Ogólne informacje | Bitwa | Total War Warhammer

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Ogólne informacje

Bitwy to chleb powszechni w grze Total War: Warhammer - można posiłkować się dyplomacją i presją, którą jesteś w stanie dzięki niej wywierać, jednak prędzej czy później dojdzie do starcia z inną armią. Warto jest więc wiedzieć jak się do niej przygotować.

Przed rozpoczęciem bitwy

Panel przed bitwą zawiera cenne informacje - stan wojsk, potencjalne posiłki, itd. - Ogólne informacje | Bitwa | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Panel przed bitwą zawiera cenne informacje - stan wojsk, potencjalne posiłki, itd.

Rzeczą, o której trzeba bezwzględnie pamiętać zanim w ogóle bitwa się rozpocznie, jest wykorzystanie do starcia odpowiedniej armii. Nie ma sensu atakować 20-oddziałowej armii wroga, która siedzi dodatkowo w mieście z garnizonem liczącym 16 oddziałów, gdy twoje wojsko składa się z Lorda i kilku jednostek. Starcie tego typu skończy się bardzo szybko - twoje wojska uciekną z pola walki pod wpływem miażdżącej przewagi liczebnej wroga.

Pełnego składu wrogiej armii nie będziesz w stanie sprawdzić przed zaatakowaniem go (bądź gdy zostaniesz zaatakowany), jednak cały czas będzie można zobaczyć liczebność jego wojsk - zarówno klikając na Lorda przewodzącego wrogiej armii, jak i patrząc na sztandar wojska. Na lewo od sztandaru znajduje się pionowy wskaźnik - im bardziej jest on wypełniony, tym więcej wojska w swojej armii posiada Lord. Oczywiście nie należy sugerować się wyłącznie liczebnością - siła wojsk, ich odznaczenie, typ, a także ukształtowanie terenu na którym przyjdzie wam walczyć ma równie duże znaczenie.

Warto także przyjrzeć się wojskom, które posiada nieprzyjaciel. Jeśli ma on na wyposażeniu 3 machiny oblężnicze o dalekim zasięgu, podczas gdy ty nie masz ani jednej, warto dwa razy zastawić się, czy opłaca ci się go atakować. Wróg w takiej sytuacji będzie w stanie trzymać cię na dystans i ostrzeliwać przy pomocy artylerii, co może zmniejszyć stan twojej armii nawet o 1/3, jeśli nie posiadasz machin oblężniczych.

Podobnie sytuacja wygląda, gdy role się odwrócą. Gdy posiadasz machiny oblężnicze i nawet mniej liczebne wojsko, będziesz w stanie z łatwością pokonać wrogie wojsko. Wystarczy tylko ustawić jednostki na początku starcia na taką odległość, by twoje machiny oblężnicze były w stanie od początku prowadzić ogień, a resztą wojsk poczekać, aż wróg się do ciebie zbliży.

Pamiętaj także o jednej złotej zasadzie - używaj opcji szybkiego zapisu przed każdym starciem. Przycisk służący do tego znajdziesz na panelu rozpoczynania starcia.

Rozstawienie początkowe

Wojska rozstawiać można w obrębie pola określonego przez żółte linie. - Ogólne informacje | Bitwa | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Wojska rozstawiać można w obrębie pola określonego przez żółte linie.

Każde starcie, czy to pomiędzy dwoma armiami, czy podczas oblężenia miasta rozpoczyna się etapem rozstawienia początkowego. Podczas niego upływ czasu jest zatrzymany, a wszystkie strony konfliktu mają czas na rozstawienie wojsk w obrębie obszaru rozstawienia początkowego, czyli wewnątrz terenu otoczonego żółtymi liniami. Warto jest wykorzystać ten czas, gdyż (nie)odpowiednie rozstawienie wojsk może mieć zdecydowany wpływ na przebieg i rezultat starcia.

Na początku rozejrzyj się dokładnie po mapie i sprawdź, czy znajdują się tutaj miejsca, które mogły by dać ci przewagę nad wrogiem, bądź na których wróg mógłby skorzystać. Warto zwrócić uwagę na:

  • Wzgórza. Jeśli w obrębie twojej strefy rozstawienia początkowego znajdują się wzgórza, wykorzystaj je ustawiając na ich szczytach jednostki strzeleckie. Dzięki temu będą one miały przewagę wysokości, co dam im zwiększony zasięg, a także będą w stanie łatwiej strzelać nad twoimi własnymi wojskami, przez co ich ogień nie zostanie zablokowany. Jednostki do walki w zwarciu także otrzymują premię - łatwiej wszak walczyć z górki, niż pod górkę. Pamiętaj też, iż wróg może zrobić dokładnie to samo i wykorzystać wzgórze do własnych celów.
  • Mokradła i płytkie wody. Jednostki poruszające się przez nie otrzymają sporą karę do prędkości poruszania się, jak i ogólnej skuteczności w walce. Warto wykorzystać je do własnych celów - ustaw jednostki walczące w zwarciu zaraz przed nimi, za tymi jednostkami ustaw strzelców i przymuś (np. poprzez ostrzał artyleryjski) wroga, by ten musiał przejść właśnie przez ten trudny teren.
  • Lasy. Nie dają one żadnych bonusów do ochrony, a jedynie zmniejszają możliwości poruszania się większych jednostek i konnicy. Jednakże, oferują coś znacznie cenniejszego - możliwość ukrycia jednostek w gęstwinie. Większość jednostek jest w stanie skryć się pomiędzy drzewami, przez co będą niewidoczne dla wroga do momentu, w którym otworzą ogień, wróg zbliży się do nich, bądź rozkażesz im szybko się poruszać. Lasy idealnie nadają się do zasadzek, a długie pasy drzew mogą nawet posłużyć do oflankowania wroga.
  • Przeszkody terenowe. Jeśli pomiędzy twoimi strzelcami a jednostkami wroga będzie znajdować się olbrzymia skała, nie będą oni w stanie prowadzić ognia. Podobnie sprawa wygląda z artylerią. Warto jest więc trzymać się od takich miejsc z daleka.

Warto także pamiętać o jednostkach z atrybutem Straż Przednia (Vanguard Deployment). Ów atrybut daje im możliwość rozstawienia się na nieco większym obszarze niż normalna strefa rozstawienia początkowego. Warto to wykorzystać i umieścić te jednostki, na przykład, w lesie, by móc później łatwo oflankować wroga.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2017-01-25
16:49

Nerka Generał

Nerka

Które jednostki piechoty orków radzą sobie najlepiej z kawalerią?

Komentarz: Nerka
2017-04-27
07:31

pabloNR Generał

pabloNR

Planujecie robić poradniki dla Bretonnii, Zwierzoludzi i Leśnych Elfów? Ogólnie to przydałaby się jakaś większa aktualizacja poradnika bo jest mocno przeterminowany. Doszło nieco jednostek również dla początkowych frakcji...

Komentarz: pabloNR
2017-12-19
10:13

tomcajs Junior

Mam problem z rozwojem w Reiklandzie. Główny budynek w każdym mieście mam na poziomie 3. I nie mogę już dalej rozwijać budynku głównego w Altdorfie, na poziomy 4 i 5 bo gra informuje mnie, że prowincja osiągnęła już maksymalny poziom rozwoju. Brakuje mi jakis budynków do rozwoju czy jak? Czy da się zburzyć budynek w głównym w innych miastach?

Komentarz: tomcajs
2019-02-26
14:32

premium073523 Junior

Próbowałem zagrać Imperium wg poradnika i kicha - doradzający albo miał inną grę, albo wielkiego farta, albo może jakiś inny poziom trudności. W 25 tur opanował, cudotwórca, 5 prowincji, praktycznie w każdej turze czy to wygrywając bitwę, czy zajmując miasto. W tym stolicę prowincji, otoczoną murem - używając do tego JEDNEGO tarana. Pięknie, tyle że gdy też tak próbowałem (dwoma na wszelki wypadek) okazało się, że garnizon stolicy jest większy od mojej armii oblegającej i niby na zasadzie Pyrrusa to miasto zdobyłem - ale potem nie było już czym walczyć, bo oddziały musiały po 4-5 tur odzyskiwać wystrzelane im przez wieże miasta zdrowie. Dobra rada, by potem ot, pójść i zając sąsiednie dwie mieściny - bez murów - też funta kłaków warta, bo to cenniejsze, dopełniające prowincję, wzięły i zajęły wcześniej wampiry. Garnizonem jak diabli. I jeszcze ich armia polowa przylazła i mi dobiła te jednostki, które miały nieco sił. No a w poradniku było napisane, że spoko luzik, teraz zwrot na sąsiednią stolicę i znów ją z marszu zająć, tylko moździerzy dokupić. Ha, ha, ha. To że w połowie tego radosnego blitzriegu wpada do prowincji armia zwierzoludzi i albo nam zdemoluje miasto, albo stracimy ze 3 tury by ją pokonać (ja przy okazji bitwy straciłem też bohatera - wziął i znienacka poległ) - to już autora genialnego poradnika nie dotknęło, jak rozumiem, bo słowem nie wspomina.
Krótko mówiąc: dobre rady, tyle że nie do zastosowania, bo, niestety, wrogowie na mapie nie śpią i jeśli ich nam ich ktoś cudem wcześniej nie wybije, zostawiając dla nas puste miasta - musimy je zdobywać, ponosząc poważne straty, a to przekreśla szansę na taki jak w poradniku opisano, łatwy, miły i lekki spacerek.
Nie wspomnę już o tym, że na rozwój miast też brakuje pieniędzy i nie da się aż tak śmigać, jak w poradniku napisano. No chyba że faktycznie - tam, gdzie ja spotykałem armie po 16 całkiem niezłych oddziałów, a nie goły garnizon, autor porad miał farta i dokonywał podbojów z palcem w uchu. Ale jak on tę twierdzę, z moździerzem i garnizonem bodajże 22 jednostek zdobył jedną armią i jednym taranem, wpychając ją przez jedną bramę - bij zabij, nie wiem.

Komentarz: premium073523
2022-08-06
12:38

MrJ Junior

Sam poradnik odnośnie prowincji jest świetny, jednak moim zdaniem lepiej jest zastąpić jedna gildię krawców w prowincji Reikland zbrojownią a w Alfdorfie zamiast zbrojowni wznieść Kolegium Magii

Komentarz: MrJ

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl