Kampania - porady | Bretonnia | Total War Warhammer

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

W przypadku Bretonni masz do wyboru trzy frakcje, przez co rozgrywka każdym z Legendarnych Lordów w początkowej fazie rozgrywki lekko się różni. W tym rozdziale znajdziesz porady na podstawie rozgrywki frakcją Bordeleaux. Ma ona najspokojniejszy początek, ponieważ graniczy prawie wyłącznie z innymi frakcjami Bretonni i ma tylko jednego wroga w postaci jednej z frakcji wampirów. Z tego względu ta frakcja jest dobrym wyborem dla początkującego gracza by mógł zaznajomić się on z mechanikami tych frakcji.

Pierwsze tury

Na samym początku rozgrywki otrzymasz informacje odnośnie mechanik jakimi dysponuję Bretonnia oraz pierwszą misję - zdobycie 400 punktów Rycerstwa. Będziesz początkowo dysponował jedną prowincję składającą się z dwóch osad - Bordeleaux (będące stolicą) oraz Aquitaine. Dodatkowo od razu będziesz miał do dyspozycji armię swojego lorda, który znajduje się na morzu obok twojej stolicy oraz jednego bohatera w postaci Paladyna. Masz również jednego wroga na północy, jest to frakcja wampirów - Mousillon.

Pierwszą turę zacznij od przeprowadzenia swojego lorda na ląd i zbliżenia się nom do wrogiej frakcji. Następnie rozpocznij werbunek - najlepiej zwerbuj trzy jednostki zbrojnych oraz jedną chłopskich łuczników. Warto również dodać bohatera do armii. Następnie otwórz panel technologii (klawisz 8), ujrzysz tutaj dwa drzewka Kodeks rycerski oraz Inwestycja gospodarcza. Pierwsze z nich jest istotne do zjednoczenia pozostałych frakcji Bretonni - część technologii z tego drzewka odblokowuje możliwość konfederacji i zwiększa relacje z innymi księstwami. Drugie drzewko jak sama nazwa wskazuje jest skupione na gospodarce. Na początek warto opracować Kodeks rycerski.

Po wybraniu technologii otwórz panel dyplomacji (klawisz 5) i zawrzyj pakt o nieagresji z pozostałymi frakcjami Bretonni (na umowy handlowe na razie za wcześnie). Po zrobieniu tego będziesz miał jeszcze możliwość rozbudowy Poligonu w twojej stolicy, jednakże na razie nie jest konieczne robienie tego. Możesz za to wybrać zarządzenie dla swojej prowincji, zalecam tutaj wybranie Czcij panią - zwiększy to zadowolenie w prowincji.

Na początku drugiej tury wyświetli ci się wydarzenie, które nakłada na 20 tur efekt zmniejszający zadowolenie o -20 we wszystkich prowincjach. Nie możesz na to w żaden sposób poradzić, ponieważ by zdjąć ten efekt szybciej należy zniszczyć frakcję zielonoskórych znajdującą się w górach koło głównej frakcji Bretonni, zaś oni znajdują się poza twoim zasięgiem. Wybierz za to swoją armię i wydaj jej rozkaz ataku na Mousillon, zleć budowę taranu, a następne kontynuuj oblężenie. W tej turze możesz spróbować jeszcze zacieśnić relacje z pozostałymi księstwami. Carcassonne, Bastonne oraz Lyonesse powinny zgodzić się na umowę handlową, zaś z Bastonne możesz zawiązać dodatkowo sojusz obronny. Staraj się też za wszelkie traktaty uzyskać zapłatę od innej frakcji - choć nie zawsze jest to możliwe.

Umiejętne manewrowanie jazdą jest kluczem do zwycięstwa podczas grania Bretonnią. - Kampania - porady | Bretonnia | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Umiejętne manewrowanie jazdą jest kluczem do zwycięstwa podczas grania Bretonnią.

Kiedy zakończysz turę powinien zaatakować cię garnizon Mousillon, wpierany przez przywódcę tej frakcji - Czerwonego Diuka. Zalecam rozegranie tej bitwy - w innym przypadku najpewniej ją przegrasz. Choć siły wroga są dosyć silne ze względu na kilka jednostek jazdy oraz grobowej straży, a także potworów, to odpowiednio manewrując konnicą powinieneś ją zwyciężyć. Najlepiej rozstaw piechotę na wzniesieniu, a jazdą uderzaj z flanek, kiedy wróg zwiąże się walką z twoją piechotą. Pamiętaj też by łucznikom w pierwszej kolejności wydać rozkaz eliminacji silniejszych jednostek potworów jak cmentarne poczwary i vargheisty. Po wygranej bitwie zajmij osadę.

Trzecią turę zacznij od wydania punktu umiejętności uzyskanego przez Alberica. Na początek dobrze odblokować umiejętność wędrowiec - zwiększy to zasięg armii na mapie kampanii. Następnie w zajętym Mousillon rozpocznij budowę Kapliczki Graala - jest tutaj duże spaczenie wampirze, które należy zredukować. Dodatkowo możesz wyciągnąć ze swojej armii Paladyna i rozmieścić go w tej prowincji - zwiększy to zadowolenie. Zanim zakończysz turę rozbuduj na drugi poziom osadę Aquitaine.

W czwartej turze zwerbuj w Bordeleaux dodatkowego lorda. Wprowadź go do osady i rozpocznij werbunek trzech jednostek zbrojnych. Jednocześnie rozwiąż w armii Alberica jednostki hołoty - nie będą one już przydatne. Zajrzyj też umowę handlową z główną frakcją Bretonni, możesz też przyznać Bastonne dostęp wojskowy.

5 turę zacznij od wybrania kolejnej technologii do opracowywania - Herb Lyonesse. Zawrzyj też od razu sojusz obronny i nadaj dostęp wojskowy frakcji Lyonesse. Zaś w osadzie Aquitaine zbuduj młyn - jest on wymagany do dalszej rozbudowy pól.

W 6 turze twój bohater powinien awansować. Zdobyty punkt umiejętności wydaj na umiejętność walka. Niedługo też wybuchnie bunt w obu twoich prowincjach. Z tego względu w Bordeleaux zwerbuj dodatkowe jednostki, mogą to być dwie jednostki zbrojnych oraz dwie hołoty.

W 8 turze pojawią ci się dwie armie buntowników, jedna należąca do wampirów, a druga do zielonoskórych. Armią Alberica rozgrom wampiry po czym wróć się do osady, a kolejny zdobyty punkt umiejętności wydaj na umiejętność Wierny sługa bogini. Jeśli masz aktywowany darmowy prezent z okazji trzydziestolecia studia CA, to otrzymasz w tym momencie dostęp do jednego z Sławnych Regimentów (więcej o nich w jednym z poprzednich rozdziałów). Wybierz armię stacjonującą w Bordeleaux i zwerbuj go - natychmiast pojawi się w twojej armii. Następnie zaatakuj i pokonaj armię zielonoskórych. Jeśli wroga armia przetrwa - rusz za nią dalej i zniszcz ją doszczętnie. Następnie wróć się do stolicy i rozwiąż część jednostek (przede wszystkim hołotę) tak by zejść z wykorzystaniem gospodarki rolnej do 12 punktów. Nie zapomnij wykupić u tego lorda umiejętności - powinien po dwóch bitwach awansować na trzeci poziom, więc wykup mu umiejętności wędrowiec oraz dziesięcina.

Na początku 9 tury otrzymasz dodatkowego Paladyna - rozmieść go w prowincji Bordeleuax. W osadzie Aquitaine rozbuduj pola do farmy. Dodatkowo jeśli otrzymasz wydarzenie szlachecka uczta to wybierz opcję Dla chłopów - przyspieszy to rozwój prowincji.

W 11 turze ponownie zbliży się ryzyko buntu, możesz przygotować się na to werbując w Bordeleaux 5 jednostek hołoty - nie nadwyręży to twoich funduszy, a w połączeniu z jazdą ze sławnego regimentu oraz dwóch jednostek zbrojnych powinno wystarczyć do rozbicia buntowników.

Zaczyna się jednoczenie Bretonni. - Kampania - porady | Bretonnia | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Zaczyna się jednoczenie Bretonni.

W 12 turze rozbij ponownie obie armie buntowników. Albericowi wykup drugi poziom umiejętności Wierny sługa bogini, zaś drugiemu lordowi wykup Śluby rycerskie oraz drugi poziom Dziesięciny. Rozwiąż też jednostki hołoty i wróć do osady. Opracowałeś właśnie technologię Herb Lyonesse, więc rozpocznij od razu opracowywanie Herbu Bastonne. Następnie przejdź do ekranu dyplomacji i zawrzyj konfederację z Lyonesse. Zawrzyj też od razu umowę handlową z Artois.

W nowo zjednoczonej prowincji wydaj zarządzenie Czcij panią, a także rozwiąż armię należące wcześniej do Lyonesse razem z dowódcami - ich utrzymanie jest zbyt kosztowne. W samym Lyonesse wnieś Zagrody dla bydła, a także zburz Plac zgromadzeń. Zaś w Bordeleaux rozbuduj główny budynek na kolejny poziom, a także zburz Poligon.

W 13 turze zbuduj w Bordeleaux Sady w dolinie Morceaux, zaś w Lyonesse - Bar. Zaś w turze 14 rozbuduj Zagrody dla bydła do Zagrody dla krów. Możesz też rozwiązać już armię stacjonującą w Bordeleaux - do kolejnego buntu nie powinno już dojść, więc trzymanie tam jednostek jest bezcelowe. W 15 turze rozbuduj sady w tej osadzie do Winnic w dolinie Morceaux.

W 16 turze wykup Albericowi kolejną umiejętność - Dary morza. W 17 turze jeden z Paladynów powinien awansować - wykup mu umiejętność Inspirujący - zmniejszy to koszt werbunku w regionie w którym przebywa postać, choć przyda się to dopiero później. W Bordeleaux zbuduj Bar.

W 18 turze zostanie opracowana technologia Herb Bastonne, zacznij teraz opracowywać Herb Artois. Zawiąż też od razu konfederację z Bastonne. W nowo zajętej prowincji wydaj to samo zarządzenie co w poprzednich. W Monfort wnieś Bar, pozostałymi budynkami w tej osadzie powinny być kopalnie oraz budynek obronny - jeśli ich tam nie ma wnieś je jak najszybciej. Rozwiąż też armie wcześniej należące do Bastonne.

W 19 turze w Bordeleaux rozbuduj winnice do Wytwórnia wina w dolinie Morceaux. Zaś w 20 turze w Lyonesse rozbuduj zagrody do Gospodarstwa hodowlanego.

Następne tury

W dalszej rozgrywce dąż do szybkiego zjednoczenia całej Bretonni, dzięki opracowywaniu technologii nie powinno być to trudne. Później możesz zająć się opracowywaniem technologii związanych z gospodarką. Kiedy cała Bretonnia będzie pod twoim panowaniem skup się na umacnianiu państwa (oprócz rozwijania gospodarki buduj też lepsze budynki wojskowe - głównie te pozwalające werbować jazdę) oraz na ewentualnym poszerzaniu granic. Zajmowanie ziem Imperium jest bezcelowe - przetoczy się tamtędy uderzenie wojowników Chaosu, a tobie będzie trudniej się bronić, dlatego z Imperium staraj się utrzymywać przyjazne stosunki. Podobnie rzecz ma się z Krasnoludami - handel z nimi przyniesie ci znacznie większe korzyści, zwłaszcza, że ich osad nie możesz zająć, a plądrowanie ich odbije się negatywnie na punktach rycerstwa. Dodatkowo w pewien sposób chronią cię oni przed atakiem orków.

Możesz za to pokusić się o zajęcie będącej na południu Estalii oraz ewentualnie Tilei, uważaj jednak na Zwierzoludzi oraz Leśne Elfy. Tych pierwszych staraj się po prostu jak najszybciej likwidować, jednak pokonanie Leśnych Elfów jest bardziej problematyczne, dlatego poniżej znajdziesz rady odnośnie walki z nimi.

Dodatkowo pamiętaj by w osadach gdzie zamierzasz dłuższy czas trzymać lorda budować Kaplicę Graala - zapobiegnie to uzyskaniu przez lorda negatywnej cechy spowodowanej bezczynnością. Dodatkowo jeśli lord posiada już jakąś negatywną cechę istnieje szansa, że zostanie ona zdjęta.

W dalszym etapie pozostaje ci już jedynie zdobywanie punktów rycerstwa. Po osiągnięciu wysokiego ich poziomu otrzymasz misję związaną z Błędnymi Wojnami - jej ukończenie jest wymagane do zwycięstwa w kampanii.

Walka z Leśnymi Elfami oraz Wojownikami Chaosu

Walka na terenie magicznego lasu to prawdziwy sprawdzian dla rycerstwa Bretonni - Kampania - porady | Bretonnia | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Walka na terenie magicznego lasu to prawdziwy sprawdzian dla rycerstwa Bretonni

Ponieważ frakcje Leśnych Elfów nie będą do ciebie przyjaźnie nastawione, to prawdopodobnie w pewnym momencie kampanii będziesz zmuszony je pokonać. Jednak pozbycie się tego problemu nie jest proste. Twoja jazda powinna pokonać armię elfów w otwartym polu, jednakże kiedy wkroczysz do lasu Athel Loren będą mieli nad tobą znaczną przewagę terenu - las oraz wniesienia znacznie spowolnią twoje natarcie, kiedy elfy będą mogły cię spokojnie ostrzeliwać. Dodatkowo na obszarze lasu elfów twoja armia podlega wyczerpaniu.

Dlatego nie ruszaj na Leśne Elfy z mniejszymi siłami niż 2-3 pełne armie silnych jednostek, a i w takim przypadku może być konieczne dosłanie posiłków. Trzymaj armie blisko siebie i korzystaj z trybu armii obóz. Co prawda będziesz przemieszczać się mozolnie, ponieważ twoja armia będzie mogła wykorzystać ledwie połowę punktów ruchu, jednakże unikniesz dzięki temu wyczerpania. Podbój w tej sposób będzie powolny, ale powinien nie sprawić większych problemów. Oczywiście osad elfickich nie możesz zająć, a jedynie zniszczyć, jednakże to i tak lepsze niż zostawić elfy przy życiu.

Inwazja Chaosu dla Imperium jest bardzo dużym zagrożeniem, w przypadku Bretonni wyglada to trochę lepiej. - Kampania - porady | Bretonnia | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Inwazja Chaosu dla Imperium jest bardzo dużym zagrożeniem, w przypadku Bretonni wyglada to trochę lepiej.

Zaś obrona przed inwazją Chaosu w przypadku Bretonni jest stosunkowo prosta. Jeśli nie będziesz posiadał żadnych prowincji na ziemiach Imperium to uderzenie Chaosu powinno spaść na przełęcze znajdujące się przy osadach Montfort oraz Gisoreux - dlatego w tych miejscach zbierz swoje siły, a także zbuduj w tych regionach budynki obronne. Dodatkowo możesz na wszelki wypadek umocnić Couronne, gdyby tam zawędrowała któraś z armii Chaosu lub Norski.

W ten sposób posiadając trzy armie + garnizon osady w miejscu ataku powinieneś bez problemu odeprzeć inwazję. Dobrze jest mieć zawiązany sojusz z frakcjami Imperium - dzięki temu będziesz widział dokładnie w którym kierunku przemieszczają się siły Chaosu.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2016-07-06
11:45

zanonimizowany543579 Pretorianin

Po ograniu kampanii orków stwierdzam, że obaj lordowie są wypasieni ale Grimgor jednak jest troszeczkę lepszy ze względu na lepsze bonusy frakcyjne oraz lepsze jednostki startowe. Zwłaszcza czarne orki ze sztandarem i katapulta która można poprzez ręczne sterowanie nabijać poziomy aż miło.

Azgah z kolei dzięki pijawce duszy jest w stanie zabić każdego wrogiego lorda w kilka chwil. Co często prowadzi do wygranej. Bardzo dobrze sprawuje się jak zrobimy go tak 6 punktów w taktykę i dodamy trolle ... to jest masakra :D zwiększamy im dyscyplinę o 15 punktów plus 5 za zabijanie jenców. Daje nam oddział który jest bardzo trudny do złamania szybko dostępny (10-12 tura)... i robi pogrom na polu walki. Bez problemu można dać mu pełne drzewko taktyki i magii. Ale ma bardzo trudne początki nie mniej gobliny z tym samym wsparciem co trolle (zdolność + mordowanie jeńców) Traf jeszcze eliksir zdrowia ... to właściwie trolle są nie do złamania.Trafiłem niebieski eliksir 3 ładunki.

Grimgor tylko i wyłącznie walka wręcz. Ulepszenie czegoś co już jest wspaniałe jeszcze bardziej... Czyni go prawie bogiem na polu walki. Jego jedyna słabość to podatność na magie. Ale np krasnoludy tego nie mają. Pozostałe punkty można dać w taktyke lub w zarządzanie.

Komentarz: zanonimizowany543579
2016-07-12
07:34

fajjaCDRed Legionista

fajjaCDRed

Super, od dawna czekałem na Total War w realiach fantasy.

Komentarz: fajjaCDRed
2016-07-30
13:00

Scoiaaa Junior

Wie ktoś jak można usunąć błędy w grze Total War Warhammer? Gram krasnoludami i kiedy przyłączam innych krasnoludów do konfederacji i klikam przejście do następnej tury włącza się film, że zbliża się chaos po czym zawiesza się na dwa sposoby. Albo widzę tylko ziemie chaosu albo wracam do swojej mapy i poruszam się po niej ale nie mam możliwości przejścia do kolejnej rundy ponieważ nie zamknąłem wydarzeń, których się nie da zamknąć. Wyświetla się wykrzyknik na ikonce wydarzeń ale nie da się ich aktywować. Sprawdziłem metodą prób i błędów co powoduje zawieszenie. Kiedy nie przyłączam krasnali do konfederacji nie włącza się chaos i mogę swobodnie grać. Prędzej czy później podbiję ziemie, które wymuszą na chaosie atak i znów wrócę do punktu wyjścia :/ Z góry dziękuję za podpowiedzi.

Komentarz: Scoiaaa
2016-08-03
22:17

Nerka Generał

Nerka

up@Mam to samo tylko z wampirami podobno pomaga zerwanie wszystkich sojuszy.U mnie problem z pierwszą falą Chaosu rozwiązał mod,a teraz po filmiku z Archeonem znowu to samo :/

Komentarz: Nerka
2016-08-05
13:03

Nerka Generał

Nerka

Do poradnika będą dodawane jednostki z DLC i Free DLC?

Komentarz: Nerka
2017-01-25
16:49

Nerka Generał

Nerka

Które jednostki piechoty orków radzą sobie najlepiej z kawalerią?

Komentarz: Nerka
2017-04-27
07:31

pabloNR Generał

pabloNR

Planujecie robić poradniki dla Bretonnii, Zwierzoludzi i Leśnych Elfów? Ogólnie to przydałaby się jakaś większa aktualizacja poradnika bo jest mocno przeterminowany. Doszło nieco jednostek również dla początkowych frakcji...

Komentarz: pabloNR
2017-12-19
10:13

tomcajs Junior

Mam problem z rozwojem w Reiklandzie. Główny budynek w każdym mieście mam na poziomie 3. I nie mogę już dalej rozwijać budynku głównego w Altdorfie, na poziomy 4 i 5 bo gra informuje mnie, że prowincja osiągnęła już maksymalny poziom rozwoju. Brakuje mi jakis budynków do rozwoju czy jak? Czy da się zburzyć budynek w głównym w innych miastach?

Komentarz: tomcajs
2019-02-26
14:32

premium073523 Junior

Próbowałem zagrać Imperium wg poradnika i kicha - doradzający albo miał inną grę, albo wielkiego farta, albo może jakiś inny poziom trudności. W 25 tur opanował, cudotwórca, 5 prowincji, praktycznie w każdej turze czy to wygrywając bitwę, czy zajmując miasto. W tym stolicę prowincji, otoczoną murem - używając do tego JEDNEGO tarana. Pięknie, tyle że gdy też tak próbowałem (dwoma na wszelki wypadek) okazało się, że garnizon stolicy jest większy od mojej armii oblegającej i niby na zasadzie Pyrrusa to miasto zdobyłem - ale potem nie było już czym walczyć, bo oddziały musiały po 4-5 tur odzyskiwać wystrzelane im przez wieże miasta zdrowie. Dobra rada, by potem ot, pójść i zając sąsiednie dwie mieściny - bez murów - też funta kłaków warta, bo to cenniejsze, dopełniające prowincję, wzięły i zajęły wcześniej wampiry. Garnizonem jak diabli. I jeszcze ich armia polowa przylazła i mi dobiła te jednostki, które miały nieco sił. No a w poradniku było napisane, że spoko luzik, teraz zwrot na sąsiednią stolicę i znów ją z marszu zająć, tylko moździerzy dokupić. Ha, ha, ha. To że w połowie tego radosnego blitzriegu wpada do prowincji armia zwierzoludzi i albo nam zdemoluje miasto, albo stracimy ze 3 tury by ją pokonać (ja przy okazji bitwy straciłem też bohatera - wziął i znienacka poległ) - to już autora genialnego poradnika nie dotknęło, jak rozumiem, bo słowem nie wspomina.
Krótko mówiąc: dobre rady, tyle że nie do zastosowania, bo, niestety, wrogowie na mapie nie śpią i jeśli ich nam ich ktoś cudem wcześniej nie wybije, zostawiając dla nas puste miasta - musimy je zdobywać, ponosząc poważne straty, a to przekreśla szansę na taki jak w poradniku opisano, łatwy, miły i lekki spacerek.
Nie wspomnę już o tym, że na rozwój miast też brakuje pieniędzy i nie da się aż tak śmigać, jak w poradniku napisano. No chyba że faktycznie - tam, gdzie ja spotykałem armie po 16 całkiem niezłych oddziałów, a nie goły garnizon, autor porad miał farta i dokonywał podbojów z palcem w uchu. Ale jak on tę twierdzę, z moździerzem i garnizonem bodajże 22 jednostek zdobył jedną armią i jednym taranem, wpychając ją przez jedną bramę - bij zabij, nie wiem.

Komentarz: premium073523
2022-08-06
12:38

MrJ Junior

Sam poradnik odnośnie prowincji jest świetny, jednak moim zdaniem lepiej jest zastąpić jedna gildię krawców w prowincji Reikland zbrojownią a w Alfdorfie zamiast zbrojowni wznieść Kolegium Magii

Komentarz: MrJ

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl