Morale i wycieńczenie oddziałów | Bitwa | Total War Warhammer

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Morale i wycieńczenie oddziałów

Oprócz samych zdolności bojowych i liczebności twojej armii, musisz także zwracać uwagę na ich stan fizyczny i psychiczny. Nawet najpotężniejsze jednostki będą niewiele warte gdy będą przemęczone i przestraszone. Musisz więc pilnować ich dyscypliny i stanu zmęczenia.

Dyscyplina jednostek

Gdy dyscyplina jednostki zostanie złamana, jej portret zacznie migać na biało. - Morale i wycieńczenie oddziałów | Bitwa | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Gdy dyscyplina jednostki zostanie złamana, jej portret zacznie migać na biało.

Każdy z oddziałów ma swoją własną wartość dyscypliny, czyli zwyczajnie w świecie odpowiednika morale. Im wartość ta wyższa, tym jednostka odporniejsza jest na stres wynikający podczas starcia - ucieczka czy śmierć innych oddziałów, terror powodowany przez niektóre jednostki na polu walki, przewaga liczebna wrogów i tak dalej.

Dyscyplina oddziału reprezentowana jest przez biały pasek znajdujący się pod wskaźnikiem zdrowia każdej z jednostek. Gdy jest pełny, jednostka jest zdyscyplinowana i walczy najskuteczniej jak może, odporna jest także na stres. Gdy starcie przebiega nie po myśli danej jednostki (gdy zostaje otoczona przez wrogów, w pobliżu pojawia się potężna jednostka powodująca terror, czy twój Lord zostaje ranny lub zabity) dyscyplina będzie stopniowo spadać. Jeśli pasek zostanie opróżniony, jednostka po prostu zacznie uciekać z pola walki, a ty stracisz nad nią kontrolę.

Jeśli jednostka nie będzie ścigana przez wrogów to po kilkunastu sekundach odzyskasz nad nią kontrolę. Nie wysyłaj jej jednak do walki, gdyż pasek dyscypliny dalej będzie pusty i zacznie ona na nowo uciekać na sam widok wroga. Poczekaj zamiast tego przez moment aż pasek dyscypliny się zapełni i wyślij ją wtedy do walki - w ten sposób oddział będzie w stanie wrócić do gry. Jeśli jednak jednostka będzie ścigana przez wroga, bądź zostanie kilkakrotnie wystraszona, może zbiec z pola walki. Stracisz ją wtedy bezpowrotnie i na czas starcia trzeba będzie sobie poradzić bez niej.

By utrzymać wysoki poziom dyscypliny jednostek, możesz wykorzystać:

  • Sąsiedztwo innych jednostek sojuszniczych. Gdy flanki jednostki są bezpieczne i znajdują się tam oddziały sojusznicze, oddziały te otrzymają sporą premię do dyscypliny i znacznie trudniej będzie je złamać.
  • Lord znajdujący się w pobliżu. Każdy Lord zwiększa dyscyplinę pobliskich oddziałów. Premię można zwiększyć przy pomocy niektórych zdolności pasywnych, a niektóre umiejętności są w stanie nawet przywrócić wystraszoną jednostkę do walki (napełniając pasek dyscypliny), albo sprawić, by jednostka była nieustraszona (pasek dyscypliny nie będzie się przez jakiś czas zmniejszał).
  • Unikanie kontaktu jednostek z niską dyscypliną z wrogimi oddziałami powodującymi terror. Na takie jednostki najlepiej wysyłać jednostki z bardzo dużą dyscypliną, własnego lorda, bądź po prostu likwidować je z odległości.

Wycieńczenie jednostek

Zmęczenie jednostki sprawdzić można na jej karcie u dołu ekranu. - Morale i wycieńczenie oddziałów | Bitwa | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Zmęczenie jednostki sprawdzić można na jej karcie u dołu ekranu.

Kolejną rzeczą, która wpływa na skuteczność twoich oddziałów jest ich stan wypoczęcia. Wszystkie oddziały rozpoczynają większość starć w stanie pełnego wypoczynku - będą one więc mogły walczyć ze 100% skuteczności. Dodatkowo, wojska wypoczęte mogą bardzo szybko poruszać się po polu walki.

Wraz z biegiem starć wszystkie jednostki, zarówno twoje jak i wrogie będą się stopniowo męczyć. Początkowo nie wpływa to w znaczącym stopniu na ich skuteczność - służy to po prostu informowaniu cię, iż niedługo wejdą w kolejne etapy zmęczenia. Problem pojawia się, gdy jednostka jest bardzo zmęczona (Very Tired), albo wykończona (Exhaused). Jednostki walczące wręcz będą znacznie słabsze, strzelcy potrzebować będą więcej czasu na przeładowanie broni, a konnica nie będzie w stanie wyprowad

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2016-07-06
11:45

zanonimizowany543579 Pretorianin

Po ograniu kampanii orków stwierdzam, że obaj lordowie są wypasieni ale Grimgor jednak jest troszeczkę lepszy ze względu na lepsze bonusy frakcyjne oraz lepsze jednostki startowe. Zwłaszcza czarne orki ze sztandarem i katapulta która można poprzez ręczne sterowanie nabijać poziomy aż miło.

Azgah z kolei dzięki pijawce duszy jest w stanie zabić każdego wrogiego lorda w kilka chwil. Co często prowadzi do wygranej. Bardzo dobrze sprawuje się jak zrobimy go tak 6 punktów w taktykę i dodamy trolle ... to jest masakra :D zwiększamy im dyscyplinę o 15 punktów plus 5 za zabijanie jenców. Daje nam oddział który jest bardzo trudny do złamania szybko dostępny (10-12 tura)... i robi pogrom na polu walki. Bez problemu można dać mu pełne drzewko taktyki i magii. Ale ma bardzo trudne początki nie mniej gobliny z tym samym wsparciem co trolle (zdolność + mordowanie jeńców) Traf jeszcze eliksir zdrowia ... to właściwie trolle są nie do złamania.Trafiłem niebieski eliksir 3 ładunki.

Grimgor tylko i wyłącznie walka wręcz. Ulepszenie czegoś co już jest wspaniałe jeszcze bardziej... Czyni go prawie bogiem na polu walki. Jego jedyna słabość to podatność na magie. Ale np krasnoludy tego nie mają. Pozostałe punkty można dać w taktyke lub w zarządzanie.

Komentarz: zanonimizowany543579
2016-07-12
07:34

fajjaCDRed Legionista

fajjaCDRed

Super, od dawna czekałem na Total War w realiach fantasy.

Komentarz: fajjaCDRed
2016-07-30
13:00

Scoiaaa Junior

Wie ktoś jak można usunąć błędy w grze Total War Warhammer? Gram krasnoludami i kiedy przyłączam innych krasnoludów do konfederacji i klikam przejście do następnej tury włącza się film, że zbliża się chaos po czym zawiesza się na dwa sposoby. Albo widzę tylko ziemie chaosu albo wracam do swojej mapy i poruszam się po niej ale nie mam możliwości przejścia do kolejnej rundy ponieważ nie zamknąłem wydarzeń, których się nie da zamknąć. Wyświetla się wykrzyknik na ikonce wydarzeń ale nie da się ich aktywować. Sprawdziłem metodą prób i błędów co powoduje zawieszenie. Kiedy nie przyłączam krasnali do konfederacji nie włącza się chaos i mogę swobodnie grać. Prędzej czy później podbiję ziemie, które wymuszą na chaosie atak i znów wrócę do punktu wyjścia :/ Z góry dziękuję za podpowiedzi.

Komentarz: Scoiaaa
2016-08-03
22:17

Nerka Generał

Nerka

up@Mam to samo tylko z wampirami podobno pomaga zerwanie wszystkich sojuszy.U mnie problem z pierwszą falą Chaosu rozwiązał mod,a teraz po filmiku z Archeonem znowu to samo :/

Komentarz: Nerka
2016-08-05
13:03

Nerka Generał

Nerka

Do poradnika będą dodawane jednostki z DLC i Free DLC?

Komentarz: Nerka
2017-01-25
16:49

Nerka Generał

Nerka

Które jednostki piechoty orków radzą sobie najlepiej z kawalerią?

Komentarz: Nerka
2017-04-27
07:31

pabloNR Generał

pabloNR

Planujecie robić poradniki dla Bretonnii, Zwierzoludzi i Leśnych Elfów? Ogólnie to przydałaby się jakaś większa aktualizacja poradnika bo jest mocno przeterminowany. Doszło nieco jednostek również dla początkowych frakcji...

Komentarz: pabloNR
2017-12-19
10:13

tomcajs Junior

Mam problem z rozwojem w Reiklandzie. Główny budynek w każdym mieście mam na poziomie 3. I nie mogę już dalej rozwijać budynku głównego w Altdorfie, na poziomy 4 i 5 bo gra informuje mnie, że prowincja osiągnęła już maksymalny poziom rozwoju. Brakuje mi jakis budynków do rozwoju czy jak? Czy da się zburzyć budynek w głównym w innych miastach?

Komentarz: tomcajs
2019-02-26
14:32

premium073523 Junior

Próbowałem zagrać Imperium wg poradnika i kicha - doradzający albo miał inną grę, albo wielkiego farta, albo może jakiś inny poziom trudności. W 25 tur opanował, cudotwórca, 5 prowincji, praktycznie w każdej turze czy to wygrywając bitwę, czy zajmując miasto. W tym stolicę prowincji, otoczoną murem - używając do tego JEDNEGO tarana. Pięknie, tyle że gdy też tak próbowałem (dwoma na wszelki wypadek) okazało się, że garnizon stolicy jest większy od mojej armii oblegającej i niby na zasadzie Pyrrusa to miasto zdobyłem - ale potem nie było już czym walczyć, bo oddziały musiały po 4-5 tur odzyskiwać wystrzelane im przez wieże miasta zdrowie. Dobra rada, by potem ot, pójść i zając sąsiednie dwie mieściny - bez murów - też funta kłaków warta, bo to cenniejsze, dopełniające prowincję, wzięły i zajęły wcześniej wampiry. Garnizonem jak diabli. I jeszcze ich armia polowa przylazła i mi dobiła te jednostki, które miały nieco sił. No a w poradniku było napisane, że spoko luzik, teraz zwrot na sąsiednią stolicę i znów ją z marszu zająć, tylko moździerzy dokupić. Ha, ha, ha. To że w połowie tego radosnego blitzriegu wpada do prowincji armia zwierzoludzi i albo nam zdemoluje miasto, albo stracimy ze 3 tury by ją pokonać (ja przy okazji bitwy straciłem też bohatera - wziął i znienacka poległ) - to już autora genialnego poradnika nie dotknęło, jak rozumiem, bo słowem nie wspomina.
Krótko mówiąc: dobre rady, tyle że nie do zastosowania, bo, niestety, wrogowie na mapie nie śpią i jeśli ich nam ich ktoś cudem wcześniej nie wybije, zostawiając dla nas puste miasta - musimy je zdobywać, ponosząc poważne straty, a to przekreśla szansę na taki jak w poradniku opisano, łatwy, miły i lekki spacerek.
Nie wspomnę już o tym, że na rozwój miast też brakuje pieniędzy i nie da się aż tak śmigać, jak w poradniku napisano. No chyba że faktycznie - tam, gdzie ja spotykałem armie po 16 całkiem niezłych oddziałów, a nie goły garnizon, autor porad miał farta i dokonywał podbojów z palcem w uchu. Ale jak on tę twierdzę, z moździerzem i garnizonem bodajże 22 jednostek zdobył jedną armią i jednym taranem, wpychając ją przez jedną bramę - bij zabij, nie wiem.

Komentarz: premium073523
2022-08-06
12:38

MrJ Junior

Sam poradnik odnośnie prowincji jest świetny, jednak moim zdaniem lepiej jest zastąpić jedna gildię krawców w prowincji Reikland zbrojownią a w Alfdorfie zamiast zbrojowni wznieść Kolegium Magii

Komentarz: MrJ

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl