Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikLogicznePCPS4XONEiOSANDPS3X360
Okładka The Witness (PS3)

The Witness

Pierwszoosobowa gra przygodowa z elementami logicznymi, opracowana przez twórcę gry Braid Jonathana Blowa i jego niezależne studio Thekla. Akcja gry osadzona została na sporej wielkości zagadkowej wyspie, z której z niewyjaśnionych przyczyn nagle zniknęli wszyscy ludzie.

Logiczne | FPP | indie | Oculus Rift | eksploracyjne | rzeczywistość wirtualna

The Witness to pierwszoosobowa gra przygodowa, kładąca szczególny nacisk na rozwiązywanie zagadek i nawiązująca pod tym względem do klasycznej serii logiczno-przygodowej Myst. Za powstanie gry odpowiada założone przez Jonathana Blowa, niezależne studio Thekla, mające na swoim koncie jedną z najciekawszych platformówek logicznych ostatnich lat, czyli wydane w 2008 roku Braid. Tytuł projektowany był z myślą o szerokiej gamie platform sprzętowych byłej i obecnej generacji, jednak finalnie ukazał się na komputerach PC i konsoli PlayStation 4, a kilka miesięcy później także na Xbox One oraz urządzeniach przenośnych.

Fabuła

Akcja gry osadzona została na sporej wielkości wyspie, po której możemy się swobodnie poruszać, celem wyszukiwania kolejnych łamigłówek. Okazuje się ona niezwykle zagadkowa i pomimo wyraźnych śladów zamieszkania – całkowicie wyludniona. Znajdując ukryte tu i ówdzie wskazówki (np. audiologi) oraz rozwiązując kolejne, zróżnicowane zagadki logiczne, z czasem dowiadujemy się coraz więcej o miejscu, w którym przyszło nam się znaleźć i poznajemy kolejne sekrety wyspy.

Mechanika

Akcja gry ukazana została w widoku FPP, a rozgrywka koncentruje się na eksploracji (pieszo bądź łodzią) kolejnych zakamarków wyspy, odnajdywaniu rozmaitych wskazówek i rozwiązywaniu napotkanych zagadek logicznych, pozwalających np. na opuszczenie mostu, aktywowanie jakiegoś mechanizmu lub otwarcie zamkniętych drzwi. Podobnie jak we wspomnianych grach z serii Myst, wydany na platformie PC, PS4 itd. The Witness wymaga od gracza przede wszystkim logicznego myślenia, ale nie tylko. Podczas eksploracji wyspy musimy wykazać się niezwykłą cierpliwością, spostrzegawczością i umiejętnością łączenia w całość pozornie niepowiązanych elementów fabularnej układanki. Wiele rzeczy ma tu bowiem swoje ukryte znaczenie, a kluczowe symbole, wskazówki i znaki, pozwalające pchnąć akcję gry do przodu, zostały bardzo sprytnie zakamuflowane w otaczającym gracza środowisku. Zabawę utrudnia fakt, że w grze nie przewidziano żadnych form podpowiedzi, tak więc podczas rozgrywki polegać możemy tylko i wyłącznie na sobie.

Kwestie techniczne

W przeciwieństwie do debiutanckiej, w pełni dwuwymiarowej produkcji studia Thekla, The Witness na platformie PC, PS4 itd. zrealizowany został w prostej, lecz niezwykle urokliwej grafice 3D. Dodatkowo ukazanie akcji z perspektywy pierwszej osoby, pozwala podczas zabawy jeszcze bardziej wczuć się w panujący w grze klimat.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8,2 / 10 na podstawie 644 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,8 / 10 na podstawie 395 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI The Witness

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry.

Wymagania sprzętowe The Witness

Sony PlayStation 3

Wykorzystuje: PlayStation Network

PC Windows

Rekomendowane: Dual Core 2.4 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce GTX 780 lub lepsza, 4 GB HDD, Windows 7
Minimalne: Dual Core 1.8 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki Intel HD 4000 lub lepsza, 4 GB HDD, Windows 7

Microsoft Xbox 360

Wykorzystuje: Xbox Live

Sony PlayStation 4

Wykorzystuje: PlayStation Network

Recenzja gry The Witness - Dark Souls gier logicznych

Recenzja 3 lutego 2016, 12:49

Wyspa podzielona jest na kilkanaście sektorów, z których każdemu przypisany został inny gatunek wyzwań. Pierwsze, proste rebusy stopniowo stają się coraz trudniejsze, w końcu zostają w nie wplecione też elementy typowe dla innych obszarów – jeśli więc stajemy wobec zagadki, która jest dla nas zbyt trudna, bardzo często okazuje się, że po prostu nie dysponujemy jeszcze odpowiednią wiedzą do jej rozwiązania. Nieraz zdarzyło mi się, że głowiłem się dłuższą chwilę nad jedną łamigłówką, by w końcu odpuścić sobie i zostawić daną okolicę na później. Gdy zaś po kilku godzinach walki w innych sektorach wróciłem, przekonywałem się, że wcześniej nierozwiązywalne zadanie teraz zajęło mi pół minuty. Czasem zresztą niepotrzebne było nawet opuszczanie lokacji – gra w wyśmienity sposób wykorzystuje dany teren, wtapiając go w puzzle, i trafiało się, że by rozwiązać problem, wystarczyło tak naprawdę uważnie rozejrzeć się wokół albo wsłuchać w otoczenie.

PS3
PC
X360
PS4
iOS
AND
XONE