Walka w Elex | Podstawy rozgrywki
Aktualizacja:
Walka to jeden z najważniejszych aspektów gry i niejednokrotnie będziesz musiał wziąć udział w potyczkach. Z racji specyficznego uniwersum, Elex oferuje szereg możliwości bojowych - do dyspozycji są między innymi miecze, łuki, zaklęcia, granaty czy broń palna i plazmowa. Opcji jest wiele, a każda z nich ma swoje słabe i mocne strony. Możesz zdecydować się na jeden sposób walki, ale łączenie kilku również jest skuteczne.
Garść porad ogólnych
- Przeciwnicy atakują nie tylko Ciebie, ale często walczą również między sobą. Czasami warto z tego skorzystać i spróbować zaciągnąć np. bandytę do grupy potworów. Z odrobiną szczęścia wrogowie zabiją się nawzajem, a Ty tylko dokończysz niedobitki. Dobrym sposobem jest również zaciąganie przeciwników do postaci nam przyjaznych, czyli przykładowo do strażników. Oni powinni poradzić sobie z bestią. Musisz jednak pamiętać, że korzystając z tych metod nie zdobędziesz punktów doświadczenia.
- W niektórych lokacjach da się znaleźć beczki z ropą. Uderzenie ich wywołuje natychmiastową eksplozje, co zadaje spore obrażenia. Możesz to wykorzystać na swoją korzyść i zniszczyć beczki z dystansu, np. za pomocą łuku. Znacząco osłabi to Twoich przeciwników, a w niektórych przypadkach nawet ich zabije.
- Podczas rozgrywki trafisz na bestie, przy których nazwie będzie widniała ikona czaszki. Oznacza to, że dany przeciwnik jest niemożliwy do pokonania przy obecnym poziomie bohatera, więc lepiej szybko oddal się od niego.
Walka wręcz
Używanie broni do walki wręcz to podstawowy sposób eliminowania przeciwników. Poznasz go już na samym początku rozgrywki. Ten styl jest dość wymagający, a podczas potyczek trzeba pamiętać o dwóch ważnych kwestiach.

Zaznaczony powyżej pasek jest pomocny w trakcie wykonywania sekwencji ataków (takie combo jest skuteczniejsze w walce od pojedynczych uderzeń). Walka rozpoczyna się od pustego paska, a każdy atak w pewnej części go zapełnia. Aby wykonać sekwencje należy uderzyć zanim pasek zacznie się obniżać. Po dojściu do połowy paska, możliwe jest wykonanie specjalnego ciosu, który zadaje więcej obrażeń. Podczas walki warto również pamiętać o parowaniu oraz unikaniu ciosów - pozwoli to na zredukowanie otrzymywanych obrażeń.
Bardzo ważną kwestią jest odpowiednie zarządzanie wytrzymałością (stamina). Jej wartość widnieje tuż przy pasku zdrowia. Każdy atak obniża wytrzymałość, a całkowite wyczerpanie sprawia, że nie możesz zadawać kolejnych ciosów. Dlatego warto stale obserwować jej wartość i przy końcówce w miarę możliwości oddalić się od wroga i unikać jego ciosów, a po ponownym uzupełnieniu wytrzymałości przystąpić do ataku. Umiejętność Stamina permanentnie zwiększa poziom wytrzymałości, więc jeśli decydujesz się na częstą walkę wręcz, to warto ją wykupić.
Podczas walki wręcz przydatne są również umiejętności:
- Broń do walki wręcz i Siła ataku - zwiększają obrażenia zadawane bronią do walki wręcz.
- Siła parowania - redukuje odrzucanie bohatera podczas parowania ciosów.
- Ciężki cios - zwiększa obrażenia zadawane za pomocą specjalnego ataku.
- Atak z plecakiem odrzutowym - umożliwia atakowanie z powietrza za pomocą plecaka odrzutowego.
- Zaklęcie "Wygląd wojownika" (tylko dla frakcji Berserków) - odblokowuje zaklęcie czasowo zwiększające obrażenia zadawane przez broń do walki wręcz.
Walka dystansowa
Walka dystansowa pozwala eliminować przeciwników z bezpiecznej odległości czy nawet z dachów budynków lub szczytów skał. W Elex do dyspozycji są dostępne łuki, kusze, broń palna oraz broń plazmowa, a także granaty. Musisz pamiętać, że do każdej broni wymagana jest odpowiednia amunicja - strzały, bełty, naboje lub komórki plazmowe.

Podczas walki dystansowej przydają się takie umiejętności:
- Broń dystansowa i Broń ciężka - zwiększają obrażenia zadawane przy pomocy broni dystansowej (Ranged Weapons to łuki, kusze, bronie palne i plazmowe, a Heavy Weapons to np. wyrzutnie rakiet)
- Grenades - zwiększa obrażenia zadawane za pomocą granatów.
