Civilization 6: Porady ogólne
Aktualizacja:
Poniższy rozdział poradnika do gry Civilization 6 zawiera zbiór najważniejszych porad na start. Przygotowaliśmy różnorakie porady i wskazówki do czterech głównych elementów gry Civilization VI - tworzenia i rozwijania miast, uprawiania polityki, prowadzenia działań dyplomatycznych oraz dowodzenia jednostkami, które ma się pod swoją kontrolą.
Miasta
- Najważniejszym czynnikiem determinującym rozwój osady jest dostęp mieszkańców do słodkiej wody. O ile nie zamierzasz zakładać miast na wybrzeżu, to zawsze staraj się tworzyć miasta w bezpośrednim sąsiedztwie koryta rzeki.
- Równomiernie rozwijaj takie czynniki jak: liczba udogodnień, miejsca na obywateli i obszary mieszkalne, a miasto cały czas będzie rozwijać się dynamicznie i szybko staniesz się potęgą. Zaniedbując dowolny z czynników łatwo przyczynisz się do znacznego spowolnienia tempa rozwoju miasta.
- Możliwość budowy wyspecjalizowanych dzielnic jest uzależniona od liczby obywateli w mieście. Pierwszy próg pojawia się po przekroczeniu liczby 4 obywateli i od tej pory możesz zbudować jedną dzielnicę na trzy osoby, które osiedlą się w mieście.
- Zanim rozpoczniesz budowę dzielnic, szczegółowo zapoznaj się z premiami jakie przysługują za odpowiednie ich rozmieszczenie. Większość dzielnic oferuje specjalne bonusy, jeśli wzniesiesz je w sąsiedztwie innych dzielnic lub cudów.
- Warto ciągle poszerzać zakres kontrolowanego terenu. Niektóre cuda wymagają specyficznych warunków, żebyś mógł zbudować je na swoim terytorium. Im większa powierzchnia, tym większa szansa, że trafisz na odpowiedni heksagon.
- Korzystając z wymuszonej przerwy w rozbudowie miasta możesz realizować projekty dzielnicowe, które pozwolą zgromadzić więcej punktów w poszczególnych sferach, dzięki czemu zbliżysz się do obranego przez siebie sposobu na wygranie scenariusza.
Polityka
- Realizując drzewko ideologiczne nie przyczyniasz się bezpośrednio do wygrania scenariusza ale dzięki niemu masz dostęp do nowych ustrojów, doktryn, a także funkcji dyplomatycznych. Poszczególne pozycje drzewka są liczone do wyniku punktowego każdej nacji, ale twoim głównym zadaniem powinno być realizowanie jego założeń w oparciu o celowe działanie. Zawsze staraj się zdobyć to co jest najpotrzebniejsze.
- Tak jak w przypadku drzewka technologicznego, możesz zredukować o połowę czas potrzebny na odkrycie idei. Inspiracje działają na takiej samej zasadzie jak eureki i zaliczane są natychmiast po spełnieniu wymagań.
- Im dłużej utrzymujesz ten sam ustrój, tym większe korzyści odniesiesz z tzw. premii za spuściznę. Po osiągnięciu maksymalnej premii jak najszybciej zmień model rządów, żeby generować dalsze bonusy.
- Po zrealizowaniu dowolnego elementu drzewka ideologicznego pojawi się możliwość darmowej wymiany kart doktryn. Korzystaj z tej możliwości by dopasować premie do najbliższych planów. Gdy zajdzie taka konieczność, możesz zmienić karty w dowolnym momencie, jeśli dysponujesz odpowiednią sumą w złocie.
- Zmiana ustroju możliwa jest po jego opracowaniu. Tak jak w poprzednim punkcie, możesz zmienić ustrój w dowolnym momencie płacąc za to złotem. Nowoczesne modelu ustroju oferują więcej slotów na karty doktryn, a ich charakterystyka zależy od typu ustroju.
- Wraz z rozwojem myśli politycznej, pojawia się możliwość wygenerowania większej ilości punktów wpływu na turę. Po osiągnięciu limitu będziesz mógł wysłać emisariusza, który będzie cię reprezentował w jednym z miast-państw. Nowoczesne modele ustroju oferują większy wskaźnik punktów wpływu, a także kilku emisariuszy jednocześnie.
- Największą elastyczność dla premii oferują sloty na dzikie kraty doktryn. Bez żadnych konsekwencji możesz tam umieścić dowolną kartę doktryny.
Dyplomacja
- Zanim nawiążesz bliższe relacje z jakimś przywódcą, musisz go do siebie przyjaźnie nastawić. Możesz to zrealizować za pośrednictwem prezentów i korzystnych dla niego umów.
- Umowy dyplomatyczne możesz odblokować realizując kolejne etapy drzewka ideologicznego. Pamiętaj, że nawet najkorzystniejsza umowa może być szybko odrzucona przez innego gracza, jeśli nie darzy cię wystarczającym zaufaniem.
- Reaguj na otaczające cię wydarzenia i dawaj innym graczom jasno do zrozumienia, gdy nie odpowiadają ci ich poczynania.
- Większość żądań zostanie z góry odrzucona, ale warto próbować, szczególnie jeśli przewyższasz adresata pod względem militarnym.
- Najważniejszym elementem dyplomacji jest agenda. Dzięki niej dowiesz się czym kieruje się dany przywódca i na tej podstawie będziesz mógł opracować strategię, która pozwoli zdobyć rozmaite korzyści.
- Wypowiedzenie wojny z zaskoczenia może pomóc ci w realizacji celów militarnych, ale w większości przypadków obłożone jest negatywnymi konsekwencjami. Unikaj tego typu działania i staraj się zawsze najpierw potępiać działania innego gracza zanim przejdziesz do rozwiązań siłowych.
Dowodzenie
- Wszystkie jednostki w grze niezależnie od postępu technologicznego, statusu armii czy awansów zawsze dysponują siłami witalnymi na poziomie 100 punktów. Możesz wykorzystać ten fakt gdy będziesz kalkulował szanse natarcia w oparciu o siłę bojową swoich jednostek.
- Wyznaczenie pola dla ruchu jednostki, wprowadzi rotację i zamieni oddziały miejscami, jeśli na wskazanym polu stacjonowała wcześniej inna z twoich jednostek. Dzięki temu możesz wymieniać je w czasie starcia, by główne natarcie przeciwnika przyjmowała jednostka, która dysponuje największymi zasobami punktów zdrowia.
- Oddziały nie mogą na siebie nacierać, ani wykonywać ataków dystansowych, jeśli pomiędzy nimi jest naturalna przeszkoda np. góra. Wykorzystaj ten fakt do odpowiedniego pozycjonowania i pamiętaj, że nie dotyczy to jednostek walczących w powietrzu.
- Jeśli w trakcie swojej tury awansujesz jednostkę, która zebrała wystarczającą ilość punktów doświadczenia, to odzyska ona część punktów zdrowia, ale nie będziesz mógł wykonać żadnej innej akcji z jej udziałem w trakcie tej samej tury.
- Siła ataku dystansowego, który zapewniają mury obronne, jest uzależniona od siły bojowej najsilniejszej jednostki dystansowej, jaką może budować twoja nacja na danym etapie rozwoju. Zanim zaatakujesz umocnienia przeciwnika warto sprawdzić jego pozycję w rankingu zwycięstwa naukowego i ogólną punktację. Za każdą zdobycz technologiczną przyznawane są dwa punkty. Jeśli wartości różnią się znacznie na twoją niekorzyść, to masz niewielkie szanse na skuteczne oblężenie.
- Jeśli zdefraudujesz się oblegać wrogie miasto, to nie zapomnij zabrać ze sobą machin oblężniczych. Pamiętaj, że jednostki wsparcia działają podobnie jak cywilne i jeśli pozostawisz je bez opieki to zostaną zagarnięte przez przeciwnika. Aby tego uniknąć korzystaj z szyku eskortowego.
- Po stworzeniu korpusu lub armii z samodzielnych jednostek, nie możesz ich już rozdzielić. Pamiętaj, że możesz wskazać na produkcję gotowych oddziałów w menu produkcji miasta zamiast łączyć w nie pojedyncze jednostki. Dwie połączone jednostki otrzymują premię +10 do siły bojowej, a trzy jednostki kolejne +7. Ta sama zależność dotyczy flot i armad.
Komentarze czytelników
Automatic Chorąży
Dzięki za odpowiedź, ale nie chciało mi się wierzyć, że tylko tam jest ta informacja. Liczyłem na zestawienie wszystkich umów. Poza tym o ile dobrze pamiętam, nie ma chyba wszystkich szczegółów umowy. Trochę to niedorobione jeszcze :).
tommy.pi Junior
na poczatku zaznacze, ze to moja pierwsza gra w ciwilizacje, wiec wielu rzeczy jeszcze nie ogarniam. mam pytanie dotyczace uzyskania relikwi za walke teologiczna apostola, co musze dokladnie zrobic? kupilem apostola i wybralem dla niego opcje meczennik, ale dalej sie gubie. nie wiem o co chodzi z tym szerzeniem wiary, prosze o odpowiedz dla laika :)
matg87 Junior
Niestety jak dla mnie gra za słabo zbilansowana. Możliwość budowy samolotów w XII wieku? Chwile eureki dają zbyt duży bonus (50%!). Dobre rozplanowanie zdobywania bonusów i kolejności technologii mogą nas postawić bardzo szybko jako najlepiej rozwiniętą cywilizację.
Dessloch Legend
wystarczy zwiekszyc poziom trudnosci, jesli na zbyt prostym grasz to oczywiscie w xii wieku zbudujesz samolot, ale nie o to chodzi...
king i ponizej w ogole mija sie z celem
bistrobob Legionista
Poproszę o podpowiedź odnośnie dzielnicy wojskowej. Budynki w tej dzielnicy zwiększają przychód doświadczenia przez "jednostki szkolone w tym mieście". Moje pytanie brzmi: czy ta premia działa na również na jednostki stworzone w tym mieście przed wybudowaniem dzielnicy?
andrewbrw88 Junior
Skąd się biorą barbarzyńcy, mam sytuacje w której co chwilę dookoła miasta pojawiają się 3-4 jednostki na raz kompletnie znikąd? Nie podpływają, nie podchodzą itp., tylko tak jakby zeskoczyli i otaczają całe miasto.
zaujca Junior
Powie mi ktoś dlaczego na jednym zapisie mam zasób luksusowy taki jak żółwie A na drugim już nie ?
Piotruc Junior
Gra ktoś na xbox? Nie mam pojęcia co kliknąć na padzie żeby nabyć jednostki religijne... Oczywiście mam założona religię, rozwinięta dzielnice wiary i bardzo dużo punktów wiary i nie mogę nabyć nawet misjonarza... Problem jest z interfejsem w wersji na xbox... Jest w stanie mi ktoś pomóc..?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
