Oblężenie | Bitwa | Total War Warhammer

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Oblężenie

Niezależnie od twojego sposobu rozgrywki - czy to nastawienia na agresywną ekspansję i jak najszybsze przejmowanie innych osad, czy zabawa w dyplomację - prędzej czy później czeka cię albo prowadzenie oblężenia, albo odpieranie go. Warto więc wiedzieć co należy robić w czasie takich bitew.

Informacje ogólne

Oblężenia można aktywować z poziomu menu głównego gry. - Oblężenie | Bitwa | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Oblężenia można aktywować z poziomu menu głównego gry.

Należy w tym momencie rozróżnić dwa typy oblężeń - osad bez murów, a także takich, które te mury posiadają. W pierwszym przypadku bitwa będzie po prostu rozgrywać się na wygenerowanej planszy, bez murów, fortecy i tak dalej. Obie armie mają tutaj jednakowe szanse - z wyjątkiem rzecz jasna tego, iż obrońcy będą mieć całą armię na miejscu, podczas gdy siły atakujące muszą poczekać na posiłki.

W przypadku oblężenia osady, która posiada mur sprawa wygląda całkowicie inaczej. Armia broniąca się będzie miała dostęp do twierdzy otoczonej murami, bramami i wieżami obronnymi, które dziesiątkować będą wojska wroga. Im wyższy poziom murów w mieście tym lepsze będą warunki obronne - mocniejsze mury, skuteczniejsze wieże i tak dalej. W przypadku oblężenia osady z murami (bądź stolicy), armia atakująca będzie musiała dysponować jednostkami artylerii. Jeśli takich jednostek nie ma na ich wyposażeniu, będzie musiała poświęcić kilka tur na przygotowanie sprzętu oblężniczego - wież oblężniczych lub taranów.

Pierwsze służą do bezpiecznego dostarczania jednostek piechoty na mury - w drodze na nie są chronione przed ogniem nieprzyjaciół. Tarany rzecz jasna służą do wybijania wyrw w murach i rozwalania bram. Można też rzecz jasna rozkazać żołnierzom, by ustawili drabiny, jednak trwa do znacznie więcej czasu niż w przypadku wież oblężniczych, a dodatkowo jednostki będą wrażliwe na ataki wrogów. Jeśli natomiast atakująca armia posiada jednostki artylerii, będzie mogła ich użyć by przebić się przez mury, bramy, bądź zniszczyć wieże obronne.

Celem armii atakującej jest wybicie wszystkich obrońców (bądź zmuszenie ich do ucieczki), lub przejęcie punktu kontrolnego znajdującego się w centrum twierdzy i odczekanie ustalonego czasu. Punkt przejąć można przy pomocy jednostek - wystarczy wysłać tam swoje oddziały. Na górze ekranu wyświetlona jest liczba punktów, które potrzebne są do wygrania w ten sposób - gdy punkty te zejdą do 0, oblężenie wygrywa atakujący. Celem armii broniącej się jest natomiast wybicie wszystkich atakujących jednostek i powstrzymanie ich przed przejęciem punktu kontrolnego.

Dodatkowo, w obrębie twierdzy znajdują się także punkty kontrolne ustawione na bramach. Jeśli ustawisz na nich swoje jednostki, a w okolicy nie będzie oddziałów wroga, bramy po chwili zostaną przejęte i będzie można przez nie przejść bez przebijania się przez mur.

Uwaga - oblężenia można aktywować z poziomu menu głównego -> bitwy. Możesz ustawić tam dowolne zasady, ilość jednostek i rodzaje frakcji, które będą brać w nich udział.

Obrona podczas oblężenia

Na murach należy ustawić piechotę do walki wręcz. - Oblężenie | Bitwa | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Na murach należy ustawić piechotę do walki wręcz.

Twoim celem będzie oczywiście wybicie wrogiej armii, jednak można to osiągnąć na kilka sposobów. Najlepszym wyjściem jest po prostu pozostać wewnątrz murów i nie pozwolić wrogowi wtargnąć w głąb twierdzy i przejąć i utrzymać kontroli nad punktem. Warto przy tym podzielić swoją armię na kilka części i wysłać je w różne miejsca twierdzy. Na murach ustawić trzeba jednostki walczące wręcz, które podejmą walkę z jednostkami wroga, które dostaną się tam za pomocą wież oblężniczych. Nie ma także co ustawiać tam strzelców, gdyż szybko zostaną wybici.

Większość armii najlepiej jest ustawić na wąskich uliczkach twierdzy, a nie w samym centrum, w pobliżu punktu kontrolnego. W ten sposób będziesz w stanie rozproszyć siły wroga na większym terenie, a w razie gdyby coś poszło nie tak będzie jeszcze gdzie się wycofać i przegrupować. Ważnym jest, by zablokować wszelkie możliwe ścieżki dostępu do punktu kontrolnego i przede wszystkim nie pozwolić wrogowi zaatakować twojej armii od flanki, czy bezpośrednio od tyłu.

Bramy dobrze jest zastawić piechotą odporną na szarżę. - Oblężenie | Bitwa | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Bramy dobrze jest zastawić piechotą odporną na szarżę.

Jeśli twoja armia stacjonująca wewnątrz twierdzy składa się w dużej mierze z jednostek kawalerii, bądź oddziałów bardzo mobilnych, które lepiej radzą sobie na otwartym terenie, warto jest je wysłać po za mury. Kawaleria nie radzi sobie zbyt dobrze w długich starciach w ciasnych pomieszczeniach, więc lepiej żeby mogła swobodnie biegać przed murem. Ma to także sporą zaletę - wysyłając część armii po za mury można ustawić jednostki strzeleckie bezpośrednio na murach. W ten sposób armia za murem zablokuje wojska wroga, podczas gdy strzelcy i wieże obronne będą ich masakrować dzięki przewadze wysokości (przez co strzelcy nie będą się blokować).

Ustawienie armii zależy tak naprawdę w dużej mierze od budowy twierdzy. Jeśli znajduje się tam jedna brama, ustaw całą armię (nie licząc oddziałów na murach) przed ową bramą i zablokuj wejście. Nawet jeśli wrogowie przebijają się przez nią, będą mogli jedynie walczyć z jednostkami, które stoją w wejściu, podczas gdy z tylnego szeregu i z murów obrywać będą od strzelców. Armie atakujące twierdze na ogół są liczniejsze, przez co bezpośrednie starcia nie mają sensu - warto jest więc wykorzystać unikalną budowę twierdz i trochę pokombinować.

Prowadzenie oblężenia

Jako atakujący musisz najpierw przebić się przez obronę. - Oblężenie | Bitwa | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Jako atakujący musisz najpierw przebić się przez obronę.

Podczas oblężenia jako atakująca strona musisz skupić się tak naprawdę na trzech rzeczach - przebiciu się przez wrogie mury, dostaniu się do środka twierdzy i wybiciu wrogich jednostek / przejęciu i utrzymaniu punktu kontrolnego.

Pierwszy etap, czyli przebicie się przez mury uzależnione jest w dużej mierze od tego, jakim sprzętem dysponujesz. Jeśli posiadasz kilka jednostek artylerii, wybicie dziury w murze będzie banalnie proste - kilka serii i brama zostanie zniszczona. Artylerię można także wykorzystać do niszczenia wrogich wież, przez co nie będą one ostrzeliwać twoich wojsk. Każda wieża jest jednak w stanie wytrzymać do kilkudziesięciu pocisków od jednostek artylerii.

Nie musisz jednak przebijać się przez mury, by dostać się do środka twierdzy. Można do tego celu wykorzystać wieże oblężnicze, które skonstruować można przed samym starciem. Pozwalają one na bezpieczne dostarczenie armii do muru - wojska znajdująca się wewnątrz nie będą otrzymywać obrażeń. Gdy wieża dotrze do muru, wojska automatycznie na niego wskoczą. Pamiętaj też, iż każda ustawiona wieża służy po prostu za drabinę - możesz przy jej pomocy wpuścić na mur kolejne oddziały. Gdy twoje jednostki dostaną się na mur trzeba będzie jeszcze przebić się przez stacjonujące tam wojsko, a następnie wkroczyć na ulice.

Potem pozostaje już tylko przejęcie punktu kontrolnego. - Oblężenie | Bitwa | Total War Warhammer - Total War: Warhammer - poradnik do gry
Potem pozostaje już tylko przejęcie punktu kontrolnego.

Najlepiej jest jednak połączyć obie metody. Wysłać kilka oddziałów schowanych w wieżach na mur, by zajęły się znajdującą się tam piechotą (a także ściągnęły na siebie uwagę wrogich strzelców), a w tym samym czasie przebijać się przez mur. Jeszcze skuteczniejsze jest przebijanie się przez mur w kilku miejscach jednocześnie - najlepiej oddalonych od siebie. Dzięki temu twoje wojska będą w stanie wkroczyć w kilku miejscach jednocześnie, utrudniając znacząco wrogiej armii zablokowanie ich w przejściu. Pamiętaj też, iż można wykorzystać konnicę, by przebić się przez blokadę ustawioną w wyrwie w murze - jeśli wróg wykorzysta do tego normalne oddziały (a nie pikinierów), konnica przebije się przez nich jak przez masło, odsłaniając przejście. Do tego celu nadają się jeszcze lepiej rydwany bojowe.

