Civilization 6 Gathering Storm: Mali, Mansa Musa, opis nacji, porady

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

W tym rozdziale poradnika do gry Civilization 6 zapoznasz się z opisem Mali. Dowiesz się więcej na temat pozytywnych i negatywnych stron tej nacji. Dodatkowo, przeczytasz o tym, jak wykorzystać unikatową jednostkę i dzielnicę biznesową Suguba.

Nacja ta jest dostępna tylko jeśli masz zakupione i odblokowane duże rozszerzenie Gathering Storm do Cywilizacji VI.

Opis nacji - Mali

Gdy grasz Mali, to wszystko obraca się wokół pieniędzy - Civilization 6 Gathering Storm: Mali, Mansa Musa, opis nacji, porady - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Gdy grasz Mali, to wszystko obraca się wokół pieniędzy. Cała struktura umiejętności specjalnych, unikatowej jednostki oraz dzielnicy, ma pokazać olbrzymie bogactwo Mansa Musy.

Zacznijmy od największej wady tej nacji - Twoje miasta mają zmniejszą produkcję o 30% podczas tworzenia jednostek oraz budynków (co ciekawe, jako jedna z nielicznych posiada negatywną cechę specjalna). Od początku gry, będziesz rozwijał się wolniej niż pozostałe nacje. Dlatego pierwsza epoka zawsze będzie stanowiła wyzwanie. Rywale będą szybciej tworzyć floty i armie, podczas gdy Mansa Musa będziesz musiał polegać na złocie. Jeśli to możliwe, kupuj drogie jednostki za złoto np. osadników. Kara do produkcji nie obejmuje dzielnic, więc o wiele lepszy rozwiązaniem jest budowanie takich obiektów i dbanie o rozwój miast, żeby postawić ich jak najwięcej.

Pomimo wspominanej wady, siła Mali tkwi w zdobywaniu złota - dzięki kopalniom, specjalnej dzielnicy biznesowej Suguba oraz szlakom handlowym.

Tworzenie ulepszeń kopalni daję trochę inne dochody, niż w przypadku pozostałych nacji. Każda kopalnia (obojętnie czy na wzgórzu z zasobem lub bez) dodaje 4 sztuki złota, ale również -1 do produkcji. W ten sposób miasto jest w stanie szybko zwiększyć dochody, kosztem produkcji, która i tak jest słabsza przez cechę specjalną Mali. Mimo wszystko, technologie zwiększające produkcję kopalni w następnych epokach, nadal mają wpływ na to ulepszenie. Nie będziesz mógł jednak w pełni wykorzystać potencjału produkcyjnego Mali, zwłaszcza w początkowych etapach gry.

Suguba posiada trochę lepsze bonusy za sąsiedztwo. Warto stawiać w każdym mieście następującą kombinację: centrum m miasta blisko rzeki, dzielnica biznesowa obok miasta i rzeki, a na końcu dzielnica świątynna. W ten sposób będziesz otrzymywał +5 złota za sąsiedztwo w każdej dzielnicy biznesowej. Zawsze uaktywnij doktrynę premii +100% do sąsiedztwa dla dzielnic biznesowych. Wtedy zysk +5 zamieni się na +10 dodatkowych sztuk złota. Inny sposób to zbudowanie kilku miast w pobliżu długiej rzeki, w taki sposób, aby zbudować jak najwięcej dzielnic biznesowych i świątynnych obok siebie.

Warto dodać, że idealną kombinacją dla Mali, jest rekrutacja gubernatora Reyna. Nie tylko podwaja dochody z dzielnic (co jeszcze bardziej zwiększa kombinacje z odpowiednim planowanie zabudowy dzielnic oraz bonusem ze wspomnianej doktryny) oraz przychód z każdego mieszkańca miasta oraz niezagospodarowanych pół miasta, ale również pozwala na szybką rozbudowę dzielnic. Jest to jedyny gubernatorka, która pozwala kupować dzielnicę za złoto. Jej obecność, potrafi zapewnić nagły rozwój miasta i wybudować kilka dzielnic w jednej turze! Jest to bardzo mocna zdolność dla Mali, ponieważ ta nacja ma problemy z produkcją, a gotówki będzie mieć zawsze w nadmiarze.

Budynki w dzielnicy biznesowej można od początku kupować za wiarę, a wszystkie zakupy za pomocą złota i wiary w mieście z Sugubą, są o 20% tańsze. Nie dość, że cena bazowa budynków jest mniejsza, gdy płacisz punktami wiary niż złotem, to dodatkowo otrzymujesz zniżkę na wszystkie zakupy w mieście. Złoto można przeznaczyć na inne cele np. zakup jednostek wojskowych lub kupców, a za wiarę szybko ulepszyć dzielnicę. W pierwszych epokach, koniecznie postaw sobie za cel, aby uzyskać złoty wiek-w pierwszych epokach często zawiera bonus, który pozwala kupić jednostki cywilne za wiarę. Jest to świetny moment na zakup dużej ilości osadników. Ich cena jest często 3 razy mniejsza, płacą punktami wiary niż złotem.

Najważniejsza punktem w zdobywaniu złota, jest zakładanie miast na pustyni. Szlaki handlowe Mali, z miasta na pustyni, otrzymują dodatkową sztukę złota za każde pole pustyni w obrębie granic takiego miasta. Góry pustynne oraz pole zalewowe na pustyni, również wliczają się do tego bonusu, a dzielnice, cuda i ulepszanie na pustyni nie blokują tego bonusu Nie trzeba budować wszystkich lub większości miast na pustyni. Starczy nawet jedno takie miasto, ale na naprawdę dużej pustyni. Jeśli to możliwe, zbuduj port, kanał i/lub tunele, aby jeszcze więcej zarobić na handlu. Każdy taki obiekt, powiększy dochody złota dla każdego szlaku handlowego. Opcjonalnie, warto zbudować w takim mieście Petrę, aby lepiej wykorzystać pola pustynne, które nie dają zbyt dobrych zysków. Szukaj również pustyni z cudem natury, rzeką z polami zalewowymi lub takiej, która została użyźniona przez burzę piaskową. Dzięki temu, twoje miasto stanie się prawdziwym centrum handlu.

Grając Mali często zaczynasz na pustyni lub w sąsiedztwie dużych obszarów pustynnych. Szlaki handlowe z takiego miasta, potrafią dawać zysk średnio 15-20 sztuk złota już w pierwszym etapie gry, a później nawet 30-40 przy zajętych wszystkich obszarach miasta. Warto wspomnieć, że oprócz bonusów z sąsiadowania Suguby i dzielnicy świątynnej, centrum miasta otrzymuje +1 do punktów do wiary i żywności za każde pole pustyni. Dzięki temu można szybciej założyć własną religię, aby zwiększyć zyski punktów wiary, a te wykorzystać do ulepszania Suguby.

Ostatnią zaletą Mali jest specjalna jednostka jazdy - Kawaleria Mandekalu. Działa trochę jak lądowa wersja Fenickiej Diary. Obecność tych jeźdźców chroni kupców przed plądrowanie ze strony wrogów, jeśli jest nie dalej niż 4 pola. Oprócz tego, każda jednostka, która została pokonana przez Mandekalu, jest źródłem zysku, ponieważ siła bojowa zniszczonego wroga jest zamieniana na złoto. Jest to świetny sposób na szybkie podreperowanie budżetu, przez atak na skupisko barbarzyńców (można nawet nie zajmować obozu bandytów, aby dostarczał nowe jednostki do walki), obrońców miast niezależnych lub jakiegoś państwa-miasta. W ostateczności, warto wypowiedzieć wojnę jakieś słabszej nacji (pod względem militarnym lub technologicznym) mając na celu tylko wybijanie jednostek za pomocą Mandekalu. Warto mieć aktywną doktrynę zwiększającą siłę bojową np. gdy jednostki są ranne nie mają kary do siły, gdy walczą z inna nacją wyznającą inną religię lub dodatkowy dochody za pokonanie jednostki z starszej ery technologicznej.

Podsumowanie

Mali to nietypowa nacja, która w całości opiera się na zdobywaniu złota. Początek jest wyzwaniem, bo na niektórych mapach start może być łatwiejszy lub trudniejszy, ale mniejsza produkcja zawsze będzie odczuwalna. Po początkowych zmaganiach, Mali jest niczym kula śnieżna. Jeśli będziesz sukcesywnie zwiększał liczbę kupców i założysz duże miasto na pustyni, twoje zyski bardzo szybko zapełnią twój skarbiec. Wykorzystaj złota do szybkie budowania w miastach, wynajmowania armii miast-państw, nawiązywania umów handlowych i wykupywaniu względów dyplomatycznych, aby mieć większy wpływ na politykę międzynarodową oraz rezolucjach na kongresie światowym.

Podobało się?

0

Sid Meier's Civilization VI

21 października 2016

PC PlayStation Xbox Mobile Nintendo
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2016-11-08
21:35

Automatic Chorąży

Dzięki za odpowiedź, ale nie chciało mi się wierzyć, że tylko tam jest ta informacja. Liczyłem na zestawienie wszystkich umów. Poza tym o ile dobrze pamiętam, nie ma chyba wszystkich szczegółów umowy. Trochę to niedorobione jeszcze :).

Komentarz: Automatic
2016-11-17
02:57

tommy.pi Junior

na poczatku zaznacze, ze to moja pierwsza gra w ciwilizacje, wiec wielu rzeczy jeszcze nie ogarniam. mam pytanie dotyczace uzyskania relikwi za walke teologiczna apostola, co musze dokladnie zrobic? kupilem apostola i wybralem dla niego opcje meczennik, ale dalej sie gubie. nie wiem o co chodzi z tym szerzeniem wiary, prosze o odpowiedz dla laika :)

Komentarz: tommy.pi
2016-11-17
09:43

Artur50 Junior

Gdzie jest poradnik do Civilization VI w .pdf ?

Komentarz: Artur50
2016-11-18
13:34

matg87 Junior

Niestety jak dla mnie gra za słabo zbilansowana. Możliwość budowy samolotów w XII wieku? Chwile eureki dają zbyt duży bonus (50%!). Dobre rozplanowanie zdobywania bonusów i kolejności technologii mogą nas postawić bardzo szybko jako najlepiej rozwiniętą cywilizację.

Komentarz: matg87
2016-11-18
13:43

Dessloch Legend

wystarczy zwiekszyc poziom trudnosci, jesli na zbyt prostym grasz to oczywiscie w xii wieku zbudujesz samolot, ale nie o to chodzi...
king i ponizej w ogole mija sie z celem

Komentarz: Dessloch
2018-08-08
15:57

bistrobob Legionista

Poproszę o podpowiedź odnośnie dzielnicy wojskowej. Budynki w tej dzielnicy zwiększają przychód doświadczenia przez "jednostki szkolone w tym mieście". Moje pytanie brzmi: czy ta premia działa na również na jednostki stworzone w tym mieście przed wybudowaniem dzielnicy?

Komentarz: bistrobob
2018-08-08
16:03

BrabusJ Legionista

BrabusJ
👍

Bardzo przydatny

Komentarz: BrabusJ
2021-07-26
16:17

andrewbrw88 Junior

😡

Skąd się biorą barbarzyńcy, mam sytuacje w której co chwilę dookoła miasta pojawiają się 3-4 jednostki na raz kompletnie znikąd? Nie podpływają, nie podchodzą itp., tylko tak jakby zeskoczyli i otaczają całe miasto.

Komentarz: andrewbrw88
2022-01-05
01:33

zaujca Junior

Powie mi ktoś dlaczego na jednym zapisie mam zasób luksusowy taki jak żółwie A na drugim już nie ?

Komentarz: zaujca
2025-01-09
15:31

Piotruc Junior

Gra ktoś na xbox? Nie mam pojęcia co kliknąć na padzie żeby nabyć jednostki religijne... Oczywiście mam założona religię, rozwinięta dzielnice wiary i bardzo dużo punktów wiary i nie mogę nabyć nawet misjonarza... Problem jest z interfejsem w wersji na xbox... Jest w stanie mi ktoś pomóc..?

Komentarz: Piotruc

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl