Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS4ANDPS3XBOXiOSPS2GBA
Okładka Max Payne (PC)

Max Payne

Max Payne Mobile

Max Payne to gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), stworzona przez fińskie studio Remedy Entertainment.

Akcji | TPP | strzelanki

Okładka Max Payne (PC)

data premiery gry:

26lip2001

PC

7gru2001

PS2

11gru2001

XBOX

18gru2003

GBA

12kwi2012

iOS

2maj2012

PS3

14cze2012

AND

22kwi2016

PS4

Max Payne to wydana na platformie PC, PS4 itd. trzecioosobowa gra akcji w konwencji thrillera. Za stworzenie tytułu odpowiedzialne jest pochodzące z Finlandii studio Remedy Entertainment, znane wcześniej głównie za sprawą zręcznościowej gry wyścigowej Death Rally z 1996 roku.

Pierwotna wersja gry zadebiutowała w roku 2001 na komputerach PC i konsolach szóstej generacji, zaś dwa lata później za sprawą studia Mobius Entertainment doczekała się mocno uproszczonej konwersji na przenośną konsolkę Game Boy Advance. Jedenaście lat po premierze oryginału, przygotowany przez ekipę studia War Drum Max Payne Mobile trafił na popularne urządzenia mobilne, oferując odświeżoną oprawę graficzną, podrasowaną do standardów HD. W tym samym roku, w ramach usługi PS2 Classics, cyfrowa reedycja oryginalnej gry z roku 2001 udostępniona została użytkownikom konsol PlayStation 3. Wiosną 2016 roku Max Payne trafił zaś również do posiadaczy PlayStation 4, wzbogacony obsługą trofeów i grafiką skalowaną do rozdzielczości 1080p.

Fabuła

Za scenariusz gry odpowiada fiński pisarz Sami Järvi (znany także pod pseudonimem Sam Lake), który jednocześnie użyczył swej twarzy oraz głosu głównemu bohaterowi. Ukazana w formie retrospekcji fabuła Maksa Payne’a koncentruje się wokół postaci tytułowego nowojorskiego policjanta, prowadzącego prywatne śledztwo w sprawie brutalnego morderstwa swojej żony i córki, dokonanego przez bandytów będących pod wpływem tajemniczego narkotyku Valkiria. Sytuacja Maksa dramatycznie komplikuje się w momencie, gdy zostaje wrobiony w zabójstwo swego przyjaciela – agenta DEA, co skupia na nim uwagę całej nowojorskiej policji, na czele z komisarzem Jimem Bravurą. Zmuszony do ukrywania się przez byłymi kolegami Max trafia w sam środek przestępczego półświatka Nowego Jorku, próbując wpaść na trop narkotykowej mafii, odpowiedzialnej za jego osobistą tragedię. Wkrótce odkrywa, że wspomniany narkotyk to część tajnego rządowego projektu Valhalla, którego celem było zbadanie wpływu medykamentu na morale i sprawność bojową żołnierzy.

Mechanika

Pod względem mechaniki, Max Payne to zrealizowana w konwencji thrillera sensacyjnego trzecioosobowa strzelanina, w której prowadzący śledztwo bohater stosunkowo często stawia czoła zastępom uzbrojonych przeciwników. Do dyspozycji Maksa oddanych zostało kilkanaście rodzajów broni, a przetrwanie w konfrontacji z bandytami pomagają zapewnić środki przeciwbólowe, działające jak typowe apteczki w grach. Na tle innych przedstawicieli gatunku produkcja Remedy Entertainment odznacza się niezwykle oryginalnym sposobem prowadzenia narracji oraz klimatem, nawiązującym do klasycznych czarnych kryminałów z lat 50. XX wieku.

Jedną z głównych cech wyróżniających grę Max Payne od konkurencji stanowi nowatorski tryb „bullet time”, inspirowany pracą kamery w filmach Johna Woo czy kultowej trylogii Matrix. Po jego aktywowaniu następuje spowolnienie czasu, a ruchy przeciwników i naszego protagonisty zostają spowolnione. Może on jednak wciąż celować z normalną prędkością, co pozwala m.in. na łatwiejsze namierzanie kolejnych celów i śledzenie podążających w ich stronę pocisków. Możliwe jest także wykonanie skoku w przód, w tył lub na bok i ostrzeliwanie przeciwników podczas lotu, co jednocześnie czyni bohatera mniej podatnym na ewentualne trafienia. Zastosowany po raz pierwszy w produkcji studia Remedy efekt „bullet time” stał się nieodłącznym elementem wielu stworzonych później gier akcji.

Tryby rozgrywki

Wydany na platformie PC, PS4 itd. Max Payne przeznaczony jest wyłącznie dla jednego gracza i nie oferuje żadnej formy rozgrywki wieloosobowej.

Kwestie techniczne

Max Payne bazuje na autorskim silniku graficznym Remedy, umożliwiającym osiągnięcie wysokiego poziomu szczegółowości, unikalnych efektów świetlnych, płynnej animacji (w trakcie ruchu poruszają się nawet ubrania), a także realistycznie symulującym zachowanie broni i pocisków czy wyjątkową ekspresję twarzy bohaterów. Cechą charakterystyczną gry są również oryginalne, stylizowane na karty komiksu scenki przerywnikowe, ukazujące fabułę w formie retrospekcji głównego bohatera.

Spośród wszystkich platform sprzętowych, na jakich ukazał się Max Payne, dość wyraźnie wyróżnia się wersja na handhelda Game Boy Advance, która w związku ze znacznie mniejszymi możliwościami urządzenia zrealizowana została w perspektywie izometrycznej, a wiele elementów mechaniki zostało w pewien sposób uproszczonych. Na drugim biegunie znajdują się zaś wersje na urządzenia mobilne – cechujące się zmienionym modelem sterowania, oprawą graficzną podrasowaną do standardów HD oraz integracją z usługą Rockstar Games Social Club, w której udostępniono bonusową zawartość do gry i możliwość dzielenia się osiągnięciami ze społecznością graczy. Jeszcze wyższy poziom prezentuje wersja na konsolę PlayStation 4, oferująca obsługę trofeów oraz grafikę skalowaną do rozdzielczości 1080p.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 CD

Ocena czytelników: 8,8 / 10 na podstawie 6795 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99 PLN

Gry podobne do Max Payne

Klasyfikacja PEGI Max Payne

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Max Payne

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 400MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D

Max Payne - recenzja gry
Max Payne - recenzja gry

Recenzja 24 sierpnia 2001, 10:07

Bądźmy szczerzy - sama fabuła Maxa Payne’a nie pretenduje może do tytułu najbardziej zaskakującego i odkrywczego scenariusza w historii komputerowych gier akcji, ale prowadzona jest wartko, sensownie i ciekawie. Jest też boleśnie prawdziwa – śmierć najbliższych znakomicie pozwala wczuć się w sytuację bohatera i usprawiedliwić rzeźnię, którą ma w planach (potwierdzone przez znajomych, którzy zaznali już uroków posiadania żony i dzieci). To, co cieszy mnie osobiście, to pełen realizm miejsca i postaci. Twórcy gry darowali sobie na szczęście klimaty surrealistyczno-kosmiczno-bajkowe, co na przykład popsuło mi zabawę w końcówce Half-Life’a. Cały czas jesteśmy tu i teraz, NYC, rok 2001, przeciwnicy z krwi i kości, żadnych ufoludków, żadnych teletransportacji, arsenał składający się ze znanych nam dobrze broni konwencjonalnych. Jedyną odskocznią są dwie narkotyczne wizje Maxa, ale te fragmenty uważam akurat za wyjątkowy majstersztyk fabularny, znakomicie wpasowujące się w mroczny klimat gry i w przerażający sposób oddające działanie Valkyra.

PC
PS2
XBOX
GBA
iOS
AND
PS4
PS3