Gdy już dostaniesz się do środka twierdzy czeka cię najtrudniejsze zadanie - wybicie wrogiej armii i zmuszenie ich do ucieczki, bądź przejęcie punktu kontrolnego. Obie te rzeczy w gruncie rzeczy są ze sobą powiązane, gdyż wróg i tak będzie starał się bronić punktu kontrolnego. Warto wysyłać wojska w stronę owego punktu możliwie największą ilością ścieżek - uliczki są wąskie, przez co wrogie armie będą w stanie łatwo blokować twoje oddziały, a znacznie trudniej bronić się, czy atakujesz z 5 różnych kierunków. Do przebijania się przez blokadę ponownie nada się konnica, rydwany, czy duże jednostki powodujące terror, jak Olbrzymy. Doskonałym sposobem na wyczyszczenie jednostek wroga blokujących przejście są czary obszarowe (szczególnie typu Wir) - miejsca jest tutaj mało, przez co wrogowie albo będą musieli uciekać, albo zostaną wybici przez zaklęcie.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2017-01-25
16:49

Nerka Generał

Nerka

Które jednostki piechoty orków radzą sobie najlepiej z kawalerią?

Komentarz: Nerka
2017-04-27
07:31

pabloNR Generał

pabloNR

Planujecie robić poradniki dla Bretonnii, Zwierzoludzi i Leśnych Elfów? Ogólnie to przydałaby się jakaś większa aktualizacja poradnika bo jest mocno przeterminowany. Doszło nieco jednostek również dla początkowych frakcji...

Komentarz: pabloNR
2017-12-19
10:13

tomcajs Junior

Mam problem z rozwojem w Reiklandzie. Główny budynek w każdym mieście mam na poziomie 3. I nie mogę już dalej rozwijać budynku głównego w Altdorfie, na poziomy 4 i 5 bo gra informuje mnie, że prowincja osiągnęła już maksymalny poziom rozwoju. Brakuje mi jakis budynków do rozwoju czy jak? Czy da się zburzyć budynek w głównym w innych miastach?

Komentarz: tomcajs
2019-02-26
14:32

premium073523 Junior

Próbowałem zagrać Imperium wg poradnika i kicha - doradzający albo miał inną grę, albo wielkiego farta, albo może jakiś inny poziom trudności. W 25 tur opanował, cudotwórca, 5 prowincji, praktycznie w każdej turze czy to wygrywając bitwę, czy zajmując miasto. W tym stolicę prowincji, otoczoną murem - używając do tego JEDNEGO tarana. Pięknie, tyle że gdy też tak próbowałem (dwoma na wszelki wypadek) okazało się, że garnizon stolicy jest większy od mojej armii oblegającej i niby na zasadzie Pyrrusa to miasto zdobyłem - ale potem nie było już czym walczyć, bo oddziały musiały po 4-5 tur odzyskiwać wystrzelane im przez wieże miasta zdrowie. Dobra rada, by potem ot, pójść i zając sąsiednie dwie mieściny - bez murów - też funta kłaków warta, bo to cenniejsze, dopełniające prowincję, wzięły i zajęły wcześniej wampiry. Garnizonem jak diabli. I jeszcze ich armia polowa przylazła i mi dobiła te jednostki, które miały nieco sił. No a w poradniku było napisane, że spoko luzik, teraz zwrot na sąsiednią stolicę i znów ją z marszu zająć, tylko moździerzy dokupić. Ha, ha, ha. To że w połowie tego radosnego blitzriegu wpada do prowincji armia zwierzoludzi i albo nam zdemoluje miasto, albo stracimy ze 3 tury by ją pokonać (ja przy okazji bitwy straciłem też bohatera - wziął i znienacka poległ) - to już autora genialnego poradnika nie dotknęło, jak rozumiem, bo słowem nie wspomina.
Krótko mówiąc: dobre rady, tyle że nie do zastosowania, bo, niestety, wrogowie na mapie nie śpią i jeśli ich nam ich ktoś cudem wcześniej nie wybije, zostawiając dla nas puste miasta - musimy je zdobywać, ponosząc poważne straty, a to przekreśla szansę na taki jak w poradniku opisano, łatwy, miły i lekki spacerek.
Nie wspomnę już o tym, że na rozwój miast też brakuje pieniędzy i nie da się aż tak śmigać, jak w poradniku napisano. No chyba że faktycznie - tam, gdzie ja spotykałem armie po 16 całkiem niezłych oddziałów, a nie goły garnizon, autor porad miał farta i dokonywał podbojów z palcem w uchu. Ale jak on tę twierdzę, z moździerzem i garnizonem bodajże 22 jednostek zdobył jedną armią i jednym taranem, wpychając ją przez jedną bramę - bij zabij, nie wiem.

Komentarz: premium073523
2022-08-06
12:38

MrJ Junior

Sam poradnik odnośnie prowincji jest świetny, jednak moim zdaniem lepiej jest zastąpić jedna gildię krawców w prowincji Reikland zbrojownią a w Alfdorfie zamiast zbrojowni wznieść Kolegium Magii

Komentarz: MrJ

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl