Relacje między żołnierzami | Mechanizmy rozgrywki | XCOM 2
Aktualizacja:
Dodatek War of the Chosen wprowadza ciekawą mechanikę relacji pomiędzy wojakami (Soldier Bonds) - wysyłani na misje żołnierze zżywają się ze sobą, nabierając do siebie coraz większego zaufania (co odzwierciedlone jest przy pomocy paska kompatybilności). Po kilku takich wspólnych misjach, gracz ma możliwość utworzenia pomiędzy żołnierzami Więzi - bliższej relacji, która jednak nie ogranicza się jedynie do nazwy, lecz daje wymierne (a z czasem potężne) korzyści.
Premie związane z więziami

Gdy żołnierze utworzą relację, otrzyma ona pierwszy poziom. Po tym relację można rozwijać, wysyłając żołnierzy na kolejne misje, a także wykonując niektóre misje dla ruchu oporu (Tajne Działania). Żołnierze znajdujący się w relacji otrzymują następujące benefity:
Poziom więzi | Premie |
1 | Żołnierze mogą sobie wzajemnie oferować 1 dodatkowy punkt akcji (1 użycie podczas misji). Dzięki temu któryś z żołnierzy może pokonać większy dystans, bądź zaatakować dwa razy podczas jednej rundy. |
2 | Jeśli żołnierze wysłani są razem na Tajną Operację, czas trwania jej zostanie skrócony o jeden dzień. Żołnierz zdobywa premię do celności, jeśli jego towarzysz zostanie zaatakowany, bądź zaatakował cel. Dodatkowa premia przyznawana jest wtedy, gdy oboje znajdują się obok siebie. Jeśli żołnierz zakończy ruch stojąc bezpośrednio przy swoim towarzyszu to ten drugi zostanie wyleczony ze wszystkich negatywnych efektów mentalnych. |
3 | Żołnierze mogą sobie wzajemnie oferować 1 dodatkowy punkt akcji (2 użycia w czasie misji). Dzięki temu któryś z żołnierzy może pokonać większy dystans, bądź zaatakować dwa razy podczas jednej rundy. Żołnierze są w stanie wykonać wspólny atak na cel. Atak pochłania punkty akcji żołnierza, który go aktywował, jednak jest darmowy dla towarzysza. |
Jak widać, premie bardzo szybko przybierają na sile, przez co warto jest zabierać na misje jak najwięcej żołnierzy, którzy są ze sobą w więzi - dzięki temu cała drużyna zyska na skuteczności, a w krytycznej sytuacji będzie można poratować się dodatkowym punktem akcji.
Jak stworzyć i rozwijać więzi żołnierzy

Jak zostało wspomniane we wstępie, by utworzyć więź między żołnierzami wystarczy wysłać ich kilka razy wspólnie na misje. Z każdą ukończoną misją pasek ich "kompatybilności" (jego stan można sprawdzić wybierając żołnierza, a następnie wchodząc w opcję Więzi) będzie rosnąć. Gdy dojdzie do końca, wyświetli się komunikat (wraz z migającą ikonką) oznajmiający, iż można nawiązać więź. Wystarczy tylko kliknąć na tą ikonkę (można to zrobić, na przykład, na spisie żołnierzy), a następnie wybrać żołnierza, z którym wojak ma stworzyć więź. Po wszystkim obaj stworzą więź 1 poziomu.
By rozwijać więź i awansować ją na 2 i 3 poziom, trzeba dalej wysyłać żołnierzy na misje. Rozwój prowadzący na wyższe poziomy jest już jednak znacznie wolniejszy - potrzeba będzie kilkunastu wspólnych misji, by osiągnąć 2, a potem kolejnych, by dobić do 3 poziomu. Znacznie prostszym rozwiązaniem jest wysłanie obu żołnierzy na Tajną Operację ruchu oporu (Stwórz Więź), która, po wykonaniu, automatycznie awansuje więź wysłanych żołnierzy o poziom do góry. Dzięki temu można sobie oszczędzić żmudnych starań i wykonywania misji.

Z dalszym rozwojem więzi wiąże się jeszcze jeden problem - nie da się ich rozwinąć bez posiadania Centrum Szkoleniowego (Training Center). Jest to nowa placówka wprowadzona do gry przez dodatek War of the Chosen, która pozwala odblokowywać dodatkowe zdolności żołnierzy (o czym poczytasz w rozdziale o punktach umiejętności) i właśnie rozwijać więzi. Wystarczy ją wznieść, rozwinąć więź żołnierzy, a następnie wysłać ich do owej placówki. Po kilku dniach "pracy", żołnierze wrócą do użytku, a ich poziom więzi zostanie awansowany na wyższy poziom.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć o kilku rzeczach, które pomogą rozwijać więzi żołnierzy:
- Nie ma sensu korzystać z Tajnych Operacji, by formować więzi 1 poziomu pomiędzy żołnierzami. Lepiej jest ich wysłać na kilka misji, by sami do tego doszli, a owe operacje wykorzystać do rozwoju na 2 i 3 poziom, gdyż wymagają one znacznie większego nakładu czasu.
- Postaraj się utworzyć 2-3 pełne składy żołnierzy i wysyłaj ich razem na misje. Dzięki temu utworzą oni między sobą więzi, znacznie zwiększając swoją skuteczność na polu walki i dając graczowi dodatkowe możliwości.
- Każdy żołnierz może być w jednej tylko więzi - nie możesz "powiązać" go z kilkoma innymi postaciami. Warto więc zastanowić się dwa razy, zanim zdecydujesz się na ten krok.
0
- XCOM 2 - poradnik do gry
- War of the Chosen - poradnik do gry
- Mechanizmy rozgrywki
- Relacje między żołnierzami | Mechanizmy rozgrywki | XCOM 2
- Rozkazy ruchu oporu | Mechanizmy rozgrywki | XCOM 2
- Tajne działania ruchu oporu (Covert Action) | Mechanizmy rozgrywki | XCOM 2
- Porywanie i odbijanie żołnierzy z rąk Obcych | Mechanizmy rozgrywki | XCOM 2
- Badania - Inspiracje i Przełomy | Mechanizmy rozgrywki | XCOM 2
- Mroczne wydarzenia - Dark Events | Mechanizmy rozgrywki | XCOM 2
- Mechanizmy rozgrywki
- War of the Chosen - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Kuba aka Zbyszek Chorąży
Hmm, nie mogę odpowiedzieć bezpośrednio na posta, więc muszę napisać jako nowy.
1. Fakt, dwa ulepszone na maxa Resistance Comms wystarczą do obsług wszystkich rejonów, z tym, że trochę minie nim ktoś je do końca ulepszy. Raz, że zajmuje to czas, dwa, że potrzeba do tego sporo energii. Normalny, nieulepszony Resistance Comms daje łącznie 3 kontakty (z technikiem), a wymaga tylko 3 prądu (1 kontakt za 1 "sztukę" prądu), ulepszenie zjada prawie dwa razy więcej dodatkowego (5), dając w zamian 4 kontakty (więc 1 kontakt wymaga 1.25 prądu). To nie są duże ilości, ale na początku, gdy nie ma się dostępu do rdzeni obcych może być ciężko, a placówkę można potem zniszczyć. Po za tym można spokojnie zmieścić się posiadając i 3 Resistance Comms - Defense Matrix na chwilę obecną jest bezużyteczny.
2. Tu się nie zgodzę. Ja dostałem nową rangę na jednym żołnierzu najwyższej rangi (o czym nie zostałem poinformowany, zdolność się po prostu pojawiła), sprawdzałem to zresztą na reddicie i ktoś się dokopał do plików źródłowych gry, gdzie było napisane właśnie to, co jest w końcówce rozdziału o AWC. Punkty losowane są dwa razy - raz na każdą rangę żołnierza (więc wtedy awansując może on dostać zdolność), a drugi raz "ogólnie", więc żołnierz może dostać rangę wstecz.
Niektórzy pisali też o tym, że żołnierze rangi Colonel (najwyższa) dostają zdolność dopiero po powrocie z misji, a nie w momencie wybudowania placówki.
3. O tym napisałem w rozdziale o Power Relay, w rozdziale "Placówki". Pomijając już fakt, iż odkryte rdzenie mogą się trafić na najniższych poziomach (sam przy drugim przejściu miałem je na "C2" i "C3", więc wtedy nie da się nic wiele zaplanować, bo trochę zejdzie zanim się do nich dokopie.
4. O tym nie wspomniałem, dzięki za info.
5. Dzięki za info - z rozpędu pewnie zrobiłem błąd.
zanonimizowany543579 Pretorianin
Ja wybudowałem AWC jako 2 budynek, ukryty skill odblokowało mi na 2 postaciach.
Hakowanie jednostki powoduje u mnie wyjście z ukrycia zawsze i wszędzie.
Gram od wczoraj od nowa. Jak kończysz misję. Można metodą zapis/odczyt wymusić perka. Tyle, że to zahacza lekko o oszustwo. Dodam też, że samouczek utrudnia grę o0!
Po samouczku jedna postać ma awans. I nie masz odblokowanego żadnego pomieszczenia.
A bez samouczka wszyscy mają awans a pierwsza misją jest BANALNA... I masz odblokowane 1 pomieszczenie od razu. Ja od razu postawiłem AWC zobaczę jakie będą tego skutki.
Dalej pomieszczenie obronne jest bardzo fajne :D Ja się daję często łapać ufo celem nabijania doświadczenia. Podczas takiej obrony można awansować wszystkie postacie. Bo wrogów nie zabraknie i nie ma limitu czasu.
Gra jest bardzo prosta wkurzają tylko władcy obcych ale i to da się przeżyć.
Jeyhard Generał
Poradnik został zaktualizowany o rozdziały z dodatku War of the Chosen - gdyby były jakieś pytania / wątpliwości, pisać. :P
Zmroku Konsul
Będzie wkrótce, ta cała wojna z kosmitami to nie takie hop-siup :>
Zmroku Konsul
Poradnik PDF/EPUB został zaktualizowany do dodatku War of the Chosen. Miłej gry :)
Lambert007 Chorąży
Hej Hej
W sumie pytanie dotyczy wersji na XboOne, ale to chyba bez znaczenia ;)
Do tych którzy ogrywali XCOM2 ale z dodatkiem War of the Chosen.
Po odpaleniu gry mam do wyboru na ekranie głównym XCOM2 lub War of the Chosen, czyli jak mniemam to kampanie fabularne tak?
Natomiast odpalając nawet XCOM2 (a mając dodatek zainstalowany), mam wszystkie mechaniki i poprawki które dodatek wprowadził nawet w podstawce?
Więc po co rozbicie na podstawkę i dodatek??
Seeker_PL Junior
Poradnik w iBooks jest nie zaktualizowany do wersji z XCOM: War of the Chosen. Jak można pobrać aktualizację?
kowalxxx Junior
wykupiłem sobie abonament na jeden miesiąc i nie mogę pobrać poradnika w pdf. Dlaczego?
CyboRKg Generał
U mnie sie zbugowalo. Po rozwaleniu wszystkich wrogow wchodze do pomieszczenia z krysztalem wiedzmy i zastaje tam tylko 2 chrysalidy. Wiedzma sie nie pojawia. Do krysztalu nie da sie strzelac, bo nie ma nawet jego ikonki. Rzucanie granatami nic nie daje. Kilkanascie tur i zadnych zmian.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
