Czym są punkty umiejętności (AP)? | FAQ | XCOM 2
Aktualizacja:
Punkty umiejętności (AP) to nowa mechanika wprowadzona do gry przez dodatek War of the Chosen. Punkty te wykorzystywane są do rozwoju bohaterów wprowadzonych przez dodatek (Żniwiarze, Renegaci i Templariusze), a także do odblokowywania dodatkowych zdolności dla żołnierzy z podstawowej wersji gry.

Dzięki tym punktom możliwy jest rozwój trójki nowych bohaterów, a także odblokowywanie nowych zdolności "regularnych" wojaków. Zmienił się także sam system zdobywania przez żołnierzy zdolności, których normalnie nie są w stanie odblokować. W podstawowej wersji gry do tego celu służyła placówka Ośrodek Taktyk Zaawansowanych (Advanced Warfare Center) - po jej wzniesieniu żołnierze mogli otrzymać maksymalnie dwie nowe zdolności spośród tych, które należą normalnie do innych klas postaci. W dodatku do gry tej placówki już nie ma, gdyż zastąpiona została opisanymi w tym rozdziale punktami umiejętności.
Punkty te zdobywa się poprzez wykonywanie konkretnych akcji na polu walki, takich jak:
- Zabicie oflankowanego wroga. Żołnierz musi oflankować wroga, zachodząc go od tyłu, bądź boku, a następnie zabić przy pomocy jednego ze swoich ataków;
- Zabicie wroga z ukrycia. By tego dokonać, żołnierz musi zabić wroga zanim zostanie odkryty - najłatwiej jest to więc uczynić na początku misji;
- Zabicie wroga z wyższej pozycji - żołnierz musi znajdować się wyżej, niż jego ofiara;
- Zabicie wroga przy pomocy dwójki żołnierzy będących ze sobą w relacji (szczegółowe informacje znajdziesz w rozdziale "Relacje między żołnierzami"). Jeśli jeden z żołnierzy znajdujący się w więzi zrani wroga, a potem drugi z pary go dobije, otrzymają oni punkty AP;
- Unieszkodliwienie Wybrańca - "zabicie" go podczas normalnej misji;
- Zabicie Wybrańca - permanentna eliminacja Wybrańca podczas szturmu na jego fortecę;
- Zabicie jednego z trzech władców obcych - Viper King, Berserker Queen, Archon King;
- Wykonywanie niektórych tajnych działań (Covert Action) - szczegóły znajdziesz w rozdziale "Tajne działania ruchu oporu".
Dodatkowo, żołnierze z podstawowej wersji gry dostają niewielką ilość punktów AP za awansowanie na wyższe poziomy - klasy wprowadzone przez dodatek także, lecz ilość ta jest znacznie większa, gdyż jest to dla nich jedyny sposób na odblokowywanie zdolności. Informacje dotyczące różnic pomiędzy punktami AP samych żołnierzy, a AP XCOM-u, a także sposobu na odblokowywanie dodatkowych zdolności poszczególnych klas znajdziesz w dwóch kolejnych rozdziałach.
0
- XCOM 2 - poradnik do gry
- War of the Chosen - poradnik do gry
- FAQ
- XCOM 2: Jak dużo czasu zajmuje przejście?
- Jak odblokować klasę postaci Templar? | FAQ | XCOM 2
- Czym są punkty umiejętności (AP)? | FAQ | XCOM 2
- Jak radzić sobie z Zagubionymi (Lost)? | FAQ | XCOM 2
- Jak pozyskać zasoby? | FAQ | XCOM 2
- Jak pozyskać zasoby wywiadu (Intel)? | FAQ | XCOM 2
- Które pomieszczenia wznosić najpierw? | FAQ | XCOM 2
- Skąd wziąć naukowców i techników? | FAQ | XCOM 2
- Czym jest Combat Intelligence? | FAQ | XCOM 2
- FAQ
- War of the Chosen - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Kuba aka Zbyszek Chorąży
Hmm, nie mogę odpowiedzieć bezpośrednio na posta, więc muszę napisać jako nowy.
1. Fakt, dwa ulepszone na maxa Resistance Comms wystarczą do obsług wszystkich rejonów, z tym, że trochę minie nim ktoś je do końca ulepszy. Raz, że zajmuje to czas, dwa, że potrzeba do tego sporo energii. Normalny, nieulepszony Resistance Comms daje łącznie 3 kontakty (z technikiem), a wymaga tylko 3 prądu (1 kontakt za 1 "sztukę" prądu), ulepszenie zjada prawie dwa razy więcej dodatkowego (5), dając w zamian 4 kontakty (więc 1 kontakt wymaga 1.25 prądu). To nie są duże ilości, ale na początku, gdy nie ma się dostępu do rdzeni obcych może być ciężko, a placówkę można potem zniszczyć. Po za tym można spokojnie zmieścić się posiadając i 3 Resistance Comms - Defense Matrix na chwilę obecną jest bezużyteczny.
2. Tu się nie zgodzę. Ja dostałem nową rangę na jednym żołnierzu najwyższej rangi (o czym nie zostałem poinformowany, zdolność się po prostu pojawiła), sprawdzałem to zresztą na reddicie i ktoś się dokopał do plików źródłowych gry, gdzie było napisane właśnie to, co jest w końcówce rozdziału o AWC. Punkty losowane są dwa razy - raz na każdą rangę żołnierza (więc wtedy awansując może on dostać zdolność), a drugi raz "ogólnie", więc żołnierz może dostać rangę wstecz.
Niektórzy pisali też o tym, że żołnierze rangi Colonel (najwyższa) dostają zdolność dopiero po powrocie z misji, a nie w momencie wybudowania placówki.
3. O tym napisałem w rozdziale o Power Relay, w rozdziale "Placówki". Pomijając już fakt, iż odkryte rdzenie mogą się trafić na najniższych poziomach (sam przy drugim przejściu miałem je na "C2" i "C3", więc wtedy nie da się nic wiele zaplanować, bo trochę zejdzie zanim się do nich dokopie.
4. O tym nie wspomniałem, dzięki za info.
5. Dzięki za info - z rozpędu pewnie zrobiłem błąd.
zanonimizowany543579 Pretorianin
Ja wybudowałem AWC jako 2 budynek, ukryty skill odblokowało mi na 2 postaciach.
Hakowanie jednostki powoduje u mnie wyjście z ukrycia zawsze i wszędzie.
Gram od wczoraj od nowa. Jak kończysz misję. Można metodą zapis/odczyt wymusić perka. Tyle, że to zahacza lekko o oszustwo. Dodam też, że samouczek utrudnia grę o0!
Po samouczku jedna postać ma awans. I nie masz odblokowanego żadnego pomieszczenia.
A bez samouczka wszyscy mają awans a pierwsza misją jest BANALNA... I masz odblokowane 1 pomieszczenie od razu. Ja od razu postawiłem AWC zobaczę jakie będą tego skutki.
Dalej pomieszczenie obronne jest bardzo fajne :D Ja się daję często łapać ufo celem nabijania doświadczenia. Podczas takiej obrony można awansować wszystkie postacie. Bo wrogów nie zabraknie i nie ma limitu czasu.
Gra jest bardzo prosta wkurzają tylko władcy obcych ale i to da się przeżyć.
Jeyhard Generał
Poradnik został zaktualizowany o rozdziały z dodatku War of the Chosen - gdyby były jakieś pytania / wątpliwości, pisać. :P
Zmroku Konsul
Będzie wkrótce, ta cała wojna z kosmitami to nie takie hop-siup :>
Zmroku Konsul
Poradnik PDF/EPUB został zaktualizowany do dodatku War of the Chosen. Miłej gry :)
Lambert007 Chorąży
Hej Hej
W sumie pytanie dotyczy wersji na XboOne, ale to chyba bez znaczenia ;)
Do tych którzy ogrywali XCOM2 ale z dodatkiem War of the Chosen.
Po odpaleniu gry mam do wyboru na ekranie głównym XCOM2 lub War of the Chosen, czyli jak mniemam to kampanie fabularne tak?
Natomiast odpalając nawet XCOM2 (a mając dodatek zainstalowany), mam wszystkie mechaniki i poprawki które dodatek wprowadził nawet w podstawce?
Więc po co rozbicie na podstawkę i dodatek??
Seeker_PL Junior
Poradnik w iBooks jest nie zaktualizowany do wersji z XCOM: War of the Chosen. Jak można pobrać aktualizację?
kowalxxx Junior
wykupiłem sobie abonament na jeden miesiąc i nie mogę pobrać poradnika w pdf. Dlaczego?
CyboRKg Generał
U mnie sie zbugowalo. Po rozwaleniu wszystkich wrogow wchodze do pomieszczenia z krysztalem wiedzmy i zastaje tam tylko 2 chrysalidy. Wiedzma sie nie pojawia. Do krysztalu nie da sie strzelac, bo nie ma nawet jego ikonki. Rzucanie granatami nic nie daje. Kilkanascie tur i zadnych zmian.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
