Umiejętności w Castlevania Lords of Shadow (1) | Porady

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Umiejętności

Informacje wstępne

Umiejętności podzielone są na pięć zasadniczych kategorii:

- Basic Actions - podstawowe ataki;

- Advanced Moves - zaawansowane rodzaje ataków;

- Secondary Weapons - ataki związane z używaniem dodatkowych przedmiotów;

- Mounts - istoty, których można dosiąść w trakcie gry;

- Relic Powers - ataki zapewniane przez odnajdywane artefakty oraz przez obie szkoły magii.

Gra nie udostępnia od razu wszystkich umiejętności. Część z nich jest odblokowywana w miarę kupowania pozycji z danej kategorii. Inne umiejętności stają się dostępne dopiero po zdobyciu określonych przedmiotów, jak na przykład mrocznej rękawicy. O nowo odblokowanych umiejętnościach informują ikony wykrzykników w dzienniku głównego bohatera.

Nie musisz od razu wydawać pozyskiwanych punktów doświadczenia. Wręcz przeciwnie, warto jest je gromadzić i odblokowywać sobie te umiejętności, które okażą się najbardziej przydatne i jednocześnie pozwolą w zadawaniu przeciwnikom poważniejszych obrażeń. Przemawia za tym także to, iż łatwiej jest zapamiętać kilka dobrych ataków, niż starać się regularnie korzystać z kilkunastu i niepotrzebnie tracić czas na przypominanie sobie właściwych kombinacji przycisków.

W zestawieniu znalazły się tylko te umiejętności, które są wykorzystywane w walkach. Akcje związane między innymi ze wspinaczką uwzględnione zostały w opisie przejścia gry.

Kategoria Basic Actions

DIRECT ATTACK

Sposób użycia: Wciśnij X.

Uwagi: To jeden z dwóch podstawowych rodzajów ataku. Służy on do wyprowadzania szybkich, bezpośrednich ciosów, służących do atakowania pojedynczych celów lub potworów stojących bardzo blisko siebie.

AREA ATTACK

Sposób użycia: Wciśnij Y.

Uwagi: To jeden z dwóch podstawowych rodzajów ataku. Służy on do wyprowadzania ciosów o charakterze obszarowym, pomocnych w trakcie staczania walk z grupami przeciwników.

USE SECONDARY WEAPON

Sposób użycia: Wciśnij B.

Uwagi: W taki właśnie sposób możesz korzystać z posiadanych dodatkowych przedmiotów. Początkowo są to jedynie sztylety, ale w dalszej fazie gry pojawiają się też kryształy, wróżki i woda święcona. Do operowania między przedmiotami musisz używać krzyżaka (D-pad) na padzie.

JUMP

Sposób użycia: Wciśnij A.

Uwagi: Skok sam w sobie nie zadaje żadnych obrażeń, służąc jedynie do dotarcie w wybrane miejsce czy odskoczenia od wroga. Nie oznacza to oczywiście, że z powietrza nie jest możliwe atakowanie przeciwników, gdyż w taki właśnie sposób rozpoczyna się wiele innych umiejętności.

BLOCK

Sposób użycia: Przytrzymaj lewy trigger.

Uwagi: Blok pozwala na zatrzymanie ataków jedynie w wykonaniu słabszych potworów. Silniejsze ataki nie są blokowane. Gra informuje o nich charakterystycznym błyskiem, dając Ci chwilkę na wyprowadzenie własnego ataku lub wykonanie uskoku.

SYNCHRONIZED BLOCK

Sposób użycia: Wciśnij lewy trigger w momencie ataku wroga.

Uwagi: To przydatna umiejętność, ale w celu zapewnienia sobie jej powodzenia przycisk musi zostać wciśnięty dokładnie w momencie, gdy powinien Ci zostać zadany cios. Udany blok pozwala na ogłuszenie przeciwnika na kilka chwil i na przeprowadzenie kontrataku.

DODGE

Sposób użycia: Przytrzymaj lewy trigger i wychyl lewą gałkę analogową w dowolnym kierunku.

Uwagi: To niezwykle przydatna umiejętność, z której powinieneś na bieżąco korzystać już od samego początku gry. Jest to szczególnie istotne w trakcie walk z większymi potworami, których szarże i inne główne ataki zadają poważne obrażenia.

STOMP

Sposób użycia: Będąc w powietrzu przytrzymaj lewy trigger i wciśnij A.

Uwagi: Ciekawa umiejętność, której możesz używać zarówno do zadawania obrażeń przeciwnikom przebywającym na ziemi, jak i w celu szybkiego i sprawnego unikania ataków, które mogłyby Cię dosięgnąć w powietrzu.

GRAB & INTERACT

Sposób użycia: Wciśnij w pobliżu potwora prawy trigger.

Uwagi: Przeciwników możesz łapać na dwa sposoby - podbiegając do nich, bądź też atakując je z odległości. W tym drugim przypadku wymagane jest skorzystanie z odnalezionego w dość wczesnej fazie gry haka. Łapanie potworów jest dobrym sposobem na likwidowanie wybranych najsłabszych kreatur, ale nie działa w starciach z silniejszymi stworami.

Kategoria Advanced Moves

DIRECT ATTACK COMBO

Sposób użycia: Wciskaj X, X, X, X, X.

Uwagi: Jest to podstawowe combo (czyli kombinacja ciosów) dla szybkiego ataku, odpalanego z użyciem przycisku X. Seria uderzeń nie tylko pozwala na zadanie większych obrażeń, ale przyczynia się także do budowania paska Combat Focus.

AREA ATTACK COMBO

Sposób użycia: Wciskaj Y, Y, Y, Y, Y, Y, Y, Y.

Uwagi: Jest to podstawowe combo (czyli kombinacja ciosów) dla ataku obszarowego, odpalanego z użyciem przycisku Y. Seria uderzeń nie tylko pozwala na zadanie większych obrażeń, ale przyczynia się także do budowania paska Combat Focus. Z umiejętności tej warto korzystać w sytuacji gdy bohater został okrążony przez grupkę słabszych potworów.

RISING STRIKE

Sposób użycia: Wciśnij X i następnie A.

Uwagi: To bardzo fajna umiejętność, pomocna w wyrzuceniu przeciwnika w powietrze, tak by można mu było wtedy zadawać dalsze obrażenia, już bez ryzyka odpowiedzi z jego strony. Naturalnie w powietrze wyrzucani są jedynie mniejsi i słabsi przeciwnicy. Metoda ta nie zadziała na większe potwory.

RISING ASSAULT

Sposób użycia: Wciśnij Y i następnie A.

Uwagi: Ciekawa umiejętność, której założenia bardzo przypominają atak Rising Strike. Podstawowa różnica polega na tym, że w powietrze wyrzuconych może zostać kilka mniejszych potworów (na większe bestie metoda ta ponownie nie zadziała). Moim zdaniem jest to nieco gorsza umiejętność, bo znacznie trudniej jest "kontrolować" w powietrzu i jednocześnie atakować kilka potworów.

DIRECT COUNTERSTRIKE

Sposób użycia: Po udanej akcji Synchronized Block (kategoria Basic Actions) wciskaj X, X, X.

Uwagi: Umiejętność ta jest jednym z dwóch dostępnych standardowych kontrataków, pozwalającym na przejście do szybkiej i bezpośredniej ofensywy po udanej obronie. Jak już zostało wyżej powiedziane, musisz wykonać zsynchronizowany blok, który szerzej omówiony został w poprzedniej kategorii umiejętności. Pamiętaj oczywiście o szybkim przystąpieniu do kontrataku, tak by przeciwnik nie miał wolnej chwili na odzyskanie sił i równowagi.

SOMERSAULT

Sposób użycia: Przytrzymaj lewy trigger i wciśnij A.

Wymagania: Cyclone Boots (Cyklonowe buty).

Uwagi: Opisywana pozycja jest nieco zautomatyzowanym unikiem, działającym na zbliżonych zasadach do umiejętności Dodge z kategorii Basic Actions. Podstawowa różnica polega na tym, że główny bohater wykonuje salto w celu wylądowania za plecami stojącego przed nim przeciwnika. Umiejętność przydaje się zarówno w trakcie potyczek z wolniejszymi bestiami, jak i grupami potworów, pozwalających w dość łatwy sposób wydostać się z potrzasku.

GUILLOTINE

Sposób użycia: Będąc w powietrzu przytrzymaj X.

Uwagi: Głównym zastosowaniem tej umiejętności jest atakowanie tych potworów i bossów, którzy lubią wytwarzać charakterystyczną falę uderzeniową. Przemawia za tym to, iż umiejętność możesz naładować spokojnie w powietrzu, nie przejmując się falą, a następnie pozwolić na to żeby główny bohater wylądował i zadał poważny cios.

GUILLOTINE UPGRADE

Sposób użycia: Będąc w powietrzu przytrzymaj X.

Uwagi: Zakupienie upgrade'u umiejętności Guillotine jest bardzo wskazane, gdyż zapewnia on dodatkowy cios już po wykonaniu głównego ataku. Przycisk X musisz przytrzymać nieco dłużej, ale za to przeciwnik straci więcej punktów zdrowia.

