Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 3 sierpnia 2002, 01:40

autor: Wojciech Antonowicz

Co to jest Massively Multiplayer Online samouczek dla początkujących.

Jeżeli nie wiesz co to jest MMO lub też nie jesteś pewien jak rozpoznać ten gatunek gier ten samouczek jest właśnie dla Ciebie. Potraktujmy to jako małe wprowadzenie dla początkujących tak aby nie zanudziły was moje kolejne doniesienia z krainy MMO.

Jeżeli nie wiesz co to jest MMO lub też nie jesteś pewien jak rozpoznać ten gatunek gier ten samouczek jest właśnie dla Ciebie. Potraktujmy to jako małe wprowadzenie dla początkujących tak aby nie zanudziły was moje kolejne doniesienia z krainy MMO.

Na początek wypadało by rozszyfrować skrót MMO i angielską nazwę Massively Multiplayer Online.

Określenie to nie doczekało się jeszcze zgrabnego tłumaczenia na język polski więc przyjęło się przynajmniej na razie używanie nazwy angielskiej ale jakby ktoś przyparł mnie do muru to rozszyfrował bym skrót MMO jako Rozbudowane Wieloosobowe Gry przez Internet. Poprawna jest również oznaczająca to samo nazwa Massive Multiplayer Online, oraz skrót MMOG (Massive Multiplayer Online Game).

Najczęściej spotykaną odmianą MMO są MMOcRPG czyli Massive Multiplayer Online Computer Role Playing Games co w dowolnym tłumaczeniu oznacza Rozbudowane Komputerowe Wieloosobowe Gry przez Internet w których gracze wcielają się w Postacie występujące w grze. Fajna nazwa no nie ? Pozwolicie że zostanę przy swoim MMO :).

 

Jak Musi być prawdziwa gra MMO ?

Prawdziwa MMO to gra w której :

- Gramy łącząc się za pomocą naszego komputera z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem i Internetu z serwerem (komputerem) na którym toczy się rozgrywka. Czyli architektura klient server. Klient to nasza gra (grafika, interface, program) i Serwer gdzie obrabiane są dane z rozgrywki który rozsyła informacje do wszystkich grających.

- Posiada coś co się nazywa po angielsku Persistent World. I tu kolejny problem językowy i moje nieudolne tłumaczenie Stały Samodzielny Trwający bez naszego udziału Świat Gry. Persistent World to jedno z najważniejszych pojęć w MMO postaram się więc przybliżyć wam znaczenie tego określenia. Akcja gier którymi się bawicie na co dzień a z nią świat gry umiera w momencie gdy wyłączacie swój komputer. Co prawda możecie zapisać stan swojej gry i po ponownym włączeniu maszyny wczytać rozgrywkę w miejscu w którym skończyliście, lecz NIC w grze nie dzieje się samo gdy wy śpicie a komputer jest wyłączony. W MMO natomiast akcja toczy się non stop, bo gdy wy śpicie ktoś inny gra. Światy gier MMO są zaludnione graczami 24 godziny na dobę. Dodatkowo poza zmianami w rozgrywce wprowadzanymi przez ludzi, również sam program (na serwerze) modyfikuje akcję zmieniając np. pogodę panującą w krainie czy też pory dnia i nocy. Także gdy rozłączacie się z rozgrywki to tak jakbyście szli w grze spać, a świat toczy się dalej.

- Serwer zapisuje stan gry. Wszystko to co robicie w MMO zapamiętywane jest przez komputer sterujący rozgrywką (serwer). Nie ma możliwości samodzielnego zapisania gry i wczytania jej ponownie w momencie gdy coś nie pójdzie tak jak powinno. Nie mamy więc „boskiego” i charakterystycznego dla gier dla pojedynczego gracza możliwości wpływu na przebieg rozgrywki.

- Serwer zapisuje stan naszej postaci. Nie możemy więc trenować samodzielnie aby dołączyć się do rozgrywki już jako w pełni rozwinięta postać. Grać możemy wyłącznie podłączeni do serwera gry.

- Prawdziwe MMO posiada Game Masterów (Mistrzów Gry) ludzi nie grających jako normalni gracze lecz zajmujących się sterowaniem postaciami nie należącymi do graczy a zamieszkującymi krainę gry. Większością postaci NPC (Non Player Character – postać nie sterowana przez gracza) steruje samo oprogramowanie serwera ale Game Masterzy są niezbędni do sterowania postaciami charakterystycznymi, organizowaniem przygód, urozmaicaniem rozgrywki graczom oraz kontroli poprawności działania gry.

- Gracz musi posiadać swojego Avatara (wizualną prezentacje swojej postaci z gry). Nie zalicza się więc umownie do gatunku MMO gier tekstowych (nie posiadających grafiki) jeżeli nawet spełniają one pozostałe wymagania. Warunek ten jest dyskusyjny ale w jakiś sposób słuszny gdyż gra nie może być MMO jeżeli nie możemy zobaczyć innych graczy.

- Gra MMO musi umożliwiać komunikowanie się na żywo z innymi graczami i wspólną z nimi interakcję. Nie będzie więc grą MMO program który umożliwia np. zwiedzanie jednoczenie tej samej krainy wielu graczom poprzez Internet lecz nie pozwalający na porozumiewanie się pomiędzy nimi w świecie gry.

- Gra posiada własny niezależny od graczy system upływu czasu. Czyli akcja toczy się czy gramy czy nie.

Tematyka gry i sposób rozgrywki są w zasadzie dowolne.

Gry z gatunku MMO kupujemy normalnie w sklepach lub zamawiamy pocztą u producenta tak jak inne gry lecz ważne jest to iż nie umożliwiają one prowadzenia samodzielnej domowej rozgrywki. Aby grać musimy łączyć się za pomocą Internetu ze specjalnie przygotowanym do tego komputerem (serwerem gry).

Ważne jest również iż w większości wypadków płacimy (realnymi pieniędzmi) za czas gry. Najczęściej jest to miesięczny abonament.

Ze względu na to iż praktycznie wszystkie gry MMO mają serwery zlokalizowane poza granicami naszego kraju i właściwie wszystkie są płatne konieczne jest posiadanie karty płatniczej umożliwiającej płacenie poprzez Internet za granicą (np. wypukłe VISA lub MasterCard, VISA Electron nie wystarczy).

Do prowadzenia rozgrywki konieczna jest również przynajmniej średnia znajomość języka angielskiego, gdyż jest to dominujący język w światach MMO a niestety dotychczas żadna gra tego typu nie została spolonizowana i raczej nie zanosi się aby to nastąpiło.

No i oczywiście musimy posiadać komputer i podłączenie do Internetu, ale jeżeli doczytaliście do tego miejsca to pewnie już o tym wiecie :).