Data wydania: 19 sierpnia 2021
12 Minutes to przygodówkowy thriller. Gracz wciela się w mężczyznę uwięzionego w pętli czasowej, który musi wypróbowywać różne sekwencje zdarzeń i czynności, aby uratować życie swoje i żony. W grze występują James McAvoy, Daisy Ridley i Willem Dafoe.
GRYOnline
Gracze
12 Minutes to gra przygodowa utrzymana w klimacie thrillera. Nad projektem czuwał Luis Antonio, czyli artysta, który wcześniej odpowiadał za oprawę graficzną gry The Witness.
W 12 Minutes wcielamy się w mężczyznę, którego spokojny wieczór zamienia się w koszmar. Do jego mieszkania wpada policjant, oskarżając żonę bohatera o morderstwo. Dochodzi do szarpaniny i ostatecznie nasza postać zostaje zabita.
Zamiast udać się na wieczny spoczynek, mężczyzna budzi się jednak dwanaście minut wcześniej. Szybko zaczyna rozumieć, że został uwięziony w pętli czasowej. Musi więc znaleźć sposób na odkrycie, co tak naprawdę się dzieje i utrzymać siebie oraz żonę przy życiu.
12 Minutes to przygodówkowy thriller, w którym akcja ogranicza się do jednego mieszkania. Gracz musi rozgrywać zapętlone fragmenty, próbując znaleźć sekwencję czynności i decyzji, które pozwolą mu utrzymać się przy życiu i zrealizować inne cele.
Mieszkanie jest małe, ale gęsto zapełnione możliwymi do wykorzystania obiektami. W połączeniu z bogatymi możliwościami interakcji z postaciami daje to dużą swobodę przy wypróbowywaniu sekwencji w poszukiwaniu tej właściwej.
12 Minutes oferuje wyłącznie tryb dla pojedynczego gracza.
Mocną stroną tej produkcji jest obsada. W mężczyznę wciela się bowiem James McAvoy, głosu żonie bohatera udzieliła Daisy Ridley, z kolei intruzem jest Willem Dafoe.
12 Minutes posiada prostą, ale miłą dla oka oprawę graficzną. Akcję oglądamy z kamery umieszczonej wysoko nad głową postaci, a całość opracowano tak, aby wzmacniała klaustrofobiczny klimat opowiadanej historii.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
Xbox One 19 sierpnia 2021
PC Windows 19 sierpnia 2021
PlayStation 4 7 grudnia 2021
Android 13 grudnia 2022
Apple iOS 13 grudnia 2022
PlayStation 5 7 grudnia 2021
Nintendo Switch 7 grudnia 2021
Xbox Series X/S 19 sierpnia 2021
Producent: Luis Antonio
Wydawca: Annapurna Interactive
Ograniczenia wiekowe: 18+
Gry podobne:
Aktualizacja: 2 września 2021
12 Minutes poradnik i solucja to kompletny opis przejścia, najlepsze porady na start oraz opis odblokowania wszystkich siedmiu dostępnych w grze zakończeń. Opisujemy również trofea, sterowanie oraz wymagania sprzętowe.
1 sierpnia 2022
Gry wideo zachwycają nas głównie fabułą, gameplayem i śliczną grafiką. Pierwsze dwa elementy nie zawsze idą ze sobą w parze, ale kiedy tak jest, to zwykle znak, że ich twórcy mieli w rękawie nie lada sztuczkę narracyjną.
26 września 2021
No More Heroes 3 to najnowsze dziecko Sudy51 – twórcy, którego dzisiaj Wam pokrótce przedstawimy. Nie powinniście pominąć tej premiery, a poniżej postaramy się wytłumaczyć, dlaczego powstanie tej gry to swoisty cud współczesnej branży.
31 lipca 2021
Sezon ogórkowy teoretycznie rozpoczęty. Teoretycznie, bowiem sierpień zawiera całkiem sporo interesujących premier. Może nie ma tutaj gier roku, ale na nudę nie powinniście narzekać. Ewentualnie wykorzystacie ten czas na nadrobienie zaległości!
2 stycznia 2021
W 2021 roku wśród gier na pewno nie zabraknie hitów, o których będzie głośno jeszcze przed premierą. Obok nich będą jednak i te mniej reklamowane produkcje, które mogą okazać się kandydatami do gry roku. Oto nasza lista potencjalnych przebojów 2021.
Resident Evil Village jest grą, która była najczęściej kończona przez użytkowników serwisu HowLongToBeat. Tytuł Capcomu wyprzedził Metroid Dread i Ratchet & Clank: Rift Apart.
gry
Paweł Musiolik
18 grudnia 2021 10:15
Wygląda na to, że 12 Minutes spodobało się nie tylko recenzentom, ale także Hideo Kojimie. Japoński twórca jest zachwycony grą Luisa Antonio i podzielił się swoimi wrażeniami na Twitterze.
gry
Przemysław Dygas
21 sierpnia 2021 09:58
Recenzje Twelve Minutes zaczęły napływać do sieci. Tytuł zbiera wysokie oceny, choć najwyraźniej nie jest to gra dla wszystkich.
gry
Jakub Błażewicz
18 sierpnia 2021 21:08
Poznaliśmy listę gier, które trafią do usługi Xbox Game Pass w drugiej połowie sierpnia. Wiele z nich, w tym debiutujące dziś Humankind, będzie dostępnych na premierę, m.in. Psychonauts 2, 12 Minutes i Myst.
gry
Hubert Śledziewski
17 sierpnia 2021 19:12
W sieci pojawił się nowy materiał dotyczący niezależnej gry 12 Minutes. Na blisko dziesięciominutowym filmie gwiazdy kina - James McAvoy, Daisy Ridley i Willem Dafoe – oraz twórca produkcji, Luis Antonio, ze sporą pasją opowiadają o pracach nad nią.
gry
Miłosz Szubert
6 sierpnia 2021 14:20
Twórcy niezależnej przygodówki 12 Minutes opublikowali okraszony komentarzem gameplay przedstawiający podstawowe mechaniki rozgrywki swojego dzieła.
gry
Bartosz Świątek
11 maja 2021 09:48
Annapurna Interactive podzieliła się następnym trailerem swojej przygodówki pod tytułem 12 Minutes. Głosów postaciom udzielą znani amerykańscy aktorzy.
gry
Karol Laska
27 sierpnia 2020 21:16
Wśród nowości pokazanych na konferencji Microsoftu znalazło się 12 Minutes, czyli przygodówkowy thriller, który można opisać jako mroczną wersję Dnia świstaka.
gry
Adrian Werner
9 czerwca 2019 23:18
Wymagania sprzętowe gry 12 Minutes:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2300 2.8 GHz / AMD Phenom II X4 965 3.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTS 450 / Radeon HD 5770 lub lepsza, Windows 7.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-6600 3.3 GHz / AMD FX-8350 4.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce GTX 1080 / Radeon RX 5700 XT lub lepsza, Windows 10.
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 343 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
gutosaw
Ekspert
2024.05.20
+Druga połowa gry jest mniej chaotyczna, łatwiej za nią podążać i dedukować +Klimatyczna kameralna rozgrywka +Dobra gra aktorska ---Nudne powtórki. bez pomijania, tych samych aktywności ---Brak ciekawych zakończeń dla większości prób --Chaotyczny początek gry --Niepotrzebne zwroty akcji, którym nie wychodzi szokowanie --Wiele akcji można wykonać dopiero po wykonaniu innej konkretnej akcji, a nie w momencie dedukcji przez gracza --Gra jest krótka i wydłuża ją tylko ciągłe powtarzanie tego samego --Nieciekawy styl artystyczny, animacje -Słabe zakończenie(a) -Sterowanie jest trochę nieresponsywne
Harry M
Ekspert
2022.03.04
Tytuł ukończyłem w trochę ponad 6h (prawdziwe zakończenie), ale pierwsze zakończenie odblokowałem już po około 3h.Gra wywołał u mnie sporo sprzeczności.Według mnie wiele elementów gry jest nieprzemyślanych. Przede wszystkim niska otwartość rozgrywki - gra jest mocno ograniczone i wiele pomysłów na jakie wpadałem podczas rozgrywki (które były całkiem logiczne) było niemożliwych do wykonania. Strasznie mocno studziło to zapał do rozgrywki i lekko odpychało od gry.Gra jest dosyć trudna. W żaden sposób nic nie podpowiada - nie ma żadnego dziennika czy postępów rozgrywki. My sami musimy wszystko ogarnąć, co w pewnym momencie mnie irytowało, ale ostatecznie uznaję to za mocny plus.Fabuła tej gry jest naprawdę intrygująca i śledzi się ją naprawdę dobrze. Zarówno pierwszy jak i drugi twist fabularny są dosyć mocne i zapadające w pamięć.Gra miażdży atmosferą i całą stroną artystyczną. Graficznie jest naprawdę spoko - podoba mi się minimalizm i mocny symbolizm gry który staje się jasny przy przejściu gry. Klaustrofobiczne ujęcia z góry potęgują klimat gry. Jedynie animacje postaci lekko odstają od reszty. Sporadycznie pojawiały się spadki FPSów, co przy takiej grafice nie powinno być możliwe.Muzycznie również jest świetnie - niczym muzyka filmowa, która do tego tytułu bardzo pasuje. Voice Acting jest tutaj genialny. Aktorzy wybitnie dobrze oddają emocje postaci, szczególnie biorąc pod uwagę fakt że praktycznie przez całą grę nie widzimy twarzy postaci. To czym gra najbardziej mnie kupiła to wcześniej wspomniana atmosfera. Gra jest thrillerem pełną gębą - dosłownie jego definicją. Gra trzyma w niesamowicie wysokim napięciu. Uczucie beznadziejności wpasowane jest tutaj idealnie (w pewnym momencie chciałem się poddać i sięgnąć po podpowiedzi z internetu, ale na szczęście zrezygnowałem z tego pomysłu i kontynuowałem grę na własna rękę - dobrze zrobiłem bo dzięki temu nie straciłem ważnego aspektu gry). Przy pierwszym twiście fabularnym czułem dokładnie to co główny bohater gry - nawałnice namacalnych wręcz emocji. Dawno się tak nie czułem przy żadnej grze.Zakończenie (te prawdziwe) nie jest idealne, ale satysfakcjonujące - rozwiewa wszelkie wątpliwości i pomaga odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Moim zdaniem to wyszło.Ciężko mi cokolwiek sensownie pisać o tej grze. Przyznam że początkowo była to dla mnie gra 6/10, ale po dłuższych przemyśleniach zdecydowałem się na 7.5/10. Po przejściu gry coraz częściej przyłapuję się na melancholijnym nuceniu "Por una cabeza". Nie jest to gra idealna, ale niesamowicie mocno zapisała mi się w pamięci i dalej tam tkwi.
pan martin
Ekspert
2022.02.18
Gra na gamepassa w porządku. Natomiast wiele jest takich momentów w których reakcja kogoś na dane wydarzenia nie wydaje sie być realistyczna. Jak chociażby to jak łatwo można żone przekonać do czegoś tak absurdalnego jak bycie w pętli czasowej. Często zapomnienie o zrobieniu jednej czynności stopuje historie, przewijanie dialogów jest zbyt powolne - powinno sie jakoś szybciej do kluczowych momentów przechodzić. Takiego twistu fabularnego przyznam sie że sie nie spodziewałem ale też nie byłem zbyt zafrapowany w historie. Świetny voice acting no ale wystarczy zobaczyć na nazwiska aktorów tam występujących żeby stwierdzić źe nie mogło być inaczej.Jak wspomniałem - jako gra na wieczór w ramach abonamentu spoko, jako osobny byt za który płacisz 90zł niekoniecznie.
kęsik
Ekspert
2021.09.11
Pomysł ciekawy, wykonanie w sumie nienajgorsze. Fabuła solidna a główny twist na pewno dosyć intrygujący. Gra niby oferuje sporą dowolność, można się trochę pobawić i poeksperymentować ale zasadniczo aby coś konkretnego ugrać trzeba jednak postępować w bardzo konkretny sposób. Więc swoboda to trochę tylko taka iluzja. Są takie momenty że w sumie nie wiadomo zbytnio co robić. Często też z racji time loopu trzeba powtarzać w kółko te same rzeczy. Gra potrafi być całkiem nieźle wciągająca ale mam wrażenie że jednak trochę brakuje tutaj treści, gra jest dosyć krótka; w 3 godziny można spokojnie zrobić kilka zakończeń w tym to finalne. Gra aktorska bardzo dobra, widać gdzie poszła kasa. Optymalizacja na PC raczej słaba jak na taką grę.
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2021.08.24
Ciekawie wykorzystany motyw dnia świstaka od strony mechanicznej i łamigłówkowej, ale finalna spirala zwrotów akcji to przejaw skrajnej grafomanii.
Harry M Legend
Tytuł ukończyłem w trochę ponad 6h (prawdziwe zakończenie), ale pierwsze zakończenie odblokowałem już po około 3h.
Gra wywołał u mnie sporo sprzeczności.
Według mnie wiele elementów gry jest nieprzemyślanych. Przede wszystkim niska otwartość rozgrywki - gra jest mocno ograniczone i wiele pomysłów na jakie wpadałem podczas rozgrywki (które były całkiem logiczne) było niemożliwych do wykonania. Strasznie mocno studziło to zapał do rozgrywki i lekko odpychało od gry.
Gra jest dosyć trudna. W żaden sposób nic nie podpowiada - nie ma żadnego dziennika czy postępów rozgrywki. My sami musimy wszystko ogarnąć, co w pewnym momencie mnie irytowało, ale ostatecznie uznaję to za mocny plus.
Fabuła tej gry jest naprawdę intrygująca i śledzi się ją naprawdę dobrze. Zarówno pierwszy jak i drugi twist fabularny są dosyć mocne i zapadające w pamięć.
Gra miażdży atmosferą i całą stroną artystyczną.
Graficznie jest naprawdę spoko - podoba mi się minimalizm i mocny symbolizm gry który staje się jasny przy przejściu gry. Klaustrofobiczne ujęcia z góry potęgują klimat gry. Jedynie animacje postaci lekko odstają od reszty. Sporadycznie pojawiały się spadki FPSów, co przy takiej grafice nie powinno być możliwe.
Muzycznie również jest świetnie - niczym muzyka filmowa, która do tego tytułu bardzo pasuje.
Voice Acting jest tutaj genialny. Aktorzy wybitnie dobrze oddają emocje postaci, szczególnie biorąc pod uwagę fakt że praktycznie przez całą grę nie widzimy twarzy postaci.
To czym gra najbardziej mnie kupiła to wcześniej wspomniana atmosfera. Gra jest thrillerem pełną gębą - dosłownie jego definicją. Gra trzyma w niesamowicie wysokim napięciu. Uczucie beznadziejności wpasowane jest tutaj idealnie (w pewnym momencie chciałem się poddać i sięgnąć po podpowiedzi z internetu, ale na szczęście zrezygnowałem z tego pomysłu i kontynuowałem grę na własna rękę - dobrze zrobiłem bo dzięki temu nie straciłem ważnego aspektu gry). Przy pierwszym twiście fabularnym czułem dokładnie to co główny bohater gry - nawałnice namacalnych wręcz emocji. Dawno się tak nie czułem przy żadnej grze.
Zakończenie (te prawdziwe) nie jest idealne, ale satysfakcjonujące - rozwiewa wszelkie wątpliwości i pomaga odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Moim zdaniem to wyszło.
Ciężko mi cokolwiek sensownie pisać o tej grze. Przyznam że początkowo była to dla mnie gra 6/10, ale po dłuższych przemyśleniach zdecydowałem się na 7.5/10. Po przejściu gry coraz częściej przyłapuję się na melancholijnym nuceniu "Por una cabeza". Nie jest to gra idealna, ale niesamowicie mocno zapisała mi się w pamięci i dalej tam tkwi.
Badhors3 Junior
Ta gra w wersji na Xboxa to jakaś porażka. Sterowanie padem sprawia, że frustrująca rozgrywka staje się frustrująca jeszcze bardziej. Niby dostępna w cloud gaming, ale tam też tylko z padem w dłoni. Powinni wydać to jako grę mobilną z wykorzystaniem zalet ekranu dotykowego dla point & click, wtedy może bym ukończył. Na konsoli wytrzymałem 2 godziny i uznałem, że szkoda mi czasu.
dude Legionista
Twelve minutes to przyjemne doświadczenie. Poczucie immersji jest tutaj na prawdę wysokie, za wszelką ceną chcemy doprowadzić sprawę do końca. Podoba mi się, że możemy rozgrywać dzień na wiele różnych sposobów, za każdym razem patrząc na efekt naszych zmian. Fakt, z czasem robimy powtarzalne rzeczy i nawet możemy utknąć w martwym punkcie, ale chęć rozwiązania całej zagadki pcha nas ciągle do przodu. Powiedziałbym, że dla fanów filmów z motywem pętli typu Dzień świstaka, Na skraju jutra itd. jest to pozycja obowiązkowa. Bardzo polecam :)
Pilav Generał
Moim zdaniem gra ma niewykorzystany potencjał. Spodziewałem się, że będzie wiele dróg prowadzących do danego zakończenia, czyli taki sandbox, w którym można eksperymentować z interaktywnym światem. Niestety do każdego rozwiązania prowadzi tylko jedna droga. Przykładowo istnieje tylko jeden sposób na obezwładnienie i przesłuchanie "policjanta". Odkrycie tego sposobu było bardzo satysfakcjonujące, ale tylko za pierwszym razem. Powtarzanie tej samej sekwencji było już monotonne. Tymczasem można sobie wyobrazić grę, w której istnieje wiele różnych metod ogłuszenia napastnika. Te kilka minut przed przybyciem intruza gracz mógłby poświęcić na przygotowanie różnych pułapek lub barykad. Przykładowo kanapa aż prosi się o to, by zastawić nią drzwi, ale nie ma takiej opcji. Przydałaby się też większa współpraca z żoną w walce z zagrożeniem. Kobietę da się przekonać do tego, że jesteśmy w pętli czasowej i wiemy co się wydarzy, ale nie da się wspólnie z nią przygotować zasadzki, co jest zwyczajnie nielogiczne.
Gra nie jest nastawiona na dawanie graczowi swobody, lecz na opowiedzenie historii. Niestety ten aspekt również mnie rozczarował, ponieważ
spoiler start
zakończenie sprowadza się do tego, że główny bohater został zahipnotyzowany i niemal cała akcja działa się w jego głowie. Zatem najpierw scenarzyści tworzą dla gracza zagadkę, która wydaje się trudna do wyjaśnienia, a następnie serwują zakończenie typu "wszystko było snem, więc nie musi być logiczne".
spoiler stop
Moim zdaniem takie rozwiązanie zagadki to żadne rozwiązanie. To jest pójście na łatwiznę. Wolałbym zwykłą historię kryminalną.
Mimo zmarnowanego potencjału wystawiam grze pozytywną ocenę, bo choć fabuła czerpie garściami z różnych filmów, to sama rozgrywka jest unikatowa. Premia za innowacyjność.