SPINNING CHAIN

Sposób użycia: Będąc w powietrzu przytrzymaj Y.

Uwagi: Zakup tej umiejętności jest wskazany tylko jeśli zakupiłeś opisywaną wcześniej umiejętność Rising Assault. Założenie jest bowiem takie, że po wybiciu w powietrze grupki słabszych potworów możesz zadać im dodatkowe obrażenia. Jeżeli nie zamierzasz korzystać z akcji Rising Assault to i tę umiejętność możesz spokojnie pominąć.

AIR GRAB

Sposób użycia: Będąc w powietrzu i w pobliżu stojącego na ziemi małego potwora wciśnij prawy trigger.

Wymagania: Hak (Hook Tip).

Uwagi: Podstawowa różnica w stosunku do umiejętności Grab & Interact z kategorii Basic Actions polega na tym, że możesz złapać przeciwnika będąc w powietrzu. Podobnie jak w przypadku wspomnianej przed chwilą umiejętności, podrzucić w powietrze można jedynie mniejsze potwory. Umiejętność ta nie jest więc jakoś szczególnie przydatna, zwłaszcza że eliminowanie słabszych bestii tradycyjnymi metodami nie przysparza zazwyczaj dużych kłopotów.

DOWNWARD PUNCH

Sposób użycia: Będąc w powietrzu i w pobliżu lecącego potwora wciśnij prawy trigger.

Uwagi: Umiejętność ta zadziała jedynie na tych potworach, które również znajdują się w powietrzu i w niewielkiej odległości od głównego bohatera, niezależnie od tego czy jest to latająca kreatura czy dany potwór wzbił się w powietrze w wyniku wcześniejszego ataku z Twojej strony. Akcja ta nie jest jakoś szczególnie przydatna, choć warto zwrócić uwagę na szansę zadania dodatkowych obrażeń przeciwnikom przebywającym w miejscu lądowania.

FLYING KICK

Sposób użycia: Będąc w powietrzu i w pobliżu stojącego na ziemi dużego potwora wciśnij prawy trigger.

Wymagania: Hak (Hook Tip).

Uwagi: Umiejętność ta jest alternatywą dla akcji Air Grab w sytuacji atakowania większych bestii, których nie byłbyś w stanie podrzucić w powietrze. Zamiast tego są one chwytane z użyciem haka, a sam bohater się do nich przyciąga, wykonując przy tym solidny kopniak. Atak ten nie zadaje niestety bardzo dużych obrażeń, w rezultacie czego warto się raczej zainteresować odblokowywaniem konkurencyjnych umiejętności, jak chociażby Guillotine.

AREA COUNTERSTRIKE

Sposób użycia: Po udanej akcji Synchronized Block (kategoria Basic Actions) wciskaj Y, Y, Y.

Uwagi: Umiejętność ta jest jednym z dwóch dostępnych standardowych kontrataków, pozwalającym na przejście do obszarowej ofensywy po udanej obronie. Jak już zostało wyżej powiedziane, musisz wykonać zsynchronizowany blok, który szerzej omówiony został w poprzedniej kategorii umiejętności. Pamiętaj oczywiście o szybkim przystąpieniu do kontrataku, tak by przeciwnik nie miał wolnej chwili na odzyskanie sił i równowagi.

DIRECT HEAVY COMBO

Sposób użycia: Przytrzymaj X i następnie wciskaj X, X, X, X, X, X, X, X.

Uwagi: To bardzo przydatne combo, które najlepiej działa na powolnych przeciwników, jak również w sytuacjach gdy udało się uniknąć szarży lub innego poważnego ataku. Zawsze należy rozpocząć od przytrzymania przycisku X i dopiero po ujrzeniu pierwszego ataku systematycznie wciskać ten sam przycisk. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniego rytmu, tak by nie przerwać przedwcześnie sekwencji. Co ciekawe, w trakcie wykonywania kombinacji uderzeń możesz skręcać nieznacznie na boki, tak więc nie musisz iść cały czas w linii prostej.

DIRECT HEAVY COMBO FINAL

Sposób użycia: Przytrzymaj X i następnie wciskaj X, X, X, X, X, X, X, X, X.

Uwagi: Upgrade umiejętności Direct Heavy Combo zmienia działanie ostatniego trafienia. Jeśli jest ono mianowicie pomyślne, to przerwany zostaje blok przeciwnika, co pozwala na wyprowadzenie kolejnych ataków. Jeżeli podoba Ci się podstawowa umiejętność, to w ten upgrade warto w rezultacie również zainwestować.

CHAIN BARRIER

Sposób użycia: Przytrzymaj Y.

Uwagi: To dosyć przydatna umiejętność do rozprawiania się z grupkami słabszych potworów. Nie warto jej natomiast stosować w tych bitwach, w których biorą udział większe bestie. Ciekawostką jest to, że po rozpoczęciu sekwencji możliwe jest sterowanie głównym bohaterem lewą gałką analogową. Warto oczywiście z tego korzystać, nakierowując go na większe skupiska potworów.

CHAIN BARRIER UPGRADE

Sposób użycia: Przytrzymaj Y, w dowolnym momencie puść Y i ponownie wciśnij Y.

Uwagi: Upgrade pozwala na sfinalizowanie ataku w bardzo fajny sposób. Mowa tu mianowicie o wyprowadzeniu potężnego ciosu na sam koniec akcji, zadającego poważne obrażenia i ogłuszającego przeciwnika, stanowiąc tym samym wprowadzenie do kolejnych ataków. Pamiętaj o tym żeby po puszczeniu przycisku Y błyskawicznie go ponownie wcisnąć (tym razem już nie przytrzymać), gdyż tylko w taki sposób wykonany zostanie finisher. Jeżeli podoba Ci się podstawowa umiejętność, to w ten upgrade warto w rezultacie również zainwestować.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2011-02-01
14:53

juz_sam_nie_wiem Pretorianin

W sekcji z dodatkowymi przedmiotami jest błąd z ilością posiadanych przedmiotów, np. sztyletów można mieć od 5 do chyba 30, a nie do dziesięciu, podobnie jest z wodą święconą i z wróżkami.
Trial w etapie Oblivion Lake - jedyną dodatkową umiejętnością, która jest wymagana do ukończenia tego wyzwania jest posiadanie Dark Crystal. Nie potrzeba do tego sprintu, bo czas zaczyna biec dopiero do drugim uderzeniu golema ręką o lód (wtedy dopiero można się na niego wspinać). Zaraz po zakończeniu filmiku prezentującego bossa należy użyć Dark Crystal, dzięki czemu do zniszczenia każdej runy potrzebny będzie tylko jeden atak. Przemieszczać się po nim należy używając kierunek + skok (lewa gałka analogowa + A na X360). W momencie, gdy przechodzimy ten etap po raz drugi lub kolejny i nie ma już podpowiedzi kiedy należy wykonać odskoczenie od ręki potwora po zniszczeniu pierwszej pieczęci - należy to wykonać dopiero wtedy, gdy golem bierze zamach ręką na bohatera, nie zaś od razu po dotarciu do tego miejsca - w przeciwnym wypadku nie będzie gdzie już uciec i golem nas strąci. Gdy nie uda się wykonać misji w odpowiednim czasie nie należy jej kończyć, ponieważ wtedy Kryształ przepadnie, należy w miejscu, w którym się zawaliło przenieść się na mapę świta i rozpocząć etap od nowa.
Trial w etapie Enchanted Forest - najprościej go wykonać łapiąc goblina i wykonując egzekucje nacisnąć jednocześnie atak (X na X360) oraz kierunek na lewej gałce. Potworek pobiega przez chwilkę i następnie eksploduje, czasami zabijając też pozostałe gobliny.
Na początku poradnika jest też miejsce, gdzie wyrazy się powtarzają, ale nie chce mi się już szukać gdzie:P

Komentarz: juz_sam_nie_wiem
2011-02-02
16:12

czesiol Chorąży

czesiol

Ja mam inną koncepcję na zdobycie triala w Oblivion Lake. Sprint do bossa, po czym sięgnąć po Demon Soul gdyż titan jest na to wrażliwy, podczas gdy ta "kobieta" atakuje schodzi znacznie więcej hp jak przy uderzeniach na zwykłych symbolach ;)

Komentarz: czesiol
2011-02-22
18:26

d.suchta Legionista

Mam pytanie.
Czy aby gra zaliczyła mi trofeum za przejście gry na palladynie to muszę, zacząć nową grę i ukończyć grę na tym poziomie trudności, czy wystarczy zmienić poziom trudności w menu i przejść każdy rozdział wymaksowaną postacią, która przeszedłem grę na poziomie trudności warrior ?

Komentarz: d.suchta
2011-02-22
18:28

misio ssj Generał

Wystarczy zmienic poziom trudnosci ,a trofeum wpadnie :)

Komentarz: misio ssj
2011-02-22
18:33

d.suchta Legionista

👍

Dzięki

Komentarz: d.suchta

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl