać poprawkę na to, że są to bardzo małe projekty początkujących twórców na wczesnym etapie produkcji. Nie oceniajmy zbyt surowo stanu, w jakim są obecnie.
Odświeżam sobie właśnie serię Need for Speed, NFS 3, 4 i 5, i w temacie wyścigów jest ogromna luka do wypełnienia. Nikt nawet nie próbuję jej wypełnić.
Tak się składa, że opisane w tym samym tekście Gear.Club Unlimited 3 może być postrzegane właśnie jako spadkobierca tych odsłon serii NFS ;)
Wydawcy zapisują wiele tytułów bez dwukropków, a powinni - bez dwukropka nie mają gramatycznego sensu. Na przykład Horizon Zero Dawn. Nie cierpię tego trendu :)
Tak, to są amatorskie zawody z pomiarem czasu dla zwykłych samochodów (należące do kategorii AIS) - rywalizacja torowa jest zarezerwowana dla posiadaczy profesjonalnych licencji wyścigowych.
Generalnie chyba na każdym torze w kraju organizuje się podobne imprezy, więc na pewno masz szansę się pobawić gdzieś bliżej niż w Poznaniu :)
Tym razem swoim BMW 320i Touring z 2001 roku (na pierwszą rundę kolega z Automobilklubu użyczył mi Fiata Punto Sporting).
Cast n Chill dodałem do listy, The Knightling mam już zakolejkowane, resztę rozważę bliżej premiery. Tylko Zefyra odpuszczę :)
I wybacz spóźnioną odpowiedź.
Jeszcze nie stawiałbym krzyżyka na Codemasters, ale jeśli EA faktycznie wypnie wtyczkę temu zespołowi (nie daj Boże), to oczywiście nie przeoczę tego faktu w Motoprzeglądzie ;)
Fizyka i wsparcie dla kierownic w JDM nie odbiegają tak dalece od Gran Turismo 7 czy Forzy Motorsport, jak może się wydawać - jest to zdecydowanie bardziej simcade niż arcade :)
Twórcy wreszcie odnieśli się i naprawili błąd - wczoraj pojawił się hotfix:
https://forums.forza.net/t/new-and-old-menu-songs-fm-update-20/777511/26?u=draugnimir
Owszem, to tak nie działa, jak wydaje Ci się, że napisałem, że działa :)
Assetto Corsa Evo to gra, dla której w styczniu było zbyt wcześnie nawet na wczesny dostęp. A poza tym miała bardzo poważne problemy okołopremierowe. Problemy z komunikacją między twórcami a graczami ma zresztą nadal.
Możliwe, że nie na każdym teoretycznie porównywalnym sprzęcie gra działa równie dobrze jak na moim. Polecam sprawdzić więcej benchmarków, jeśli nie masz zbyt mocnego komputera.
Przerobić na ścigałkę, wtedy to byłaby innowacja dla serii
Wtedy to już na pewno byłaby moja ulubiona odsłona.
Przecież od początku było jasne, że to jest Europa Universalis V ukryta pod kryptonimem.
Dodają grę, która jeszcze nie wyszła, jest wielką niewiadomą
GTA VI też nie powinniśmy mieć w Encyklopedii? Też jest wielką niewiadomą...
Wśród darmowych aut mamy dwie zupełne nowości: Acura NSX '22 i 1984 Toyota Starlet Time Attack + trzy samochody do tej pory obecne tylko w FH5: 1995 Formula Drift #34 Toyota Supra MkIV, 2005 Mitsubishi Lancer Evolution Time Attack, 2024 Nissan Z Nismo + jeden model, który ostatnio pojawił się w FM5: 2010 Audi R8.
1. Spodziewam się Forzy Horizon 6 jesienią, dużym wydarzeniem dla gatunku powinien być też debiut Project Motor Racing w podobnym okresie. Teoretycznie wtedy ma wyjść też Assetto Corsa Evo w wersji 1.0, ale nie bardzo wierzę, że to nastąpi.
2. Produkcja gier AAA wydłuża się coraz bardziej i jest coraz bardziej kosztowna, a samochodówki tego kalibru są coraz trudniejsze do monetyzacji dla dużych wydawców, dlatego coraz rzadziej mamy takie premiery.
Trzeba byłoby zapytać o to osoby, które prowadziły Encyklopedię 25 lat temu :)
Dodam do listy zaległości (dodatek do Amid Evil też).
Recenzja z d0py, nie zdziwiło by mnie też, gdyby okazało się, że śledzi tych Tate'ów na instagramie
Kogo?
Oczywiście nie wszystkim gra musi się podobać
Oczywiście nie musi, ale jeśli się nie podoba, to opinia jest z d... ;)
Ale raczej nie do Life is Strange: Double Exposure, które wyszło ok. pół roku temu ;)
Nie nauczą się trwonić skromnych funduszy na lokalizacje dla rynków, na których nie ma dużego popytu na przygodówki?
Jestem pewien, że łaskawie by dali - wystarczy, że znajdziesz dla nich pieniądze na lokalizację.
W Skyrimie zresztą też trochę przytłaczał mnie mroczny, pusty świat. Czy remaster jest pod tym względem trochę bardziej przyjazny, czy tez mi nie siądzie?
Oblivion Remastered ma zdecydowanie mniej ponurą atmosferę niż Skyrim (mimo stonowania barw względem pierwowzoru), natomiast czy świat jest pusty - to zależy, co masz na myśli. Z jednej strony mamy tutaj jeszcze rozleglejsze przestrzenie bez ciekawych atrakcji, ale z drugiej zamiast stepów czy lodowych pustkowi typowych dla krainy Skyrim znaczną część Cyrodiil porasta malowniczy las, po którym przyjemnie się spaceruje.
Dodamy je, gdy branża przestanie nas tak bombardować nowymi premierami - liczę, że latem znajdzie się swobodniejsze okienko :)
Faktycznie, sprawdziłem po raz kolejny i tym razem znalazłem regulację FoV - tekst poprawiony, dzięki za zwrócenie uwagi :)
płacić za graficzny reskin, który nazywa się bezczelnie remasterem
To jest właśnie definicja remastera ;)
Nad autami pewnie pracuje inny zespół równolegle
Tak, twórcy zastrzegli, że powołali nowy zespół do prac nad projektem Road Trip, aby nie tworzyć go kosztem ciężarówek.
Przyznam szczerze, że zleciłem wpis Repose niezależnie od zgłoszenia przez wyszukiwarkę ;)
A z datą premiery Necrophosis to jest zagadkowa sprawa, bo już w poprzednim tygodniu pojawiła się na chwilę i zniknęła, a teraz znowu została wyświetlona - mam nadzieję, że już na dobre.
Nie spamuj, już Ci odpisywałem:
https://www.gry-online.pl/newsroom/slowackie-gta-ma-date-premiery-10-rpg-wspoltworcow-disco-elysium/komentarze/z02ce15
Fantastyczna nowina! Wreszcie będę miał pożytek z tej gigantycznej mapy. Oby tylko model jazdy oficjalnymi osobówkami był lepszy niż z modami ;)
I oby Euro Truck Simulator poszedł tą samą drogą.
Zgadza się, to potencjalnie największy hit wśród wszystkich samochodów zapowiedzianych do tej pory :)
https://www.youtube.com/watch?v=NDfKhBcGh9w
Opisy encyklopedyczne to nie recenzje, wszystkie gry są opisywane w takim samym formacie. Nie nam oceniać, czy to jest scam czy nie - w Encyklopedii przytaczamy informacje podane przez twórców.
Tym niemniej edytowałem opis, zmieniłem formę na mniej "oznajmującą" ;)
A tytuł Paradise XRPL też jest uwzględniony we wpisie.
Undergrounda z 2003 roku też zaliczam już do "pierwszych NFS-ów", a do niego można porównać (tematyką) Midnight GT. Z kolei eRacer kojarzy mi się trochę z trzecią i czwartą częścią.
Spokojnie, pamiętam o nim :)
O nowościach z końcówki lutego pisałem dwa wydania Motoprzeglądu temu:
https://www.gry-online.pl/newsroom/forza-horizon-5-krzesze-z-siebie-zycie-akurat-na-czas-gdy-the-cre/z62c9c5#NH2_7
Fundamentalny problem Forzy Motorsport polega na tym, że trzeba ją było zaprojektować w taki sposób, by gracze chcieli wracać do niej miesiąc w miesiąc i opłacać Game Pass bez przerwy - taką politykę narzuca Microsoft. Dlatego trzon trybu kariery jest tak ubogi, a nacisk położono na sezonowe wydarzenia w rotacji.
Gdyby zebrać wszystkie eventy, które pojawiły się przez 18 aktualizacji, mielibyśmy pokaźną tabelę wydarzeń na wzór FM3/4 - i coś mi mówi, że twórcy z Turn 10 byliby skłonni zrobić coś takiego, ale Microsoft ich blokuje, wytykając słabe wyniki gry (chociażby w porównaniu z Forzą Horizon 5).
TDU dopiero "zaczyna być" - i na razie nadal ma ode mnie negatywną recenzję na Steamie - a Wreckfest 2 już jest i ma pozytywną, tak jak napisałem. Gdzie tutaj bait? :)
A wydarzyło się coś ważnego w temacie tej gry przez ostatnie dwa tygodnie? :)
Tak, przypuszczam, że "downgrade" tras faktycznie stanowi kompromis między jakością grafiki a optymalizacją. Wolałbym jednak, żeby zmniejszono liczbę samochodów na torze, a otoczenie zostawiono w spokoju :)
Teraz Renault Kangoo też już jest :D
Toyota Yaris I dla fandomu Gran Turismo byłaby powiewem nostalgii :)
Owszem, techniczne zmiany na korzyść "dwójki" są w praktycznie każdym aspekcie... poza interaktywnością tras ;)
Aczkolwiek muszę przyznać, w bezpośrednim zestawieniu progres w destrukcji samochodów jest większy, niż mi się wydawało (pamięć bywa zawodna...).
"Normalne" samochody w tej grze to co najwyżej Abarth 500 i Alfa Romeo Mito, względnie Lancia Delta HF Integrale, Audi Q7, Mercedes-AMG G-Wagen i Ford F-150 Raptor tudzież klasyczne Citroen 2CV i VW Beetle - choć już startowymi modelami do wyboru dla gracza są sportowe Alpine A110, Ford Mustang GT i Nissan 370Z.
Ja też tak czuję :)
Wczesna wiosna to również częsty termin wypuszczania aktualizacji przez BeamNG.
Problem jest już naprawiony na Gamepressure, a na GRYOnline zostanie naprawiony wkrótce.
https://www.gamepressure.com/search/#gsc.q=assassins creed
Tymczasem zaś wyszukiwarka potrafi podpowiadać właściwe gry z pominięciem apostrofów i znaków specjalnych - trzeba tylko spojrzeć na ekran przed naciśnięciem Enter. Stąd zresztą wziął się ten "protip" w tekście :)
Nie dysponuję twardymi danymi, ale szacuję, że największą społeczność graczy zainteresowanych sieciowymi wyścigami ma Gran Turismo 7, które skupia potężną bazę posiadaczy PlayStation.
Jeśli zaś chodzi o PC, na puste serwery prawie na pewno nie da się obecnie narzekać w przypadku iRacing, Assetto Corsy Competizione oraz Le Mans Ultimate (ta ostatnia gra jest na fali po dodaniu klasy LMGT3). Całkiem zdrową multiplayerową społeczność powinny mieć też nadal Automobilista 2 (mocno spopularyzowana po aktualizacji 1.5) i oryginalna Assetto Corsa.
Mimo tej zmiany, zasadniczo gra nadal wymaga łączenia się z serwerami i działa w trybie online, więc niestety abonament raczej nadal będzie potrzebny.
Odpowiedź zasadnicza: lepiej na Forzę Horizon 5 :)
Chyba że już masz za sobą wiele godzin z którąś poprzednią odsłoną i szukasz czegoś choć trochę świeżego, a nie wadzi Ci bardziej arkadowy model jazdy - wtedy jednak skłaniałbym się ku The Crew.
Popieram oba postulaty :)
Jeśli chodzi o przedmioty, najchętniej włączyłbym opcję automatycznego przerabiania "niepospolitych" i "rzadkich" części na złom, konieczność regularnego sprzątania śmieci jest uciążliwa.
Zdobywaniu samochodów służy nadal Horizon Backstage z cotygodniowymi głosowaniami. Horizon Realms ma być raczej narzędziem do eksploracji sezonowych lokacji.
Tak, to tylko Willow Springs :)
Zastanawiam się czego niby autorowi powyższego tekstu brakuje w grze o nocnych wyścigach, ubranek, fryzur, domów ?.
Autor wyjaśnił w tekście, zaledwie kilka zdań dalej ;)
zaowocowała na Steam oceną 10/10
Ocena na Steamie - czyli odsetek pozytywnych recenzji, czyli średnia z dwóch ocen: 0 i 100 - nie ma bezpośredniego odniesienia do recenzenckich ocen, zwłaszcza w skali tak szerokiej jak 10-punktowa.
Dzięki za sugestię, chętnie przyjmę takie materiały pomocnicze :)
Możesz podesłać na adres: [email protected]
Co innego Porsche, to było coś nowego w tamtym czasie. Zresztą, nawet dziś by było. Mogliby z kolejnym NFS-em pójść w tym kierunku. Pytanie, czy to by się sprzedało?
Myślę, że tak. Gracze potrafią milionami sięgać po hermetyczne, nieprzystępne i trudne gry, które mają silną, wyrazistą wizję i otacza je kult.
Taa, też zawiesiłem się w młodości na nocnym etapie z Boxsterem w mieście, chyba tym samym :D
Wszystkie przykłady poza AC Evo to rynkowe porażki (albo nie-do-końca-sukcesy), które wynikają z tego, że "deweloperzy wiedzą lepiej". Stan techniczny Forzy Motorsport i TDU byłby pomijalnym problemem, gdyby te gry wciągały tak samo jak odsłony tych serii z dawnych lat, oferując po prostu takie same modele rozgrywki jak z dawnych lat, nawet bez jakichkolwiek świeżych rozwiązań :)
Z kolei AC Evo oczywiście wzbudziło bardzo duże zainteresowanie, ale debiut przebiegłby znacznie lepiej - nawet z tymi wszystkimi technicznymi niedociągnięciami - gdyby Kunos nie "wiedziało lepiej", z zaskoczenia wpychając graczom do gardła tak lubiane funkcje online w trybie singleplayer :D
GRID Legends z tych wszystkich przykładów chyba najbardziej mi szkoda, bo pozostał w gruncie rzeczy wierny założeniom poprzednich odsłon i jest zupełnie solidną grą, tylko okazało się, że gracze może jednak oczekiwali po tej serii innej innowacji niż "netflixizacja" trybu kariery :)
No patrząc na NFSy to wygląda tak: Gracze pragną samochodówek jak za dawnych lat, twórcy słuchają i dostarczają samochodówkę jak za dawnych lat, graczom się nie podoba, gracze pragną samochodówek jak za dawnych lat, twórcy słuchają i dostarczają samochodówkę jak za dawnych lat, graczom się nie podoba, gracze pragną samochodówek jak za dawnych lat, twórcy słuchają i dostarczają samochodówkę jak za dawnych lat, graczom się nie podoba
Bo w tym procesie brakuje jednego tyciego elementu: fizyki przynajmniej takiej jak za dawnych lat, a nie gorszej :)
Tak, Porsche Unleashed to designerski ewenement. Marzy mi się, żeby Forza albo Gran Turismo (wirtualne encyklopedie samochodów) zaoferowały podobny tryb kariery z chronologicznym modelem progresji. Ale raczej się nie doczekam, młody gracz musi mieć dostęp do najnowszych Lamborghini od pierwszych godzin gry...
Dopiero underground i most wanted gdzie gracz "grał po coś" (czyli dla części tuningowych / realizował cele czarnej listy) nadały tym grom sensu
To też są gry z dawnych lat. I dzisiaj już w zasadzie "pierwsze NFS" :)
kiedyś, to były czasy, a dzisiaj nie ma czasów
Nic z tych rzeczy. Nie zamieniłbym dzisiejszych samochodówek na te sprzed 20 lat - postęp w dziedzinie fizyki, immersji, precyzji sterowania, grafiki etc. jest zbyt duży.
Nie mogę jednak oprzeć się wrażeniu, że te dawne gry miały w sobie znacznie więcej polotu w swoich trybach rozgrywki - i Tokyo Xtreme Racer jest na to dowodem. Chciałbym połączenia tych dwóch żywiołów.
Oczywiście, że wiedzą lepiej
Jakoś w to powątpiewam, zestawiając sukces Tokyo Xtreme Racera z casusami takimi jak TDU: Solar Crown, Forza Motorsport, GRID Legends, DIRT 5, Project CARS 3 czy nawet Assetto Corsa Evo :)
NFS 2015 był takim Most Wanted/Underground, tylko na nowym silniku. Jedynie kwestia online różniła te tytuły
Różniły te gry również m.in. takie szczególiki jak model jazdy i wrażenie prędkości :)
Tak samo ze ścigałkami. Nic nowego już się nie wymyśli. Dlatgo mamy od dobrych kilku lat generyczne ścigałki
Śmiem się nie zgodzić i w najbliższych latach spróbuję to udowodnić :)
Bo takie są zasady transliteracji cyrylicy w języku polskim, w odróżnieniu od zasad angielskich.
Na fiskalny 2026, czyli kalendarzowo do 31 marca 2026, a w praktyce jesień 2025, jak każdy poprzedni Battlefield z ostatnich 10 lat poza Hardline :)
Na gameplayach z Monster Energy Supercross 25 pokazano jedną taką "normalną" trasę na otwartej przestrzeni. Wygląda sympatycznie :)
Forza Motorsport miała dostać tylko dodatkowe permanentne zawody w trybie kariery, przebudowy nie zapowiadano :)
Wie, gra jest zakolejkowana do dodania w niedalekiej przyszłości :)
Pominięto wczesne dostępy (np. Le Mans Ultimate), ale nominowano wersję demo (Night-Runners)? Bardzo ciekawe :D
Dzięki! :)
Ten cykl ukazuje się od jakiegoś czasu - tutaj wcześniejsze wydania:
https://www.gry-online.pl/newsroom/tagi/nowosci-w-encyklopedii-gier/zb6948
Nie chcę kolejnego Car Mechanic Simulator, a co gorsze My Summer Car.
My też nie, to będzie czystej krwi gra wyścigowa :)
Grzebanie przy samochodzie zbalansujemy tak, by nie odrywało nadmiernie gracza od jazdy.
Z czego dokładnie ta "kosa" wynika?
EDIT: Już wygooglałem odpowiedź na to pytanie, ale może powiesz mi coś, czego nie wiem ;)
Sądzę, że Kunos jednak trochę wyprzedza moderów w pracach nad tym otwartym światem wokół Nordschleife :)
Poza tym będzie to najpewniej sandbox z osobną progresją i specjalnymi mechanikami rozgrywki, więc nadal upatruję w nim atrakcji jedynej w swoim rodzaju. Boję się głównie o optymalizację po tym, co zobaczyłem na zamkniętych torach w AC Evo...
Twórcy twierdzą, że nie jest reprezentatywne dla jakości pełnej wersji (dlatego je zdejmują), ale powinno dać Ci dobre pojęcie o przekroju aktywności i charakterystyce modelu jazdy, których można oczekiwać w grze.
Zgadzam się, Annihilation Instinct też powinno mieć własny wpis (to była decyzja poprzedniej władzy Encyklopedii). Może uda się nadrobić ten brak przy okazji dodawania Trapped in Limbo :)
Darmowe prologi nie tak rzadko mają innych bohaterów i zawartość niż pełne wersje (jak polskie JDM, daleko nie szukając).
W każdym razie zapytałem o to na steamowym forum i podejmę decyzję, jak sprawa się wyklaruje - do premiery zostało trochę czasu :)
Z końcem 2023 roku zrezygnowaliśmy z dodawania list małych DLC, by w to miejsce więcej dodatków mogło mieć osobny wpis. Trapped in Limbo też powinno mieć własną kartę, ale gdzieś nam się zgubiło. Uzupełnimy :)
Dollhouse, Myrmidon i Slender Threads mam już wpisane na listę zleconych gier :)
BrokenLore: Low wygląda interesująco, ale to nie jest aby darmowy prolog (demo)? Bo takich pozycji z reguły nie dodajemy do Encyklopedii.
2,3 tys. recenzji po prawie pięciu latach od startu wczesnego dostępu, 86% pozytywnych ocen... Dodam do listy zaległości, ale z takimi statystykami gra niestety nie wyląduje wysoko.
bardzo często gra dostaje aktualizacje, usprawnienia, rozszerzenia
To niestety nie ma większego znaczenia, dopóki nasz Newsroom nie zainteresuje się tematem :)
Na tym właśnie polega największy zgrzyt w tej sytuacji, że Turn 10 obiecało owo rozszerzenie puli, nie zrobiło tego, a teraz nie wiadomo, czy w ogóle to kiedyś nastąpi :)
Poprawka: funkcje online warunkujące działanie trybu singleplayer zostaną odblokowane jednak w ciągu dwóch tygodni od startu wczesnego dostępu (może).
Nadal przymykamy oko? :)
Chyba w Forzie nie da się kierownicy wyłączyć, albo w GT7
Tak, żadna z tych gier nie ma takiej opcji (choć Forza oferuje dashboard cam osobno od standardowego widoku z wnętrza). W AC Evo oczywiście da się wyłączyć kierowcę i/lub kierownicę, przesuwać kamery do woli, a nawet wyregulować lusterka - pełen serwis :)
Ależ to byłby news, gdyby rzeczywiście coś takiego wprowadzili :)
...i nawet nie wydaje mi się to już całkowicie nieprawdopodobne w tym momencie...
Po testowym uruchomieniu serwerów wczoraj okazało się, że dostęp do bardziej zaawansowanych aut wymaga nie tylko licencji, ale też wniesienia niewielkiej opłaty za wypożyczenie wozu na wyścig czy choćby i jazdę próbną (praktykę). O ile klasyczne odblokowywanie samochodów stopniowo nawet mi się podoba (zresztą każda licencja to tylko pięć dość szybkich lekcji), tak nie jestem przekonany do tej ekonomii. Poczekam z oceną (i aktualizacją tekstu), aż serwery zostaną włączone na dobre i będę w stanie porządnie przetestować, czy nagrody są współmierne do kosztów. Na razie gra ma problemy nawet z zaliczaniem testów licencyjnych...
Niestety milczenie w kwestii Project Motor Racing na silniku Farming Simulator też nie napawa optymizmem
Ian Bell na swoim Twitterze pisał w ostatnich tygodniach, że "w ciągu miesiąca" zaczną się testy PMR dla wąskiego grona wybrańców, a zaraz potem gra stanie się szerzej dostępna. Nie referowałem tego w Motoprzeglądzie, bo po zapowiedzi wczesnego dostępu do (wtedy jeszcze) GTRevival pod koniec 2023 r. jednak troszkę mu nie dowierzam ;)
ponoć średnio udany Rennsport
Rennsport już nie wydaje mi się tak ubogi po starcie AC Evo. Dzięki temu, że jego twórcy zaczęli po bożemu, od długich publicznych testów, ta gra sprawia wrażenie znacznie bardziej kompletnej (i działającej) niż AC Evo. W zasadzie oba te tytuły nieźle się uzupełniają - jeden ma samochody drogowe i singleplayer, a drugi wyścigowe i multiplayer (oraz próby czasowe i praktykę solo). No i model jazdy czy FFB w Rennsporcie też daje radę :)
Półwampir ze srebrzycą, magiczne ataki epilepsji... Myślałem, że żadne nowe fantasy już mnie nie zainteresuje, ale coraz bardziej podoba mi się ten setting :)
FH ma też spoko rozwiązanie kamera w połowie odległości pomiędzy z nad maski a głową gracza i też jest całkiem ok
Assetto Corsa Evo również ma tę kamerę (tzw. dashboard cam), to właśnie z symulatorów przywędrowała do Forzy :)
I mam wrażenie, ze Fov jest jakiś taki nie taki
Na moich screenach FoV jest ustawiony na domyślne 60 stopni dla kamer pościgowych i 90 (maks. wartość) dla wszystkich innych.
Bywam na tym Discordzie codziennie, szukałem tam informacji o cenie gry przed premierą i nie znalazłem. I bardzo się cieszę, że funkcje online warunkujące działanie trybu singleplayer, których w ogóle miało nie być, jednak zostaną odblokowane może nawet w ciągu tygodnia od startu wczesnego dostępu :)
A przymykać oko oczywiście można, tylko nie lamentujmy później, że twórcy gier w ogóle nie liczą się z konsumentami. Tego zaś, że ACC również miało surowy start wczesnego dostępu, nie traktowałbym jako usprawiedliwienia. Wręcz przeciwnie. To chyba znaczy, że ani deweloper, ani gracze niczego się nie uczą :)
Wiem o tym. Nie zmienia to jednak faktu, że Toyoty zaskakująco często nie ma w grach o ulicznych/drogowych wyścigach - np. NFS, TDU, JDM, The Crew 1 i 2, FH4 na premierę (ale nie tylko, zastanawiający jest też brak "klasyków" tej marki w EA Sports WRC). Więc zdobycie licencji tego producenta do gry bez budżetu AAA nadal zwraca uwagę :)
Szkoda, że nie trafiłem na tę grę przed premierą - teraz szanse są już niestety niewielkie.
Gdyby ktoś się zastanawiał: gry nadal nie ma, a twórcy milczą. Wygląda na to, że napotkali jakiś nagły problem w ostatniej chwili.
Gra trafiła jednak do sprzedaży w Humble Store o godz. 16:00, zgodnie z planem - bazowa cena wynosi 39,99 euro (ok. 170,5 zł), ale przez najbliższe dwa tygodnie będzie obniżona o 20%.
https://www.humblebundle.com/store/assetto-corsa-evo
Oczekuję nieukrywania ceny gry przed premierą. I może obszernego gameplayu. A najlepiej beta-testów i/lub wersji demo :)
Na ten moment komunikacja ze strony Kunos Simulazioni wywołuje u mnie "fleszbeki" z premiery Forzy Motorsport... ale przynajmniej ten deweloper nie kryje, że jego gra zacznie od wczesnego dostępu ;D
Liczba samochodów mnie nie kłopocze, większym problemem może być skromny wybór torów i brak multiplayera na start :)
Och, to tylko dlatego, że powstał news o tej grze. W innym razie wpis nie pojawiłby się przynajmniej do momentu pokazania faktycznego gameplayu :)
Vergil zareagował błyskawicznie - Awaria została dodana już dzisiaj o świcie :)
https://www.gry-online.pl/gry/awaria/ze6bdb
Dodajemy do Encyklopedii gry, które są w danej chwili relewantne dla serwisu i dla czytelników. Popularność jest istotnym czynnikiem, ale zwracam uwagę też na inne walory każdej produkcji (np. polska wersja językowa, wartość merytoryczna, unikalne mechaniki rozgrywki itp.). Koniec końców zaś o dodaniu gry (lub nie) decyduje to, czy aktualnie mam wolne zasoby - autorów i budżet - na zlecenie wpisu i czy tenże ma szansę powstać, zanim przestanie być relewantny. Ważną rolę gra też data premiery :)
Awarię nadrobimy niebawem, a FAITH... może kiedyś, jak znajdziemy przestrzeń w kolejce gier na takie starsze zaległości :)
The Mute House jest już zlecone, sporą szansę na wpis mają też Greed Stays Home, Confined i może Elroy :)
Dalsze gry rozważę, gdy pojawią się konkretne daty premier.
Pomysłowa (nad)interpretacja tytułu :)
Niestety, Polyphony Digital jeszcze nie dojrzało do wprowadzenia regulacji FoV w swoich grach - miałem cichą nadzieję, że to demo przyniesie jakikolwiek postęp w dziedzinie konfigurowania rozgrywki, ale nic się nie zmieniło.
I ja też mam podobne problemy z przesiadaniem się z Forzy Motorsport do Gran Turismo, zdecydowanie brakuje immersji i poczucia prędkości :)
W moim odczuciu MFGT ma identyczną fizykę jak GT7, nigdzie w sieci nie widziałem też spostrzeżeń graczy co do jakichś różnic w tym aspekcie.
Ludzie zwracają uwagę co najwyżej na... powiększoną czcionkę w menu - ukłon deweloperów w stronę seniorów :)
https://www.gtplanet.net/my-first-gran-turismo-updates-20241208/
(Jeszcze ze dwie dekady i Polyphony Digital wymyśli, że można wprowadzić do gry coś takiego jak opcje dostępności ;D )
Będą też klasyczne wyścigi ("grip") czy równoległe. Tym niemniej raczej trudno będzie przechodzić JDM bez umiejętności driftowania.
Nastąpił szybki zwrot akcji, ramka zniknęła :)
Dzięki wszystkim za wsparcie! (z newsroomem na czele)
Nie chciałem, żeby to zabrzmiało tak dramatycznie. Po prostu Motoprzegląd podlega newsroomowi, który musi równoważyć wydatki. Zresztą ramka jest już nieaktualna, Motoprzegląd jednak zachowa dotychczasową formułę :)
Tak, obecne wymagania sprzętowe nie są wygórowane.
Trzeba jednak brać poprawkę na to, że mogą się jeszcze zmienić zarówno przed startem wczesnego dostępu, jak i w jego trakcie.
Istnieje, zleciłem wpis do Encyklopedii ;)
Grałem w demo i zaintrygowało mnie, ale nie na tyle, by przebić się do mojego subiektywnego top 15 :)
Jest polski język - brakujące języki zostały uzupełnione na steamowej karcie dodatku w dniu premiery.
Nie straci osiągnięć, są dzielone między wszystkie sklepowe wydania gry i przypisane do konta gracza :)
wymuszony multi i socjalizacja z innymi
Kolejna zabawna rzecz: ani multi, ani socjalizacja nie działają (prawie), bo serwery są malutkie, a matchmaking praktycznie nie istnieje. Więc na ten moment jest to w zasadzie gra singleplayer z wymogiem łączenia się z siecią :D
Najzabawniejsze jest to, że od premiery ukazały się raptem dwie aktualizacje... więc trudno tu nawet mówić o testowaniu i poprawianiu czegokolwiek. Dopiero dzisiejszy trzeci update ma szansę wprowadzić jakieś znaczące zmiany w grze :)
Zmartwię Cię. Po aktualizacji NASCAR liczba graczy wzrosła - widać to właśnie po cross-platformowych rankingach prób czasowych wewnątrz gry. Sam Steam jest nie w pełni miarodajny, choć na nim faktycznie wyniki aktywności utrzymują się na stałym, skromnym poziomie. Liczby nadal są dalekie od tego, co osiągają Forza Horizon i Gran Turismo, ale rosną. Gdyby Microsoft miał ubić tę grę, zrobiłby to dawno temu.
Po pierwsze, piszesz że aktualizacja zawiodła graczy, ale żeby kogoś w ten sposób rozczarować, to ktoś musi mieć też jakieś oczekiwania
A ten argument skomentuję następująco: iks de.
Primo, w jaki niby sposób ją faworyzuję? Podkreślając rozczarowanie graczy i wytykając złamane obietnice na wstępie?
Secundo, skąd wiesz, że jest bublem i ma opustoszałe serwery, jeśli w nią nie grasz? Wyczytałeś to na Reddicie? :)
Można grać offline, jeśli o to pytasz. W trybie online zresztą też nie trzeba wchodzić w żadne interakcje z innymi graczami.
Miałem cichą nadzieję, że jakiś community manager zechce wyjaśnić to nieporozumienie :D
EDIT: I nagle promocja wróciła. Zaktualizowałem news po raz drugi :)
Na razie można rozgrywać tylko mistrzostwa (z gotowymi ustawieniami - tzw. presetami - dla wielu różnych dyscyplin motorsportu).
Kariera jest w drodze - aktualizacja 1.6 dodała nawet dla niej kafelek (wyszarzony) w głównym menu, ale twórcy uprzedzają, że poczekamy na ten tryb jeszcze dłuższy czas. (Ciekawym, która gra dostanie go pierwsza: iRacing czy Automobilista...)
Tak, można się nie zgadzać do upadłego :)
Tylko merytorycznie, proszę. I z minimum ogłady.
(Ale bez przesady, że jedyny ;] )
Dziennikarska rzetelność = wyciągać wnioski, jakich oczekują czytelnicy?
Wnioski inne niż moje = nierzetelne?
A swoimi resztkami szacunku możesz się wypchać. Nie zapomniałem, co wypisywałeś na wszystkich swoich kontach pod moim adresem :)
O NASCAR-ach wspominałem ze dwa razy w poprzednich przeglądach, ale racja, przy okazji wyprzedaży na Steamie warto mieć na względzie też te gry :)
Jak ktoś grał w takie gry jak Assetto Corsa, iRacing, Automobilista to po prostu nie potrafi się odnaleźć w Forzy
Dziwne, ja potrafię. Choć FFB w tych symulatorach jest oczywiście lepszy.
W GT7 do ideału też trochę brakuje, ale jazda na kierownicy daje przyjemność, czego nie można powiedzieć o Forzy
Też ciekawe, mam raczej odwrotnie :)
Porównuję do Gran Turismo 7 na bieżąco. Gracze nadal czekają na posprzątanie do końca po zmianach fizyki z lipcowej aktualizacji (tej ze skaczącymi samochodami) - i nie wiedzą, czy się doczekają, bo Polyphony Digital nie prowadzi praktycznie żadnej komunikacji ze społecznością. Poza tym też 8/10 :)
Pełna zgoda. O ile mówimy o 5-punktowej skali ocen.
Polecam apelować na forum Steam, tutaj twórcy Cię nie zobaczą nawet z Caps Lockiem...
Uporządkowaliśmy to - oryginalny Prey 2 dostał osobny wpis:
https://www.gry-online.pl/gry/prey-2/z16b81
Zapraszam do sprawdzenia nowych funkcji w Encyklopedii na Gamepressure, tutaj się najwięcej zmieniło: https://www.gamepressure.com/games/
Przy czym, tak jak Łosiu zaznaczył, jeszcze wszystko dopieszczamy.
Postaram się mieć te tytuły na oku :)
Im bliżej premiery, tym większa szansa, że zostaną dodane do Encyklopedii - Tower of Mask zleciłem, gdy pojawiła się konkretna data. Debiutując w sobotę, ten tytuł raczej nie będzie miał konkurencji :D
Wyścigi online na owalnych torach były już dostępne w zamkniętej becie GT Sport jeszcze przed premierą
Um... były też w Forzie Motorsport 4 na poprzedniej generacji konsol, ale co z tego? Gran Turismo 5 miało licencjonowany NASCAR, już lepiej to przytocz :)
Co ma NASCAR do błędów graficznych? To nie jest wpis podsumowujący całokształt gry, tylko ostatnią aktualizację.
Mógłbym cały artykuł zapełnić wyliczaniem wszystkiego, z czym Forza ma problem...
Na liście dat premier? Termin wczesnego dostępu jest nowością.
Projekt najwyraźniej umarł po cichu śmiercią naturalną. Profil na FB zniknął, a na ModDB nie było aktualizacji od 2016 roku.
https://www.moddb.com/mods/waa-mod/articles