- Zdolność "Ten z bronią" (tylko dla frakcji Kleryków) - odblokowuje czasową umiejętność zwiększającą obrażenia zadawane przez broń dystansową.
- Strzał rozpraszający (tylko dla frakcji Berserków) - pozwala wystrzelić kilka strzał z łuku za jednym zamachem.
- Strzał poszukujący (tylko dla frakcji Berserków) - pozwala wysłać samo namierzającą strzałę z łuku.
Magia
W Elex pojęcie magii występuje tylko we frakcji Berserków, ale Klerycy posiadają umiejętności PSI, które są podobne w działaniu do zaklęć. Wcześniej, bez wstąpienia do wymienionych organizacji, nie ma możliwości korzystania z jakichkolwiek czarów. U Banitów również można trafić na pewno rodzaju "wspomagacze" walki. Są to tworzone przez nich dopalacze, których efekty można porównać do zaklęć.

Berserkowie potrafią przyzywać duchy, zaklinać broń czy zatruwać przeciwników. Klerycy tworzą tarcze ochronne, teleportują się na niewielkie odległości lub uderzają wrogów falami mocy. Z kolei Banici przygotowują specjalne dopalacze, które podnoszą zadawane obrażenia, zwiększają odporność czy szybko regenerują zdrowie. Po dołączeniu do jednej z frakcji otrzymasz dostęp do unikalnych zaklęć lub umiejętności.
Odporności
Oprócz zwykłych obrażeń, twoja postać może zostać poddana działaniu czterech efektów - promieniowanie, ogień, mróz i trucizna. Wszystkie efekty sprawiają, że pasek zdrowia szybciej się obniża, a jego regeneracja jest utrudniona. W takich przypadkach pomagają następujące umiejętności: Odporność na promieniowanie, Odporność na ogień, Odporność na zamarzanie oraz Odporność na truciznę. Każda z nich zwiększa odporność na dany efekt.

0
- Elex - poradnik do gry
- Przewodnik do gry
- Podstawy rozgrywki
- Porady na start | Podstawy rozgrywki | Elex
- Oziębłość - co to jest i kiedy się zmienia? | Podstawy rozgrywki | Elex
- Eksploracja świata | Podstawy rozgrywki | Elex
- Walka w Elex | Podstawy rozgrywki
- Rozmowy z postaciami w Elex | Podstawy rozgrywki
- Kradzież w Elex | Podstawy rozgrywki
- Podział zadań w Elex | Podstawy rozgrywki
- Crafting w Elex | Podstawy rozgrywki
- Inwentarz w Elex | Podstawy rozgrywki
- Hakowanie w Elex | Podstawy rozgrywki
- Wydobywanie surowców w Elex | Podstawy rozgrywki
- Regeneracja zdrowia, poziomy trudności w Elex | Podstawy rozgrywki
- Podróżowanie z towarzyszem w Elex | Podstawy rozgrywki
- Podstawy rozgrywki
- Przewodnik do gry
Komentarze czytelników
Yousek Legionista
Po pokonaniu Big Bang podszedłem do Logana i mam opcje zamij się konradem. Logan się wkurzy a gra mi oznajmia że ta decyzja będzie miała długofalowe konsekwencje.
Jak ta decyzja wpłynie na świat gry? Poprostu bandyci będą na mnie polować czy co?
I3lackHole Chorąży
Ostateczne ustalenia | Ignadon | Zadania poboczne
https://www.gry-online.pl/poradniki/elex/&PART=83
Jest też trzecie rozwiązanie, przed oddaniem broni i pancerza Eliemu można zabić Wilka przebywającego w kopalni. Eli się ucieszy że ktoś wykonał za niego robotę, ale stwierdzi że musi się pozbyć ostatniego światka jego ucieczki i zaatakuje gracza. Po wygranej można odzyskać Broń Eliego.
elathir Legend
W zadaniu Konflikt w Abessie jest bug. Otóż w trakcie wykonywania zadania Środki bezpieczeństwa nie zagadałem do Rileya i wykonałem je bez rozmowy z nim a więc bez przegarowania tarczy, jednak gra traktuje takie rozwiązanie jako przeprogramowanie tarczy. By
trzeba wziąć od niego questa i go nie wykonać.
zanonimizowany1358007 Pretorianin
Misja Strażnik bramy.
Poszukuję Wardeka oraz Thoralda, wie ktoś jak ich zlokalizować?
janni3525405127 Junior
W dolinie wyklętych, obok portalu jest wejście do jaskiń, znajduje się tam boss oraz Pocałunek Śmierci
Obrażenia 87 siła 76 budowa 92 wart prawie 5K
WHO Junior
legendarną bronią jest również ,,Opiekacz'''' który można znałeś w Hort.
I zastanawiam się dlaczego te legendarni nie można ulepszać i chyba nie można dać 2-3 kamieni tylko jeden.
SZPROTSSMOKE420 Junior
Siemanko ciekawostka dla niewiedzących elex w czystej formie można kupić również u ridera nie daleko południowych klifów
Necross123 Konsul
Ta misja "Rozbita jednostka" jest o tyle ciekawym przypadkiem zadania, że jako jedyne zadanie warto zaczynać, będąc już we frakcji Banitów bądź Kleryków. Co prawda w przypadku Banitów różnica objawia się jedynie podczas rozmowy z Hartmutem (dodatkowy wybór odpowiedzi związane ze wzrostem/spadkiem oziębłości), ale w przypadku Kleryków różnica jest definitywnie widoczna nie tylko w starcie zadania, ale też wtedy, gdy zdecydujemy się na wariant z okupem.
Zdecydowanie warto to zadanie zaczynać będąc we wspomnianych frakcjach (Klerycy bądź Banici).
Necross123 Konsul
Takie szybkie przypomnienia dotyczących niektórych zadań (i które w niektórych wypadkach jest zapisane w notatkach)
a) Jest trzecie rozwiązanie dotyczącego wejścia do Miasta pod Kopułą - zostań Klerykiem. Dzięki temu pojawia się dodatkowa opcja umożliwiająca wejście do tego miasta. Warto też wspomnieć, że wtedy zadanie z przepustkami zostanie zablokowane, więc jeśli zamierzasz zostać Klerykiem, zrób zadanie od Huntera, gdy jeszcze jesteś neutralny (do momentu, gdy dostaniesz identyfikator dla siebie i dla Coppera). Dzięki temu będziesz mógł zdecydować, czy oddać identyfikator Cooperowi czy Erichowi, gdy wejdziesz jako Kleryk.
Dlaczego wspomniałem, że zadanie z przepustkami zostanie wtedy zablokowane, gdy dołączymy do Kleryków? Dlatego, że jeśli porozmawiamy z nim, będąc już Klerykiem, wtedy relacje z Hunterem automatycznie się pogorszą.
Warto też wspomnieć, że wejście trzecim sposobem (bez zadania "Zamknięcie") nie ma wpływu na wybór strony w konflikcie.
b) Pamiętajmy, że jest ukryte zadanie związane ze Szponami, a które zleca nam Alois. Robimy zadanie "Dziwny mechanizm" jak zwykle, do momentu rozmowy z Hectorem. Rozmawiamy z nim jak zwykle, ale przerywamy rozmowę, gdy pojawi się dialog związany z dołączeniem do Szponów. Wracamy do Alois, wybieramy temat tajnego stowarzyszenia i podejmujemy decyzję (ważną decyzję):
- Jeśli okłamiemy Alois w sprawie lokalizacji Szponów, wtedy nagroda będzie mniejsza, ale Szpony przeżyją.
- Jeśli powiemy prawdę w sprawie lokalizacji Szponów, wtedy dostaniemy 1000 elexitu następnego dnia, ale Szpony zginą wtedy.
c) Zadanie od Angrima "Fałszywe Nauki" jest zależne od zadania "Niebezpieczne towary".
- Jeśli Bertram nas nie zaczepił podczas zadania "Niebezpieczne towary", to Angrim w dalszej części zadania wyśle nas do drogi koło Dziupli
- Jeśli zaczepił nas podczas tamtego zadania (co może się zdarzyć, jeśli wyruszyliśmy tam z Durasem na początku gry i zebraliśmy tam wszystkie bronie), to wtedy odszukujemy Bertrama w mieście i to tutaj podejmujemy decyzję.
I taka ciekawostka: W przypadku niektórych postaci (jeśli podejmujemy się pierwszej rozmowy) będąc już we frakcji, może pojawić się dodatkowy dialog. W niektórych przypadkach (np. w przypadku Caleba w Mieście pod Kopułą będąc Klerykiem) polepszą się wasze stosunki, natomiast w innych (jak np. rozmowa z Blakiem w Forcie będąc Klerykiem) może się pogorszyć, jeśli wybierzemy w tym momencie specjalną opcję, która się pojawiła podczas pierwszej rozmowy.
RockMaster Junior
Hej mam problem z zdobyciem umiejętności Kleryków po dołączeniu do frakcji podchodzę do Baldera na przeciwko katedry a on nie reaguje tylko coś powie i nie mogę zdobyć umiejętności mogę jeszcze powiedzieć że skończyłem wszystkie misje poboczne
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
