Faza ukrycia (Concealment) | Walka | XCOM 2

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Faza ukrycia (Concealment)

Faza ukrycia pozwala na przygotowanie morderczo skutecznej zasadzki. - Faza ukrycia (Concealment) | Walka | XCOM 2 - XCOM 2 - poradnik do gry
Faza ukrycia pozwala na przygotowanie morderczo skutecznej zasadzki.

Nowością w drugiej części XCOM jest mechanizm ukrycia (Concealment). W trakcie jego trwania przy imionach twoich bohaterów pojawi się charakterystyczna ikona przypominającą zakapturzoną postać. Nie ikona jednak jest ważna, a to, co ona daje - na czas trwania tej "zdolności" twoje jednostki będą niewidoczne dla oddziałów wroga. Wróg nie będzie miał po prostu pojęcia o istnieniu twojego oddziału i zwyczajnie w świecie zajmie się swoimi sprawami.

Concealment nadawany jest jednostkom na początku większości misji (wyjątkiem są w głównej mierze misje typu "Odwet"). Na polu walki objawia się on w ten sposób, iż twoje jednostki mogą po prostu podejść znacznie bliżej do wroga, zanim zostaną wykryte. Przedstawione jest to za pomocą specjalnych, czerwonych ikon, umieszczonych na polu walki w obrębie kilku pól od każdej jednostki wroga. Gdy któraś z twoich jednostek wejdzie w to pole, bądź odda strzał, faza ukrycia dobiega końca i wróg już będzie w stanie dostrzec twoje jednostki.

Warto wspomnieć iż klasa Ranger posiada szereg zdolności, które modyfikują (w obrębie tej konkretnej jednostki) działanie tego mechanizmu. Phantom pozwala pozostać jednostce w fazie ukrycia (pod warunkiem, że to nie ona została zauważona przez wroga), nawet jeśli drużyna została odkryta - dodatkowo, jednostka będzie ukryta nawet podczas misji, w których nie jest to dostępne. Conceal z kolei pozwala żołnierzowi na nowo się ukryć. Obie te zdolności twoją z klasy Ranger idealnego zwiadowcę, który może podejść bardzo blisko pozycji wroga.

Warto pamiętać o kilku sprawach:

  1. Faza ukrycia zostaje przerwana w momencie wykonania przez twoich żołnierzy większości akcji (atak, rzut granatem, bardzo często też hackowanie), a także gdy narobią po prostu hałasu - otwierając drzwi "z kopniaka", bądź wybijając szybę.
  2. Możesz podejść nawet na odległość 1-2 pól od wroga, pod warunkiem, że między wami jest jakakolwiek osłona. Wróg nie będzie w stanie dostrzec jednostek, gdy dzieli je jakakolwiek przeszkoda terenowa, jednak gdy obejdzie je od boku, czy zajdzie od tyłu przestanie to działać.
  3. Faza ukrycia umożliwia swobodne (oczywiście z umiarem) poruszanie się po mapie za pomocą sprintu - raczej nie grozi ci nagłe wpakowanie się w oddział wroga.
  4. Niektóre umiejętności nie przerywają ukrycia - możesz swobodnie używać zdolności i przedmiotów do skanowania terenu, bądź leczyć jednostki,
  5. Nigdy, przenigdy nie przerywaj fazy ukrycia by zaatakować wroga z bardzo dużej odległości - jeśli możesz zakraść się do niego to warto z tego skorzystać!

Jak korzystać z tego mechanizmu

Faza ukrycia daje olbrzymie możliwości taktyczne - pozwala rozeznać się w terenie i zlokalizować patrole wroga czy kluczowe dla misji cele, lecz przede wszystkim umożliwi ci morderczo skuteczne zasadzki. Wrogie jednostki nie są w stanie dostrzec twoich oddziałów, więc możesz podejść do nich bardzo blisko i przygotować się do ataku z zaskoczenia.

By to wykonać, rozstaw żołnierzy w dogodnych dla nich pozycjach (jak dobrze osłonięte wzniesienie, z dobrym widokiem na pole walki - marzenie każdego snajpera), ustaw większość z nich w trybie Overwatch (Warta), a jednym pozostałym żołnierzem zaatakuj oddziały wroga. Dobrym rozpoczęciem tego ataku jest rzut granatem - rani on kilka celów na raz, a dodatkowo pozwoli ci zniszczyć potencjalne osłony, za które będą próbować uciec wrogowie. Możesz też zostawić któregoś żołnierza po za trybem Overwatch - pozwoli ci do dobić wroga, jeśli jakimś cudem udało mu się uciec od ognia twoich jednostek.

Kilka spraw o których warto pamiętać urządzając zasadzkę:

  1. Pamiętaj o wadach i zaletach każdej z klas - snajper będzie skuteczniejszy na średnim-dalekim dystansie, a żołnierz typu Ranger lepiej sprawdzi się w odległości kilku pół od wrogich oddziałów.
  2. Nawet jeśli przerwiesz mechanizm ukrycia, nie oznacza to, że wróg zaleją twoją pozycję swoimi oddziałami - jest spora szansa, że będą oni dalej patrolować okolicę, jak gdyby nigdy nic, z tym, że ciężej ci będzie ich podejść.
  3. W miarę możliwości postaraj się umieścić żołnierzy z różnych stron patrolu wroga - okrążając oddział nieprzyjaciela znacznie zwiększysz skuteczność ataków twoich wojaków, uniemożliwiając przy tym okopanie się kosmitów.
  4. Jeśli nie masz pewności, iż w okolicy nie ma żadnego innego oddziału wroga (albo nie jest on tuż obok twoich jednostek), nigdy nie wykonuj zasadzki - może się ona skończyć tragicznie, gdy nagle "znikąd" wylecą dwa, trzy dodatkowe oddziały wroga.
Podobało się?

0

XCOM 2

5 lutego 2016

PC PlayStation Xbox
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2016-02-23
09:22

Kuba aka Zbyszek Chorąży

Hmm, nie mogę odpowiedzieć bezpośrednio na posta, więc muszę napisać jako nowy.

1. Fakt, dwa ulepszone na maxa Resistance Comms wystarczą do obsług wszystkich rejonów, z tym, że trochę minie nim ktoś je do końca ulepszy. Raz, że zajmuje to czas, dwa, że potrzeba do tego sporo energii. Normalny, nieulepszony Resistance Comms daje łącznie 3 kontakty (z technikiem), a wymaga tylko 3 prądu (1 kontakt za 1 "sztukę" prądu), ulepszenie zjada prawie dwa razy więcej dodatkowego (5), dając w zamian 4 kontakty (więc 1 kontakt wymaga 1.25 prądu). To nie są duże ilości, ale na początku, gdy nie ma się dostępu do rdzeni obcych może być ciężko, a placówkę można potem zniszczyć. Po za tym można spokojnie zmieścić się posiadając i 3 Resistance Comms - Defense Matrix na chwilę obecną jest bezużyteczny.

2. Tu się nie zgodzę. Ja dostałem nową rangę na jednym żołnierzu najwyższej rangi (o czym nie zostałem poinformowany, zdolność się po prostu pojawiła), sprawdzałem to zresztą na reddicie i ktoś się dokopał do plików źródłowych gry, gdzie było napisane właśnie to, co jest w końcówce rozdziału o AWC. Punkty losowane są dwa razy - raz na każdą rangę żołnierza (więc wtedy awansując może on dostać zdolność), a drugi raz "ogólnie", więc żołnierz może dostać rangę wstecz.

Niektórzy pisali też o tym, że żołnierze rangi Colonel (najwyższa) dostają zdolność dopiero po powrocie z misji, a nie w momencie wybudowania placówki.

3. O tym napisałem w rozdziale o Power Relay, w rozdziale "Placówki". Pomijając już fakt, iż odkryte rdzenie mogą się trafić na najniższych poziomach (sam przy drugim przejściu miałem je na "C2" i "C3", więc wtedy nie da się nic wiele zaplanować, bo trochę zejdzie zanim się do nich dokopie.

4. O tym nie wspomniałem, dzięki za info.

5. Dzięki za info - z rozpędu pewnie zrobiłem błąd.

Komentarz: Kuba aka Zbyszek
2016-05-25
13:58

zanonimizowany543579 Pretorianin

Ja wybudowałem AWC jako 2 budynek, ukryty skill odblokowało mi na 2 postaciach.

Hakowanie jednostki powoduje u mnie wyjście z ukrycia zawsze i wszędzie.

Gram od wczoraj od nowa. Jak kończysz misję. Można metodą zapis/odczyt wymusić perka. Tyle, że to zahacza lekko o oszustwo. Dodam też, że samouczek utrudnia grę o0!

Po samouczku jedna postać ma awans. I nie masz odblokowanego żadnego pomieszczenia.

A bez samouczka wszyscy mają awans a pierwsza misją jest BANALNA... I masz odblokowane 1 pomieszczenie od razu. Ja od razu postawiłem AWC zobaczę jakie będą tego skutki.

Dalej pomieszczenie obronne jest bardzo fajne :D Ja się daję często łapać ufo celem nabijania doświadczenia. Podczas takiej obrony można awansować wszystkie postacie. Bo wrogów nie zabraknie i nie ma limitu czasu.

Gra jest bardzo prosta wkurzają tylko władcy obcych ale i to da się przeżyć.

Komentarz: zanonimizowany543579
2017-09-06
13:11

Jeyhard Generał

Jeyhard

Poradnik został zaktualizowany o rozdziały z dodatku War of the Chosen - gdyby były jakieś pytania / wątpliwości, pisać. :P

Komentarz: Jeyhard
2017-09-10
10:10

Zmroku Konsul

Zmroku
😎

Będzie wkrótce, ta cała wojna z kosmitami to nie takie hop-siup :>

Komentarz: Zmroku
2017-09-10
12:55

Zmroku Konsul

Zmroku

Poradnik PDF/EPUB został zaktualizowany do dodatku War of the Chosen. Miłej gry :)

Komentarz: Zmroku
2018-06-12
11:32

Lambert007 Chorąży

Hej Hej

W sumie pytanie dotyczy wersji na XboOne, ale to chyba bez znaczenia ;)

Do tych którzy ogrywali XCOM2 ale z dodatkiem War of the Chosen.

Po odpaleniu gry mam do wyboru na ekranie głównym XCOM2 lub War of the Chosen, czyli jak mniemam to kampanie fabularne tak?

Natomiast odpalając nawet XCOM2 (a mając dodatek zainstalowany), mam wszystkie mechaniki i poprawki które dodatek wprowadził nawet w podstawce?

Więc po co rozbicie na podstawkę i dodatek??

Komentarz: Lambert007
2019-02-07
14:57

Seeker_PL Junior

Poradnik w iBooks jest nie zaktualizowany do wersji z XCOM: War of the Chosen. Jak można pobrać aktualizację?

Komentarz: Seeker_PL
2020-01-14
13:58

kowalxxx Junior

wykupiłem sobie abonament na jeden miesiąc i nie mogę pobrać poradnika w pdf. Dlaczego?

Komentarz: kowalxxx
2024-07-30
14:46

Mrakus007 Junior

👍

Już wszystko git

Komentarz: Mrakus007
2024-11-24
22:50

CyboRKg Generał

CyboRKg

U mnie sie zbugowalo. Po rozwaleniu wszystkich wrogow wchodze do pomieszczenia z krysztalem wiedzmy i zastaje tam tylko 2 chrysalidy. Wiedzma sie nie pojawia. Do krysztalu nie da sie strzelac, bo nie ma nawet jego ikonki. Rzucanie granatami nic nie daje. Kilkanascie tur i zadnych zmian.

Komentarz: CyboRKg

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl