Specialist | Klasy postaci | XCOM 2
Aktualizacja:
Specialist

Specialist to klasa nastawiona na wspieranie reszty drużyny - posiada sporo zdolności, które mogą zwiększyć skuteczność wojaków, poprawić działanie apteczek i pozwolić wyleczyć nawet całą drużynę na raz, a gdy zajdzie potrzeba będzie w stanie namieszać w szeregach wroga, przejmując kontrolę nad jednym z robotów. Podstawowym wyposażeniem klasy Speciast jest karabin szturmowy, oraz nieodłączny towarzysz, GREMLIN.
GREMLIN to dron dzięki któremu specjalistka może wykorzystywać większość ze swoich zdolności. Pozwala jej on na leczenie drużyny ze znaczniej odległości, może przeskanować teren w poszukiwaniu wrogów, zwiększyć zdolności defensywne i ofensywne żołnierza, a także, co najważniejsze, hackować przeciwników i cele z dużego dystansu. Ulepszenie GREMLINa zwiększa także jej zdolności hakerskie, przez co znacznie łatwiej jest przełamać zabezpieczenia wroga.
Niezależnie od tego, jaką drużynę preferujesz, przynajmniej jeden żołnierz klasy Specialist to mus.
Klasa ta rozpoczyna przygodę ze zdolnością Aid Protocol, która zwiększa obronę wskazanego żołnierza.
Dostępne zdolności
Poziom | Zdolność 1 | Opis | Zdolność 2 | Opis |
Corporal | Medical Protocol | Pozwala GREMLINowi na leczenie celów z odległości. Sam GREMLIN posiada jeden ładunek leczenia, powiększony o każdy ładunek pochodzący z apteczek. | Combat Protocol | Wysyła GREMLINa na wroga, zadając gwarantowane obrażenia, które zwiększone są w przypadku ataków na roboty. Można wykorzystać zdolność dwa razy na misję. |
Sergeant | Revival Protocol | Pozwala GREMLINowi na usunięcie negatywnego statusu z jednego z żołnierzy - usuwa dezorientację, ogłuszenie, panikę i przywraca do przytomności. | Haywire Protocol | Pozwala GREMLINowi na hackowanie wrogich jednostek mechanicznych. |
Lieutenant | Field Medic | Apteczki, w które wyposażony jest żołnierz zyskują 2 dodatkowe ładunki. | Scanning Protocol | Pozwala na przeskanowanie terenu. Skanowanie wykrywa pobliskich nieprzyjaciół, a także zwiększa na jedna rundę zasięg widzenia żołnierza. |
Captain | Covering Fire | Aktywuje ataki w trybie Warty gdy wróg wykona akcję, a nie tylko gdy się przemieści. | Threat Assessment | Zdolność Aid Protocol daje także tryb Warty jednostce, która zostanie nim objęta. |
Major | Ever Vigilant | Jeśli żołnierz wykorzysta wszystkie swoje punkty akcji, automatycznie przechodzi w tryb Warty. | Guardian | Daje 50% szansy podczas działania trybu Warta, że po spudłowanym strzale żołnierz wykona jeszcze jeden atak. Zdolność może aktywować się dowolną ilość razy. |
Colonel | Restoration | GREMLIN leci do każdego z towarzyszy, leczy ich i usuwa negatywne statusy. Umiejętność można aktywować raz w ciągu misji. | Capacitor Discharge | Wysyła GREMLINa do wskazanego miejsca, w którym wywołuje on wyładowanie elektryczne, raniące i mające szansę na ogłuszenie wrogów w obszarze działania. Zadaje dodatkowe obrażenia wrogim robotom. Umiejętność można aktywować raz w ciągu misji. |
Dobór umiejętności
W przypadku żołnierza typu Specialist można skupić się w zupełności na lewej kolumnie tabeli rozwoju, bądź na prawej, lub też wymieszać zdolności w pewnym zakresie. Wygląda to tak:
- Medical Protocol - zdolność bez której nie obejdzie się żaden specjalista. Dzięki temu będziesz w stanie leczyć sojuszników oddalonych nawet o kilkanaście pól, bez konieczności marnowania ruchu, czy wystawiania się na ogień wroga.
- Haywire Protocol - możliwość shacowania mechanicznego wroga to szansa, której nie można zaprzepaścić. Szansa na przejęcie kontroli nad wrogiem z początku jest dość niewielka, lecz zawsze można wyłączyć wroga na 2 rundy. Wybierz Revival Protocol jeśli masz problemy z wrogimi Advent Stun Lancerami i twoje jednostki często tracą przytomność - dzięki temu wrócą do walki.
- Scanning Protocol - zdolność przydatna przede wszystkim do momentu, aż w twoje ręce nie wpadnie Battle Scanner, który pełni tą samą funkcję, choć na mniejszym obszarze. Jeśli nie potrzebujesz zdolności skanowania, wybierz Field Medic, który da kilka dodatkowych leczeń z apteczek.
- Threat Assessment - zdolność przydatna, gdy wykorzysta się ją na żołnierzu typu Ranger, który walczy między kilkoma wrogami. Nie dość, że będzie on w stanie ranić wrogów przebiegających koło nich przy pomocy miecza, to jeszcze wyprowadzi atak z trybu Warty.
- Guardian- 50% szansa na wyprowadzenie drugiego ataku to praktycznie gwarancja trafienia (chyba że pierwotny strzał miał bardzo niską szansę na trafienie). Zdolność może aktywować się kilka razy, jeden strzał po drugim, przez co niestety możesz szybko wyzbyć się naboi w magazynku.
- Restoration - możliwość wyleczenia całej drużyny i usunięcia wszystkich negatywnych statusów, tutaj chyba nic nie trzeba tłumaczyć. Jeśli jednak nie potrzebujesz dodatkowego leczenia, a chcesz mieć dodatkową zdolność ofensywną, Capacitor Discharge doskonale się do tego nada, szczególnie podczas walki z robotami.
0
Komentarze czytelników
Kuba aka Zbyszek Chorąży
Hmm, nie mogę odpowiedzieć bezpośrednio na posta, więc muszę napisać jako nowy.
1. Fakt, dwa ulepszone na maxa Resistance Comms wystarczą do obsług wszystkich rejonów, z tym, że trochę minie nim ktoś je do końca ulepszy. Raz, że zajmuje to czas, dwa, że potrzeba do tego sporo energii. Normalny, nieulepszony Resistance Comms daje łącznie 3 kontakty (z technikiem), a wymaga tylko 3 prądu (1 kontakt za 1 "sztukę" prądu), ulepszenie zjada prawie dwa razy więcej dodatkowego (5), dając w zamian 4 kontakty (więc 1 kontakt wymaga 1.25 prądu). To nie są duże ilości, ale na początku, gdy nie ma się dostępu do rdzeni obcych może być ciężko, a placówkę można potem zniszczyć. Po za tym można spokojnie zmieścić się posiadając i 3 Resistance Comms - Defense Matrix na chwilę obecną jest bezużyteczny.
2. Tu się nie zgodzę. Ja dostałem nową rangę na jednym żołnierzu najwyższej rangi (o czym nie zostałem poinformowany, zdolność się po prostu pojawiła), sprawdzałem to zresztą na reddicie i ktoś się dokopał do plików źródłowych gry, gdzie było napisane właśnie to, co jest w końcówce rozdziału o AWC. Punkty losowane są dwa razy - raz na każdą rangę żołnierza (więc wtedy awansując może on dostać zdolność), a drugi raz "ogólnie", więc żołnierz może dostać rangę wstecz.
Niektórzy pisali też o tym, że żołnierze rangi Colonel (najwyższa) dostają zdolność dopiero po powrocie z misji, a nie w momencie wybudowania placówki.
3. O tym napisałem w rozdziale o Power Relay, w rozdziale "Placówki". Pomijając już fakt, iż odkryte rdzenie mogą się trafić na najniższych poziomach (sam przy drugim przejściu miałem je na "C2" i "C3", więc wtedy nie da się nic wiele zaplanować, bo trochę zejdzie zanim się do nich dokopie.
4. O tym nie wspomniałem, dzięki za info.
5. Dzięki za info - z rozpędu pewnie zrobiłem błąd.
zanonimizowany543579 Pretorianin
Ja wybudowałem AWC jako 2 budynek, ukryty skill odblokowało mi na 2 postaciach.
Hakowanie jednostki powoduje u mnie wyjście z ukrycia zawsze i wszędzie.
Gram od wczoraj od nowa. Jak kończysz misję. Można metodą zapis/odczyt wymusić perka. Tyle, że to zahacza lekko o oszustwo. Dodam też, że samouczek utrudnia grę o0!
Po samouczku jedna postać ma awans. I nie masz odblokowanego żadnego pomieszczenia.
A bez samouczka wszyscy mają awans a pierwsza misją jest BANALNA... I masz odblokowane 1 pomieszczenie od razu. Ja od razu postawiłem AWC zobaczę jakie będą tego skutki.
Dalej pomieszczenie obronne jest bardzo fajne :D Ja się daję często łapać ufo celem nabijania doświadczenia. Podczas takiej obrony można awansować wszystkie postacie. Bo wrogów nie zabraknie i nie ma limitu czasu.
Gra jest bardzo prosta wkurzają tylko władcy obcych ale i to da się przeżyć.
Jeyhard Generał
Poradnik został zaktualizowany o rozdziały z dodatku War of the Chosen - gdyby były jakieś pytania / wątpliwości, pisać. :P
Zmroku Konsul
Będzie wkrótce, ta cała wojna z kosmitami to nie takie hop-siup :>
Zmroku Konsul
Poradnik PDF/EPUB został zaktualizowany do dodatku War of the Chosen. Miłej gry :)
Lambert007 Chorąży
Hej Hej
W sumie pytanie dotyczy wersji na XboOne, ale to chyba bez znaczenia ;)
Do tych którzy ogrywali XCOM2 ale z dodatkiem War of the Chosen.
Po odpaleniu gry mam do wyboru na ekranie głównym XCOM2 lub War of the Chosen, czyli jak mniemam to kampanie fabularne tak?
Natomiast odpalając nawet XCOM2 (a mając dodatek zainstalowany), mam wszystkie mechaniki i poprawki które dodatek wprowadził nawet w podstawce?
Więc po co rozbicie na podstawkę i dodatek??
Seeker_PL Junior
Poradnik w iBooks jest nie zaktualizowany do wersji z XCOM: War of the Chosen. Jak można pobrać aktualizację?
kowalxxx Junior
wykupiłem sobie abonament na jeden miesiąc i nie mogę pobrać poradnika w pdf. Dlaczego?
CyboRKg Generał
U mnie sie zbugowalo. Po rozwaleniu wszystkich wrogow wchodze do pomieszczenia z krysztalem wiedzmy i zastaje tam tylko 2 chrysalidy. Wiedzma sie nie pojawia. Do krysztalu nie da sie strzelac, bo nie ma nawet jego ikonki. Rzucanie granatami nic nie daje. Kilkanascie tur i zadnych zmian.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
