Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Total War: Warhammer - poradnik do gry

Total War: Warhammer - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Morale i wycieńczenie oddziałów | Bitwa | Total War Warhammer poradnik Total War: Warhammer

Morale i wycieńczenie oddziałów

Oprócz samych zdolności bojowych i liczebności twojej armii, musisz także zwracać uwagę na ich stan fizyczny i psychiczny. Nawet najpotężniejsze jednostki będą niewiele warte gdy będą przemęczone i przestraszone. Musisz więc pilnować ich dyscypliny i stanu zmęczenia.

Dyscyplina jednostek

Gdy dyscyplina jednostki zostanie złamana, jej portret zacznie migać na biało. - Morale i wycieńczenie oddziałów | Bitwa | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Gdy dyscyplina jednostki zostanie złamana, jej portret zacznie migać na biało.

Każdy z oddziałów ma swoją własną wartość dyscypliny, czyli zwyczajnie w świecie odpowiednika morale. Im wartość ta wyższa, tym jednostka odporniejsza jest na stres wynikający podczas starcia - ucieczka czy śmierć innych oddziałów, terror powodowany przez niektóre jednostki na polu walki, przewaga liczebna wrogów i tak dalej.

Dyscyplina oddziału reprezentowana jest przez biały pasek znajdujący się pod wskaźnikiem zdrowia każdej z jednostek. Gdy jest pełny, jednostka jest zdyscyplinowana i walczy najskuteczniej jak może, odporna jest także na stres. Gdy starcie przebiega nie po myśli danej jednostki (gdy zostaje otoczona przez wrogów, w pobliżu pojawia się potężna jednostka powodująca terror, czy twój Lord zostaje ranny lub zabity) dyscyplina będzie stopniowo spadać. Jeśli pasek zostanie opróżniony, jednostka po prostu zacznie uciekać z pola walki, a ty stracisz nad nią kontrolę.

Jeśli jednostka nie będzie ścigana przez wrogów to po kilkunastu sekundach odzyskasz nad nią kontrolę. Nie wysyłaj jej jednak do walki, gdyż pasek dyscypliny dalej będzie pusty i zacznie ona na nowo uciekać na sam widok wroga. Poczekaj zamiast tego przez moment aż pasek dyscypliny się zapełni i wyślij ją wtedy do walki - w ten sposób oddział będzie w stanie wrócić do gry. Jeśli jednak jednostka będzie ścigana przez wroga, bądź zostanie kilkakrotnie wystraszona, może zbiec z pola walki. Stracisz ją wtedy bezpowrotnie i na czas starcia trzeba będzie sobie poradzić bez niej.

By utrzymać wysoki poziom dyscypliny jednostek, możesz wykorzystać:

  • Sąsiedztwo innych jednostek sojuszniczych. Gdy flanki jednostki są bezpieczne i znajdują się tam oddziały sojusznicze, oddziały te otrzymają sporą premię do dyscypliny i znacznie trudniej będzie je złamać.
  • Lord znajdujący się w pobliżu. Każdy Lord zwiększa dyscyplinę pobliskich oddziałów. Premię można zwiększyć przy pomocy niektórych zdolności pasywnych, a niektóre umiejętności są w stanie nawet przywrócić wystraszoną jednostkę do walki (napełniając pasek dyscypliny), albo sprawić, by jednostka była nieustraszona (pasek dyscypliny nie będzie się przez jakiś czas zmniejszał).
  • Unikanie kontaktu jednostek z niską dyscypliną z wrogimi oddziałami powodującymi terror. Na takie jednostki najlepiej wysyłać jednostki z bardzo dużą dyscypliną, własnego lorda, bądź po prostu likwidować je z odległości.

Wycieńczenie jednostek

Zmęczenie jednostki sprawdzić można na jej karcie u dołu ekranu. - Morale i wycieńczenie oddziałów | Bitwa | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Zmęczenie jednostki sprawdzić można na jej karcie u dołu ekranu.

Kolejną rzeczą, która wpływa na skuteczność twoich oddziałów jest ich stan wypoczęcia. Wszystkie oddziały rozpoczynają większość starć w stanie pełnego wypoczynku - będą one więc mogły walczyć ze 100% skuteczności. Dodatkowo, wojska wypoczęte mogą bardzo szybko poruszać się po polu walki.

Wraz z biegiem starć wszystkie jednostki, zarówno twoje jak i wrogie będą się stopniowo męczyć. Początkowo nie wpływa to w znaczącym stopniu na ich skuteczność - służy to po prostu informowaniu cię, iż niedługo wejdą w kolejne etapy zmęczenia. Problem pojawia się, gdy jednostka jest bardzo zmęczona (Very Tired), albo wykończona (Exhaused). Jednostki walczące wręcz będą znacznie słabsze, strzelcy potrzebować będą więcej czasu na przeładowanie broni, a konnica nie będzie w stanie wyprowad