Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Annapurna Interactive

Firma producent wydawca

Oddział amerykańskiej firmy Annapurna Pictures zajmujący się wydawaniem i produkcją gier wideo. Annapurna Interactive istnieje od grudnia 2016 roku, a pozycje sygnowane jej logo można znaleźć zarówno na komputerach osobistych oraz konsolach, jak i na urządzeniach mobilnych.

Annapurna Interactive jako wydawca gier

Pierwsze gry wydane przez Annapurna Interactive ujrzały światło dzienne w 2017 roku. Mowa o What Remains of Edith Finch od ekipy Giant Sparrow, pecetowej i mobilnej wersji gry Flower od zespołu thatgamecompany, a także o pomysłowej produkcji zatytułowanej Gorogoa od studia Buried Signal. W 2018 roku opisywana firma oddała w nasze ręce między innymi grę Florence, nad którą pracował projektant bestsellerowego Monument Valley, a także cieszące się popularnością Gone Home od studia The Fullbright Company (w wersji na Nintendo Switch oraz urządzenia mobilne). Rok 2019 przyniósł natomiast między innymi premierę gry Telling Lies autorstwa Sama Barlowa – twórcy bestsellerowego Her Story.

Ponadto w 2019 roku zaprezentowano światu oryginalny thriller 12 Minutes, przygotowany przez Luisa Antonio. Tytuł zadebiutował w sierpniu 2021 roku, przyciągając uwagę gwiazdorską obsadą; wystąpili w nim bowiem James McAvoy, Daisy Ridley oraz Willem Dafoe. Wcześniej, w 2020 roku, Annapurna Interactive ogłosiła, że zajmie się wydaniem Solar Ash, czyli drugiej po Hyper Light Drifter gry studia Heart Machine.

Wśród wielu produkcji, które w następnych latach wyszły spod wydawniczych skrzydeł Annapurna Interactive, na osobną wzmiankę zasługuje przede wszystkim bestsellerowe Stray. Mowa o przygodowej grze akcji pozwalającej nam wcielić się w kota przemierzającego cyberpunkowe miasto zamieszkiwane przez roboty.

Annapurna Interactive jako producent gier

Pod koniec października 2020 roku Annapurna Interactive ogłosiła, że otworzyła własne studio deweloperskie. W czerwcu 2022 roku poinformowano natomiast, że na czele wewnętrznego zespołu deweloperskiego Annapurna Interactive stanie Chelsea Hash. Jego debiutanckie dzieło to Blade Runner 2033: Labyrinth.

Historia

1 grudnia 2016 roku specjalizująca się w produkcji filmowej, teatralnej i telewizyjnej firma Annapurna Pictures weszła na rynek gier wideo. W powołanej na tę okoliczność dywizji Annapurna Interactive znaleźli się zarówno dotychczasowi pracownicy firmy, jak i osoby, które wcześniej pracowały między innymi w Sony Interactive Entertainment czy Warner Bros. Interactive Entertainment.

Powstaniu firmy towarzyszyło ogłoszenie, zgodnie z którym miała ona skoncentrować się na wydawaniu „osobistych, emocjonalnych i oryginalnych” produkcji od niezależnych studiów deweloperskich. W maju 2020 roku do Annapurna Interactive dołączył Nathan Vella, były prezes studia Capybara Games, mającego w swoim portfolio między innymi gry Might & Magic: Clash of Heroes oraz Below.

Po blisko czterech latach owocnej działalności, w październiku 2020 roku, firma podała do wiadomości, że otworzyła własne studio deweloperskie. Poszukiwano wówczas pracowników, którzy mieli obsadzić kluczowe stanowiska w zespole. Pierwsze szczegóły na temat debiutanckiego projektu studia poznaliśmy w 2023 roku, kiedy to oficjalnie zapowiedziano grę Blade Runner 2033: Labyrinth – przygodówkę science fiction opartą na licencji Łowcy androidów.

W listopadzie 2023 roku Annapurna Interactive dokonała swojego pierwszego przejęcia. Pod jej skrzydła trafiło południowoafrykańskie studio 24 Bit Games, które wcześniej pomagało twórcom takich projektów jak Gone Home, Neon White oraz Cocoon.


Gry w produkcji i planach

Blade Runner 2033: Labyrinth PCbrak danych