Odblokowywanie umiejętności żołnierzy przy pomocy AP | Punkty umiejętności (AP)
Aktualizacja:
Jako iż za sobą masz już informacje dotyczące tego, w jaki sposób żołnierze pozyskują punkty AP i czym one właściwie są, przyszedł czas na ich wykorzystanie. Punkty AP, jak zostało już kilkukrotnie wspomniane, wykorzystywane są do odblokowywania dodatkowych zdolności żołnierzy "regularnych", czyli tych klas, które dostępne są w podstawowej wersji gry. Punkty te pełnią tutaj rolę nieistniejącej już w dodatku placówki Ośrodek Taktyk Zaawansowanych (Advanced Warfare Center). W przypadku nowych bohaterów, a więc Żniwiarzy, Renegatów i Templariuszy, sprawa wygląda nieco inaczej - oni wykorzystują te punkty do odblokowywania każdej ze swoich zdolności.

Gdy te postacie awansują na wyższe poziomy, nie wybierają spośród dwóch zdolności odblokowanych dzięki wskoczeniu na nową rangę, a spośród maksymalnie 3. Co więcej, mogą odblokować nawet kilka z nich na raz - pod warunkiem, iż posiadają wystarczającą ilość punktów AP. Jak dowiedziałeś się w poprzednim rozdziale, "normalni" żołnierze uzyskują od 3 do 10 punktów AP za awans na poziom, w przypadku nowych wojaków ilość ta jest znacznie większa - uzależniona jest od parametru Combat Intelligence (ranga Savant zwiększa tą ilość o 50%), jednak zawsze są w stanie odblokować przynajmniej 1 zdolność. Dzięki temu mogą odblokować kilka umiejętności niższego poziomu, które nierzadko są znacznie mocniejsze niż te, które odkrywa się później - o tym jednak jak i rozwoju tych postaci przeczytasz w oddzielnych rozdziałach.
Jak więc skorzystać z tych punktów? Czyni się to na dwa sposoby:
- W przypadku bohaterów klasy Żniwiarze, Renegaci i Templariusze wystarczy wejść do zakładki zdolności postaci, a tam będzie można rozdysponować zdobyte wcześniej punkty.
- Z kolei w przypadku pozostałych klas potrzebna będzie placówka Centrum Szkoleniowe (Training Center).

Po wybudowaniu wspomnianej placówki, będzie można skorzystać z tamtejszej opcji "Train Abilities". Gdy ją aktywujesz, wystarczy wybrać interesującego cię żołnierza, by po chwili ujrzeć nieco zmienione drzewko (takie same w przypadku nowych bohaterów), gdzie znajdują się zdolności, które żołnierze posiadają normalnie (po 2 na każdą rangę), a także kilka dodatkowych, które zaczerpnięte są od pozostałych klas. W tym oknie możesz odblokować nawet wszystkie znajdujące się tam zdolności, pod warunkiem, iż posiadasz wystarczająco punktów AP. Można więc stworzyć żołnierzy danej klasy, którzy dysponować będą wszystkimi zdolnościami - jak Łowca, który doskonale spisywał będzie się w walce wręcz, jak i podczas atakowania wrogów przy pomocy strzelby, czy snajper o śmiercionośnej skuteczności zarówno przy wykorzystaniu snajperki, jak i pistoletu.
Poniżej znajdziesz tabelę wszystkich zdolności, które pojawić mogą się w tym oknie dla żołnierzy.
Zdolność | Działanie |
Ever Vigilant | Jeśli żołnierz wykorzysta wszystkie swoje punkty akcji, automatycznie przechodzi w tryb Warty. |
Guardian | Daje 50% szansy podczas działania trybu Warta, że po spudłowanym strzale żołnierz wykona jeszcze jeden atak. Zdolność może aktywować się dowolną ilość razy. |
Covering Fire | Aktywuje ataki w trybie Warty gdy wróg wykona akcję, a nie tylko gdy się przemieści. |
Salvo | Wystrzeliwanie granatów, bądź korzystanie z ciężkich broni na początku tury nie kończy ruchu żołnierza. |
Shredder | Ataki żołnierza przebijają wrogi pancerz, niszcząc go. |
Hail of Bullets | Wystrzeliwuje serię pocisków, która ma 100% szansy na trafienie celu. Zużywa bardzo dużo amunicji. |
Blast Padding | Dodaje żołnierzowi 1 punkt pancerza i sprawia, że otrzymuje 66% mniej obrażeń od eksplozji. |
Volatile Mix | Granaty mają zwiększony o 1 pole zasięg i zadają 2 punkty obrażeń więcej. |
Chain Shot | Wykonuje strzał z karą -15 do celności, a jeśli trafi cel wykonuje dodatkowy, darmowy strzał. |
Holo Targeting | Każdy strzał wymierzony we wroga który nie trafi naznacza go, dając premię +15 do celności dla reszty drużyny w walce z tym wrogiem. |
Rapture | Wykonuje atak, który ma gwarantowaną szansę na trafienie krytyczne, a następnie oznacza cel, przez co otrzymuje on 3 dodatkowe punkty obrażeń od każdego kolejnego ataku. |
Deadeye | Żołnierz oddaje strzał z niewielką karą do celności (-25), jednak ze sporym wzrostem obrażeń (+50%). |
Serial | Za każde zabicie przy użyciu broni snajperskiej żołnierz otrzymuje z powrotem wszystkie swoje punkty akcji. |
Kill Zone | Wykonuje strzał do każdego wroga przemieszczającego się w obrębie wskazanego obszaru. |
Death From Above | Zabicie wroga znajdującego się na niższym poziomie niż żołnierz kosztuje tylko jeden punkt akcji i nie kończy tury. |
Aim | Przy schowaniu się za osłoną (Hunker Down) żołnierz otrzyma +20 do celności w następnej rundzie. |
Deep Cover | Jeśli żołnierz nie zaatakował podczas rundy, automatycznie kryje się za przeszkodą (Hunker Down). |
Rapid Fire | Pozwala wystrzelić dwa razy - każdy atak otrzymuje modyfikator -15 do celności. Umiejętność nie posiada czasu odnowienia. |
Phantom | Jeśli drużyna zostanie wykryta, żołnierz pozostaje w ukryciu. |
Untouchable | Jeśli żołnierz zabije jednostkę wroga, następny atak na niego to gwarantowane pudło. |
Shadowstep | Żołnierz nie wywołuje wrogich akcji z reaction fire i overwatch. |
Run and Gun | Pozwala na wykonanie akcji po sprincie. Umiejętność potrzebuje 3 rund na odnowienie. |
Implacable | Jeśli żołnierz zabije jednostkę wroga podczas swojej tury, otrzymuje dodatkowy punkt ruchu. |
Lightning Reflexes | Pierwszy strzał z warty przeciwko temu żołnierzowi zawsze spudłuje. |
Kilka uwag:
- Część żołnierzy ma większą szansę na zyskanie zdolności z konkretnego drzewka. Dla przykładu, Żniwiarze mają znacznie większą szanse na zyskanie zdolności snajpera, niż tych od innych wojaków.
- Nie znajdziesz tutaj zdolności, które są niemożliwe do wykorzystania przez pozostałe klasy. Dobrym przykładem niech będą zdolności hakerskie klasy Specjalisty, ataki wręcz Łowcy (choć są dostępne dla Templariusza i Renegata) czy powiązane z wykorzystaniem wyrzutni granatów Grenadiera.
- Większość zdolności ma koszt uzależniony od ich oryginalnego poziomu, czyli rangi, na której się odblokowują. Część jednak jest klasyfikowana jako "super" zdolności, przez co ich koszt to zawsze 25AP.
- Kilka zdolności jest szczególnie interesujących. Są to Blast Padding oferujące żołnierzowi 1 dodatkowy punkt pancerza i zmniejszenie obrażeń od wybuchów, Untouchable, które daje żołnierzowi niewrażliwość na 1 atak po tym jak zabije wroga, Shredder, który sprawia, iż pociski normalnej broni niszczą wrogi pancerz.
0
Komentarze czytelników
Kuba aka Zbyszek Chorąży
Hmm, nie mogę odpowiedzieć bezpośrednio na posta, więc muszę napisać jako nowy.
1. Fakt, dwa ulepszone na maxa Resistance Comms wystarczą do obsług wszystkich rejonów, z tym, że trochę minie nim ktoś je do końca ulepszy. Raz, że zajmuje to czas, dwa, że potrzeba do tego sporo energii. Normalny, nieulepszony Resistance Comms daje łącznie 3 kontakty (z technikiem), a wymaga tylko 3 prądu (1 kontakt za 1 "sztukę" prądu), ulepszenie zjada prawie dwa razy więcej dodatkowego (5), dając w zamian 4 kontakty (więc 1 kontakt wymaga 1.25 prądu). To nie są duże ilości, ale na początku, gdy nie ma się dostępu do rdzeni obcych może być ciężko, a placówkę można potem zniszczyć. Po za tym można spokojnie zmieścić się posiadając i 3 Resistance Comms - Defense Matrix na chwilę obecną jest bezużyteczny.
2. Tu się nie zgodzę. Ja dostałem nową rangę na jednym żołnierzu najwyższej rangi (o czym nie zostałem poinformowany, zdolność się po prostu pojawiła), sprawdzałem to zresztą na reddicie i ktoś się dokopał do plików źródłowych gry, gdzie było napisane właśnie to, co jest w końcówce rozdziału o AWC. Punkty losowane są dwa razy - raz na każdą rangę żołnierza (więc wtedy awansując może on dostać zdolność), a drugi raz "ogólnie", więc żołnierz może dostać rangę wstecz.
Niektórzy pisali też o tym, że żołnierze rangi Colonel (najwyższa) dostają zdolność dopiero po powrocie z misji, a nie w momencie wybudowania placówki.
3. O tym napisałem w rozdziale o Power Relay, w rozdziale "Placówki". Pomijając już fakt, iż odkryte rdzenie mogą się trafić na najniższych poziomach (sam przy drugim przejściu miałem je na "C2" i "C3", więc wtedy nie da się nic wiele zaplanować, bo trochę zejdzie zanim się do nich dokopie.
4. O tym nie wspomniałem, dzięki za info.
5. Dzięki za info - z rozpędu pewnie zrobiłem błąd.
zanonimizowany543579 Pretorianin
Ja wybudowałem AWC jako 2 budynek, ukryty skill odblokowało mi na 2 postaciach.
Hakowanie jednostki powoduje u mnie wyjście z ukrycia zawsze i wszędzie.
Gram od wczoraj od nowa. Jak kończysz misję. Można metodą zapis/odczyt wymusić perka. Tyle, że to zahacza lekko o oszustwo. Dodam też, że samouczek utrudnia grę o0!
Po samouczku jedna postać ma awans. I nie masz odblokowanego żadnego pomieszczenia.
A bez samouczka wszyscy mają awans a pierwsza misją jest BANALNA... I masz odblokowane 1 pomieszczenie od razu. Ja od razu postawiłem AWC zobaczę jakie będą tego skutki.
Dalej pomieszczenie obronne jest bardzo fajne :D Ja się daję często łapać ufo celem nabijania doświadczenia. Podczas takiej obrony można awansować wszystkie postacie. Bo wrogów nie zabraknie i nie ma limitu czasu.
Gra jest bardzo prosta wkurzają tylko władcy obcych ale i to da się przeżyć.
Jeyhard Generał
Poradnik został zaktualizowany o rozdziały z dodatku War of the Chosen - gdyby były jakieś pytania / wątpliwości, pisać. :P
Zmroku Konsul
Będzie wkrótce, ta cała wojna z kosmitami to nie takie hop-siup :>
Zmroku Konsul
Poradnik PDF/EPUB został zaktualizowany do dodatku War of the Chosen. Miłej gry :)
Lambert007 Chorąży
Hej Hej
W sumie pytanie dotyczy wersji na XboOne, ale to chyba bez znaczenia ;)
Do tych którzy ogrywali XCOM2 ale z dodatkiem War of the Chosen.
Po odpaleniu gry mam do wyboru na ekranie głównym XCOM2 lub War of the Chosen, czyli jak mniemam to kampanie fabularne tak?
Natomiast odpalając nawet XCOM2 (a mając dodatek zainstalowany), mam wszystkie mechaniki i poprawki które dodatek wprowadził nawet w podstawce?
Więc po co rozbicie na podstawkę i dodatek??
Seeker_PL Junior
Poradnik w iBooks jest nie zaktualizowany do wersji z XCOM: War of the Chosen. Jak można pobrać aktualizację?
kowalxxx Junior
wykupiłem sobie abonament na jeden miesiąc i nie mogę pobrać poradnika w pdf. Dlaczego?
CyboRKg Generał
U mnie sie zbugowalo. Po rozwaleniu wszystkich wrogow wchodze do pomieszczenia z krysztalem wiedzmy i zastaje tam tylko 2 chrysalidy. Wiedzma sie nie pojawia. Do krysztalu nie da sie strzelac, bo nie ma nawet jego ikonki. Rzucanie granatami nic nie daje. Kilkanascie tur i zadnych zmian.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
