Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Zasoby w Sid Meier's Civilization VI | Gospodarka Poradnik Sid Meier's Civilization VI

Poniższy rozdział został w pełni poświęcony kwestii zasobów. Dowiesz się tutaj przede wszystkim jak zarządzać zasobami oraz jakie korzyści płyną z posiadania poszczególnych zasobów na kontrolowanym terenie.

Informacje ogólne

Zasoby dzielimy na trzy główne grupy, które determinują ich przydatność w przemyśle, zbrojeniach i na scenie międzynarodowej: dodatkowe, luksusowe i strategiczne. Podstawowymi zasobami jakie musisz kontrolować jest żywność i produktywność terenu, aczkolwiek wiele heksagonów oferuje dodatkowe korzyści jeśli odpowiednio je wykorzystasz. Większość zasobów potrzebuje do eksploatacji określonych ulepszeń, do których dostęp uzyskasz w drodze rozwoju technologicznego swojej cywilizacji. Jest też możliwość wykorzystania zasobu bez konieczności budowania ulepszenia, ale jest to dostępne jedynie wtedy gdy centrum miasta wzniesiesz dokładnie na tym polu, które oferuje zasób.

Wraz z rozpoczęciem rozgrywki możesz zauważyć tylko określoną liczbę pól z zasobami, bowiem dostęp do wglądu w konkretny zasób zdobywasz dopiero w chwili gdy odblokujesz sposób na efektowne ich wykorzystanie, czyli stosowną technologię. Jest to warunek, który pozwala ukryć przede wszystkim większość zasobów strategicznych, by gracze nie znali ich konkretnego położenia tuż po rozpoczęciu gry. W przeciwnym wypadku miasta powstawałyby tylko na zasobach strategicznych co mocno rzutowałoby na szanse poszczególnych graczy w scenariuszu.

Zasoby dodatkowe

Zasoby dodatkowe po wybudowaniu ulepszenia zwiększają wskaźnik produkcji, żywności lub przychodu złota dla miasta na którego terenie się znajdują. Nie możesz używać ich w handlu ani w porozumieniach międzynarodowych, bowiem ich jedyną rolę jest podnoszenie wspomnianych parametrów. Z uwagi na ich elementarne zastosowanie dostęp do wszystkich zasobów dodatkowych możesz uzyskać już na początku rozgrywki i od jej początku na mapie wyświetli się położenie konkretnych zasobów. Aby z nich skorzystać musisz jednak użyć stosownego ulepszenia.

Jest też możliwość szybszej eksploatacji zasobów. Możesz uzyskać jednorazową premię do żywności lub produkcji za ich pomocą. Wystarczy, że na pole które oferuje zasób skierujesz jednostkę budowniczych. Mogą oni jednorazowo spożytkować zasób zamiast budować na nim ulepszenie, ale musisz mieć na uwadze, że będzie to równoznaczne z usunięciem zasobu z heksagonu.

Tego typu działanie najlepiej stosować od środkowej fazy gry, gdy powoli zaczyna brakować miejsca wokół centrum miasta na rozbudowę kolejnych dzielnic lub cudów. W przeciwnym wypadku w czasie długofalowej rozgrywki złoża przyniosą ci większy zysk, niż ich jednorazowe zużycie.

Ikona

Nazwa

Wymagania

Korzyści

Banany - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Banany

Technologia - Irygacja

Ulepszenie - Plantacja

+1 do żywności

+25 do żywności (jednorazowo)

Bydło - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Bydło

Technologia - Hodowla zwierząt

Ulepszenie - Pastwisko

+1 do żywności

+25 do żywności (jednorazowo)

Kamień - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Kamień

Technologia - Murarstwo

Ulepszenie - Kamieniołom

+1 do produkcji

+25 do produkcji (jednorazowo)

Kraby - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Kraby

Technologia - Astronawigacja

Ulepszenie - Łodzie rybackie

+2 do złota

+50 do złota (jednorazowo)

Miedź - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Miedź

Technologia - Górnictwo

Ulepszenie - Kopalnia

+2 do złota

+50 do złota (jednorazowo)

Owce - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Owce

Technologia - Hodowla zwierząt

Ulepszenie - Pastwisko

+1 do żywności

+25 do żywności (jednorazowo)

Pszenica - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Pszenica

Technologia - Garncarstwo

Ulepszenie - Farma

+1 do żywności

+25 do żywności (jednorazowo)

Ryby - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Ryby

Technologia - Astronawigacja

Ulepszenie - Łodzie rybackie

+1 do żywności

+25 do żywności (jednorazowo)

Ryż - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Ryż

Technologia - Garncarstwo

Ulepszenie - Farma

+1 do żywności

+25 do żywności (jednorazowo)

Zwierzyna - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Zwierzyna

Technologia - Hodowla zwierząt

Ulepszenie - Obóz

+1 do produkcji

+25 do produkcji (jednorazowo)

Zasoby strategiczne

Zasoby strategiczne są jednym z najważniejszych elementów przemysłowych twojej cywilizacji. Dzięki nim będziesz w stanie produkować specyficzne jednostki, które wymagają określonych surowców. Jest to o tyle ważne, że zazwyczaj strategiczne jednostki dysponują duża siłą bojową lub innymi specyficznymi właściwościami, które pozwalają zdominować przeciwników jeśli tylko opracujesz je szybciej niż oni. Źródła zasobów są ukryte, dotyczy to wszystkich surowców z wyjątkiem koni. Aby odkryć poszczególny zasób będziesz musiał opracować wymaganą technologię, która nierzadko da ci również dostęp do jednostek, dla których surowiec jest niezbędny.

Musisz wiedzieć, że posiadając tylko jedno źródło danego zasobu strategicznego, możesz z niego korzystać jedynie w mieście, które go wydobywa. Dla przykładu jednostki kawalerii będziesz mógł formować tylko w tym mieście, na którego terenie odkryto zasób. Wystarczy jednak, że będziesz dysponował dwoma polami obfitymi w zasób, a będziesz mógł powołać jednostki w każdym ze swoich miast korzystając jedynie z miejskiego panelu produkcji.

Surowce strategiczne dostarczają też własne premie, głównie do żywności i produkcji, ale znajdzie się tutaj również premia do nauki. Pamiętaj, że zasoby, które oferują największe premie zazwyczaj dostępne są stosunkowo późno, więc na uzyskanych z nich przychodach nie będziesz w stanie zbudować fundamentów swojego imperium jak ma to miejsce w przypadku zasobów dodatkowych.

Ikona

Nazwa

Wymagania

Korzyści

Aluminium - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Aluminium

Technologia - Lot zaawansowany

Ulepszenie - Kopalnia

+1 do nauki

Konie - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Konie

Technologia - Pastwisko

+1 do produkcji

+1 do żywności

Ropa - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Ropa

Technologia - Silnik Spalinowy

Ulepszenie - Szyb naftowy i Platforma wiertnicza

+3 do produkcji

Saletra - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Saletra

Technologia - Proch strzelniczy

Ulepszenie - Kopalnia

+1 do produkcji

+1 do żywności

Uran - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Uran

Technologia - Rozszczepianie jądra atomu

Ulepszenie - Kopalnia

+2 do produkcji

Węgiel - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Węgiel

Technologia - Silnik parowy

Ulepszenie - Kopalnia

+2 do produkcji

Żelazo - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Żelazo

Technologia - Obróbka brązu

Ulepszenie - Kopalnia

+1 do nauki

Zasoby luksusowe

Największe znaczenie dla rozwoju twojej cywilizacji mają zasoby luksusowe. Nie odnoszą się bezpośrednio ani do aspektów gospodarczy, ani do militarnych, ale ich celem jest zapewnienie dobrobytu obywatelom miast. Wysoki współczynnik zadowolenia mieszkańców przekłada się na dynamiczny wzrost prędkości w jakiej rozrasta się miasto, oraz podnosi jego produktywność.

Zasoby luksusowe są o tyle specyficznym źródłem, że działają na określoną liczbę miast. Najczęściej spotykaną wartością w tej materii jest liczba czterech osad, które mogą korzystać z danego udogodnienia. Każde kolejne miasto będzie pozbawione danego dobra luksusowego, nawet jeśli posiadasz kilka źródeł tego samego produktu. Warto pamiętać również o tym, że na populację działa tylko jedno źródło zasobu. Oczywiście mając ich kilka dla tego samego zasobu dalej korzystasz z premii jakie przynoszą pola (poza udogodnieniami), więc jeśli nic nie stoi na przeszkodzie to przejmuj kontrolę nad każdym dostępnym zasobem luksusowym.

Jest to jedyny surowiec, który można wykorzystać w dyplomacji. Pamiętaj jednak, że poświęcenie danego zasobu na określoną ilość tur pozbawia cię go, jeśli korzystasz tylko z jednego źródła. Oferowanie dowolnego zasobu luksusowego nie będzie dla ciebie korzystne i koniecznie tego unikaj. Oczywiście działa to w drugą stronę, czyli staraj się jak najczęściej uzyskać dostęp do zasobów luksusowych, którymi dysponują inne nacje, pod warunkiem, że nie powielisz zasobu, który już posiadasz. Jeśli udostępnisz zasób to przeciwnik będzie mógł szybciej rosnąć w siłę i zdecydowanie przyspieszy też rozwój jego miast. Pobieraj więc od innych, a sam nigdy nie wysuwaj tego typu propozycji.

O ile niektóre zasoby poza udogodnieniami oferują również inne bonusy w postaci punktów nauki, złota czy żywności, to nigdy nie powielaj surowców, które oferują tylko udogodnienia. Jeśli podczas automatycznego rozwoju miasta wejdziesz w posiadanie któregoś z nich po raz kolejny, to od razu staraj się wymienić go z inną cywilizacją za taki, którego nie posiadasz.

Pamiętaj, że premia do udogodnień rozkłada się na kilka miast, nawet jeśli masz tylko jedno. Oznacza to, że jeśli dysponujesz tylko stolicą to i tak uzyskasz tylko 1 punkt udogodnień, mimo iż surowiec oferuje 4. Staraj się zawsze rozwijać maksymalnie do czterech osad, a zobaczysz, że każda kolejna będzie rozwijała się znacznie szybciej.

Ikona

Nazwa

Wymagania

Korzyści

Barwniki - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Barwniki

Ulepszenie - Plantacja

+1 do punktów wiary

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Bawełna - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Bawełna

Ulepszenie - Plantacja

+3 do złota

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Cukier - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Cukier

Ulepszenie - Plantacja

+2 do żywności

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Cynamon - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Cynamon

Zostań suzerenem

Zanzibaru.

+6 do udogodnień (1 na miasto)

Cytrusy - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Cytrusy

Ulepszenie - Plantacja

+2 do żywności

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Diamenty - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Diamenty

Ulepszenie - Kopalnia

+3 do złota

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Dżins - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Dżins

Brak

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Futra - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Futra

Ulepszenie - Obóz

+1 do żywność

+1 do złota

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Gips - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Gips

Ulepszenie - Kamieniołom

+1 do produkcji

+1 do złota

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Goździki - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Goździki

Zostań suzerenem

Zanzibaru

+6 do udogodnień (1 na miasto)

Herbata - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Herbata

Ulepszenie - Plantacja

+1 do punktów nauki

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Jadeit - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Jadeit

Ulepszenie - Kopalnia

+1 do punktów kultury

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Jedwab - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Jedwab

Ulepszenie - Plantacja

+1 do punktów kultury

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Kadzidło - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Kadzidło

Ulepszenie - Plantacja

+1 do punktów wiary

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Kakao - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Kakao

Ulepszenie - Plantacja

+3 do złota

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Kawa - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Kawa

Ulepszenie - Plantacja

+1 do punktów kultury

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Kosmetyki - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Kosmetyki

Brak

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Kość słoniowa - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Kość słoniowa

Ulepszenie - Obóz

+1 do produkcji

+1 do złota

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Marmur - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Marmur

Ulepszenie - Kamieniołom

+1 do punktów kultury

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Perfumy - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Perfumy

Brak.

+6 do udogodnień (1 na miasto)

Perły - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Perły

Ulepszenie - Łodzie rybackie

+1 do punktów wiary

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Przyprawy - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Przyprawy

Ulepszenie - Plantacja

+2 do żywności

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Rtęć - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Rtęć

Ulepszenie - Kopalnia

+1 do punktów nauki

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Sól - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Sól

Ulepszenie - Kopalnia

+1 do żywności

+1 do złota

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Srebro - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Srebro

Ulepszenie - Kopalnia

+3 do złota

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Trufle - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Trufle

Ulepszenie - Obóz

+3 do złota

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Tytoń - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Tytoń

Ulepszenie - Plantacja

+1 do punktów wiary

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Wieloryby - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Wieloryby

Ulepszenie - Łodzie rybackie

+1 do żywności

+1 do złota

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Wino - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Wino

Ulepszenie - Plantacja

+1 do żywności

+1 do złota

+4 do udogodnień (1 na miasto)

Zabawki - Zasoby w Sid Meiers Civilization VI | Gospodarka - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Zabawki

Brak

+4 do udogodnień (1 na miasto)