Wielkość wojska i uzupełnianie strat | Wojsko | Total War Warhammer
Aktualizacja:
Wielkość wojska i uzupełnianie strat
Jak nietrudno się domyślić, im większą armią będziesz dysponować, tym skuteczniejsza będzie twoja ofensywa, twoje wojska ponosić będą mniejsze straty, a tobie łatwiej będzie utrzymać kontrolę w danej prowincji. Jednakże, olbrzymia armia idzie w parze z kilkoma problemami, o których poczytasz w tym rozdziale.
Kiedy zwiększać liczebność wojsk?

W bardzo dużym uproszczeniu powiedzieć można, iż im liczniejsza armia, tym większa skuteczność w walce. Choć jest to trochę stwierdzenie na wyrost, gdyż bardziej elitarne i doświadczone jednostki są skuteczniejsze niż 19 oddziałów mięsa armatniego, zawsze lepiej mieć pełną, 20-oddziałową armię do walki niż wysyłać Lorda z kilkoma, nawet najpotężniejszymi oddziałami. Duże różnice w wielkościach armii mają olbrzymi wpływ na dyscyplinę walczących - jeśli potężny oddział zostanie otoczony przez kilka nawet bardzo słabych, morale szybko się załamie i oddział zerwie się do ucieczki.
Jednakże, wraz ze wzrostem liczebności oddziałów rośnie także koszt ich utrzymania. Każda jednostka wymaga określonej ilości złota na turę (sprawdzić to można najeżdżając na jej portret, bądź spoglądając na ekran rekrutacji), a sprawę utrudnia także fakt, iż każdy kolejny zrekrutowany przez ciebie Lord (czyli potencjalnie nowa armia) zwiększa całkowite koszty utrzymania o 5%. W przeciwieństwie więc do poprzednich "części" serii Total War, w Total War Warhammer warto więc skupić się na mniejszej ilości armii, za to znacznie bardziej liczebnej.
Kiedy więc warto zwiększać liczebność armii i oddziałów? Wszystko zależy od tego, co dzieje się na mapie świata, a także od tego, jaką politykę z innymi frakcjami prowadzisz. Już podczas pierwszych dni rozgrywki warto zrekrutować dodatkowego Lorda i zapełnić jego armię najbardziej podstawowymi oddziałami. Wrogowie nie będą dysponować mocniejszymi jednostkami, a niektórych miast (jak stolice prowincji) nie będziesz w stanie zdobyć w pojedynkę, gdyż trzeba będzie przebić się jeszcze przez umocnienia.
W dodatkowych Lordów (i ich armie) warto zaopatrzyć się, gdy wybierasz się na podbój prowincji znajdującej się po jednej stronie mapy, podczas gdy przeciwległa strona narażona jest na ataki wrogo nastawionych do ciebie frakcji. Podobnie sprawa wygląda w przypadku problemów z utrzymaniem ładu publicznego w prowincji (gdy, na przykład, na terenie panuje olbrzymie spaczenie). Wysłanie armii do jednego z miast takiej prowincji da spory (zależny od ilości wojsk w armii) bonus do ładu publicznego, jednak warto wtedy wykorzystać do tego nowo zrekrutowaną armię, a nie tracić czas na utrzymanie porządku przy pomocy bardzo doświadczonego wojska.
Decydując się na utrzymanie dużej armii warto pamiętać o tym, by cały czas trzymać przyzwoity poziom dochodów w królestwie. 1500-2000 sztuk złota to absolutne minimum, gdyż posiadając mniej (np. 500) złota na turę nie będziesz w stanie skutecznie rozwijać swoich osad, a za kilkanaście tur wrogowie będą po prostu dysponować potężniejszymi jednostkami.
Uzupełnianie strat

Straty uzupełniać można na kilka sposobów. Pierwszą i w sumie najczęściej wykorzystywaną metodą jest po prostu "odpoczynek" wojsk. Gdy będziesz znajdować się na terenie należącym do twojej frakcji, który będzie przyjazny dla twojej armii (więcej o tym w rozdziale Mapa Świata), wojska będą uzupełniać część straty po każdej turze, którą tutaj spędzisz. Proces da się przyspieszyć wybierając odpowiedni tryb poruszania się, bądź wchodząc do przyjaznego miasta. Na szybkość uzupełniania strat wpływ mają także niektóre budynki dostępne w miastach, a także zdolności Lordów i Bohaterów. Ilość tur, która wymagana jest do powrotu oddziału do pełni zdrowia widoczna jest po najechaniu na ikonkę "krzyża" znajdującą się w prawym dolnym rogu jej portretu.
Kolejną metodą na uzupełnianie strat jest wybór odpowiedniej opcji po stoczeniu pojedynku z wrogim oddziałem - pojmanie i siłowe wcielenie żołnierzy, zdominowanie ich (Wampiry), czy zjedzenie (Zielonoskórzy). W ten sposób możesz natychmiastowo uzupełnić od kilku do nawet kilkunastu procent strat bez ponoszenia żadnych kosztów i konieczności utraty kilku tur na odpoczynek. Metoda ta ma jednak pewne ograniczenia - nie da się jej wykorzystać po walce z frakcją, która jest innej rasy niż twoja (Krasnoludy magicznie nie zamienią się w ludzi, a nieumarłe wojska Wampirów w Krasnoludy).
Ostatnią metodą jest łączenie kilku rannych oddziałów w jeden. Jeśli masz, na przykład, dwa oddziały, które posiadają po 40 żołnierzy na 80 możliwych, możesz połączyć je w jeden, który będzie posiadał 80 żołnierzy. By to zrobić, wystarczy przytrzymać klawisz CTRL i klikając zaznaczyć te oddziały, które cię interesują - potem wystarczy tylko kliknąć w ikonkę, która pojawi się po najechaniu na portret jednego z zaznaczonych oddziałów. Uzupełnianie strat w ten sposób ma tą zaletę, iż pozwala ci przywrócić część oddziałów do pełni sił, a następnie bardzo szybko zrekrutować nowe. Jeśli chodzi o czas potrzebny na regenerację wojsk, jest to najszybsza metoda ze wszystkich, jednak jako jedyna wiąże się z wydatkami.
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany543579 Pretorianin
Po ograniu kampanii orków stwierdzam, że obaj lordowie są wypasieni ale Grimgor jednak jest troszeczkę lepszy ze względu na lepsze bonusy frakcyjne oraz lepsze jednostki startowe. Zwłaszcza czarne orki ze sztandarem i katapulta która można poprzez ręczne sterowanie nabijać poziomy aż miło.
Azgah z kolei dzięki pijawce duszy jest w stanie zabić każdego wrogiego lorda w kilka chwil. Co często prowadzi do wygranej. Bardzo dobrze sprawuje się jak zrobimy go tak 6 punktów w taktykę i dodamy trolle ... to jest masakra :D zwiększamy im dyscyplinę o 15 punktów plus 5 za zabijanie jenców. Daje nam oddział który jest bardzo trudny do złamania szybko dostępny (10-12 tura)... i robi pogrom na polu walki. Bez problemu można dać mu pełne drzewko taktyki i magii. Ale ma bardzo trudne początki nie mniej gobliny z tym samym wsparciem co trolle (zdolność + mordowanie jeńców) Traf jeszcze eliksir zdrowia ... to właściwie trolle są nie do złamania.Trafiłem niebieski eliksir 3 ładunki.
Grimgor tylko i wyłącznie walka wręcz. Ulepszenie czegoś co już jest wspaniałe jeszcze bardziej... Czyni go prawie bogiem na polu walki. Jego jedyna słabość to podatność na magie. Ale np krasnoludy tego nie mają. Pozostałe punkty można dać w taktyke lub w zarządzanie.
fajjaCDRed Legionista
Super, od dawna czekałem na Total War w realiach fantasy.
Scoiaaa Junior
Wie ktoś jak można usunąć błędy w grze Total War Warhammer? Gram krasnoludami i kiedy przyłączam innych krasnoludów do konfederacji i klikam przejście do następnej tury włącza się film, że zbliża się chaos po czym zawiesza się na dwa sposoby. Albo widzę tylko ziemie chaosu albo wracam do swojej mapy i poruszam się po niej ale nie mam możliwości przejścia do kolejnej rundy ponieważ nie zamknąłem wydarzeń, których się nie da zamknąć. Wyświetla się wykrzyknik na ikonce wydarzeń ale nie da się ich aktywować. Sprawdziłem metodą prób i błędów co powoduje zawieszenie. Kiedy nie przyłączam krasnali do konfederacji nie włącza się chaos i mogę swobodnie grać. Prędzej czy później podbiję ziemie, które wymuszą na chaosie atak i znów wrócę do punktu wyjścia :/ Z góry dziękuję za podpowiedzi.
Nerka Generał
up@Mam to samo tylko z wampirami podobno pomaga zerwanie wszystkich sojuszy.U mnie problem z pierwszą falą Chaosu rozwiązał mod,a teraz po filmiku z Archeonem znowu to samo :/
Nerka Generał
Do poradnika będą dodawane jednostki z DLC i Free DLC?
Nerka Generał
Które jednostki piechoty orków radzą sobie najlepiej z kawalerią?
pabloNR Generał
Planujecie robić poradniki dla Bretonnii, Zwierzoludzi i Leśnych Elfów? Ogólnie to przydałaby się jakaś większa aktualizacja poradnika bo jest mocno przeterminowany. Doszło nieco jednostek również dla początkowych frakcji...
tomcajs Junior
Mam problem z rozwojem w Reiklandzie. Główny budynek w każdym mieście mam na poziomie 3. I nie mogę już dalej rozwijać budynku głównego w Altdorfie, na poziomy 4 i 5 bo gra informuje mnie, że prowincja osiągnęła już maksymalny poziom rozwoju. Brakuje mi jakis budynków do rozwoju czy jak? Czy da się zburzyć budynek w głównym w innych miastach?
premium073523 Junior
Próbowałem zagrać Imperium wg poradnika i kicha - doradzający albo miał inną grę, albo wielkiego farta, albo może jakiś inny poziom trudności. W 25 tur opanował, cudotwórca, 5 prowincji, praktycznie w każdej turze czy to wygrywając bitwę, czy zajmując miasto. W tym stolicę prowincji, otoczoną murem - używając do tego JEDNEGO tarana. Pięknie, tyle że gdy też tak próbowałem (dwoma na wszelki wypadek) okazało się, że garnizon stolicy jest większy od mojej armii oblegającej i niby na zasadzie Pyrrusa to miasto zdobyłem - ale potem nie było już czym walczyć, bo oddziały musiały po 4-5 tur odzyskiwać wystrzelane im przez wieże miasta zdrowie. Dobra rada, by potem ot, pójść i zając sąsiednie dwie mieściny - bez murów - też funta kłaków warta, bo to cenniejsze, dopełniające prowincję, wzięły i zajęły wcześniej wampiry. Garnizonem jak diabli. I jeszcze ich armia polowa przylazła i mi dobiła te jednostki, które miały nieco sił. No a w poradniku było napisane, że spoko luzik, teraz zwrot na sąsiednią stolicę i znów ją z marszu zająć, tylko moździerzy dokupić. Ha, ha, ha. To że w połowie tego radosnego blitzriegu wpada do prowincji armia zwierzoludzi i albo nam zdemoluje miasto, albo stracimy ze 3 tury by ją pokonać (ja przy okazji bitwy straciłem też bohatera - wziął i znienacka poległ) - to już autora genialnego poradnika nie dotknęło, jak rozumiem, bo słowem nie wspomina.
Krótko mówiąc: dobre rady, tyle że nie do zastosowania, bo, niestety, wrogowie na mapie nie śpią i jeśli ich nam ich ktoś cudem wcześniej nie wybije, zostawiając dla nas puste miasta - musimy je zdobywać, ponosząc poważne straty, a to przekreśla szansę na taki jak w poradniku opisano, łatwy, miły i lekki spacerek.
Nie wspomnę już o tym, że na rozwój miast też brakuje pieniędzy i nie da się aż tak śmigać, jak w poradniku napisano. No chyba że faktycznie - tam, gdzie ja spotykałem armie po 16 całkiem niezłych oddziałów, a nie goły garnizon, autor porad miał farta i dokonywał podbojów z palcem w uchu. Ale jak on tę twierdzę, z moździerzem i garnizonem bodajże 22 jednostek zdobył jedną armią i jednym taranem, wpychając ją przez jedną bramę - bij zabij, nie wiem.
MrJ Junior
Sam poradnik odnośnie prowincji jest świetny, jednak moim zdaniem lepiej jest zastąpić jedna gildię krawców w prowincji Reikland zbrojownią a w Alfdorfie zamiast zbrojowni wznieść Kolegium Magii
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
