Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

XCOM 2 - poradnik do gry

XCOM 2 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Odblokowywanie umiejętności żołnierzy przy pomocy AP | Punkty umiejętności (AP) Poradnik XCOM2: War of the Chosen

Ostatnia aktualizacja: 4 września 2017

Jako iż za sobą masz już informacje dotyczące tego, w jaki sposób żołnierze pozyskują punkty AP i czym one właściwie są, przyszedł czas na ich wykorzystanie. Punkty AP, jak zostało już kilkukrotnie wspomniane, wykorzystywane są do odblokowywania dodatkowych zdolności żołnierzy "regularnych", czyli tych klas, które dostępne są w podstawowej wersji gry. Punkty te pełnią tutaj rolę nieistniejącej już w dodatku placówki Ośrodek Taktyk Zaawansowanych (Advanced Warfare Center). W przypadku nowych bohaterów, a więc Żniwiarzy, Renegatów i Templariuszy, sprawa wygląda nieco inaczej - oni wykorzystują te punkty do odblokowywania każdej ze swoich zdolności.

Ekran odblokowywania zdolności przy pomocy punktów AP. - Odblokowywanie umiejętności żołnierzy przy pomocy AP | Punkty umiejętności (AP) - XCOM 2 - poradnik do gry
Ekran odblokowywania zdolności przy pomocy punktów AP.

Gdy te postacie awansują na wyższe poziomy, nie wybierają spośród dwóch zdolności odblokowanych dzięki wskoczeniu na nową rangę, a spośród maksymalnie 3. Co więcej, mogą odblokować nawet kilka z nich na raz - pod warunkiem, iż posiadają wystarczającą ilość punktów AP. Jak dowiedziałeś się w poprzednim rozdziale, "normalni" żołnierze uzyskują od 3 do 10 punktów AP za awans na poziom, w przypadku nowych wojaków ilość ta jest znacznie większa - uzależniona jest od parametru Combat Intelligence (ranga Savant zwiększa tą ilość o 50%), jednak zawsze są w stanie odblokować przynajmniej 1 zdolność. Dzięki temu mogą odblokować kilka umiejętności niższego poziomu, które nierzadko są znacznie mocniejsze niż te, które odkrywa się później - o tym jednak jak i rozwoju tych postaci przeczytasz w oddzielnych rozdziałach.

Jak więc skorzystać z tych punktów? Czyni się to na dwa sposoby:

  1. W przypadku bohaterów klasy Żniwiarze, Renegaci i Templariusze wystarczy wejść do zakładki zdolności postaci, a tam będzie można rozdysponować zdobyte wcześniej punkty.
  2. Z kolei w przypadku pozostałych klas potrzebna będzie placówka Centrum Szkoleniowe (Training Center).
Placówka służąca do odblokowywania zdolności. - Odblokowywanie umiejętności żołnierzy przy pomocy AP | Punkty umiejętności (AP) - XCOM 2 - poradnik do gry
Placówka służąca do odblokowywania zdolności.

Po wybudowaniu wspomnianej placówki, będzie można skorzystać z tamtejszej opcji "Train Abilities". Gdy ją aktywujesz, wystarczy wybrać interesującego cię żołnierza, by po chwili ujrzeć nieco zmienione drzewko (takie same w przypadku nowych bohaterów), gdzie znajdują się zdolności, które żołnierze posiadają normalnie (po 2 na każdą rangę), a także kilka dodatkowych, które zaczerpnięte są od pozostałych klas. W tym oknie możesz odblokować nawet wszystkie znajdujące się tam zdolności, pod warunkiem, iż posiadasz wystarczająco punktów AP. Można więc stworzyć żołnierzy danej klasy, którzy dysponować będą wszystkimi zdolnościami - jak Łowca, który doskonale spisywał będzie się w walce wręcz, jak i podczas atakowania wrogów przy pomocy strzelby, czy snajper o śmiercionośnej skuteczności zarówno przy wykorzystaniu snajperki, jak i pistoletu.

Poniżej znajdziesz tabelę wszystkich zdolności, które pojawić mogą się w tym oknie dla żołnierzy.

Zdolność

Działanie

Ever Vigilant

Jeśli żołnierz wykorzysta wszystkie swoje punkty akcji, automatycznie przechodzi w tryb Warty.

Guardian

Daje 50% szansy podczas działania trybu Warta, że po spudłowanym strzale żołnierz wykona jeszcze jeden atak.

Zdolność może aktywować się dowolną ilość razy.

Covering Fire

Aktywuje ataki w trybie Warty gdy wróg wykona akcję, a nie tylko gdy się przemieści.

Salvo

Wystrzeliwanie granatów, bądź korzystanie z ciężkich broni na początku tury nie kończy ruchu żołnierza.

Shredder

Ataki żołnierza przebijają wrogi pancerz, niszcząc go.

Hail of Bullets

Wystrzeliwuje serię pocisków, która ma 100% szansy na trafienie celu.

Zużywa bardzo dużo amunicji.

Blast Padding

Dodaje żołnierzowi 1 punkt pancerza i sprawia, że otrzymuje 66% mniej obrażeń od eksplozji.

Volatile Mix

Granaty mają zwiększony o 1 pole zasięg i zadają 2 punkty obrażeń więcej.

Chain Shot

Wykonuje strzał z karą -15 do celności, a jeśli trafi cel wykonuje dodatkowy, darmowy strzał.

Holo Targeting

Każdy strzał wymierzony we wroga który nie trafi naznacza go, dając premię +15 do celności dla reszty drużyny w walce z tym wrogiem.

Rapture

Wykonuje atak, który ma gwarantowaną szansę na trafienie krytyczne, a następnie oznacza cel, przez co otrzymuje on 3 dodatkowe punkty obrażeń od każdego kolejnego ataku.

Deadeye

Żołnierz oddaje strzał z niewielką karą do celności (-25), jednak ze sporym wzrostem obrażeń (+50%).

Serial

Za każde zabicie przy użyciu broni snajperskiej żołnierz otrzymuje z powrotem wszystkie swoje punkty akcji.

Kill Zone

Wykonuje strzał do każdego wroga przemieszczającego się w obrębie wskazanego obszaru.

Death From Above

Zabicie wroga znajdującego się na niższym poziomie niż żołnierz kosztuje tylko jeden punkt akcji i nie kończy tury.

Aim

Przy schowaniu się za osłoną (Hunker Down) żołnierz otrzyma +20 do celności w następnej rundzie.

Deep Cover

Jeśli żołnierz nie zaatakował podczas rundy, automatycznie kryje się za przeszkodą (Hunker Down).

Rapid Fire

Pozwala wystrzelić dwa razy - każdy atak otrzymuje modyfikator -15 do celności.

Umiejętność nie posiada czasu odnowienia.

Phantom

Jeśli drużyna zostanie wykryta, żołnierz pozostaje w ukryciu.

Untouchable

Jeśli żołnierz zabije jednostkę wroga, następny atak na niego to gwarantowane pudło.

Shadowstep

Żołnierz nie wywołuje wrogich akcji z reaction fire i overwatch.

Run and Gun

Pozwala na wykonanie akcji po sprincie.

Umiejętność potrzebuje 3 rund na odnowienie.

Implacable

Jeśli żołnierz zabije jednostkę wroga podczas swojej tury, otrzymuje dodatkowy punkt ruchu.

Lightning Reflexes

Pierwszy strzał z warty przeciwko temu żołnierzowi zawsze spudłuje.

Kilka uwag:

  1. Część żołnierzy ma większą szansę na zyskanie zdolności z konkretnego drzewka. Dla przykładu, Żniwiarze mają znacznie większą szanse na zyskanie zdolności snajpera, niż tych od innych wojaków.
  2. Nie znajdziesz tutaj zdolności, które są niemożliwe do wykorzystania przez pozostałe klasy. Dobrym przykładem niech będą zdolności hakerskie klasy Specjalisty, ataki wręcz Łowcy (choć są dostępne dla Templariusza i Renegata) czy powiązane z wykorzystaniem wyrzutni granatów Grenadiera.
  3. Większość zdolności ma koszt uzależniony od ich oryginalnego poziomu, czyli rangi, na której się odblokowują. Część jednak jest klasyfikowana jako "super" zdolności, przez co ich koszt to zawsze 25AP.
  4. Kilka zdolności jest szczególnie interesujących. Są to Blast Padding oferujące żołnierzowi 1 dodatkowy punkt pancerza i zmniejszenie obrażeń od wybuchów, Untouchable, które daje żołnierzowi niewrażliwość na 1 atak po tym jak zabije wroga, Shredder, który sprawia, iż pociski normalnej broni niszczą wrogi pancerz.