Zarządzanie armią | Wojsko | Total War Warhammer
Aktualizacja:
Zarządzanie armią
Armia to jeden z najważniejszych elementów rozgrywki - pozwoli ci podbijać tereny zajmowane przez inne (wrogie) frakcje, bronić swoich ziem przed najazdami innych, a także utrzymywać ład publiczny do czasu, aż wybudowane zostaną odpowiednie budynki i sytuacja w prowincji się ustabilizuje.
Informacja ogólne
Mimo, iż gra pozwala na rozwiązywanie problemów drogą dyplomatyczną (nawiązywanie sojuszy, handel, czy wreszcie wcielanie wybranego państwa do swojego własnego, czy sprawienie, by ktoś został twoim wasalem), prędzej czy później będziesz zmuszony posiadać odpowiedniej wielkości wojsko. Przez pierwsze kilkadziesiąt tur twoim zmartwieniem będą wyłącznie inne frakcje, jednak później mapę zaleją wojska Chaosu. Z tą frakcją nie da się nawiązać dyplomatycznych, przyjaznych stosunków - jedyną metodą pozostanie więc walka. gm
Każda armia (nie licząc tej, która znajduje się w garnizonie każdej z osad / miast) kontrolowana jest przez Lorda. To dzięki niemu możliwe jest przemieszczanie wojsk po mapie i wykonywanie rozmaitych czynności. Każda frakcja rozpoczyna rozgrywkę z jednym Lordem, który na wyposażeniu ma jedynie kilka oddziałów. Nie licząc samego Lorda, w każdej armii może być 19 dodatkowych oddziałów - niezależnie od ich typu, czy liczebności. Maksymalny rozmiar armii to więc 20 oddziałów - wielkość każdej armii sprawdzić można spoglądając na pionowy wskaźnik znajdujący się na lewo od sztandaru Lorda. Im pasek bardziej zapełniony, tym armia jest liczniejsza. Pamiętaj też, iż pasek ten odpowiada liczebności, a nie sile armii - nie jest więc wyznacznikiem skuteczności danej formacji.
Rekrutacja wojsk

Wojska rekrutować można na dwa sposoby - lokalnie i globalnie. Pierwszy sposób dostępny jest jedynie w obrębie prowincji, w których wzniesione są (w dowolnym mieście - byleby na terenie prowincji) budynki pozwalające najmować wojska. Gdy wyjdziesz po za teren danej prowincji, będziesz znajdować się w takiej, w której nie ma żadnych budynków służących do rekrutowania wojsk, bądź gdy znajdziesz się na terenie wroga, rekrutacja lokalna nie będzie możliwa.
Drugi rodzaj rekrutacji, a więc globalny, oznacza dokładnie to, co ci się wydaje - wojska najmować można w dowolnym miejscu na mapie. Warunek jest tylko jeden - armia musi być ustawiona w odpowiednim trybie (więcej w rozdziale "Poruszanie się po mapie"), bądź znajdować się w dowolnym mieście należącym do twojej frakcji.
Są dwie zasadnicze różnice pomiędzy tymi rodzajami rekrutacji - wpływają one na rodzaj najmowanych jednostek, jak i koszty (i czas) samej rekrutacji. Rekrutacja lokalna pozwala najmować jedynie te jednostki, które dostępne są w obrębie danej prowincji (czyli te, do których budynki z kategorii Werbunek wojskowy zostały wzniesione), globalna zaś daje dostęp do wszystkich jednostek, które jesteś w stanie rekrutować w ogóle. Jednakże, luksus ten idzie w parze z ceną i długością rekrutacji - najmowanie wojsk w trybie globalnym jest prawie dwukrotnie droższe i zajmuje dwa razy więcej czasu.
Z uwagi na to, jak bardzo różnią się od siebie te metody, warto korzystać z nich na innych etapach rozgrywki. Rekrutacja lokalna przyda się na początku gry, gdy będziesz władać jedynie kilkoma osadami, a środki na rekrutację wojsk nie będą za wielkie. Globalna przyda się, gdy nie będzie możliwości powrotu (gdy dystans będzie absurdalnie długi) do głównej prowincji gdzie masz większość budowli służących do rekrutacji - posiadając kilka całych prowincji i odpowiednio je rozwijając, twoje dochody powinny pozwolić na bezproblemową rekrutację nawet bardzo drogich jednostek.
Doświadczenie jednostek

Kolejną ważną rzeczą związaną z twoimi wojskami jest możliwość zdobywania przez poszczególne jednostki doświadczenia. Nie odbywa się to tak jak miejsce to ma w grach RPG, gdzie zdobywasz punkty doświadczenia i przydzielasz umiejętności (tak rozwijają się w grze Lordowie i Bohaterowie) - zamiast tego jednostki zdobywają po prostu kolejne pagony ("belki" przy ich ikonie).
Jednostki zdobywają doświadczenie za uczestnictwo w walkach, a ilość zdobywanego doświadczenia uzależniona jest od ich osiągów, czyli po prostu ilości zabitych wroga. Dla każdej z jednostki dostępne jest łącznie 9 pagonów, pozwalając im na osiągnięcie do 9 poziomu doświadczenia. Poziomy 1-3 oznaczone są brązowymi, 4-6 srebrnymi, a 7-9 złotymi pagonami. Kolejne "belki" mają wpływ na ogólną skuteczność jednostki w walce - oddziały walczące wręcz otrzymają premię do obrażeń i obrony w walce w zwarciu, strzelcy zadawać będą większe obrażenia i będą celniej strzelać, i tak dalej.
Dodatkowo, wyższe poziomy zwiększają także wartość Dyscypliny jednostki. Dyscyplina to po prostu odpowiednik morale jednostki, a im wyższa wartość, tym jednostka odporniejsza będzie na negatywne czynniki na polu walki - flankowanie przez wrogie oddziały, ostrzał artyleryjski, jednostka powodująca terror. Gdy dyscyplina jednostki zostanie złamana, rzuci się ona do ucieczki, a ty stracisz nad nią kontrolę.
0
Komentarze czytelników
Nerka Generał
Które jednostki piechoty orków radzą sobie najlepiej z kawalerią?
pabloNR Generał
Planujecie robić poradniki dla Bretonnii, Zwierzoludzi i Leśnych Elfów? Ogólnie to przydałaby się jakaś większa aktualizacja poradnika bo jest mocno przeterminowany. Doszło nieco jednostek również dla początkowych frakcji...
tomcajs Junior
Mam problem z rozwojem w Reiklandzie. Główny budynek w każdym mieście mam na poziomie 3. I nie mogę już dalej rozwijać budynku głównego w Altdorfie, na poziomy 4 i 5 bo gra informuje mnie, że prowincja osiągnęła już maksymalny poziom rozwoju. Brakuje mi jakis budynków do rozwoju czy jak? Czy da się zburzyć budynek w głównym w innych miastach?
premium073523 Junior
Próbowałem zagrać Imperium wg poradnika i kicha - doradzający albo miał inną grę, albo wielkiego farta, albo może jakiś inny poziom trudności. W 25 tur opanował, cudotwórca, 5 prowincji, praktycznie w każdej turze czy to wygrywając bitwę, czy zajmując miasto. W tym stolicę prowincji, otoczoną murem - używając do tego JEDNEGO tarana. Pięknie, tyle że gdy też tak próbowałem (dwoma na wszelki wypadek) okazało się, że garnizon stolicy jest większy od mojej armii oblegającej i niby na zasadzie Pyrrusa to miasto zdobyłem - ale potem nie było już czym walczyć, bo oddziały musiały po 4-5 tur odzyskiwać wystrzelane im przez wieże miasta zdrowie. Dobra rada, by potem ot, pójść i zając sąsiednie dwie mieściny - bez murów - też funta kłaków warta, bo to cenniejsze, dopełniające prowincję, wzięły i zajęły wcześniej wampiry. Garnizonem jak diabli. I jeszcze ich armia polowa przylazła i mi dobiła te jednostki, które miały nieco sił. No a w poradniku było napisane, że spoko luzik, teraz zwrot na sąsiednią stolicę i znów ją z marszu zająć, tylko moździerzy dokupić. Ha, ha, ha. To że w połowie tego radosnego blitzriegu wpada do prowincji armia zwierzoludzi i albo nam zdemoluje miasto, albo stracimy ze 3 tury by ją pokonać (ja przy okazji bitwy straciłem też bohatera - wziął i znienacka poległ) - to już autora genialnego poradnika nie dotknęło, jak rozumiem, bo słowem nie wspomina.
Krótko mówiąc: dobre rady, tyle że nie do zastosowania, bo, niestety, wrogowie na mapie nie śpią i jeśli ich nam ich ktoś cudem wcześniej nie wybije, zostawiając dla nas puste miasta - musimy je zdobywać, ponosząc poważne straty, a to przekreśla szansę na taki jak w poradniku opisano, łatwy, miły i lekki spacerek.
Nie wspomnę już o tym, że na rozwój miast też brakuje pieniędzy i nie da się aż tak śmigać, jak w poradniku napisano. No chyba że faktycznie - tam, gdzie ja spotykałem armie po 16 całkiem niezłych oddziałów, a nie goły garnizon, autor porad miał farta i dokonywał podbojów z palcem w uchu. Ale jak on tę twierdzę, z moździerzem i garnizonem bodajże 22 jednostek zdobył jedną armią i jednym taranem, wpychając ją przez jedną bramę - bij zabij, nie wiem.
MrJ Junior
Sam poradnik odnośnie prowincji jest świetny, jednak moim zdaniem lepiej jest zastąpić jedna gildię krawców w prowincji Reikland zbrojownią a w Alfdorfie zamiast zbrojowni wznieść Kolegium Magii
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
