Civilization 6: Miasta-państwa kulturowe, lista, emisariusze, premie

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

W poniższym rozdziale poradnika do gry Civilization 6 znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące miast-państw kulturowych w Civilization VI, a także opis korzyści związanych z utrzymywaniem wpływów w poszczególnych miastach i korzyści związane z przejmowaniem nad nimi kontroli.

Premie za emisariuszy

Dla każdego z miast kulturowych przysługują takie same premie za utrzymywanie w nim odpowiedniej liczby emisariuszy. Pamiętaj, że jeśli utrzymujesz kilku przedstawicieli w kilku miastach kulturowych to uzyskane w ten sposób premie łączą się.

Liczba emisariuszy

Premia

1

+2 do kultury w stolicy

3

+2 do kultury w w każdej dzielnicy kulturalnej

6

Dodatkowe +2 do kultury w każdej dzielnicy kulturalnej

Premia do kultury będzie z pewnością dobrym punktem dla rozwoju ideologicznego twojej nacji. Warto poświęcić przynajmniej jednego emisariusza, bowiem dzięki temu już na początku rozgrywki możesz zyskać premię, która pozwoli ci wyprzedzić przeciwników. Szczególnie ważny typ miasta jeśli zależy ci na osiągnięciu zwycięstwa kulturowego, aczkolwiek nawet jeśli jest inaczej, to nie powinieneś stronić od miast tego typu. Pamiętaj, że wraz z każdą kolejną kartą idei masz coraz większy wachlarz możliwości dotyczących obieranych strategii. Nie zapominaj też, że kumulowanie punktów kultury przyspieszy badania nad kolejnymi typami ustrojów, co ma kolosalne znaczenie dla każdego scenariusza. Staraj się jednak dokładnie kalkulować korzyści, bowiem inwestowanie w tego typu miasta bez odpowiedniego zaplecza w postaci dzielnic kulturalnych może niekorzystnie wpłynąć na zasięg twojej władzy i premie, które otrzymasz.

Kumasi

Ikona

Premia dla suzerena

Twoje szlaki handlowe do dowolnego miasta-państwa dostarczają +2 kultury i +1 złota za każdą wyspecjalizowaną dzielnicę w mieście w którym rozpoczyna się szlak - Civilization 6: Miasta-państwa kulturowe, lista, emisariusze, premie - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Twoje szlaki handlowe do dowolnego miasta-państwa dostarczają +2 kultury i +1 złota za każdą wyspecjalizowaną dzielnicę w mieście w którym rozpoczyna się szlak.

W tym przypadku zwróć szczególną uwagę na fakt, że premia przydzielana jest tylko w przypadku gdy celem szlaku jest miasto-państwo. Nie może być skierowany do miasta innego gracza, jeśli chcesz korzystać z premii. Może to być miasto pod twoją kontrolą bądź dowolna inna osada, nie ma to większego znaczenia. Premia jest o tyle dobra, że poza standardowym bonusem do punktów kultury twój skarbiec też korzysta na tym układzie. Pamiętaj jednak, że korzyści otrzymujesz tylko za wyspecjalizowane dzielnice, więc koniecznie zadbaj o rozwój każdej z nich, bowiem w innym przypadku twoje wysiłki pójdą na marne. Najlepszym miejscem dla rozpoczęcia szlaku jest stolica. Będzie najbardziej rozwinięta w początkowym etapie gry, co oznacza też większą liczbę dzielnic, które będziesz mógł wyspecjalizować.

Mohendżo-Daro

Ikona

Premia dla suzerena

Wszystkie twoje miasta mają maksymalną liczbę obszarów mieszkalnych na wodzie, nawet jeśli nie znajdują się nad rzeką - Civilization 6: Miasta-państwa kulturowe, lista, emisariusze, premie - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Wszystkie twoje miasta mają maksymalną liczbę obszarów mieszkalnych na wodzie, nawet jeśli nie znajdują się nad rzeką.

Jedna z poważniejszych premii za suzerena i w obliczu walki o wpływy to na tym mieście powinieneś skupić się najbardziej. Dostęp do wody jest warunkiem rozwoju, co jednocześnie oznacza, że otrzymując maksymalną dostępną premię dla obszarów mieszkalnych we wszystkich miastach, rozwijasz się znacznie szybciej niż inne cywilizacje. W taki sposób niemal natychmiast zwiększasz wszystkie premie, wszystkie współczynniki, a dodatkowo przez pewien czas nie musisz martwić się o ograniczenia wynikające z deficytu obszarów mieszkalnych. W tym przypadku warto poświęcić każdą możliwą liczbę emisariuszy. Wyjątkiem od tej reguły jest oczywiście sytuacja, gdy wszystkie kontrolowane przez ciebie miasta leżą nad rzekami. Wtedy powinieneś rozważnie inwestować wpływy, bowiem nawet jeśli nie zamierzasz korzystać z premii, to odebranie szansy na nią przeciwnikom jest równie ważne.

Nan Madol

Ikona

Premia dla suzerena

+2 do punktów kultury za każdą dzielnicę znajdującą się na polach wybrzeża lub w ich sąsiedztwie - Civilization 6: Miasta-państwa kulturowe, lista, emisariusze, premie - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

+2 do punktów kultury za każdą dzielnicę znajdującą się na polach wybrzeża lub w ich sąsiedztwie.

Bardzo ważna i pomocna premia, aczkolwiek bardzo ciężko ocenić w jakim stopniu przyjdzie ci z niej skorzystać. Kryje się tutaj sporo zagrożeń, na które możesz się wystawić jeśli będziesz skupiał się na wykorzystaniu premii lub przygotowaniach do niej. Przede wszystkim ciężko będzie ci ustalić na początku rozgrywki czy miasto jest w twoim zasięgu, lub czy zostało wygenerowane dla scenariusza. Przy niekorzystnych uwarunkowaniach będziesz musiał odkryć sporą część mapy aby się tego dowiedzieć, co w międzyczasie może zmusić cię do osiedlenia się na wybrzeżu. Zakładając, że miasto pojawi się na mapie, musisz partycypować pomiędzy heksami dla dzielnic, które przyniosą więcej korzyści cząstkowych (umieszczenie dzielnicy w heksie, który daje dodatkową premię do specjalności dzielnicy), czy postawić wszystko na jedną kartę i kumulować je nad brzegiem rzeki. Wybór może znacznie zaważyć na twej szansie na wygranie scenariusza. O ile w przypadku dzielnicy portowej nie będzie to miało znaczenia, to umieszczenie dzielnicy wojskowej czy naukowej może okazać się kłopotliwe. Ostatecznie możesz założyć drugie miasto i budować je bezpośrednio pod premie, ale pamiętaj, że wzniesienie odpowiedniej ilości dzielnic wiąże się z dużym nakładem czasu. Najlepiej nie poświęcać się jej w całości, ale jeśli będzie to możliwe przejąć status suzerena i pokierować dalszą rozbudową kompleksów miejskich pod tym kątem.

Wilno

Ikona

Premia dla suzerena

Po wejściu w nową epokę otrzymasz losowo wybraną inspirację z danej epoki - Civilization 6: Miasta-państwa kulturowe, lista, emisariusze, premie - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Po wejściu w nową epokę otrzymasz losowo wybraną inspirację z danej epoki.

W tym przypadku powinieneś jak najszybciej podjąć próbę uzyskania statusu suzerena. Warto mieć na uwadze, że losowa premia może dotyczyć idei, która poszerzy twoją gamę dostępnych ustrojów. Staraj się utrzymywać jak najdłużej osiągnięty status i jeśli będziesz nim dysponował to powinieneś jak najdalej piąć się w kolejnych epokach, bowiem losowe premie zwolnią cię z wymagań dotyczących inspiracji dla danego elementu drzewka ideologicznego. Dla Wilna nie ma żadnych negatywnych lub nieopłacalnych efektów, możesz tylko skorzystać.

Sid Meier's Civilization VI

21 października 2016

PC PlayStation Xbox Mobile Nintendo
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2016-11-08
21:35

Automatic Chorąży

Dzięki za odpowiedź, ale nie chciało mi się wierzyć, że tylko tam jest ta informacja. Liczyłem na zestawienie wszystkich umów. Poza tym o ile dobrze pamiętam, nie ma chyba wszystkich szczegółów umowy. Trochę to niedorobione jeszcze :).

Komentarz: Automatic
2016-11-17
02:57

tommy.pi Junior

na poczatku zaznacze, ze to moja pierwsza gra w ciwilizacje, wiec wielu rzeczy jeszcze nie ogarniam. mam pytanie dotyczace uzyskania relikwi za walke teologiczna apostola, co musze dokladnie zrobic? kupilem apostola i wybralem dla niego opcje meczennik, ale dalej sie gubie. nie wiem o co chodzi z tym szerzeniem wiary, prosze o odpowiedz dla laika :)

Komentarz: tommy.pi
2016-11-17
09:43

Artur50 Junior

Gdzie jest poradnik do Civilization VI w .pdf ?

Komentarz: Artur50
2016-11-18
13:34

matg87 Junior

Niestety jak dla mnie gra za słabo zbilansowana. Możliwość budowy samolotów w XII wieku? Chwile eureki dają zbyt duży bonus (50%!). Dobre rozplanowanie zdobywania bonusów i kolejności technologii mogą nas postawić bardzo szybko jako najlepiej rozwiniętą cywilizację.

Komentarz: matg87
2016-11-18
13:43

Dessloch Legend

wystarczy zwiekszyc poziom trudnosci, jesli na zbyt prostym grasz to oczywiscie w xii wieku zbudujesz samolot, ale nie o to chodzi...
king i ponizej w ogole mija sie z celem

Komentarz: Dessloch
2018-08-08
15:57

bistrobob Legionista

Poproszę o podpowiedź odnośnie dzielnicy wojskowej. Budynki w tej dzielnicy zwiększają przychód doświadczenia przez "jednostki szkolone w tym mieście". Moje pytanie brzmi: czy ta premia działa na również na jednostki stworzone w tym mieście przed wybudowaniem dzielnicy?

Komentarz: bistrobob
2018-08-08
16:03

BrabusJ Legionista

BrabusJ
👍

Bardzo przydatny

Komentarz: BrabusJ
2021-07-26
16:17

andrewbrw88 Junior

😡

Skąd się biorą barbarzyńcy, mam sytuacje w której co chwilę dookoła miasta pojawiają się 3-4 jednostki na raz kompletnie znikąd? Nie podpływają, nie podchodzą itp., tylko tak jakby zeskoczyli i otaczają całe miasto.

Komentarz: andrewbrw88
2022-01-05
01:33

zaujca Junior

Powie mi ktoś dlaczego na jednym zapisie mam zasób luksusowy taki jak żółwie A na drugim już nie ?

Komentarz: zaujca
2025-01-09
15:31

Piotruc Junior

Gra ktoś na xbox? Nie mam pojęcia co kliknąć na padzie żeby nabyć jednostki religijne... Oczywiście mam założona religię, rozwinięta dzielnice wiary i bardzo dużo punktów wiary i nie mogę nabyć nawet misjonarza... Problem jest z interfejsem w wersji na xbox... Jest w stanie mi ktoś pomóc..?

Komentarz: Piotruc

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl