Civilization 6: Centrum miasta - premie, budynki, projekt
Aktualizacja:
Poniższy rozdział poradnika do gry Civilization 6 poświęcony jest dzielnicy centralnej miasta. Znajdziesz tutaj przede wszystkim szczegółowe informacje odnośnie korzyści jakie daje dzielnica. Dowiesz się też o dostępnych dla niej budynkach i projektach.

Premie
Handel wewnętrzny | +1 do żywności ; +1 do produkcji |
Handel zewnętrzny | +3 do złota |
Inne | Maksymalna liczba statków powietrznych - 1 |
Dzielnica centralna powstaje wraz z założeniem miasta i stanowi centralny jego punkt, z którego możesz zarządzać wszelkimi działaniami jakie podejmujesz w obrębie każdego z miast. Jak każda dzielnica, centrum możesz usprawniać rozmaitymi budowlami, które zazwyczaj odnoszą się do premii dla konkretnego miasta. Niezależnie od poniesionych strat i zniszczeń na terenie miasta, tak długo jak kontrolujesz centrum, to miasto należy do ciebie. Pamiętaj, że położenie centrum miasta determinuje rozwój całej osady, więc koniecznie ulokuj je w pobliżu źródła słodkiej wody. W Civilization VI rozwój miasta odbywa się poza murami dzielnicy centralnej, więc nie będziesz poświęcał zbyt dużo czasu na jej rozwój, wyłączając wznoszenie dedykowanych jej budowli.
Budynki
Oto zestawienie budynków wraz z informacjami o ich kosztach, przychodach i premiach miejskich:
Pałac
Koszt | Przychody | Premie miejskie |
1 punkt produkcji | +1 do kultury +5 do złota +2 do produkcji i nauki | +1 do obszarów mieszkalnych +1 udogodnienie z rozrywki |
Pałac określa miasto, które jest stolicą każdej cywilizacji. Docelowo Pałac będzie w pierwszym mieście, które wybudujesz, aczkolwiek jeśli utracisz do niego dostęp, zostanie zniszczone lub przejęte, to Pałac zostanie automatycznie przeniesiony do kolejnego miasta. Budynek zapewnia podstawowe przychody do różnych współczynników rozwoju, które są bardzo przydatne w początkowej fazie rozgrywki. Oczywiście mają do nich dostęp wszyscy gracze w takiej samej wartości, więc na tym polu nie możesz się wyróżnić. Twoje dalsze szanse w scenariuszu będą uzależnione od wszystkich działań jakie podejmiesz po rozstawieniu stolicy.
Pomnik
Koszt | Przychody |
60 punktów produkcji | +2 do kultury |
Niewielka wartość współczynnika, ale bardzo dobrze sprawdza się w początkowym etapie gry. Korzystając z czasu jaki pozostaje pomiędzy opracowaniem pierwszych technologii a uformowaniem oddziału zwiadowcy możesz pokusić się o wzniesienie Pomnika. Jeśli decydujesz się na zwycięstwo kulturalne to będzie szczególnie przydatne, ale dla każdego innego rodzaju zwycięstwa możesz go zbudować, by przynajmniej redukował czas potrzebny na opracowanie nowych ideologii.
Spichlerz
Koszt | Przychody | Premie miejskie |
65 punktów produkcji | +1 do żywności | +2 do obszarów mieszkalnych |
Spichlerz nie daje zbyt wysokiej premii do żywności i z pewnością większe profity w tym zakresie można uzyskać budując dowolne z ulepszeń, ale o jego prawdziwej wartości stanowią dwa obszary mieszkalne. Omawiany budynek może szybko uratować cię z trudnej sytuacji, gdy miasto już zagospodarowało wszystkie obszary mieszkalne z tytułu ulepszeń i jego wzrost znacznie spowolnił. Jest to oczywiście rozwiązanie tymczasowe, ale jeśli w obrębie miasta nie dysponujesz wieloma źródłami zasobów, to z pewnością się przyda.
Młyn wodny
Koszt | Przychody | Dodatkowe |
80 punktów produkcji | +2 do produkcji +2 do żywności | +1 do żywności za dostęp do ryżu i pszenicy Tylko dla centrum miasta położonego nad rzeką. |
Bardzo ważny budynek, który może być wzniesiony tylko pod warunkiem, że miasto leży nad rzeką. Biorąc pod uwagę uzyskane premie jest szczególnie przydatny jeśli kontrolujesz wspomniane w tabeli zasoby, ale nawet podstawowa premia stawia go na jednym z pierwszych miejsc pod względem użyteczności w początkowej fazie gry.
Kanalizacja
Koszt | Koszt utrzymania | Premie miejskie |
405 punktów produkcji | 2 sztuki złota | +2 do obszarów mieszkalnych |
Kosztowny pod względem produkcji system kanalizacji zapewni ci awaryjną premię do obszarów mieszkalnych. Zwróć uwagę, że budynek obłożony jest kosztem utrzymania, więc zbuduj go wyłącznie w sytuacji gdy darmowe źródła obszarów mieszkalnych się wyczerpią.
Mury obronne
Budynek i koszt | Koszt utrzymania | Premie miejskie |
Starożytne mury 80 punktów produkcji | 1 sztuka złota | +50 do zewnętrznych umocnień |
Średniowieczne mury 225 punktów produkcji | 1 sztuka złota | +50 do zewnętrznych umocnień |
Renesansowe mury 305 punktów produkcji | 1 sztuka złota | +50 do zewnętrznych umocnień |
Przedstawione w tabeli premie do zewnętrznych umocnień łączą się wraz z modernizowaniem murów dla kolejnych epok. Podobnie wygląda sprawa kosztu utrzymania struktury obronnej, której koszt rośnie z każdym kolejnym ulepszeniem. Mimo tego pamiętaj, że mury obronne są jednym z najważniejszych czynników, który pozwala na przeciwstawianie się najeźdźcy. Dzięki nim czas potrzebny do zajęcia miasta wzrasta wielokrotnie, co podnosi koszt wojny po stronie przeciwnika i zmusza go do wycofania się z konfliktu. Ważne jest by w obrębie murów stacjonował oddział jednostek walczących na dystans, który z łatwością będzie redukował siły witalne agresora.
Projekt - naprawa murów obronnych
W czasie oblężenia kondycja murów obronnych ulega znacznym pogorszeniu. Jeśli struktura murów nie została całkowicie zniszczona to możesz je naprawić korzystając z odpowiedniego projektu. Pamiętaj, że projekt dostępny jest dopiero, gdy miasto nie jest atakowane przez co najmniej trzy tury, więc najpierw odeprzyj agresora, by móc je odbudować. Warto zainwestować w projekt szczególnie gdy ciągle jesteś w stanie wojny. Dzięki temu unikniesz zdecydowanie większych kosztów, które wiąże się z ponowną budową murów obronnych, a także zagrożeń z którymi się to wiąże.
- Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry
- Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry
- Infrastruktura
- Civilization 6: Centrum miasta - premie, budynki, projekt
- Civilization 6: Kampus - premie, budynki, projekt
- Civilization 6: Dzielnica z Akweduktem, Łaźnia - premie, Łaźnia
- Civilization 6: Dzielnica Biznesowa - premie, budynki, projekt
- Civilization 6: Dzielnica Wojskowa - premie, budynki, projekt
- Civilization 6: Dzielnica Portowa, Stocznia Marynarki Królewskiej, premie
- Civilization 6: Dzielnica świątynna, Ławry - premie
- Civilization 6: Dzielnica Kulturalna, Akropolu - premie, budynki, projekt
- Civilization 6: Dzielnica Przemysłowa, Hanzy - premie, budynki, projekt
- Civilization 6: Dzielnica Osiedlowa, Mbanza - premie
- Civilization 6: Port kosmiczny - premie, satelita, lądownik, marsjańskie osiedle
- Civilization 6: Dzielnica Rozrywkowa, Karnawałowa - premie, budynki
- Civilization 6 Gathering Storm: Kanały - jak odblokować? Porady
- Infrastruktura
- Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Automatic Chorąży
Dzięki za odpowiedź, ale nie chciało mi się wierzyć, że tylko tam jest ta informacja. Liczyłem na zestawienie wszystkich umów. Poza tym o ile dobrze pamiętam, nie ma chyba wszystkich szczegółów umowy. Trochę to niedorobione jeszcze :).
tommy.pi Junior
na poczatku zaznacze, ze to moja pierwsza gra w ciwilizacje, wiec wielu rzeczy jeszcze nie ogarniam. mam pytanie dotyczace uzyskania relikwi za walke teologiczna apostola, co musze dokladnie zrobic? kupilem apostola i wybralem dla niego opcje meczennik, ale dalej sie gubie. nie wiem o co chodzi z tym szerzeniem wiary, prosze o odpowiedz dla laika :)
matg87 Junior
Niestety jak dla mnie gra za słabo zbilansowana. Możliwość budowy samolotów w XII wieku? Chwile eureki dają zbyt duży bonus (50%!). Dobre rozplanowanie zdobywania bonusów i kolejności technologii mogą nas postawić bardzo szybko jako najlepiej rozwiniętą cywilizację.
Dessloch Legend
wystarczy zwiekszyc poziom trudnosci, jesli na zbyt prostym grasz to oczywiscie w xii wieku zbudujesz samolot, ale nie o to chodzi...
king i ponizej w ogole mija sie z celem
bistrobob Legionista
Poproszę o podpowiedź odnośnie dzielnicy wojskowej. Budynki w tej dzielnicy zwiększają przychód doświadczenia przez "jednostki szkolone w tym mieście". Moje pytanie brzmi: czy ta premia działa na również na jednostki stworzone w tym mieście przed wybudowaniem dzielnicy?
andrewbrw88 Junior
Skąd się biorą barbarzyńcy, mam sytuacje w której co chwilę dookoła miasta pojawiają się 3-4 jednostki na raz kompletnie znikąd? Nie podpływają, nie podchodzą itp., tylko tak jakby zeskoczyli i otaczają całe miasto.
zaujca Junior
Powie mi ktoś dlaczego na jednym zapisie mam zasób luksusowy taki jak żółwie A na drugim już nie ?
Piotruc Junior
Gra ktoś na xbox? Nie mam pojęcia co kliknąć na padzie żeby nabyć jednostki religijne... Oczywiście mam założona religię, rozwinięta dzielnice wiary i bardzo dużo punktów wiary i nie mogę nabyć nawet misjonarza... Problem jest z interfejsem w wersji na xbox... Jest w stanie mi ktoś pomóc..?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
