Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód Poradnik Sid Meier's Civilization VI

W niniejszym rozdziale poradnika do gry Civilization 6 znajdziesz przydatne informacje i porady dotyczące wszystkich dostępnych w grze podstawowych i unikalnych ulepszeń. Poszczególne zagadnienia zostały opisane w osobnych sekcjach.

Ulepszenia - informacje ogólne

Celem ulepszeń jest uzyskanie dostępu do poszczególnych zasobów strategicznych, luksusowych bądź dodatkowych a także podniesienie wskaźnika produktywności określonego terenu. Niektóre z ulepszeń dostępne są już po rozpoczęciu scenariusza a do korzystania z innych wymagane jest opracowanie poszczególnych technologii. Warto mieć na uwadze, że poszczególne ulepszenia mogą generować dodatkowe przychody jeśli umieszczone są na konkretnym obszarze lub zajmują sąsiednie pola.

Ulepszenia wznoszone są głównie przez budowniczych i dokonujesz tego jednorazowo. Jeśli ulepszenie nie jest ci potrzebne, bo chcesz w danym polu zbudować inny element infrastruktury to za pomocą budowniczych możesz je usunąć. W przypadku najazdu ulepszenia ulegają zniszczeniu i możesz je odbudować korzystając z panelu produkcji miasta. W miarę rozwoju technologicznego ulepszenia ewoluują samoczynnie przynosząc coraz większe zyski, więc nie musisz pamiętać o modernizowaniu ich jak to ma miejsce w przypadku jednostek.

Pamiętaj, że bonus do takich czynników jak żywność i produkcja liczony jest następująco: współczynnik terenu + współczynnik ulepszenia + współczynnik zasobu (jeśli jest zasób oferujący dodatkowy współczynnik). Jest to szczególnie ważne bowiem masz dostęp do zasobów tylko za pośrednictwem ulepszeń. Jeśli zostaną zniszczone to automatycznie tracisz dostęp do surowca i wszystkich korzyści, które generuje samo ulepszenie i pozostajesz z premią, którą oferuje dany heksagon.

Poszczególne ulepszenia możesz wznosić tylko na złożach określonego zasobu, pod warunkiem, że teren jest ku temu sprzyjający. Na szczęście gra generuje złoża zasobów na takich heksagonach, które pozwalają na jego budowę, ale jeśli nie masz do czynienia ze źródłem jednego z zasobów (dowolnego typu) to możliwość wybudowania ulepszenia determinuje rodzaj terenu.

Ulepszenia podstawowe

W tej sekcji znajdziesz wszystkie ulepszenia, które dostępne są dla każdej z grywalnych nacji.

Farma

Ikona

Przychód

Teren

+1 do żywności - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

+1 do żywności

+0,5 obszarów mieszkalnych

Sąsiedztwo

Feudalizm: +1 do żywności za każde 2 sąsiednie farmy

Części zamienne: +1 do żywności za każdą sąsiednią farmę

  1. Łąki, Łąki (wzgórza)
  2. Pola z zasobem pszenica lub ryż
  3. Równiny, Równiny (wzgórza)
  4. Równiny zalewowe

Podstawowe ulepszenie, które dostępne jest już od pierwszych minut gry. Zwróć uwagę, że wraz z rozwojem technologii ulepszenie nie ewoluuje, ale za to zwiększa się premia za sąsiedztwo. Jedną z najważniejszych właściwości farm jest wzrost liczby obszarów mieszkalnych w mieście, co wraz z odpowiednią liczbą żywności i poziomem udogodnień jest głównym czynnikiem determinującym niepohamowany rozwój. Warto poświęcać im sąsiednie pola, bowiem o ile na początku premie są niewielkie, to po wzniesieniu kilku ulepszeń na sąsiednich polach przyrost żywności jest zdecydowanie większy. Miej też na uwadze fakt, że możesz wybudować farmę na dowolnym polu, które spełnia wymagania, ale jeśli wzniesiesz ją na złożu zasobów dodatkowych wskazanych w powyższej tabeli, to uzyskasz dostęp do premii, które oferuje każdy z zasobów. Warto dobrze zaplanować miejsca pod ich powstanie. Gra nie będzie tego ułatwiać, ale powinieneś bez problemu znaleźć od 3 do 5 sąsiadujących ze sobą heksagonów, które będą stanowić twoje zaplecze.

Fort

Ikona

Przychód

Technologia

Teren

Jednostka w forcie otrzymuje +4 do siły obrony - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Jednostka w forcie otrzymuje +4 do siły obrony.

Taktyka oblężnicza

  1. Łąki, Pustynia, Równiny, Śnieg, Tundra
  2. Łąki, Pustynia, Równiny, Śnieg, Tundra (wzgórza)

Jak łatwo się domyślić, Fort służy do obrony własnego terytorium. Warto stawiać je w strategicznych punktach takich jak wąskie przejścia czy przesmyki, najlepiej w dużej ilości. Twoim celem jest zmuszenie przeciwnika by zaatakował fort, a jeśli jest to niemożliwe miej w zanadrzu jednostki dystansowe, które względnie bezpieczne będą w stanie osłabić potencjał bojowy nieprzyjaciela. Ulepszenie nie ewoluuje i jako jedno z nielicznych jest wznoszone przez Inżyniera wojskowego. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż omawiane ulepszenie można wybudować na wielu powierzchniach dzięki czemu zdecydowanie łatwiej będzie ci bronić własnego terytorium. Stacjonująca w forcie jednostka otrzyma niewielką premię do siły bojowej, która przy odrobinie szczęścia może przechylić szalę na twoją korzyść, ale nie zapominaj by obsadzać forty silnymi jednostkami i z biegiem czasu je modernizować.

Kamieniołom

Ikona

Przychód

Technologia

Zasoby

+1 do produkcji - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

+1 do produkcji

Modernizacja

Bankowość: +1 do złota

Technika rakietowa: +1 do produkcji

Górnictwo

  1. Gips
  2. Kamień
  3. Marmur

Podstawowe ulepszenie, które będzie dostępne po opracowaniu pierwszego rzędu technologii. Możesz je wznosić tylko na polach odpowiednich surowców więc postaraj się z czasem wejść w posiadanie kilku złóż. Warto już na początku rozstawić stolicę w takim miejscu, które pozwoli na szybką budowę kamieniołomu, gdyż dzięki niemu i oferowanym przez niego zasobom zwiększy się współczynnik produkcji. Wraz z rozwojem technologicznym kamieniołom przyniesie dodatkowe korzyści, ale zauważ, że są one dostępne dopiero w kolejnych epokach.

Kopalnia

Ikona

Przychód

Technologia

Teren

+1 do produkcji - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

+1 do produkcji

Modernizacja

Termin: +1 do złota

Uprzemysłowienie:

+1 do produkcji

Górnictwo

  1. Łąki, Pustynia, Równiny, Śnieg, Tundra (wzgórza)
  2. aluminium, diamenty, jadeit, miedź, rtęć, sól
  3. saletra, srebro, uran, węgiel, żelazo

Ulepszenie pozwalające na wydobycie większości zasobów kopalnych dostępnych w grze. Podobnie jak omawiany powyżej kamieniołom, zapewni premię do produkcji w mieście, ale nie bez znaczenia też jest gama zasobów, które pozwalają na budowanie ulepszenia. Ich powszechność sprawia, że masz o wiele większe szanse na wzniesienie wielu kopalń i pozyskiwanie solidnych premii. Warto zaznaczyć też, że odkrycia technologiczne powiązane bezpośrednio z modernizacją ulepszenia są rozstawione na drzewku wcześniej niż ma to miejsce w przypadku kamieniołomu. Nie należy przy tym zaniedbywać innych ulepszeń, ale na początkowym i średnim etapie gry kopalnie mogą mieć znaczny wpływ na produktywność twoich miast.

Lądowisko

Ikona

Przychód

Technologia

Teren

Maksymalna liczba statków powietrznych - 3 - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Maksymalna liczba statków powietrznych - 3

Lot

  1. Łąki, Pustynia,
  2. Równiny, Śnieg, Tundra

Podstawowym i jedynym celem ulepszenia jest zwiększenie potencjału naszego lotnictwa. Zwróć uwagę na epokę w której technologia jest dostępna a także na poszczególne rodzaje terenu, które umożliwią budowanie Lądowiska. Dla każdego ulepszenia możesz posiadać trzy jednostki powietrzne, więc wraz z rozwojem eskadry będziesz musiał inwestować w kolejne ulepszenia.

Łodzie rybackie

Ikona

Przychód

Technologia

Zasoby

+1 do żywności - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

+1 do żywności

+0,5 obszarów mieszkalnych

Modernizacja

Kartografia: +1 do złota

Tworzywo sztuczne: +1 do żywności

Żegluga

  1. Kraby
  2. Perły
  3. Ryby
  4. Wieloryby

Kolejne z ulepszeń dostępne w pierwszym rzędzie technologii. Przydatne szczególnie jeśli zamierzasz osiedlać się na wybrzeżu, a co więcej, w takiej sytuacji otrzymasz stosowną eurekę, która skróci czas potrzebny na badania. Zajmując wybrzeże jednocześnie poświęcasz kilka początkowych heksagonów, które pozwoliłyby ci kontrolować pobliskie ziemie, więc ciężar obszarów mieszkalnych przenosi się na łodzie rybackie, które poza żywnością dostarczają też miejsce do rozbudowy nacji. Pamiętaj, że możesz je budować tylko na źródłach surowca, więc dokładnie zapoznaj się ze źródłami zasobów zanim się osiedlisz. Łatwo zauważyć, że łodzie rybackie pełnią tą samą rolę dla populacji co farma, aczkolwiek z uwagi na konieczne źródło zasobów, nie otrzymują premii za sąsiedztwo, a są modernizowane podobnie jak inne ulepszenia. Pierwszy awans możesz zdobyć bardzo łatwo, ale kolejny wskaźnik osadzony jest o wiele dalej w drzewku technologicznym. Warto wiedzieć, że z uwagi na ograniczoną linię brzegową na początku gry zbudujesz ich o wiele mniej niż farm, ale pamiętaj, że wskaźnik rozwoju populacji jest większy przez dostęp do wody, więc nie martw się, że będziesz rozwijał się wolniej niż w przypadku rozstawienia stolicy w centrum lądu.

Morska platforma wiertnicza

Ikona

Przychód

Technologia

Teren

+2 do produkcji - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

+2 do produkcji

Tworzywo sztuczne

  1. Ocean, wybrzeże
  2. Ropa

Jeśli kontrolujesz wybrzeże to po opracowaniu odpowiedniej technologii będziesz mógł przejąć złoża ropy naftowej na oceanie. Uruchomienie platformy zapewni ci dodatkowy przychód w postaci punktów produkcji, ale zauważ, że technologia wymagana do wznoszenia ulepszeń jest taka sama jak ta, która modernizuje łodzie rybackie, więc premie się kumulują. Dzięki platformie uzyskasz też dostęp do surowca strategicznego jakim jest ropa wraz z wszystkimi płynącymi z tego korzyściami.

Nadmorski kurort

Ikona

Przychód

Technologia

Teren

 

Turystyka

Radio

  1. Łąki
  2. Pustynia
  3. Równiny

Rolą omawianego ulepszenia jest podnoszenie atrakcyjności terenu, co przekłada się na większą szansę na przyciągnięcie turystów do twojego miasta. Ulepszenie możesz budować tylko wzdłuż linii brzegowej na polach, które zaznaczono w tabeli. Pamiętaj więc o tym, by nie zastawiać innymi budynkami wszystkich heksagonów, szczególnie jeśli dążysz do zwycięstwa na polu kulturowym. Nadmorskie kurorty możesz budować dopiero w epoce współczesnej, więc na początkowym etapie gry nie powinieneś martwić się o zajmowanie heksagonów innymi ulepszeniami, ale mając to na uwadze staraj się nie umieszczać na przybrzeżnych polach cudów i dzielnic, które nie przynoszą korzyści za sąsiedztwo linii brzegowej.

Obóz

Ikona

Przychód

Technologia

Zasoby

+1 do złota - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

+1 do złota

+0,5 obszarów mieszkalnych

Modernizacja

Merkantylizm: +1 do produkcji

Syntetyki: +1 do złota

Hodowla zwierząt

  1. Furta
  2. Trufle
  3. Zwierzyna
  4. Kość słoniowa

Użyteczność ulepszenia na wczesnym etapie gry zależy przede wszystkim od rozstawienia i tego, czy faktycznie będziesz dysponował odpowiednim zasobem. Warto zwrócić uwagę, że otrzymana premia odnosi się do złota, więc efektywne wykorzystanie zasobu nie zwalnia cię z obowiązku wznoszenia farm lub łodzi rybackich. Modernizacja ulepszenia przebiega stosunkowo późno, aczkolwiek w perspektywie dłuższej rozgrywki możesz otrzymać solidne profity, jeśli utrzymasz ulepszenia wystarczająco długo.

Pastwisko

Ikona

Przychód

Technologia

Zasoby

+1 do produkcji - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

+1 do produkcji

+0,5 obszarów mieszkalnych

Modernizacja

Eksploracja: +1 do żywności

Robotyka: +1 do produkcji

Hodowla zwierząt

  1. Bydło
  2. Owce
  3. Konie

Podobnie jak w przypadku poprzedniego ulepszenia, możliwości związane z czerpaniem korzyści uzależnione są od tego gdzie będziesz rozstawiony na początku scenariusza. Zarówno pastwisko jak i obóz wynikają z tej samej technologii, która należy do pierwszego rzędu drzewka. W tym przypadku modernizacja przebiega później, aczkolwiek możesz dzięki niej otrzymać kolejny punkt żywności, chociaż jeśli nie dysponujesz większą liczbą danego ulepszenia to możesz nawet tego nie odczuć. Poza tym warto zwrócić uwagę, ze podobnie jak farmy i łodzie rybackie, wskazane ulepszenia zapewniają kolejne obszary mieszkalne.

Plantacja

Ikona

Przychód

Technologia

Zasoby

+1 do złota - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

+1 do złota

+0,5 obszarów mieszkalnych

Modernizacja

Teoria naukowa: +1 do żywności

Globalizacja: +1 do złota

Irygacja

  1. Banany, barwniki, bawełna;
  2. Cukier, herbata, cytrusy;
  3. Kakao, kadzidło, kawa, wino;
  4. Przyprawy, tytoń, jedwab.

Plantacja jest odpowiednikiem kopalni dla zasobów związanych z eksploatowaniem roślin. Bardzo duża gama surowców, które możesz dzięki niej użytkować sprawia, że pojawi się wiele ulepszeń tego typu w granicach twojego terytorium. Plantacje zapewniają dodatkowe obszary mieszkalne i premię do złota, więc staraj się utrzymać je jak najdłużej. Technologia rozstawiona jest nieco dalej w drzewku w stosunku do innych ulepszeń podstawowych, ale dalej zamyka się w starożytności więc możesz rozpocząć eksploatację zasobów w początkowej fazie gry. Z czasem plantacje zaczną przynosić dodatkowe korzyści, aczkolwiek możesz się tego spodziewać dopiero w epoce przemysłowej, więc nie licz na szybki wzrost żywności w miastach.

Silos atomowy

Ikona

Przychód

Technologia

Teren

Wyrzutnia rakiet jądrowych i termojądrowych - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Wyrzutnia rakiet jądrowych i termojądrowych.

Maksymalnie na cywilizacje: 1

Technika rakietowa

  1. Łąki, Pustynia,
  2. Równiny, Śnieg, Tundra

W ciągu pojedynczego scenariusza możesz posiadać tylko jedną sztukę danego ulepszenia. Pozwala ono na użycie broni masowego rażenia i jest dostępne w końcowej fazie gry. Staraj się wybudować je przed innymi i nie omieszkaj użyć jeśli zajdzie taka potrzeba.

Szyb naftowy

Ikona

Przychód

Technologia

Teren

+2 do produkcji - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

+2 do produkcji

Silnik spalinowy

  1. Łąki, Pustynia, Równiny, Śnieg, Tundra (zwykłe i wzgórza)
  2. Złoża zasobu ropa

Odpowiednik platformy wiertniczej, aczkolwiek w tym przypadku możesz wznosić go w centrum lądu i tylko na zasobach ropy naftowej. Zwróć uwagę, że technologia niezbędna do korzystania z zasobu pojawia się w drzewku wcześniej niż w przypadku platformy wiertniczej, więc masz większą szansę na wyprzedzenie konkurentów w wyścigu o surowiec strategiczny jeśli będziesz rozwijał infrastrukturę lądową. Poza tym każdy szyb naftowy zwiększa produktywność nacji o dwa punkty, aczkolwiek na tym etapie rozgrywki nie będzie miało to takiego znaczenia, jak samo posiadanie zasobu strategicznego.

Tartak

Ikona

Przychód

Technologia

Teren

+1 do produkcji - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

+1 do produkcji

+1 do produkcji (jeśli zbudowane na polu w sąsiedztwie rzeki)

Modernizacja

Stal: +1 do produkcji

Mechanika

Dowolne zalesione pole

Jeden z powodów dla którego nie powinieneś pozbywać się wszystkich zalesionych pól w obrębie własnego terytorium. Budowę tartaków możesz rozpocząć już w średniowieczu, więc stosunkowo wcześnie powinieneś mieć świadomość, które heksagony będą służyć masowej produkcji. Pamiętaj, że ulepszenia generują dodatkowe przychody, jeśli zbudujesz je na heksagonie sąsiadującym z rzeką. W zależności od możliwości i zapotrzebowania na produkcję powinieneś przenieść ciężar produkcji na tartaki, aczkolwiek najpierw buduj ulepszenia zanim zdecydujesz się na wyłączenie dowolnego z nich. Nie zapominaj też, że w przeciwieństwie do tartaków, inne ulepszenia generują zyski wykraczające poza produkcję, więc czasami warto je dłużej utrzymać jeśli nie brakuje ci miejsca na rozbudowę dzielnic i cudów. O ile ulepszenie jest dostępne stosunkowo wcześnie, to modernizacja jest jednostopniowa i zachodzi na późnym etapie gry, więc za wszelką cenę buduj tartaki w pobliżu rzeki.

Ulepszenia unikalne

W poniższej sekcji znajdziesz szczegółowe informacje i porady dotyczące ulepszeń dostępnych jedynie dla wybranych nacji.

Przychód - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Ziggurat - Sumeria

Przychód

Teren

+2 do nauki

Modernizacja

Historia naturalna: +1 do kultury (jeśli jest nad rzeką)

  1. Łąki, Pustynia,
  2. Równiny, Śnieg, Tundra

Grając Sumerią masz o wiele większe szanse na osiągnięcie zwycięstwa technologicznego niż cywilizacje, które nie posiadają unikalnych ulepszeń. Pamiętaj by budować je nad rzeką, co w dłuższej perspektywie wygeneruje dla ciebie dodatkowe punkty kultury. O ile wizja nowatorskich rozwiązań naukowych wydaje się bardzo obiecująca, to pamiętaj też o budowaniu ulepszeń, które zapewnią ci dostęp do podstawowych źródeł utrzymania. Możesz natomiast pokusić się o wzniesienie jednego Zigguratu zaraz po zwerbowaniu budowniczych, co może bardzo korzystnie wpłynąć na rozwój osady. Zwracaj też uwagę na rozstawienie i bądź gotowy wczytać scenariusz ponownie jeśli w dwóch pierwszych turach nie uda ci się rozstawić stolicy nad brzegiem rzeki.

Przychód - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Fort Rzymski - Rzym

Przychód

Teren (zwykłe i wzgórza)

Jednostka w forcie otrzymuje +4 do siły obrony.

Budowany przez Legion

  1. Łąki, Pustynia,
  2. Równiny, Śnieg, Tundra

Ulepszenie działa identycznie jak w przypadku dowolnego innego fortu, z tą różnicą, że nie potrzebujesz budowniczych aby je wznosić. Za budowę fortów odpowiedzialni są legioniści, którzy dzięki nim mogą zdecydowanie łatwiej przejmować nieprzyjazny teren i się na nim umacniać. Dobrym rozwiązaniem jest budowa umocnień przed przejściem do ofensywy, co pomoże obronić oddział przed odwetem ze strony przeciwnika.

Przychód - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Kurhan - Scytia

Przychód

Modernizacja

Wymagania

+1 do złota

+1 do wiary

Sąsiedztwo

+1 do wiary za każde pastwisko

Idee

Gildia: +1 złoto

Kapitalizm: +1 złoto

Technologia: Hodowla zwierząt

Teren: Łąki, Pustynia, Równiny

Śnieg, Tundra

Syctia może tworzyć rozległe pola kurhanów, które w dłuższej perspektywie dostarczą dużych ilości waluty, zarówno pod kątem wiary jaki i złota. Koniecznie buduj ulepszenie wokół heksagonu z pastwiskiem. Najlepiej obuduj je całkowicie dookoła. Pamiętaj jednak, że by nie zaniedbywać podstawowych źródeł rozwoju osady, więc nie spiesz się z eksploatowaniem ternu. Kurhany modernizowane są stosunkowo późno i zwróć uwagę na fakt, że odbywa się to za pośrednictwem drzewka ideologicznego, a nie technologicznego jak dla standardowych ulepszeń. Kurhany możesz budować już od początku gry i z pewnością będą dobrym punktem wyjścia dla zwycięstwa poprzez wiarę lub dominację.

Przychód - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Misja - Hiszpania

Przychód

Modernizacja i sąsiedztwo

Wymagania

+1 do wiary

+2 do wiary jeśli jest na innym kontynencie niż stolica

Dziedzictwo kulturowe:

+2 nauka

+1 nauka za kampus

Technologia: Eksploracja

Teren (zwykłe i wzgórza):

Łąki, Pustynia, Równiny

Śnieg, Tundra

W przypadku tego ulepszenia warto pamiętać o specyficznej właściwości terenu w Civilization VI. Dodatkowe punkty do wiary są przyznawane jeśli każde kolejne miasto założysz na nowym kontynencie, ale pamiętaj, że kontynenty w grze nie zawsze oddzielone są dużym zbiornikiem wodnym. Przy mini-mapie możesz włączyć filtr kontynentów, który pozwoli ci dokładnie kontrolować teren podczas eksploracji i umieścić ulepszenie w takim miejscu, by generowało dodatkowe korzyści. Poza tym warto mieć na uwadze, że poza dochodami w postaci punktów wiary z czasem możesz generować dodatkowy przychód do punktów nauki. Staraj się obudować ulepszeniami heksagon na którym wzniosłeś dzielnicę naukową, a wraz z rozwojem technologii będzie ona sama się napędzać.

Przychód - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Olbrzymia głowa - Suzeren miasta-państwa La Venta

Przychód

Sąsiedztwo

Teren (zwykłe i wzgórza)

+2 do wiary

Modernizacja

Humanizm: +1 do kultury

+1 do wiary za każde 2 pola z lasem

+1 do wiary za każde 2 pola z lasem deszczowym

  1. Łąki, Pustynia;
  2. Równiny, Tundra.

Specyficzne ulepszenie, które dostępne jest tylko dla nacji, która jest aktualnym suzerenem miasta La Venta. W pierwszej kolejności należy dokładnie zweryfikować czy wspomniane miasto-państwo zostało wygenerowane dla scenariusza, a następnie ściśle kontrolować liczbę emisariuszy innych nacji. Olbrzymia głowa pomoże przede wszystkim w osiągnięciu zwycięstwa religijnego, więc jeśli opierasz na ulepszeniu znaczną część przychodów do wiary to koniecznie broń swojej pozycji w mieście La Venta. Zwróć też uwagę na dodatkowe korzyści, które możesz generować jeśli kontrolujesz zalesione tereny. Warto korzystać z tego typu uwarunkowań, a przy okazji zwróć uwagę na premię do kultury, którą otrzymasz po opracowaniu ideologii Humanizm.

Pozycja suzerena w tym aspekcie jest najważniejsza, bowiem jeśli mocno rozwiniesz ulepszenia w swoich miastach, a stracisz status to wszystkie zbudowane ulepszenia znikną. W związku z tym pamiętaj, by nie opierać swojej taktyki jedynie na tym źródle punktów wiary, bowiem jest wyjątkowo nietrwałe.

Przychód - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Sfinks - Egipt

Przychód

Sąsiedztwo

Wymagania

+1 do wiary

+1 do kultury

Modernizacja

Historia naturalna: +1 do kultury

+2 do wiary jeśli sąsiaduje z cudem

Nie można stawiać dwóch ulepszeń obok siebie.

Technologia: Rzemiosło

Teren (zwykłe i wzgórza):

Łąki, Pustynia, Równiny

Śnieg, Tundra, Równiny zalewowe

Sfinks jest jednym z ulepszeń, które możesz budować najpóźniej w porównaniu do innych unikalnych budowli. Warto jednak poświęcić kilka heksagonów, bowiem każdy z nich generuje niewielki ale pewny dochód w postaci punktów wiary i kultury. Jest to dobra baza do podjęcia decyzji, którym typem zwycięstwa jesteś szczególnie zainteresowany. Zwróć też uwagę na bonus, który wynika z sąsiedztwa z cudem. Jeśli dysponujesz jednym z cudów w granicach miasta to z pewnością powinieneś wznieść przynajmniej dwa ulepszenia obok niego. Premie są bardzo duże, więc drenaż dochodów jest ograniczony poprzez dodatkowe pole przerwy, które musi pozostać pomiędzy dwoma ulepszeniami. Podobnie jak inne unikalne ulepszenia modernizowany jest za pomocą idei, aczkolwiek miej na uwadze, że następuje to stosunkowo późno.

Przychód - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Studnia schodkowa - Indie

Przychód

Sąsiedztwo

Wymagania

+1 do żywności

+1 obszar mieszkalny

Modernizacja

Feudalizm: +1 do wiary

+1 do wiary obok dzielnicy świątynnej

+1 do żywności obok farmy

Nie można stawiać dwóch ulepszeń obok siebie.

Technologia: Irygacja

Teren: Łąki, Pustynia, Równiny, Śnieg,Tundra

Omawiane ulepszenie może działać zdecydowanie lepiej dla populacji niż farmy, bowiem zapewnia taką samą ilość żywności, a przy tym podbija wskaźnik obszarów mieszkalnych dwukrotnie w stosunku do zwykłej farmy. Biorąc pod uwagę, że technologia, która pozwala na wznoszenie ulepszenia pojawia się w drugim rzędzie technologii, możesz potrzebować 1-2 farm na początku gry, ale w konsekwencji zdobycia odpowiedniej technologii możesz szybko z nich zrezygnować, aczkolwiek zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wzniesienie ulepszeń obok farm, by generowały premię za sąsiedztwo. Dzięki unikalnym współczynnikom możesz również uzyskać premię do wiary za sąsiedztwo z dzielnicą świątynną, które będzie dodatkowo powiększone po opracowaniu wymaganej idei. Staraj się wznieść farmy w taki sposób, by korzystały z własnej premii, a tuż obok nich studnie schodkowe. W ten sposób bardzo szybko powiększysz liczbę obszarów mieszkalnych, a żywność będzie działać jako motor napędowy do gromadzenia większej liczby obywateli.

Sąsiedztwo - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Wielki Mur - Chiny

Sąsiedztwo

Modernizacja

Wymagania

+1 do złota za każdy sąsiedni segment

Zamki: +1 do kultury za każdy sąsiedni segment

Można budować tylko wzdłuż granicy imperium.

Technologia: Murarstwo

Teren (zwykłe i wzgórza):

Łąki, Pustynia, Równiny

Śnieg, Tundra,

Premia do obronności i złoto to dwa podstawowe czynniki, które determinują rozwój wielkiego muru, a jednocześnie go umożliwiają. Po opracowaniu określonej technologii będziesz generował większe przychody, które okażą się szczególnie przydatne przy jego rozbudowie. Granice twojego miasta będą ewoluować wraz z rozwojem i nie masz nad tym bezpośredniej kontroli, a ulepszenie można wznieść tylko na granicy, więc niekiedy będziesz musiał wykupić dodatkowe pole, aby połączyć segmenty. Możliwość wznoszenia musu pojawia się dopiero po opracowaniu technologii z trzeciego rzędu starożytności, ale dzięki temu będziesz mógł się skupić na stworzeniu silnych fundamentów państwa, zamiast z miejsca generować złoto.

Przychód - Civilization 6: Ulepszenia - podstawowe, unikalne; przychód - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Chateau - Francja

Przychód

Sąsiedztwo

Wymagania

+1 do kultury

Można budować tylko na heksach sąsiadujących z rzekami.

+2 do kultury obok cudu

+1 do złota obok zasobów luksusowych

Idea: Humanizm

Teren (zwykłe i wzgórza):

Łąki, Pustynia, Równiny

Śnieg, Tundra,

Francuski dworek to kolejne ulepszenie, które można budować tylko w ściśle określonych polach. W tym przypadku wymagane jest sąsiedztwo rzeki. To zdecydowanie ogranicza możliwości budowy ulepszeń, aczkolwiek warto w tej sytuacji kilkakrotnie rozpoczynać scenariusz aby uzyskać dobre rozstawienie. Chateau nie jest może najważniejszym i najlepszym z ulepszeń, ale zdecydowanie zwiększy twoje szanse na zwycięstwo kulturowe, szczególnie jeśli postawisz je w pobliżu wcześniej wzniesionego cudu. Przy odrobinie szczęścia uda ci się zyskać dodatkowe złoto za sąsiedztwo zasobów luksusowych, ale pamiętaj, że do budowy ulepszenia wymagana jest odpowiednia idea, którą odblokujesz dopiero w epoce renesansu, więc jest to jednocześnie ulepszenie, które możesz zbudować najpóźniej wśród wszystkich unikalnych ulepszeń dostępnych w grze.