Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Rockstar Games

Firma producent wydawca

Rockstar Games to funkcjonujący w branży od 1998 roku producent i wydawca gier wideo na komputery PC, konsole oraz urządzenia mobilne, będący własnością koncernu Take 2 Interactive. Siedziba główna firmy znajduje się na nowojorskim Broadwayu, w tym samym budynku, w którym mieszczą się także biura Take 2, jednak najważniejsze studia Rockstara zlokalizowane są w szkockim Edynburgu (Wlk. Brytania), Karlsbadzie (USA) oraz Toronto (Kanada). Szefem Rockstar Games jest jeden ze współzałożycieli firmy, Sam Houser.

Rockstar Games jako producent gier

Swoją działalność deweloperską firma Rockstar Games prowadzi obecnie poprzez osiem studiów deweloperskich, umiejscowionych w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Europie oraz Azji. W skład grupy Rockstar Games wchodzą następujące oddziały (wymienione w kolejności alfabetycznej):

  • Rockstar India z siedzibą w Bangalore (Indie) – powstały w roku 2016, a funkcjonujący wcześniej pod nazwą Technicolor India,
  • Rockstar Leeds z siedzibą w Leeds (Wlk. Brytania) – powstały w roku 2004 w wyniku przejęcia studia Möbius Entertainment,
  • Rockstar Lincoln z siedzibą w Lincoln (Wlk. Brytania) – powstały w 1999 roku w wyniku przejęcia Tarantula Studios,
  • Rockstar London z siedzibą w Londynie (Wlk. Brytania) – utworzony w roku 2005,
  • Rockstar New England z siedzibą w Andover (USA) – powstały w 2008 roku w wyniku przejęcia studia Mad Doc Software,
  • Rockstar North z siedzibą w Edynburgu (Wlk. Brytania) – powstały w 1999 roku w wyniku przejęcia studia DMA Design i przemianowany na Rockstar North w roku 2002,
  • Rockstar San Diego z siedzibą w Carlsbadzie (USA) – powstały w 2003 roku w wyniku przejęcia Angel Studios,
  • Rockstar Toronto z siedzibą w Toronto (Kanada) – utworzony w 1999 roku.

Na przestrzeni lat, w grupie Rockstar Games funkcjonowały także poniższe, nieistniejące już dziś studia:

  • Rockstar Japan z siedzibą w Tokio (Japonia) – utworzone i zamknięte w 2005 roku,
  • Rockstar Vancouver z siedzibą w Vancouver (Kanada) – powstałe w 2002 roku w wyniku przejęcia Barking Dog Studios, w roku 2012 połączone z Rockstar Toronto,
  • Rockstar Vienna z siedzibą w Wiedniu (Austria) – powstałe w 2003 roku w wyniku przejęcia studia Neo Software i zamknięte w roku 2006.

Rockstar Games jako wydawca gier

W początkowym okresie działalności Rockstar Games zajmował się wydawaniem gier tworzonych przez deweloperów zewnętrznych. Wśród najważniejszych tytułów z tego okresu wymienić warto przede wszystkim:

Wraz z przejęciem studia DMA Design (a w kolejnych latach także innych studiów deweloperskich), Rockstar Games skupił się wyłącznie na wydawaniu produkcji własnych. Na przestrzeni lat, najważniejszymi markami w portfolio wydawniczym firmy stały się serie gier akcji: Grand Theft Auto, Red Dead oraz Max Payne. Gry Rockstara ukazują się z reguły na konsolach firm Microsoft i Sony, a następnie (najczęściej z pewnym opóźnieniem) na komputerach PC. Od pewnego czasu firma przenosi też swoje klasyczne produkcje na popularne platformy mobilne.

Historia

Początki firmy i powstanie Rockstar North

Początki studia Rockstar Games sięgają roku 1994, kiedy to w strukturach międzynarodowego koncernu medialnego BMG (Bertelsmann Music Group) utworzona została firma BMG Interactive. W latach 1994-98 wydała ona na światowych rynkach kilka prawdziwych hitów z serii GEX oraz Pandemonium, a także legendarną, pierwszą odsłonę cyklu Grand Theft Auto. W roku 1998 BMG Interactive zostało sprzedane nowojorskiemu koncernowi Take 2 Interactive, zaś piątka jego byłych pracowników: Sam Houser, Dan Houser, Terry Donovan, Jamie King oraz Gary Foreman utworzyła pod skrzydłami nowego wydawcy firmę Rockstar Games.

W początkowym okresie działalności Rockstar Games zajmował się wydawaniem gier stworzonych przez innych deweloperów, a wśród najważniejszych tytułów z tego okresu wymienić warto przede wszystkim dwie części serii Max Payne i Smuggler’s Run, a także Midnight Club: Street Racing, Oni, Earthworm Jim 3D, State of Emergency czy The Italian Job. W roku 1999 Rockstar Games przejął brytyjskie Tarantula Studios (przemianowane następnie na Rockstar Lincoln) i utworzył swoje pierwsze wewnętrzne studio, o nazwie Rockstar Toronto (pierwotnie Rockstar Canada). Zadaniem obu było zaś głównie wspomaganie deweloperów współpracujących z firmą macierzystą, choć ekipa z Toronto ma na swoim koncie także autorską produkcję, czyli wydaną w 2005 roku bijatykę The Warriors.

Również w roku 1999, w wyniku przekształceń własnościowych, koncern Take 2 Interactive wszedł w posiadanie brytyjskiego studia DMA Design, czyli twórców serii Grand Theft Auto, której dwie kolejne odsłony ukazały się już nakładem firmy Rockstar Games. W roku 2002, niedługo po wydaniu Grand Theft Auto III, podjęto decyzję o włączeniu DMA Design w struktury Rockstar Games i zmianie nazwy studia na Rockstar North. Od tego momentu oddział ów stał się głównym studiem Rockstara, odpowiedzialnym m.in. za gry Manhunt oraz kolejne główne odsłony serii Grand Theft Auto.

Dynamiczny rozwój grupy i kolejne przejęcia

W roku 2002 Rockstar Games przejął kolejne zewnętrzne studio deweloperskie, tj. kanadyjskie Barking Dog Studios, które zostało przemianowane na Rockstar Vancouver i w kolejnych latach wsławiło się stworzeniem takich gier, jak Bully (2006) czy Max Payne 3 (2012). W roku 2003, w wyniku przejęcia amerykańskiego Angel Studios, do grona oddziałów Rockstar Games dołączył Rockstar San Diego. Jako część grupy, zespół ten opracował autorski silnik RAGE, zastosowany później m.in. w takich grach, jak Table Tennis, Midnight Club: Los Angeles, Red Dead Redemption, Max Payne 3, a także w dwóch kolejnych, pełnoprawnych odsłonach serii Grand Theft Auto. W tym samym roku własnością Rockstara stało się też austriackie studio Neo Software, które przyjęło nazwę Rockstar Vienna i do czasu likwidacji w 2006 roku współpracowało przy konsolowych konwersjach Maxa Payne’a oraz grze Manhunt 2.

Rok 2004 to kolejne ważne dla Rockstar Games przejęcie, w wyniku którego brytyjskie studio Möbius Entertainment przyjęło nazwę Rockstar Leeds, a w następnych latach stworzyło m.in. przenośne wersje pobocznych odsłon serii Grand Theft Auto (tzn. GTA: Liberty City Stories, GTA: Vice City Stories i GTA: Chinatown Wars), a także pecetowy port detektywistycznej przygodówki akcji L.A. Noire. Rok później, we współpracy z firmą Capcom, Rockstar Games utworzył pierwszy azjatycki oddział firmy – Rockstar Japan, który miał zająć się dystrybucją jego gier na terenie Azji. Marka została jednak zlikwidowana jeszcze w tym samym roku. Również w roku 2005 utworzony został Rockstar London, który początkowo zajął się pracą nad Manhuntem 2, a następnie wspomagał inne studia w przygotowaniu takich gier, jak Midnight Club: Los Angeles na konsolkę PSP oraz Max Payne 3 i Grand Theft Auto V.

Lata współczesne

W styczniu 2007 roku Rockstar Games opuścił jeden ze współzałożycieli firmy, Terry Donovan, a jego miejsce zajął były dyrektor zarządzający Capcomu Gary Dale. W kolejnych latach Rockstar zwolnił nieco tempa, wskutek czego na przestrzeni kolejnej dekady w grupie pojawił się tylko jeden nowy oddział, a był nim Rockstar New England, powstały w wyniku przejęcia amerykańskiego studia Mad Doc Software. Jego głównym zadaniem było zaś przeniesienie wydanej początkowo na konsoli PlayStation 2 gry Bully na inne platformy sprzętowe, w tym komputery PC oraz konsole Xbox 360. Główne studia Rockstara skupiły się zaś na rozwijaniu kluczowych dla firmy marek, czyli Grand Theft Auto, Red Dead oraz Max Payne.

W roku 2012, tuż po wydaniu trzeciego Maxa Payne’a podjęto decyzję o połączeniu oddziałów w Vancouver oraz Toronto. Dwa lata później Rockstar Games wyróżniony został prestiżową nagrodą BAFTA Academy Fellowship Award, przyznawaną przez Brytyjską Akademię Sztuk Filmowych i Telewizyjnych za całokształt twórczości. Tym samym, amerykańska firma dołączyła do grona nagrodzonych już wcześniej takich gigantów branży gier, jak Gabe Newell, Peter Molyneux, Will Wright czy Shigeru Miyamoto. W roku 2016 do grupy Rockstar dołączył pierwszy od wielu lat nowy oddział, tzn. Rockstar India, który wcześniej jako Technicolor India współpracował z firmą przy takich grach, jak Red Dead Redemption, L.A. Noire, Max Payne 3 oraz Grand Theft Auto V. W międzyczasie doczekaliśmy się też konwersji kilku odsłon serii GTA na popularne urządzenia mobilne.

Technologia

Na potrzeby własnych produkcji, w roku 2006 firma Rockstar Games opracowała autorski silnik graficzny o nazwie RAGE (skrót od Rockstar Advanced Games Engine). Silnik ów stworzony został przez ekipę Rockstar San Diego przy współpracy innych studiów deweloperskich ze stajni Rockstara i w znacznej mierze bazował na enginie zbudowanym przez Angel Studios na potrzeby serii Midtown Madness oraz Midnight Club. Na przestrzeni lat silnik RAGE jest systematycznie unowocześniany i wzbogacany o zewnętrzne technologie (np. odpowiadający za animację twarzy engine Euphoria czy open-source’owy silnik fizyczny Bullet). Począwszy od roku 2006, został on wykorzystany w większości produkcji Rockstar Games, takich jak Table Tennis oraz kolejne odsłony serii Midnight Club, Red Dead, Max Payne i Grand Theft Auto.

Rockstar Games Social Club

Rockstar Games Social Club to utworzony przez firmę Rockstar Games serwis zarządzania cyfrowymi prawami do gier, a także platforma służąca do rozgrywki wieloosobowej i komunikacji między graczami. Nazwa serwisu odnosi się do świata przestępczości zorganizowanej, w którym angielski termin „social club” używany jest do określania miejsca spotkań gangsterów lub bezpiecznej kryjówki. Rockstar Games Social Club został uruchomiony w dniu 17 kwietnia 2008 roku, tuż przed premierą konsolowej wersji Grand Theft Auto IV, a w kolejnych latach był wykorzystywany w takich grach, jak Midnight Club: Los Angeles, Grand Theft Auto: Chinatown Wars, Beaterator i Red Dead Redemption. W roku 2012, przed premierą gry Max Payne 3, platforma przeszła gruntowną modernizację, wprowadzającą m.in. nowe funkcje społecznościowe i możliwość formowania grup graczy, które dzięki łączeniu osiągnięć ich członków, zyskują dostęp do ekskluzywnych funkcji dodatkowych.

Branża filmowa i Rockstar Films

Na przestrzeni lat firma Rockstar Games oprócz działalności na polu gier wideo, kilkakrotnie angażowała się także w produkcje filmowe, pełniąc rolę producenta wykonawczego przy takich filmach, jak dramat obyczajowy The Football Factory (2004) czy dokument Sunday Driver (2005). Prócz tego, firma wyprodukowała też dwa filmy promocyjne: Grand Theft Auto: San Andreas – The Introduction (2004) oraz Red Dead Redemption: The Man from Blackwater (2010). W roku 2011 Rockstar Games zarejestrował znak handlowy Rockstar Films, który może sugerować plany poważniejszego zaangażowania się firmy w branżę filmową.


Plany wydawnicze na przyszłość

Red Dead Redemption II2018

Grand Theft Auto VIbrak danych

Agentbrak danych

Współpracujący z Rockstar Games producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Rockstar Games


War Drum

Team Bondi

Remedy Entertainment

W Polsce Rockstar Games współpracuje z:


Cenega S.A.